Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
vær så snill å ikke slakt meg, jeg vet det ikke er greit, jeg vet risikoen og alt! 
Som overskriften sier, snus i svangerskap. Jeg er nå 15 uker på vei, og har ennå ikke klart å slutte med snus. Jeg snuser bare mer?! 
gikk fra 2 bokser daglig før jeg var gravid til 8 snus om dagen de første ukene, men nå er jeg oppe i 1 boks om dagen igjen. Legen mener det ikke har så mye å si så lenge jeg holder meg unna røyk(røykte før jeg ble gravid også) det gjør vennene mine også(de har selv snust i alle svangerskap).

men, dere som har sluttet.. hvordan fikk dere det til?

jeg har ikke motivasjon og ikke så lyst heller for å være ærlig.. 

dere som har snust i svangerskap? Har det gått bra? Hvor mye snuste dere?.. 

Anonymkode: 27cac...2e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som motiverte meg til å slutte var at jeg skulle ta et godt valg for barnet mitt. Der handlet ikke bare om meg lengre. Det kan føre til prematur fødsel, lav fødselsvekt og hver gang du tar en snus fører det til at babyen din får lavere oksygentilførsel en periode. Om du snuser kan du heller ikke samsove etter fødsel og det er ikke bra i forbindelse med amming. 

Jeg skjønner ikke hvorfor legen din ikke mener det er så farlig. Jeg har prøvd å slutte mange ganger men det var først da jeg ble gravid det gikk. 

https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet

Anonymkode: 35370...d0d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når du har valgt å beholde et barn som vokser inne i din kropp, handler det ikke om deg selv lenger. Da burde du klare å slutte, for du vil vel det beste for ditt barn? Når man blir mor burde egoismen settes til side, så ditt barn kan få det beste. Og det slutter allerede da det er i magen, og resten av livet. Motivasjonen og lysten din burde absolutt være tilstede, du venter tross alt et barn. I tillegg er du 15!!! uker på vei, skjerp deg.

Anonymkode: 9499d...402

• Liker 2
Skrevet

Jeg kunne kanskje hatt forståelse hadde du virkelig trappet ned snusinga til å snuse 1-2 snus om dagen, for det er tøft å slutte helt, men 1 boks om dagen er utrolig mye, og det er virkelig ikke greit å snuse 1 boks om dagen når du er gravid. Høres helt merkelig ut at legen mener det er ok. Er legen klar over den reelle mengden med snus eller tror han du holder det på et minimum? 

Fosteret får nikotin i seg hver gang du snuser, og hvis du ikke slutter så vil den lille bli født med nikotinavhengighet og den vil oppleve abstinenser etter fødselen pga nikotintilførselen opphører. 

Det er mye fælt som kan skje pga nikotin under svangerskapet; snusing kan føre til for tidlig fødsel, lav fødselsvekt. Leppe/gane-spalte og mindre oksygen og næring til fosteret. 

Jeg har full forståelse for at det er tøft å slutte, har gjort det selv i mine svangerskap, men samtidig så bør en graviditet være den største motivasjonen man kan ha. Da gjør man det ikke for sin egen del, men for den lille man bærer i magen sin skal få de beste forutsetningene. Og større motivasjon enn det finner du ikke. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...