AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #1 Del Skrevet 18. mars 2020 Jeg lurer på hvor sensitiv testen er? Hvor mye kan vi stole på at den feks ikke gir falsk negativt svar - altså at man er smittet, men testen viser at man ikke har viruset i kroppen Anonymkode: 7d0ad...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Del Skrevet 18. mars 2020 Vel, det skal mye til for at en test skal gi feil svar. Det kan skje, men det er ikke vanlig. Anonymkode: 35102...cca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 18. mars 2020 #3 Del Skrevet 18. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, det skal mye til for at en test skal gi feil svar. Det kan skje, men det er ikke vanlig. Anonymkode: 35102...cca Hvis det stemmer så må vi ha en ny og annen test enn Kina, mange der testet negativt først og så positivt. Derfor testet de flere ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #4 Del Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, Frøkensina skrev: Hvis det stemmer så må vi ha en ny og annen test enn Kina, mange der testet negativt først og så positivt. Derfor testet de flere ganger. Det er naivt og skummelt da om man bare skal holde seg hjemme til man er symptomfri + en ekstra dag for så å gå på jobb med smitte Anonymkode: 7d0ad...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #5 Del Skrevet 18. mars 2020 3 timer siden, Frøkensina skrev: Hvis det stemmer så må vi ha en ny og annen test enn Kina, mange der testet negativt først og så positivt. Derfor testet de flere ganger. Er dette sant? Jeg testet negativt på corona, men i forhold til symptomer skulle man tro jeg hadde korona. Både hoste, feber og pustevansker. I går leste jeg også om at smak- og luktesans kunne forsvinne i en periode når man var syk. Det gjorde det også til meg. Men jeg slo meg til ro med at det jeg hadde var vanlig influensa da jeg fikk vite at resultatet var negativt. Så jeg har de siste dagene vært ute blant folk selv om hosten sitter igjen litt enda. Så om dette er sant burde jo helsemyndighetene informere om dette. Anonymkode: 67127...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #6 Del Skrevet 18. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på hvor sensitiv testen er? Hvor mye kan vi stole på at den feks ikke gir falsk negativt svar - altså at man er smittet, men testen viser at man ikke har viruset i kroppen Anonymkode: 7d0ad...ef2 71% ... kanskje https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200226151951.htm Sitat Chest CT, a routine imaging tool for pneumonia diagnosis, is fast and relatively easy to perform. Recent research found that the sensitivity of CT for COVID-19 infection was 98% compared to RT-PCR sensitivity of 71%. Det er i alle fall ikke en veldig sensitiv test. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.11.20021493v2 Anonymkode: 5b25e...74a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Del Skrevet 18. mars 2020 Hvis sensitiviteten ligger på 71 % er det mange som er smittet som har fått beskjed om det motsatte. Ganske mange helsearbeidere blir da ute i jobb og sprer smitten videre Anonymkode: 7d0ad...ef2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 18. mars 2020 #8 Del Skrevet 18. mars 2020 Alle med koronasymptomer og spesielt helsearbeidere må behandle det som om dere har korona uavhengig av en negativ test! Falsk negativ er velkjent. Dette kan jo knekke helsevesenet og gi massiv spredning på sykehus og institusjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Del Skrevet 18. mars 2020 1 time siden, Frøkensina skrev: Alle med koronasymptomer og spesielt helsearbeidere må behandle det som om dere har korona uavhengig av en negativ test! Falsk negativ er velkjent. Dette kan jo knekke helsevesenet og gi massiv spredning på sykehus og institusjoner. Hjelper ikke så lenge de fra øverste hold sier: «vær hjemme til du er frisk så enda en dag» samtidig som du kjenner presset fordi det er få folk på jobb. Lett å ignorere milde symptomer. Synes man skulle fått testet seg på nytt igjen etter x antall dager med negativ test når man fremdeles har symptomer Anonymkode: 7d0ad...ef2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 18. mars 2020 #10 Del Skrevet 18. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke så lenge de fra øverste hold sier: «vær hjemme til du er frisk så enda en dag» samtidig som du kjenner presset fordi det er få folk på jobb. Lett å ignorere milde symptomer. Synes man skulle fått testet seg på nytt igjen etter x antall dager med negativ test når man fremdeles har symptomer Anonymkode: 7d0ad...ef2 Testen er ubrukelig til å finne friske mennesker. De burde gjort regelen til du er 100% frisk pluss 8 dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 18. mars 2020 #11 Del Skrevet 18. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hjelper ikke så lenge de fra øverste hold sier: «vær hjemme til du er frisk så enda en dag» samtidig som du kjenner presset fordi det er få folk på jobb. Lett å ignorere milde symptomer. Synes man skulle fått testet seg på nytt igjen etter x antall dager med negativ test når man fremdeles har symptomer Anonymkode: 7d0ad...ef2 Helt enig, det er kjempeskummelt at de ikke tar det mye mer alvorlig fra høyeste hold. Synes spesielt helsearbeidere med symptomer burde passes ekstremt godt på og testes minst en gang til. For sikkerhetsskyld holdes hjemme like lenge som de med påvist korona. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg