Gå til innhold

Hva gjør lærerne om dagen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merk, lærere ved skoler som ikke har satt i gang alternativt/digitalt undervisningsopplegg: hva gjør dere om dagen?

På vår skole er det ingenting som tyder på at det kommer noe mer enn «jobb videre med ukeplanen». Det holder ikke i lengden, jeg har full jobb (hjemmekontor, må være tilgjengelig i kontortiden) og kan ikke bruke mange timer på dagtid på å «undervise»/sørge for en strukturert skolehverdag. 

Opplever at lærere/skole er lite på tilbudssiden/prøve å få til opplegg som kan fungere. Skjønner at det er en spesiell tid, men ønsker at de i fall prøver å få til noe. Alle barn har datautstyr hjemme (og har de ikke det kan de låne fra skole ), det må da være mulig å få til noe snart? 

Synes lærerne virker så tafatte når jeg tar kontakt, føler at jeg forstyrrer dem. Korte/irrelevante svar etter lang tid. Fikk en e-post fra kontaktlærer der han ba om mobilnr til barnet, slik at han kan sende en sms i løpet av uka.  Synes dette er lite og slapt, og lurer derfor på hva disse lærerne egentlig fyller dagene sine med for tiden? Noen som vet?

Anonymkode: d28cc...5d0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes de kunne vært tilgjengelig og chattet med barna, enten på videochat eller skiftlig. Vi kan sende mld på showbie, men de burde hatt en chatfunksjon som var et eget program slik at barna kan se leksene samtidig (feks telegram, skype osv). 

Anonymkode: 0972a...add

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lærerne på vgs underviser digitalt, ihvertfall på min sønns skole. Han har timer nesten som etter normal timeplan.

Anonymkode: eb052...25d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mulig de virker «tafatte» fordi de er usikre på hvordan de best kan håndtere situasjonen? En del lærere er jo også hjemme med barn. 

Min skole kjører timeplan med digital jobbing, og jeg har i hvert fall aldri hatt så mye å fylle dagene med.

Anonymkode: 08ed7...a22

• Liker 6
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lærerne på vgs underviser digitalt, ihvertfall på min sønns skole. Han har timer nesten som etter normal timeplan.

Anonymkode: eb052...25d

Google classroom? 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merk, lærere ved skoler som ikke har satt i gang alternativt/digitalt undervisningsopplegg: hva gjør dere om dagen?

På vår skole er det ingenting som tyder på at det kommer noe mer enn «jobb videre med ukeplanen». Det holder ikke i lengden, jeg har full jobb (hjemmekontor, må være tilgjengelig i kontortiden) og kan ikke bruke mange timer på dagtid på å «undervise»/sørge for en strukturert skolehverdag. 

Opplever at lærere/skole er lite på tilbudssiden/prøve å få til opplegg som kan fungere. Skjønner at det er en spesiell tid, men ønsker at de i fall prøver å få til noe. Alle barn har datautstyr hjemme (og har de ikke det kan de låne fra skole ), det må da være mulig å få til noe snart? 

Synes lærerne virker så tafatte når jeg tar kontakt, føler at jeg forstyrrer dem. Korte/irrelevante svar etter lang tid. Fikk en e-post fra kontaktlærer der han ba om mobilnr til barnet, slik at han kan sende en sms i løpet av uka.  Synes dette er lite og slapt, og lurer derfor på hva disse lærerne egentlig fyller dagene sine med for tiden? Noen som vet?

Anonymkode: d28cc...5d0

Jeg jobber i vgs, og har lagd opplegg, og sitter som veileder og svarer elevene fra morgen og frem til kl 14.00 ift oppgaven de har. Etter det er det retting. Alle våre elever har lærerne sine på digitale platformer, som om vi skulle ha vanlig undervisning. Aner ikke hva andre skoler gjør, men jeg har ikke fri ihvertfall. Nå har jeg matpause, så derfor kan jeg svare deg

Anonymkode: 6657e...69a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her har vi teammøte to ganger om dagen, et om morgenen for å planlegge og snakke om ting som har oppstått etter at vi har "gått hjem" og et om ettermiddagen for å evaluere hvordan dagen har gått. I løpet av dagen har jeg kontakt med tre ulike grupper elever, samt spesialelevene mine. Alt foregår på video- eller lydchat. De første dagene har gått til å få dette oppe å stå. Jeg har hatt noe undervisning direkte med spesialelevene mine over video. 

Selv er jeg egentlig 60% sykmeldt, men vurderer å kutte den fordi det er klin umulig å opprettholde å jobbe delvis, i alle fall nå i oppstartfasen. 

Anonymkode: b24b4...fc4

AnonymBruker
Skrevet

Min bror er lærer på videregående skole, og de har nokså normale dager for elevene. Det er mer jobb for lærerne da, men sånn er det. 

Han har forelesning digitalt, og gir oppgaver som elevene da sitter med i skoleøkten og han er da tilgjengelig på chat for de som har spørsmål.

De unngår videochat for å ikke overbelaste systemet. 

Problemet blir prøvene og eksamen de skal ha fremover. Han har ikke nok grunnlag enda til å sette karakterer. 

Anonymkode: 1589e...8af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det skoler som ikke har satt i gang noe som helst opplegg..? Er det det du mener? 

Har ditt barn ikke fått noe oppgaver å gjøre hjemme? 

Anonymkode: 3be33...7c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo si for meg selv, at jeg er opptatt med å passe egne barn og ha hjemmeskole for 4 og 6åringen samtidig som jeg prøver å ta meg av 1åringen. 

I tillegg til dette så jobber jeg på kveldstid for å kunne tilby elevene mine et godt nok tilbud. Jeg jobbet med spesialelever, altså hverdagslivtrening. Kontakter alle elever per tlf én gang daglig. 

Anonymkode: 6dd4f...0cc

Skrevet

Vi kjører videomøter med elevene hver dag. Vi har kuttet litt ned på timeplanen og konsentrerer oss på to til tre fag daglig. Elevene får oppgaver å jobbe med, disse forklares muntlig og skriftlig, før elevene jobber med de selv. Vi er også tilgjengelige hele skoledagen og svarer på spørsmål. 

Det er mange måter å løse dette på. Det folk må forstå er at det er en helt ny situasjon også for lærere. Mange har barn hjemme selv og mange et også syke. Det vil ta tid å få dette til å fungere bra, men jeg synes vi hos oss har løst det greit sålangt. Så hjelper det selvfølgelig å være ung og relativt datakyndig. Ikke alle lærere er det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vår skole har ingen digital plattform som kan brukes, og det er opp til den enkelte lærer å finne løsninger. Jeg jobber hele tiden, enten med å prøve å lage opplegg som kan fungere, lage oppgaver, lete etter løsninger, ringe elever eller ha møter. 

Jeg er kjempefrustrert! Jeg skulle ønske lederne våre kunne ha ledet i denne situasjonen - gitt oss en plattform, en oppskrift og en prosedyre. Nå sitter alle og prøver seg fram og har ulike regler og fremgangsmåter.

Og i tillegg skal jeg liksom få skylda når det ikke funker! Nei, skyld på rektor! Jeg gjør mitt beste. 

Anonymkode: 63d4a...50d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vår skole har ingen digital plattform som kan brukes, og det er opp til den enkelte lærer å finne løsninger. Jeg jobber hele tiden, enten med å prøve å lage opplegg som kan fungere, lage oppgaver, lete etter løsninger, ringe elever eller ha møter. 

Jeg er kjempefrustrert! Jeg skulle ønske lederne våre kunne ha ledet i denne situasjonen - gitt oss en plattform, en oppskrift og en prosedyre. Nå sitter alle og prøver seg fram og har ulike regler og fremgangsmåter.

Og i tillegg skal jeg liksom få skylda når det ikke funker! Nei, skyld på rektor! Jeg gjør mitt beste. 

Anonymkode: 63d4a...50d

Stå på💙💙

Anonymkode: 1589e...8af

• Liker 1
Skrevet

Så til og med i krisetider, der alt snus på hodet og ingen har øvelse eller erfaring å bygge på når det gjelder gode løsninger, og alle er hjemme uten løpende kontakt med kolleger og mange med ansvar for egne barn, skal man stille insinuerende spørsmål rundt lærernes bruk av tid? 

De sitter nok i pysjen med godteskåla og ser på Netflix, de jævlene! Er det det du vil høre?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laget digitalt opplegg til mine 4.klassinger.

De har oppgaver de må levere inn hver dag ellers blir det ført opp som ugyldig fraver. Ellers har jeg mye (!) kontakt med foreldre på mail og elevene mine på melding. 

Så har vi teamsmøter med kollegaer der vi diskuterer hva vi gjør og hva vi skal gjøre.

Kjenner jeg savner elevene mine!

Anonymkode: 4df3d...9cf

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har oppgaver de må levere inn hver dag ellers blir det ført opp som ugyldig fraver. Ellers har jeg mye (!) kontakt

1. Vi og.

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2. Jeg og. Kjedelig uten liv og røre, og alle stemmene deres som hoier og alt styret de lager :( 

Anonymkode: 6657e...69a

AnonymBruker
Skrevet

Det er krevende å finne på gode opplegg. Nå de første dagene har jeg bare gitt repetisjonsoppgaver. Før korona startet vi med et tema, så jeg har fortsatt med dette. Neste uke er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre, da vi egentlig skulle begynt med nytt tema. Har noen ideer, da. Her må vi virkelig være flinke til å tenke annerledes. 

Men send en melding til lærer/ skolen, hvis det er noe du syns er vanskelig. Ikke vær redd for det :) 

Anonymkode: be14e...25e

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har laget digitalt opplegg til mine 4.klassinger.

De har oppgaver de må levere inn hver dag ellers blir det ført opp som ugyldig fraver. Ellers har jeg mye (!) kontakt med foreldre på mail og elevene mine på melding. 

Så har vi teamsmøter med kollegaer der vi diskuterer hva vi gjør og hva vi skal gjøre.

Ugyldig fravær??? Dette er vel ikke tiden for å komme med pekefingre og ris bak speilet? Sjokkert over hvor strenge noen er, dere har jo null tiltro til at folk gjør det beste de kan ut fra situasjonen. 

HI: Her er det kjempegod oppfølgning fra lærerne. Men så tilhører vi også en skole som var veldig digital før dette skjedde. Mine tre barn har alle skole iPad. Der er det en plattform + masse apper de jobber i. Lærerne gir oppgaver hver morgen og bruker chat, talemelding og video til å følge opp barna undervegs i løpet av dagen. De kan fortløpende følge med på alt barnet gjør i appene. Kjempeflinke lærere!

Men for de to minste krever det mye av oss voksne. De jobber ikke selvstendig. Så ikke alltid vi får gjort alt. Prøver å ta igjen litt på kveldstid når det roer seg på hjemmekontor. 

Anonymkode: 0df75...e69

Skrevet

Personlig har jeg laget veldig enkle opplegg til denne uken, så selvgående som mulig (ungdomstrinn), de er mer enn nok press og online møter for elevene denne første rare uken, og vi må venne oss til hvordan dette fungerer. Må holde tunga ekstremt rett i munnen for at det skal gå glatt og ikke bare bli ekstraarbeid (fort gjort å publisere noe feil til alle, så må du slette, fikse, legge på nytt, mens det renner inn spørsmål). 

Vi har også bestemt at dersom eleven ikke møter på Teams på morgenen til "opprop" og er tilgjengelig der (og vi ikke har fått annen beskjed fra foresatte) så får de fravær. Det MÅ være noe struktur på plass, får vi melding om sykdom eller andre problemer så er det selvfølgelig helt som vanlig! Bare si fra. Ellers aner vi ikke hva eleven driver med.

Jeg er på Teams hele dagen og svarer alle. Følger timeplanen min og da er de garantert svar i de timene jeg "har", men jeg svarer jo ellers også, klart det :) . Jeg har ikke barn så jeg er nok hakket mer fri.. Så freser jeg innom og sjekker hva de har gjort, retter, gir tilbakemelding digitalt. Husk at mange lærere har mer enn èn klasse, så det er ikke sånn at vi "bare" forholder oss til ett fag eller en time her og der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann som er lærer i vgs jobber mye, har videoundervisning, spørsmål og svar og gruppediskusjoner osv, han jobber MYE for tiden, både dag og kveld. Han sier forresten at han har fått et nytt bilde av mange elever nå. Noen som er stille og anonyme i timene er veldig aktive og reflekterte når de får kommunisere på denne måten. :)

Vi har to barn på barneskolen. De er mer overlatt til seg selv. Det er så mange ulike plattformer de må logge seg inn på, Classroom, Salaby, etc etc, og det er vanskelig å finne passord og få rett feide-kobling osv. Det tar MYE tid, og er til stor frustrasjon for meg som har en veldig hektisk jobb med hjemmekontor, og strever nok med egne oppkoblinger og tilganger. Vi leser de bøkene vi har, så lenge de jobber med noe er jeg ikke kjempenøye på at de gjør akkurat de oppgavene på nett som står på planen.

Skjønner ikke hvorfor ikke barneskoleelever også kan få live-undervisning en time per dag om ikke annet! En økt der de ser et kjent lærer-ansikt som snakker med dem og går gjennom ting de skal lære...... Det savner jeg virkelig.

Anonymkode: f8466...022

• Opprett ny...