uranus Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 I følge lege med doktorgrad i farmakoepidomiologi Gunhild Nyborg (på Debatten nå) kan 150 000 eller mer dø i Norge pga Corona hvis vi ikke stenger ned alt (portforbud og karantenesentre for smittede). Smitten vokser eksponensielt og vi har mistet kontrollen allerede, spesielt siden vi ikke tester og folk i karantene har familiemedlemmer som kan leve som før. Slik er det når smitten er asymptomatisk og hvem som helst kan smitte hvem som helst de er i samme rom med. Jeg tenker at hun kan ha rett. Hva er vitsen med å vente lenger før vi innfører portforbud? De har jo det i både Italia og Spania nå, delvis Frankrike. Vi ender vel opp der likevel. Da er det bedre å ta 2 uker nå og bli ferdig med det. Hva tenker dere? 28
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Jeg er enig at 14 dager med full karantene virker mest fornuftig. Anonymkode: 3920a...191 20
Anonymburker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 Tenker at dette er den største overdramatiseringen av et problem siden frykten for overgangen til år 2000. 34
uranus Skrevet 17. mars 2020 Forfatter #4 Skrevet 17. mars 2020 1 minutt siden, Expandable86 skrev: Tenker at dette er den største overdramatiseringen av et problem siden frykten for overgangen til år 2000. Du har sagt helt siden starten at hele pandemien bare er tull og hysteri. Hva skal til for at du skjønner at dette er alvorlig? 31
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 1 minutt siden, Expandable86 skrev: Tenker at dette er den største overdramatiseringen av et problem siden frykten for overgangen til år 2000. Ehm. Unnskyld meg, men skal du virkelig sammenligne et mulig scenario basert på ikke noe mot et virus som allerede har smittet og tatt livet av mange mennesker? Gratulerer med verdens dummeste innlegg. Anonymkode: 0f827...301 26
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 Stemmer for fullstendig lockdown i 14 dager. Lever selv etter det nå egentlig. Drar kun på jobb (samfunnskritisk stilling), på matbutikk når jeg må, og barna mine er helt isolerte. Anonymkode: bda43...f5b 27
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stemmer for fullstendig lockdown i 14 dager. Lever selv etter det nå egentlig. Drar kun på jobb (samfunnskritisk stilling), på matbutikk når jeg må, og barna mine er helt isolerte. Anonymkode: bda43...f5b Jeg stemmer i hvert fall for fullstendig stenging av grensen i første omgang . At det er kun strengere grensekontroll er ikke nok. Det er helt greit at folk som kommer hjem selv etter harryhandel skal i hjemmekarantene, problemet er at mange er slacke til å holde seg hjemme. Jeg mener at man burde ha et sted man kan isolere alle , et senter, for man kan tydeligvis ikke stole på folk. Anonymkode: 0f827...301 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #8 Skrevet 17. mars 2020 11 minutter siden, uranus skrev: I følge lege med doktorgrad i farmakoepidomiologi Gunhild Nyborg (på Debatten nå) kan 150 000 eller mer dø i Norge pga Corona hvis vi ikke stenger ned alt (portforbud og karantenesentre for smittede). Smitten vokser eksponensielt og vi har mistet kontrollen allerede, spesielt siden vi ikke tester og folk i karantene har familiemedlemmer som kan leve som før. Slik er det når smitten er asymptomatisk og hvem som helst kan smitte hvem som helst de er i samme rom med. Jeg tenker at hun kan ha rett. Hva er vitsen med å vente lenger før vi innfører portforbud? De har jo det i både Italia og Spania nå, delvis Frankrike. Vi ender vel opp der likevel. Da er det bedre å ta 2 uker nå og bli ferdig med det. Hva tenker dere? Hva mer mene rhun man skal gjøre i praksis da? Det meste er jo stengt ned allerede, og mer kommer når kjøpesentrene ikke gidder å ha åpent når det ikke kommer kunder lenger. Og når varelagrene er tomme for mat og annet folk trenger så stenger alt annet av butikker også. Portforbud vil så og si være umulig å håndheve i Norge, politiet kan jo ikke akkurat løpe rundt og sjekke dokumentasjon på at man har en samfunnskritisk jobb på hver eneste en som bryter portforbudet (og det vil være mange). Anonymkode: 7ca40...a61 6
NordicViking Skrevet 17. mars 2020 #9 Skrevet 17. mars 2020 12 minutter siden, uranus skrev: I følge lege med doktorgrad i farmakoepidomiologi Gunhild Nyborg (på Debatten nå) kan 150 000 eller mer dø i Norge pga Corona hvis vi ikke stenger ned alt (portforbud og karantenesentre for smittede). Smitten vokser eksponensielt og vi har mistet kontrollen allerede, spesielt siden vi ikke tester og folk i karantene har familiemedlemmer som kan leve som før. Slik er det når smitten er asymptomatisk og hvem som helst kan smitte hvem som helst de er i samme rom med. Jeg tenker at hun kan ha rett. Hva er vitsen med å vente lenger før vi innfører portforbud? De har jo det i både Italia og Spania nå, delvis Frankrike. Vi ender vel opp der likevel. Da er det bedre å ta 2 uker nå og bli ferdig med det. Hva tenker dere? I et 'worst case' scenario kan nok sikkert dette skje. Men jeg vil ikke bekymre meg før vi begynner å se titusenvis av døde i land som Kina og Italia. 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #10 Skrevet 17. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stemmer i hvert fall for fullstendig stenging av grensen i første omgang . At det er kun strengere grensekontroll er ikke nok. Det er helt greit at folk som kommer hjem selv etter harryhandel skal i hjemmekarantene, problemet er at mange er slacke til å holde seg hjemme. Jeg mener at man burde ha et sted man kan isolere alle , et senter, for man kan tydeligvis ikke stole på folk. Anonymkode: 0f827...301 Den er i praksis stengt allerede for alle bortsett fra nordmenn som kommer hjem (alternativt 14 dagers karantene på hotell for besøkende, men det er det nok få som gidder). Anonymkode: 7ca40...a61 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #11 Skrevet 17. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Den er i praksis stengt allerede for alle bortsett fra nordmenn som kommer hjem (alternativt 14 dagers karantene på hotell for besøkende, men det er det nok få som gidder). Anonymkode: 7ca40...a61 Folk som kommer hjem? Var det derfor de advarte idag mot at folk skulle dra til sverige for å harryhandle? Folk kan dra over grensen og harryhandle, det er akkurat det som er problemet. Da skal man egentlig i 14 dagers karantene , men tror du at alle gidder det? Så fullstending lockdown av grensen må faktisk til. Nå håper jeg at regjeringen skjerper seg snart, for i denne saken så har de vist at de inkompetente. Anonymkode: 0f827...301 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #12 Skrevet 17. mars 2020 Kanskje ikke så rart at mange vil dø for mens vi som ikke er eldre og i risiko sitter hjemme er det mange eldre som vandrer i byene og på kjøpesentre. Så da så, tenker jeg.... Anonymkode: 35e0f...dc1 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #13 Skrevet 17. mars 2020 Dette har pågått en stund nå, 3 eldre personer har dødd. Svært mange er antakeligvis smittet. Å da si at mer enn 150000 vil dø er helt latterlig. Det er jo lysår unna dødsraten man har sett i feks Kina, spesielt når man ikke vet hvor mange som er smittet. Anonymkode: 38df2...336 17
Peanut Skrevet 17. mars 2020 #14 Skrevet 17. mars 2020 Det er vel bedre med krisemaksimering enn å feie det under teppet 16
Gjest Pastpresent Skrevet 17. mars 2020 #15 Skrevet 17. mars 2020 Tviler på at 150000 vil dø, men vi kan få svært høye tall. Nå begynner vel tallet på innleggelser å nærme seg 100. De nærmeste dagene nå blir spennende. Og man må også ta høyde for at folk som trenger nødhjelp grunnet annen sykdom (infarkt, blødning osv.) vil ha problemer med å komme gjennom til AMK.
Hans72 Skrevet 17. mars 2020 #16 Skrevet 17. mars 2020 (endret) Ideen er vel at dødeligheten av Corona er flere prosent. Det er den neppe. Realiteten er at de fleste(80%) får svært milde symptomer. Dermed blir de i liten grad testet. Landet som har testet flest og mest omfattende, Sør - Korea, har en dødelighet på langt under en prosent. Og selv de har trolig mørketall på antall smittete. Dermed blir dødeligheten trolig enda lavere. Viktigere: Hvem dør, og hvilken alder har de? Italia har en gjennomsnittsalder på 81 blant døde. Det er også gjennomsnittlig levealder. At svært gamle mennesker dør er vel knapt noe man kan lage overskrifter av; det er naturens gang. I Kina var snittalder på døde noe lavere; men så lever også kinesere kortere enn italienere, på snitt. Er sykdommen farlig for unge, friske mennesker? Svært, svært sjelden. Det er ekstremt sjeldent at unge mennesker dør av Corona. Videre er ikke alle unge mennesker friske. Om man både er relativt ung, og frisk, er den statistiske sannsynligheten for å dø av Corona praktisk talt ikke - eksisterende, statistisk sett. Vi taler om en sykdom som altså i all hovesak tar liv av svært gamle og/eller syke mennesker. Man kan ikke kreve at samfunnsøkonomien skal ødelegges, mennesker skal miste friheten sin, og endatil sperres inne i boligene sine, altså miste alle sine rettigheter, for å beskytte den marginale delen av befolkningen som kan dø av corona. Det er å anvende mennesket, her unge, friske mennesker, som ikke har noen nytte av å ikke få sykdommen, som middel for å beskytte en helt annen gruppe; disse «sårbare gruppene» det stadig tales om. Det er ikke etisk forsvarlig. Dessuten har du ingen garanti for effekt av portforbud. Om det så hadde fjernet alle tilfeller av viruset, hvilket ville vært meget tidkrevende å fastslå(portforbudet måtte trolig vart adskillig lengre enn 14 dager), og gjort Norge Corona - fritt, ville sykdommen kunne komme tilbake så snart vi åpnet grensene igjen. Så lenge sykdommen finnes i verden, vil man vanskelig bli kvitt den på varig basis. Med mindre du ser for deg at alle verdens land gir borgerne portforbud over lengre tid? Smittevernloven åpner forresten for å sperre av bydeler, men ikke for portforbud, hvilket også ville vært svært ressurskrevende. kilder: https://www.google.no/amp/s/www.abcnyheter.no/amp/nyheter/verden/2020/03/16/195657703/87-prosent-av-de-corona-dode-i-italia-er-over-70-ar-80-prosent-er-menn https://www.google.no/amp/s/www.businessinsider.com/coronavirus-death-rates-by-age-south-korea%3famp https://ourworldindata.org/coronavirus Endret 18. mars 2020 av Elaine Marley 18
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #17 Skrevet 17. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som kommer hjem? Var det derfor de advarte idag mot at folk skulle dra til sverige for å harryhandle? Folk kan dra over grensen og harryhandle, det er akkurat det som er problemet. Da skal man egentlig i 14 dagers karantene , men tror du at alle gidder det? Så fullstending lockdown av grensen må faktisk til. Nå håper jeg at regjeringen skjerper seg snart, for i denne saken så har de vist at de inkompetente. Anonymkode: 0f827...301 Vel, jeg ser ikke at det er praktisk mulig å låse folk inne i 14 dager heller. Da blir det mye politiressurser som blir brukt på det for å si det sånn. Og et "senter" som denne forskeren mener man skal ha er hvertfall nå bare vrøvl. Hvor skaffer man plass til tusener på tusener som har vært en tur i Sverige eller andre steder nå? Det kunne kanskje ha fungert hvis Norge hadde hatt bedre beredskap og trening i å opprette soner (green/red zones) og forberedt seg på det på forhånd, men nå er det alt for sent og totalt urealistisk. Det andre alternativet er da å hermetisk lukke grensene, men det vil da gå utover handel inkludert matimport, noe som selvfølgelig ikke er holdbart. Anonymkode: 7ca40...a61 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #18 Skrevet 17. mars 2020 11 minutter siden, NordicViking said: I et 'worst case' scenario kan nok sikkert dette skje. Men jeg vil ikke bekymre meg før vi begynner å se titusenvis av døde i land som Kina og Italia. Når titusenvis er døde så er det for sent å gjøre noe. Det er nå vi har sjansen til å unngå det. Anonymkode: 5bb8c...f8d 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #19 Skrevet 17. mars 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje ikke så rart at mange vil dø for mens vi som ikke er eldre og i risiko sitter hjemme er det mange eldre som vandrer i byene og på kjøpesentre. Så da så, tenker jeg.... Anonymkode: 35e0f...dc1 Ja, akkurat det kunne man gjerne stengt eller lukket ned kraftig når situasjonen er som den er, evt. begrenset antall samtidige besøkende kraftig vha. vektere som allerede jobber der. Anonymkode: 7ca40...a61 3
Anbefalte innlegg