Populært innlegg uranus Skrevet 17. mars 2020 Populært innlegg #1 Skrevet 17. mars 2020 Må ærlig innrømme at jeg er sjokkert og skuffet over nordmenn. Det er i tider som dette at man ser ryggraden til et samfunn og hver enkelt borger. Det virker som om det meste av samarbeidsånd, kollektivt ansvar og fellesskapsfølelse har forsvunnet siden andre verdenskrig, som var en tid der de fleste stod samlet mot tyskerne - vår felles fiende. Nordmenn er kjent for sin dugnadsånd, men nå ser vi at dette gjelder småting som å male en vegg eller klippe gresset. I store kriser som nå ser vi i hvilken grad vi virkelig stiller opp for hverandre, samfunnet og fremtiden. Det begynte med hundrevis av nordmenn som dro på skiferie til (på forhånd kjente) smittebefengte områder i Østerrike og Nord-Italia. Nå er det mange nordmenn som bryter karantenen ved å vandre rundt i butikker og dra på sosiale tilstelninger selv om de ikke drar på jobb. Vi har fått ordet "koronaferie" på grunn av dette. Det er tusener av nordmenn som nekter å dra hjem fra hytta tross innstendige bønner fra både nasjonens øverste ledere samt lokale myndigheter. Det er nordmenn som benekter at dette er en krise og at vi bare bør leve som før. Det er nordmenn som sier "det er bare de gamle og de syke". "Det dør mennesker hele tiden, det er naturlig". Det er nordmenn som hamstrer for flere tusen kroner, uten fnugg av solidaritet med de som ikke får kjøpt 2-3 ting fordi de jobber på spreng i helsevesenet og må handle på kvelden når hyllene er tømt. Det er nordmenn som sutrer over kjedsomhet mens italienske leger gråter av fortvilelse på jobb fordi innsatsen deres ikke gjør at pasientene overlever. Jeg har bekjente som flyr Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Tromsø og tilbake, fordi de skal besøke venner for en helg. Oppholder seg på fly, flyplasser og i store forsamlinger i forbindelse med dette. Jeg har bekjente som vil dra på tur til alpinbakkene i Sverige "for der er det heldigvis ikke stengt". Fokuset er på hva de KAN gjøre, hva som ikke fysisk hindrer dem, og ikke på et ønske om å gjøre sin del av en felles dugnad. Hva har skjedd med oss? Hva hadde skjedd om noen hadde invadert landet med kuler og kanoner? Hadde folk stukket av på hytta for å gjemme seg og overlatt alle konsekvensene til noen få i frontlinjen? Vi klarer ikke engang stå samlet mot knøttsmå virus. Fokuset er ikke på å bli kvitt viruset så fort som mulig, men på en individualisme der ens egen kjedsomhet og rastløshet står i fokus. Jeg hadde aldri trodd at jeg ville bli vitne til noe som dette. Aldri i mitt liv. 50
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Enig med deg. Nordmenn (med unntak såklart) er så arrogante at det er kvalmt. Anonymkode: ca6d2...ff8 16
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med deg. Nordmenn (med unntak såklart) er så arrogante at det er kvalmt. Anonymkode: ca6d2...ff8 Trist å se, ja... Anonymkode: 2ab3d...1a1 3
Kaptein Klein Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 Man skulle tro at en som frekventerer norges elektroniske rennestein (Dette forumet for den som ikke skjønte det) hadde en litt mer blasert oppfatning av hva som ulmer bak fasaden til gjennomsnitts nordmannen. Salg av godt brukte truser over Vipps og hamstring av dasspapir er Norge anno 2020. Personlig gleder jeg meg til fortsettelsen! 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 Telefonovervåking neste, folkens. Alle som er satt i karantene vil bli sporet gjennom mobiltelefonen deres, så myndigheten til enhver tid kan vite hvor de er og hvor mange de smitter. Likeledes med familiene deres. Hvis du er satt i karantene og beveger deg et sted der du ikke skal være vil telefonen begynne å bråke "Advarsel". Anonymkode: 7add0...622 4
Djungelvrål Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 Vi er 2-3-4-5 generasjon etter krigen og ingen av oss har fått kjent på verken nød eller sult. 1 generasjon som sitter på kafe om dagen og samles burde vite bedre, fordi de er etterkrigsbarn. 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 Er fortsatt mest sjokkert over foreldre som raser mot regjeringen, fordi barnehager og skoler MÅ åpne igjen fordi de ikke takler å være sammen med egne barn. Som slår et slag for at syke og eldre bare skal dø, slik at de selv slipper å slite seg ut mens de små bakteriebombene står frie til å spre viruset seg i mellom, og så til foreldrene, og så videre til samfunnet for øvrig... ellers enig i alle punkter i HI, mens synes de trådende her på KG er de mest graverende. Anonymkode: 2aca6...b63 20
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 Jeg vet om mennesker som opplevde å bli sparket og tråkket på av sine egne. Under og etter 2 verdenskrig. Som ble regelrett utnyttet til et idealistisk nasjonalistisk formål i kamp mot tyskere. Og som ble tråkka på når de ikke lenger ville bli utnytta av mennesker som burde ha stilt opp så mye mer for de enn de gjorde. Sårene dette påførte disse menneskene ødela livet deres etter krigen, og i neste ledd også for barna disse fikk. Man kan gjerne snakke om samhold osv under krigen, men man skal huske på at det dengang fantes like store idioter som i dag. Så ikke forsøk å idyllisere dette såkalte samholdet fra krigen, for når sannheten skal sies, så var det mye dritt den gang også. Og når det gjelder dagens situasjon, ja, man kan undre seg over hvorfor ansvarlige ikke har gått hardere til verks. Man kan unnskylde og forklare med at de rett og slett ikke vet bedre og pisser antagelig i sine bukser av frykt. Såpass har jeg skjønt at den som vil overleve dette, må ta vare på seg selv og de som betyr mest. For om det ikke blir full Lockdown med portforbud osv, så blir dette så mye verre enn de verste prognoser som er blitt presentert. Faktisk lurer jeg på om årsaken til hva enkelte høyt oppe i samfunnet har gjort i det siste, er at de vet at det vil være for sent å redde noe som helst. Anonymkode: 0613b...209 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 Jeg er skuffet over sånne som deg, TS, som driver og skaper panikk i innlegg etter innlegg på dette forumet. Anonymkode: 91d07...4cd 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 Enig med TS. Er veldig mange som «bare skal» noe.. Anonymkode: 09c35...53f 8
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #11 Skrevet 18. mars 2020 3 timer siden, uranus skrev: Må ærlig innrømme at jeg er sjokkert og skuffet over nordmenn. Det er i tider som dette at man ser ryggraden til et samfunn og hver enkelt borger. Det virker som om det meste av samarbeidsånd, kollektivt ansvar og fellesskapsfølelse har forsvunnet siden andre verdenskrig, som var en tid der de fleste stod samlet mot tyskerne - vår felles fiende. Nordmenn er kjent for sin dugnadsånd, men nå ser vi at dette gjelder småting som å male en vegg eller klippe gresset. I store kriser som nå ser vi i hvilken grad vi virkelig stiller opp for hverandre, samfunnet og fremtiden. Det begynte med hundrevis av nordmenn som dro på skiferie til (på forhånd kjente) smittebefengte områder i Østerrike og Nord-Italia. Nå er det mange nordmenn som bryter karantenen ved å vandre rundt i butikker og dra på sosiale tilstelninger selv om de ikke drar på jobb. Vi har fått ordet "koronaferie" på grunn av dette. Det er tusener av nordmenn som nekter å dra hjem fra hytta tross innstendige bønner fra både nasjonens øverste ledere samt lokale myndigheter. Det er nordmenn som benekter at dette er en krise og at vi bare bør leve som før. Det er nordmenn som sier "det er bare de gamle og de syke". "Det dør mennesker hele tiden, det er naturlig". Det er nordmenn som hamstrer for flere tusen kroner, uten fnugg av solidaritet med de som ikke får kjøpt 2-3 ting fordi de jobber på spreng i helsevesenet og må handle på kvelden når hyllene er tømt. Det er nordmenn som sutrer over kjedsomhet mens italienske leger gråter av fortvilelse på jobb fordi innsatsen deres ikke gjør at pasientene overlever. Jeg har bekjente som flyr Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Oslo-Tromsø og tilbake, fordi de skal besøke venner for en helg. Oppholder seg på fly, flyplasser og i store forsamlinger i forbindelse med dette. Jeg har bekjente som vil dra på tur til alpinbakkene i Sverige "for der er det heldigvis ikke stengt". Fokuset er på hva de KAN gjøre, hva som ikke fysisk hindrer dem, og ikke på et ønske om å gjøre sin del av en felles dugnad. Hva har skjedd med oss? Hva hadde skjedd om noen hadde invadert landet med kuler og kanoner? Hadde folk stukket av på hytta for å gjemme seg og overlatt alle konsekvensene til noen få i frontlinjen? Vi klarer ikke engang stå samlet mot knøttsmå virus. Fokuset er ikke på å bli kvitt viruset så fort som mulig, men på en individualisme der ens egen kjedsomhet og rastløshet står i fokus. Jeg hadde aldri trodd at jeg ville bli vitne til noe som dette. Aldri i mitt liv. Jeg får tårer her. Jeg er helt målløs og har ikke ord. Det du skriver treffer meg. Jeg er innmari glad for at det er mennesker som ser akkurat det samme som jeg. Hva er det blitt av oss? Jeg er helt enig med deg. Hva går det av mennesket? Vi tåler ingen ingen verdens ting lenger. Hvor mange må virkelig dø for at det skal synke inn? Jeg er helt og holdent i solidaritet med denne historiske teksten som vedkommende har skrevet. Jeg stiller meg rett bak deg og må si du er en av de få medmenneskelige jeg har kommet bortpå her. Gud velsigne deg og din sjel og din familie. Du er ett godt menneske. Og du fortjener bare godt. Jeg skal be for at du ikke måtte bli rammet av noe som helst under denne krisen her. Jeg tar av hatten for deg. Du er episk. Menneskelig er du. Takk for så fine ord. Jeg håper du kan kopiere og legge denne ut flere steder og ikke bare her. Du er hva verdensbefolkningen trenger mer av. Anonymkode: bbb2b...fe5 8
Bix Skrevet 18. mars 2020 #12 Skrevet 18. mars 2020 (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er skuffet over sånne som deg, TS, som driver og skaper panikk i innlegg etter innlegg på dette forumet. Anonymkode: 91d07...4cd Uff, panikk. Man må jo for all del ikke skremme folk. La oss heller snakke om at vi bor i verdens beste land og at coronaviruset bare er en mild forkjølelse. For tenk om noen tilfeldigvis skulle føle seg krenket av alt det negative man sier om viruset. Endret 18. mars 2020 av Bix 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #13 Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, Bix skrev: Uff, panikk. Man må jo for all del ikke skremme folk. La oss heller snakke om at vi bor i verdens beste land og at coronaviruset bare er en mild forkjølelse. For tenk om noen tilfeldigvis skulle føle seg krenket av alt det negative man sier om viruset Hæ? Anonymkode: bbb2b...fe5
money Skrevet 18. mars 2020 #14 Skrevet 18. mars 2020 For en elendig sammenligning. Først og fremst så dro du ikke på ferie i første del av 1900 tallet. Dette er et etterkrigsfenomen her i landet. For det andre, krigen tvang ikke folk til å holde 2 meters avstand fra hverandre å være stuet sammen i hjem som sild i tønne. Du dro på skogsarbeid, jobbet på gården og det du måtte gjøre som normalt. Det myndighetene krever fra folk i dag er helt grensesprengende, og aldri har vanlige folk måttet oppleve en sånn form for inskrenking på vegne av andre enn seg selv. Ikke rart det er vanskelig å gjennomføre 3
_popcorn_ Skrevet 18. mars 2020 #15 Skrevet 18. mars 2020 Ryddet for nedsettende innhold, og svar til dette. _popcorn_, mod
Honey Dew Skrevet 18. mars 2020 #16 Skrevet 18. mars 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Telefonovervåking neste, folkens. Alle som er satt i karantene vil bli sporet gjennom mobiltelefonen deres, så myndigheten til enhver tid kan vite hvor de er og hvor mange de smitter. Likeledes med familiene deres. Hvis du er satt i karantene og beveger deg et sted der du ikke skal være vil telefonen begynne å bråke "Advarsel". Anonymkode: 7add0...622 Sett heller på fotlenke. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #17 Skrevet 18. mars 2020 Mange idioter der ute ja, men nå må vi ikke glemme alle de lokale flotte tiltakene som foregår. Men som alltid er det ofte de som til vanlig sitter nederst ved bordet som er mest klar til innsats. Anonymkode: f45ec...4e9 2
SoWhat? Skrevet 18. mars 2020 #18 Skrevet 18. mars 2020 Slutt å skjær alle over en kam! Det er nær sagt folketomme gater i byene, og de jeg vet om tar dette på alvor. Ja, noen gjør feil. Og det er tragisk at noen ikke skjønner hva som bør gjøres og ikke. Men de er absolutt ikke i flertall, så slutt å si "nordmenn"! Si heller " enkelte mennesker" 9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #19 Skrevet 18. mars 2020 35 minutter siden, SoWhat? skrev: Slutt å skjær alle over en kam! Det er nær sagt folketomme gater i byene, og de jeg vet om tar dette på alvor. Ja, noen gjør feil. Og det er tragisk at noen ikke skjønner hva som bør gjøres og ikke. Men de er absolutt ikke i flertall, så slutt å si "nordmenn"! Si heller " enkelte mennesker" Men de som er i karantene fortsetter å gå ut og menge seg med andre. Anonymkode: e6c24...fbe 1
SoWhat? Skrevet 18. mars 2020 #20 Skrevet 18. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men de som er i karantene fortsetter å gå ut og menge seg med andre. Anonymkode: e6c24...fbe Ja, noen av dem. Jeg vet ikke hva de tenker på, om det rett og slett er fortrenging eller hva... men det er jo heldigvis ulovlig nå. Meld ifra Jeg syns bare at det er synd å skjære alle over en kam, for opplever jo at det store flertall tar hensyn og følger oppfordringer fra myndighetene 3
Anbefalte innlegg