Gå til innhold

Hva gjør lærerne om dagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ugyldig fravær??? Dette er vel ikke tiden for å komme med pekefingre og ris bak speilet? Sjokkert over hvor strenge noen er, dere har jo null tiltro til at folk gjør det beste de kan ut fra situasjonen. 

HI: Her er det kjempegod oppfølgning fra lærerne. Men så tilhører vi også en skole som var veldig digital før dette skjedde. Mine tre barn har alle skole iPad. Der er det en plattform + masse apper de jobber i. Lærerne gir oppgaver hver morgen og bruker chat, talemelding og video til å følge opp barna undervegs i løpet av dagen. De kan fortløpende følge med på alt barnet gjør i appene. Kjempeflinke lærere!

Men for de to minste krever det mye av oss voksne. De jobber ikke selvstendig. Så ikke alltid vi får gjort alt. Prøver å ta igjen litt på kveldstid når det roer seg på hjemmekontor. 

Anonymkode: 0df75...e69

Vi har samme praksis mtp fravær. Det handler ikke om pekefingre og ris, men om at vi må ha en måte å følge med på at ikke sårbare elever faller ut. Ugyldig fravær betyr i praksis bare at vi ikke har fått beskjed hjemmefra, eller fra eleven, at det er noe i veien for at de kan levere. Og blir det mye av det, så tar vi kontakt hjem. 

Anonymkode: 08ed7...a22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann som er lærer i vgs jobber mye, har videoundervisning, spørsmål og svar og gruppediskusjoner osv, han jobber MYE for tiden, både dag og kveld. Han sier forresten at han har fått et nytt bilde av mange elever nå. Noen som er stille og anonyme i timene er veldig aktive og reflekterte når de får kommunisere på denne måten. :)

Vi har to barn på barneskolen. De er mer overlatt til seg selv. Det er så mange ulike plattformer de må logge seg inn på, Classroom, Salaby, etc etc, og det er vanskelig å finne passord og få rett feide-kobling osv. Det tar MYE tid, og er til stor frustrasjon for meg som har en veldig hektisk jobb med hjemmekontor, og strever nok med egne oppkoblinger og tilganger. Vi leser de bøkene vi har, så lenge de jobber med noe er jeg ikke kjempenøye på at de gjør akkurat de oppgavene på nett som står på planen.

Skjønner ikke hvorfor ikke barneskoleelever også kan få live-undervisning en time per dag om ikke annet! En økt der de ser et kjent lærer-ansikt som snakker med dem og går gjennom ting de skal lære...... Det savner jeg virkelig.

Anonymkode: f8466...022

Det er forskjell på små og store barn. Mine minste klarer ikke følge med på live-undervisning hvis ikke jeg følger med. De mister konsentrasjonen alt for lett. 

Når pappaen og jeg sitter i hvert vårt Teams møte som vi ikke kan forlate klarer vi ikke følge opp barna. Vi er derfor avhengig av fleksibilitet ift når oppgavene gjøres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme praksis mtp fravær. Det handler ikke om pekefingre og ris, men om at vi må ha en måte å følge med på at ikke sårbare elever faller ut. Ugyldig fravær betyr i praksis bare at vi ikke har fått beskjed hjemmefra, eller fra eleven, at det er noe i veien for at de kan levere. Og blir det mye av det, så tar vi kontakt hjem. 

Men det kan vel følges opp ved å se at eleven leverer de oppgavene de skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barneskole her.. 

Er på teams med elevene fra kl 08.30 - 14.00 , svarer på det de lurer på og charter med enkeltelever som trenger å prate. Gir de oppgaver/ sender lenker til ulike videoer de skal se osv.

Er tilgjengelig for foreldre helt til 15.30. 

Synes det faktisk er mer å gjøre nå enn når man er på skolen og lager opplegg og er sammen med alle barna.

Anonymkode: d802f...f5b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen som ikke har opplegg? Det er vel ikke lov! 

På min arbeidsplass må vi være tilgjengelig for spørsmål fra elevene innenfor normal arbeidstid. I tillegg må vi lage gode undervisningsopplegg som er såpass forklarende at elevene kan jobbe selvstendig med dem. Vi må fortsatt skrive ukeplaner, rette innleveringer og ha møter over nett med kollegaer. Jeg har til i hvert fall ikke hatt noe mindre å gjøre enn til vanlig. Eneste fordelene er at jeg kan sove lenger og at jeg slipper å stelle meg på morgenen. 😅

Anonymkode: dcbf8...ee4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan vel følges opp ved å se at eleven leverer de oppgavene de skal gjøre?

Vi er en haug med forskjellig faglærere pr elev. Jeg vet ikke nødvendigvis at Per ikke leverte noe i spansk, og Kari har droppet alle mattetimer. Derfor legger faglærere det inn som ugyldig fravær i fraværsplattformen, slik at jeg enkelt får oversikt over ståa for min klasse på slutten av hver dag. Får jeg beskjed om sykdom eller andre hindringer legger jeg det inn som gyldig fravær, så faglærerne vet om det. 

Jeg har over 100 elever i løpet av uka, og er kontaktlærer for 20+. Og jeg har nærmere 20 kollegaer å forholde meg til i løpet av noen dager.  Vi må ha noen enkle systemer for å følge med, ellers kommer vi til å stryke med i løpet av uka. Det er krevende å skulle kommunisere med så mange, digitalt, og samtidig følge opp elever både faglig og ellers. Jeg kan fort få 15 spørsmål på chat i løpet av kort tid, og jeg klarer ikke å svare på det raskt, og samtidig gi beskjed til tre kontaktlærere at deres elever er MIA, eller spore dem opp. Så det registreres som ugyldig fravær. Både for å klare å følge med, og for å spolere gleden litt for de luringene som sjekker inn hver time, for så å gjøre nada. 😉

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ugyldig fravær??? Dette er vel ikke tiden for å komme med pekefingre og ris bak speilet? Sjokkert over hvor strenge noen er, dere har jo null tiltro til at folk gjør det beste de kan ut fra situasjonen. 

HI: Her er det kjempegod oppfølgning fra lærerne. Men så tilhører vi også en skole som var veldig digital før dette skjedde. Mine tre barn har alle skole iPad. Der er det en plattform + masse apper de jobber i. Lærerne gir oppgaver hver morgen og bruker chat, talemelding og video til å følge opp barna undervegs i løpet av dagen. De kan fortløpende følge med på alt barnet gjør i appene. Kjempeflinke lærere!

Men for de to minste krever det mye av oss voksne. De jobber ikke selvstendig. Så ikke alltid vi får gjort alt. Prøver å ta igjen litt på kveldstid når det roer seg på hjemmekontor. 

Jeg gir også ugyldig fravær hvis ikke innlevering leveer inn. De får fra morgen til 23.59. Hvis noe annet oppstår, kan vi tilbakedatere det, så lenge man har dokumentasjon på gyldig fravær.

Skolen går fortsatt selv om m an er hjemme. Dette er skolegang, ikke ferie. De skal være på skole, og vi på jobb. Det eneste som er endret er at vi ikke møtes til fast fysisk sted, men fast digitalt sted. Her følger vi timeplan

Anonymkode: 6657e...69a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er lærer på småtrinnet og hjemme med barnehagebarn. Jeg har det veldig travelt selv om elevene mine ikke er knyttet til noen digital plattform og jeg derfor ikke underviser i sanntid. Det går veldig mye tid på å svare på transpondermeldinger og eposter fra foreldre, mest fordi foreldrene ikke har sett skikkelig på ukeplanen. Jeg har stor klasse, men har ringt alle elevene mine og snakket med dem personlig for å høre i hvilken grad opplegget mitt fungerer. Dette har tatt mye tid. I morgen skal jeg lage noen videoer for å gå gjennom nye temaer, men dette kan jeg bare gjøre mens ungene mine tar seg en dupp. Er like travel som om jeg var på skolen, bare på en litt annen måte. Tipper det er like utfordrende for meg å ha hjemmekontor mens jeg passer barn som det er for foreldrene å ha hjemmeskole og hjemmekontor. Vi er alle i samme båt, dette er nytt for oss alle, også for lærere.

Anonymkode: bdde7...4f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De koser seg vel. #EndeligBarnefri

Anonymkode: 17e94...2ea

Jepp sitter med beina på bordet og drikker kaffe mens jeg kommuniserer med elevene via teams, Messenger, Snapchat og itslearning. ItsLearning er forresten stort sett overbelastet, så alt rettearbeid kan jeg kose med etter at mine egne barn er i seng. Barna mine er i barnehage, småskole og ungdomsskolealder og skal aktiviseres/ følges opp mht skolearbeid, og deres lærere venter at de følger timeplanene sine. Dette innebærer at de må logge seg på å ha digital håndsopprekning i alle timer, og da også at de skal ha lunsj til ulike tider.  

så vi lærere har vel omtrent samme logistikk utfordringer som alle andre som skal ha hjemmekontor med halvgode digitale løsninger, og ungene sine hjemme 🤷‍♀️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for mange svar, både fra de som ikke har fått til tilfredsstillende opplegg og dere mange som er kommet ordentlig i gang. Skjønner at noen av dere er hjemme med barn osv, men det er jo veldig mange lærere (inkl være) som det ikke gjelder for.

Nok en dag har fått uten noen form for opplegg hos oss. Alle ungene har Office 365, det er jo masse muligheter der. Jeg har sittet i Skype/Teams-møte hele dagen, har ikke mulighet til å være lærer i tillegg. 

Anonymkode: d28cc...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De gjør vel som lærere alltid har gjort, klager og syter mens de er den yrkesgruppen med desidert mest ferie av alle. De påberoper seg foreldremøter, retting av prøver, kurs og diverse på «kveldstid» og hevder det dekker inn for alle de ukene de har ferie i løpet av et år. Det kan jeg bare si med en gang - det gjør det langt der i fra! Jeg kjenner selv flere lærere som har hintet til meg om at de ikke akkurat står i gjeld hva angår arbeidstimer til arbeidsgiver. 

Leser den ene hyllesten etter den andre på blant annet jodel «I dag hadde læreren min skype-møte. Gud så flink». De får jo full lønn! Enten får de produsere hva som forventes i løpet av en arbeidsdag, eller så kan de like greit permiteres som alle andre. 

Jeg er selv offentlig ansatt og har de ferieukene jeg skal ha. Jeg må ofte gjøre ting utenfor arbeidstid og har mye overtid i løpet av et år. 

Jeg respekterer yrket, misforstå meg rett, men gud bedres så de klager og syter! 

Anonymkode: c9a6f...697

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De gjør vel som lærere alltid har gjort, klager og syter mens de er den yrkesgruppen med desidert mest ferie av alle. De påberoper seg foreldremøter, retting av prøver, kurs og diverse på «kveldstid» og hevder det dekker inn for alle de ukene de har ferie i løpet av et år. Det kan jeg bare si med en gang - det gjør det langt der i fra! Jeg kjenner selv flere lærere som har hintet til meg om at de ikke akkurat står i gjeld hva angår arbeidstimer til arbeidsgiver. 

Leser den ene hyllesten etter den andre på blant annet jodel «I dag hadde læreren min skype-møte. Gud så flink». De får jo full lønn! Enten får de produsere hva som forventes i løpet av en arbeidsdag, eller så kan de like greit permiteres som alle andre. 

Jeg er selv offentlig ansatt og har de ferieukene jeg skal ha. Jeg må ofte gjøre ting utenfor arbeidstid og har mye overtid i løpet av et år. 

Jeg respekterer yrket, misforstå meg rett, men gud bedres så de klager og syter! 

Nå får du gi deg. 

Vi har ikke mer ferie enn du har, vi har derimot en del uker avspasering. Disse kommer av at vi har en ordinær arbeidsuke på mer enn 40 timer i uka.  Kursing på kveldstid? Altså, jeg får knapt nok dra på kurs på dagtid. Foreldremøter ligger inne i arbeidstidsavtalen vår, og den styrer rektor. Ikke vi. Overtidsbetaling kan vi se langt etter, selv når vi jobber overtid. 

Jeg vil også påstå at lærere landet over gjør en formidabel jobb i disse dager. Du kan feks sjekke ut ymse Facebook-grupper, hvor flere titalls tusen lærere diskuterer, deler og jobber på, nærmest døgnet rundt. Vi har måttet kaste oss rundt den siste uka, og tilpasse oss en helt ny situasjon på femøringen. Mange har jobbet langt over de timene man skal denne uka, for å klare å få det til. Vi fikk tilsendt en oversikt over hvor mange timer med videokonferanser min skole hadde hatt siden fredag, og tallet var helt sinnsykt. Jeg har ikke hatt en dag siden fredag hvor jeg har fått mindre enn 100 mailer, og det er på toppen av SMS-er, chat, videokonferanser og lignende. I går fikk jeg den siste telefonen 22.27, da skrudde jeg av telefonen. Jeg er ikke unik. Både elever, lærere og foreldre står på, og innlegg som ditt er bare oppgulp, som bidrar til fint lite produktivt. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har fått en ukeplan som skal følges. Lærerne er tilgjenglig mellom kl 9 og 13 for hjelp. Det er lite på den planen. 

Aner ikke hva de driver med. Ene læreren er uten barn (forloveden bor i tillegg i nabobyen, den andre har voksne barn og er nesten 60 år) 

Anonymkode: f67ba...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått en ukeplan som skal følges. Lærerne er tilgjenglig mellom kl 9 og 13 for hjelp. Det er lite på den planen. 

Aner ikke hva de driver med. Ene læreren er uten barn (forloveden bor i tillegg i nabobyen, den andre har voksne barn og er nesten 60 år) 

Anonymkode: f67ba...d54

Nettopp! De hevder de jobber og full lønn skal de ha, for de er jo selvsagt vernet mot permisjoner som alle andre. Da sender de ut en mail om dagen og hevder de «jobber». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! De hevder de jobber og full lønn skal de ha, for de er jo selvsagt vernet mot permisjoner som alle andre. Da sender de ut en mail om dagen og hevder de «jobber». 

Slutt å si "de", akkurat som om det er noe generelt for lærere. Det finnes folk som gjør en slett jobb i alle yrker. Og dere som er opptatt av at vi skal la tvilen komme elevene til gode nå med tanke på oppgaver og fravær - hva med å la tvilen komme enkelte lærere til gode før dere kaster dem på bålet og konkluderer med at de bare ikke gidder å gjøre jobben sin?

Jeg jobber fullt, men det er klart jobben min ser veldig annerledes ut når jeg må sitte alene ved kjøkkenbordet og få ting til å fungere så godt som mulig. Elevene skal også inn i nye rutiner. Trenger ikke de sure oppstøtene dine når du ikke har greie på jobben som gjøres!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Ugyldig fravær om du ikke har god nok grunn til å ha gjort leksene.

God nok grunn kan være tregt nett, sykeller duikke har voksene som kan hjelpe

Anonymkode: 4df3d...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barneskole her.. 

Er på teams med elevene fra kl 08.30 - 14.00 , svarer på det de lurer på og charter med enkeltelever som trenger å prate. Gir de oppgaver/ sender lenker til ulike videoer de skal se osv.

Er tilgjengelig for foreldre helt til 15.30. 

Synes det faktisk er mer å gjøre nå enn når man er på skolen og lager opplegg og er sammen med alle barna.

Anonymkode: d802f...f5b

MYE mer arbeid!!

Anonymkode: 4df3d...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Læreren er tilgjengelig for foreldrene i hele arbeidstiden å sagt at det bare er til å ringe eller sende melding. Hun jobber sikkert også med ukeplan for de neste ukene.

Anonymkode: a34b2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å læreren ringer alle foreldrene å spør hvordan det går med hjemmeskole.

Anonymkode: a34b2...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...