Gå til innhold

Jeg er frustrert og forbanna.. dra til helvete corona

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her sitter jeg, og har kun vært på apotek, sykehus  og mat butikk de siste par ukene. Jeg føler at eneste jeg ser er de fire samme veggene dag ut og dag inn. Jeg blir lei meg og ensom, og hadde det ikke vært for at jeg har en mann så hadde jeg nok følt at siruasjonen er håpløs.

Jeg er derimot forbanna! Ikke fordi jeg ikke skjønner de ulike tiltakene rundt det å forhindre spredning, men fordi det er mange som har behov for tilbud som nå er stengt, i forbindelse med både fysisk og psykisk helse. Jeg tror konsekvensene av å ha det stengt i lenger tid blir ikke bare for store for økonomien, men også for mange private psykisk sett. Hvorfor blir annet nedpriotert?

Jeg er veldig irritert feks over at alt annet enn corona nedprioriteres. Psykisk helse og ensomhet hos folk blir ikke prioritert da støtte kontakt, og besøks venn er nå midlertidig stengt. Det er kanskje mennesker  som sitter der ensomme fra før, får det nå enda verre og sliter de med psyken fra før, så får de det garantert verre nå.

Jeg er irritert selv på staten fordi dem har tatt fra meg tilbudet om å kunne få privat ultralyd. Jeg har 4 svangerskap bak meg, hvor jeg har mistet i enten spontanabort eller missed abortion. På grunn av min tidligere erfaring er jeg derfor livredd. For meg hadde det derfor vært en betryggende faktor det å kunne dra på ultralyd, men det går jo ikke nå lenger. Nå plages jeg derfor psykisk hver eneste dag fordi jeg ikke har noen kontroll, og fordi jeg er livredd for å oppleve å miste enda engang. Jeg er også redd for å komme på ultralyd i uke 18 og finne ut at baby har vært dødt i i flere uker. Ikke vil jeg få noen time på sykehus heller til tidlig ultralyd da jeg har ingen medisinsk grunnlag for det.  Slik det er nå er tidlig ultralyd prioritert de med mistanke om feks spontan abort/ kjenner ikke lenger liv etc. Og tørr jeg si noe til fam om dette etter uke 12 om jeg ikke vet hvordan det går?

Jeg skjønner tiltakene, men jeg synes ikke at det er helt riktig at alt annet blir prioritert bort heller. Jeg er sikker på at vi får en økning i selvmord nå, pga depresjon og ensomhet. Det Er så lite fokus på hvordan dette påvirker mental helse, at jeg synes det er skammelig. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes du må få dra på privat ultralyd! Du har betalt en del regner jeg med? De må jo sjekke om baby har det bra.

men for å sette ting i perspektiv, du ser samme veggene dag ut og dag inn. Velkommen til de deprimertes verden! Jeg har gått slik lenge før korona kom. 

Anonymkode: dab4b...384

Skrevet

Under andre verdenskrig måtte soldater inhalere sennepsgass før de døde en grusomt smertefull død. 

Du klarer dette helt fint.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er en helt for jævlig situasjon, men det er ikke så mye mer man kan gjøre en å holde ut. Forhåpentligvis så håper jeg på at ting ikke er stengt noe særlig mer enn en måned eller to, for blir det mer en det så vet jeg ikke om jeg holder ut. Å treffe behandlingsapparatet mitt to ganger i uken var det eneste jeg jeg hadde av sosial kontakt, og det å miste det er ulevelig selv om det ikke er for alltid. Har begynt å drikke tettere og oftere fordi rusen hjelper meg å holde ut, men det er jo ikke bra det heller.

Anonymkode: b438c...352

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tiden er kommet for å tenke fellesskapets beste. Ikke hva en selv ønsker og vil.

Anonymkode: b0d6d...fdd

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes du må få dra på privat ultralyd! Du har betalt en del regner jeg med? De må jo sjekke om baby har det bra.

men for å sette ting i perspektiv, du ser samme veggene dag ut og dag inn. Velkommen til de deprimertes verden! Jeg har gått slik lenge før korona kom. 

Anonymkode: dab4b...384

Problemet er de er blitt stengt ned de også nå pga tiltakene som har kommet, så derfor jeg ikke får dratt.

Er jo også blitt redd for at jeg ikke skal få den oppfølgingen jeg trenger i dette svangerskapet hos verken lege eller på sykehus. Jeg har diabetes og har derfor et såkalt risiko svangerskap.

Jeg var trygg på en måte for noen uker siden, men nå er jeg ikke lenger trygg på hvordan det kommer til å gå. 

AnonymBruker
Skrevet

Akkuratt nå må man tenke på felleskapet mot Corona og ikke alle andre så problemer.

Anonymkode: c635e...524

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiden er kommet for å tenke fellesskapets beste. Ikke hva en selv ønsker og vil.

Etter å ha opplevd å høre at foster var dødt på ultralyd i fjor, så er det meg mitt nye foster jeg tenker mest på om dagen.  Det er det som opptar hodet mitt, og det gjør meg stressa og vondt psykisk å ikke få dem oppfølgningen som jeg normalt sett skulle fått. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, tussi84 skrev:

Etter å ha opplevd å høre at foster var dødt på ultralyd i fjor, så er det meg mitt nye foster jeg tenker mest på om dagen.  Det er det som opptar hodet mitt, og det gjør meg stressa og vondt psykisk å ikke få dem oppfølgningen som jeg normalt sett skulle fått. 

Det er slik for veldig veldig mange andre og. Folk sliter med stort og smått nå om dagen og det som skjer er utenfor vår kontroll! Det vi må gjøre er å bite sammen tennene og holde ut før dette viruset gir oss Italiatilstander.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkuratt nå må man tenke på felleskapet mot Corona og ikke alle andre så problemer.

Jeg har all grunn til å være frustrert eller får lov å være det. Jeg vil påstå at det å få oppfølgingen som man egentlig har krav på i et risiko svangerskap er like viktig.

Jeg vil påstå Også det at det å forhindre flere selvmord er like viktig som å forhindre spredning av corona.

At alt annet skal nedprioriteres nå, er ikke riktig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har sett deg skrive i en annen tråd her (den om at ingen har sympati med gravide). Private klinikker, i hvert fall Aleris, holder gynekologiske undersøkelser åpent ennå, så hvis sjelefreden din er verdt et par tusen har de ledige timer der.

Anonymkode: 77f02...d12

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, tussi84 skrev:

Det kan man forstå. Likevel er tiltakene slik de er.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har sett deg skrive i en annen tråd her (den om at ingen har sympati med gravide). Private klinikker, i hvert fall Aleris, holder gynekologiske undersøkelser åpent ennå, så hvis sjelefreden din er verdt et par tusen har de ledige timer der.

Anonymkode: 77f02...d12

Skal sjekke det ut..Det hadde hjulpet meg masse å få tatt en ultralyd. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Jeg har all grunn til å være frustrert eller får lov å være det. Jeg vil påstå at det å få oppfølgingen som man egentlig har krav på i et risiko svangerskap er like viktig.

Jeg vil påstå Også det at det å forhindre flere selvmord er like viktig som å forhindre spredning av corona.

Her er vi uenige.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, tussi84 skrev:

Det virker ikke som du klarer å se helhetsbildet her..

ALT som kan påføre coronasmitte må stenges ned! 

• Liker 1
Skrevet

Det går an å ha to tanker i hodet samtidig. 

Først og fremst, tenker jeg at nå må vi bidra til dugnaden, hvor liv og helse kommer først, uansett hva. Og så tenker jeg at vi ikke bør dyrke det negative ved det, her har vi et ansvar for å beholde perspektivet, hver og en av oss. 

Samtidig,så tenker jeg at bortfall av ordinære , lavterskel forebyggende tilbud som er vurdert å ikke være verken like viktige eller ønskelig å opprettholde nå pga smitte, rammer de som allerede er mest i kontakt med det hardt pressede helsevesenet mest. Det er kjent at mange grupper takler tilstander som dette dårligere enn andre. Disse fortjener vår raushet, omsorg og omtanke. Det vil også gagne et hardt pressa helsevesen. 

Hvor grensene går for hva som er hva, tør jeg sannelig ikke uttale meg bastant om.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, tussi84 skrev:

Alle andre har også all grunn til å være frustrerte eller få lov til å være det. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker ikke som du klarer å se helhetsbildet her..

ALT som kan påføre coronasmitte må stenges ned! 

Tror ikke du skjønner meg heller. Om jeg ikke får den oppfølgingen jeg skal ha i svangerskapet så er det større til stor sjans for at fosteret dør underveis.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frustrert og forbanna skal du få lov å være, men det hjelper desverre lite akkurat nå, spesielt for din egen del. 

Å være redd for å miste barnet i magen er det mange som opplever. Jeg har vært en av de og har ikke hatt mulighet til privat ultralyd nå. Coronavirus eller ei, det er en realitet for veldig mange kvinner og det er selvsagt vondt. 

De fleste psykologer tilbyr nå samtaler over telefon eller Skype. Tilbudet har ikke falt vekk, men måten er endret. 

Jeg har munnen full av betennelse og sting og fare for at jeg mister halvparten av tenna mine. Jeg får ikke kommet til tannlegen pga jeg er i karantene, og jeg blir bare mer og mer syk. Om en måned kan ikke tannlegen gjøre noe mer, da er jeg i 3. Trimester. Jeg har lavt stoffskifte som synker og skjoldbruskkjertelen min vokser og formen er elendig, men får ikke kommet til legen for å teste og regulere medisineringen fordi jeg er i karantene. Mannen min har hjertefeil, men får ikke operert da operasjonen er utsatt. Med et langt høyere stressnivå nå for mannen min får vi krysse fingrene for at det går bra. Jeg har også flere psykiske sykdommer, men har telefonsamtaler med psykolog. 

Men både jeg og mannen min er sikret lønn fremover. Vi har mat på bordet, trygghet og tak over hodet. Etterhvert vil også helsa bli bedre, vi må bare holde ut litt. Faktisk er dette mer enn hva de fleste i verden har. Vi kommer oss igjennom dette selv om jeg må føde tannløs og dævsjuk uten mannen min. 

Andre sitter med langt verre sjebner jeg både deg og meg. Jeg tror vi må prøve å tenke over det vi faktisk har og ikke det som faller bort nå i denne spesielle tiden. Alle vil miste noe, og de fleste vil slite på ulike områder. Derfor må vi tenke oss som befolkning og ikke meg. 

Anonymkode: 25408...8da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frustrert og forbanna skal du få lov å være, men det hjelper desverre lite akkurat nå, spesielt for din egen del. 

Å være redd for å miste barnet i magen er det mange som opplever. Jeg har vært en av de og har ikke hatt mulighet til privat ultralyd nå. Coronavirus eller ei, det er en realitet for veldig mange kvinner og det er selvsagt vondt. 

De fleste psykologer tilbyr nå samtaler over telefon eller Skype. Tilbudet har ikke falt vekk, men måten er endret. 

Jeg har munnen full av betennelse og sting og fare for at jeg mister halvparten av tenna mine. Jeg får ikke kommet til tannlegen pga jeg er i karantene, og jeg blir bare mer og mer syk. Om en måned kan ikke tannlegen gjøre noe mer, da er jeg i 3. Trimester. Jeg har lavt stoffskifte som synker og skjoldbruskkjertelen min vokser og formen er elendig, men får ikke kommet til legen for å teste og regulere medisineringen fordi jeg er i karantene. Mannen min har hjertefeil, men får ikke operert da operasjonen er utsatt. Med et langt høyere stressnivå nå for mannen min får vi krysse fingrene for at det går bra. Jeg har også flere psykiske sykdommer, men har telefonsamtaler med psykolog. 

Men både jeg og mannen min er sikret lønn fremover. Vi har mat på bordet, trygghet og tak over hodet. Etterhvert vil også helsa bli bedre, vi må bare holde ut litt. Faktisk er dette mer enn hva de fleste i verden har. Vi kommer oss igjennom dette selv om jeg må føde tannløs og dævsjuk uten mannen min. 

Andre sitter med langt verre sjebner jeg både deg og meg. Jeg tror vi må prøve å tenke over det vi faktisk har og ikke det som faller bort nå i denne spesielle tiden. Alle vil miste noe, og de fleste vil slite på ulike områder. Derfor må vi tenke oss som befolkning og ikke meg. 

Anonymkode: 25408...8da

Dette. Vi er alle berørt på en eller annen måte.

• Liker 1
  • Opprett ny...