Gå til innhold

I-landsproblem, men er forbanna på min datters vegne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en tenåring som slet med mobbing og sosial aksept i flere år. Før hun begynte på idrett der hun plutselig fant flere venner og begynte å gjøre store fremskritt. Hun levde og åndet for idretten, men nå er det full stopp. Etter den debatten i går vil nok hele Norge være stengt i flere måneder, kanskje ett år, og da er det full stopp for idretten hennes. Hun vil mest sannsynlig ikke kunne starte opp igjen etter å ikke ha trent på ett år. Hun er deprimert og gråter, nå føler hun akkurat det samme som før hun startet på idretten - isolert og frosset ut.

Ja, jeg vet det er i-landsproblem, men for meg er dette reelt. Da vi er halvt finske, vurderer vi å flytte til Finland for at hun skal kunne opprettholde idretten hvis dette her fortsetter så lenge.

Hun har også en lillesøster med diagnose som trenger pedagogisk hjelp og sosialisering med andre. Nå er barnehage og PPT stengt. Ingen veiledning eller hjelp å få. Hvis hun blir avskåret fra kontakt med andre jevnaldrende og faglig hjelp i veldig lang tid, som flere måneder eller ett år, vil hennes utvikling gå så langt tilbake at vi muligens blir nødt til å utsette skolestart på henne. Hun hadde utviklet seg med sjumilssteg i det siste, nå går alt i dass.

Beklager syting. 

Anonymkode: 99250...66d

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er du forbannet på? 

Anonymkode: 02e22...8b9

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest mye egoistisk søppel i disse tider, men dette her tok virkelig kaka... Ja, pell deg bare over til Finland du, hvis du tror det er noe "bedre" der.

Anonymkode: bbac9...46d

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Vi sliter alle med noe nå. Kanskje du kan sjekke med kommunen om det er opprettet evnt støttetelefon til barn og unge.

Anonymkode: ec7c6...811

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi sliter alle med noe nå. Kanskje du kan sjekke med kommunen om det er opprettet evnt støttetelefon til barn og unge.

Nei, alt er stengt. Alt er stoppet opp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest mye egoistisk søppel i disse tider, men dette her tok virkelig kaka... Ja, pell deg bare over til Finland du, hvis du tror det er noe "bedre" der.

De har ihvertfall ingen planer om å stenge alt til viruset forsvinner av seg selv. Slik Norge planlegger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har ihvertfall ingen planer om å stenge alt til viruset forsvinner av seg selv. Slik Norge planlegger. 

Si meg, er du helt kørka?😳

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si meg, er du helt kørka?😳

Du følger ikke med i mediene altså. Ikke hørt på debatten i går. Hvis myndighetene hører på denne forskeren, vil hele Norge være isolert i lang tid. Uten noe kontakt med andre enn husstanden. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter den debatten i går vil nok hele Norge være stengt i flere måneder, kanskje ett år,

Nei, det kommer ikke til å bli stengt i flere måneder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du følger ikke med i mediene altså. Ikke hørt på debatten i går. Hvis myndighetene hører på denne forskeren, vil hele Norge være isolert i lang tid. Uten noe kontakt med andre enn husstanden. 

Følger veldig godt med, og derfor fikk du det svaret fra meg. Vi har fått beskjed om å ha minst mulig med andre folk å gjøre, og du vil trosse dette. Vil si du/dere er utrolig egoistisk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at det er mange vonde følelser hos datteren din nå, og at det er vanskelig for deg å støtte henne på en god måte. 

Men den situasjonen dere er i er lik for mange, og sinnet ditt må du prøve å kanalisere inn i å finne løsninger. Hvis du ikke gjør det vil både du og datteren deres sitte og føle dere som hjelpeløse ofre, og det trenger dere ikke. 

Med de mulighetene dere har, hvordan kan dere tilrettelegge for at hun kan opprettholde noe av treningen hjemme? 

Og støtt henne på at dette er kjipt og vanskelig, men forsikre henne om at det vil gå over. For det vil det! 

Og prøv å holde dere friske da, både jeg og barnet mitt ligger nå syk med det som vi tror er dette viruset. Det er mye verre for meg enn at vi ikke får opprettholdt dagliglivet på en stund. Og jeg skjønner veldig godt at vi skal prøve å unngå at eldre og syke får dette, det er ikke noe moro. 

Kanskje du må hjelpe henne med å se hvorfor vi stenger ned alt? At det ikke er for å straffe henne/dere, men for å hjelpe andre og samfunnet. 

Anonymkode: a967c...6fe

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av mine finske venner forlater hjemmene sine lengre, men de er kanskje smarte nok til å tenke selv da, helt uten pålegg fra myndighetene?

• Liker 10
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis DU hadde fulgt med hadde du sett at de aller fleste forskere kritiserer hun. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finland kommer til å stenge ned de også, er snakk om dager eller kanskje bare timer

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følger veldig godt med, og derfor fikk du det svaret fra meg. Vi har fått beskjed om å ha minst mulig med andre folk å gjøre, og du vil trosse dette. Vil si du/dere er utrolig egoistisk. 

Hvor har jeg skrevet at jeg vil trosse dette? Siter meg på det. Jeg har ikke skrevet noe sted at jeg kommer til å bryte retningslinjer. Slutt å fantasere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Vhgj skrev:

Hvis DU hadde fulgt med hadde du sett at de aller fleste forskere kritiserer hun. 

Har bodd i Norge lenge nok til å tro at folk mest sannsynlig kommer til å henge seg på henne som kommer med de skumleste dommedagsprofetier. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av mine finske venner forlater hjemmene sine lengre, men de er kanskje smarte nok til å tenke selv da, helt uten pålegg fra myndighetene?

Hvor skrev jeg at jeg forlater hjemmet mitt? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor skrev jeg at jeg forlater hjemmet mitt? 

Skal datteren din "opprettholde idretten" hjemme? Isåfall er det jo ikke noe problem at Norge er stengt.

• Liker 7
Skrevet

Har bodd i Norge lenge nok til å tro at folk mest sannsynlig kommer til å henge seg på henne som kommer med de skumleste dommedagsprofetier. 

Da er du bare naiv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal datteren din "opprettholde idretten" hjemme? Isåfall er det jo ikke noe problem at Norge er stengt.

Nei. Hun kan ikke gjøre det, derfor blir hun nødt til å slutte med idretten hvis alt holder stengt i mange måneder. Da mister hun vennene sine, mestringsfølelsen osv. 

• Opprett ny...