Gå til innhold

Hun legen som er i Debatten nå...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke den eneste forskeren i verden, jeg velger høre på andre forskere som faktisk har peiling. Hun fremstår hysterisk, uviten og kald. 

Anonymkode: 40bf6...182

Har du sett filmene fra de desperate og hysteriske legene i Kina. Som ikke aner hva de skal, eller kan gjøre? Med død og fordervelse rundt seg? Er de uvitende de òg?

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun sier ikke at hun vet, men hva hun kan utlede fra utbruddet i Kina og i Italia.  Hennes tallmateriale er fra de siste måneders hendelser.  Våre helsemyndigheters tall er basert på estimater fra influensa epidemi.  Denne legen har ikke noe å forsvare, men vil advare.  Hun er overbevisende!

Jeg og min familie har for lengst isolert oss.  Barnebarna er hjemme fra skolen og foreldrene har hjemmekontor.  Vår eneste tilknytning til fremmede mennesker er når det handles matvarer.  Det gjør mannen min for alle i familien èn gang i uken, og da så tidlig at det er få i butikken.   

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Preben Aavitsland hadde vel en liten rolle ved Pandemrix skandalen og.

Anonymkode: cb19c...552

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, ella morax skrev:

Hva ønsker NRK å oppnå med og sette en revmatolog til å ha debatt

Nei nei, her må du ha hørt skikkelig feil. Ikke revmatologi.

Sitat:
Lege og forsker med doktorgrad i farmakoepidemiologi Gunhild Alvik Nyborg er sterkt bekymret over mangler i smitteverntiltak under COVID-19 epidemien i Norge.
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/14/bekymret-for-at-ikke-alle-forstar-alvoret2/

Anonymkode: 77ac6...056

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun virker, for meg, veldig samlet, rasjonell, gjennomtenkt og ikke minst, kunnskapsrik.

• Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, ella morax skrev:

Ja, sett en overlege i revmatologi i førersetet for å håndtere corona-epidemien i Norge. 

Hva ønsker NRK å oppnå med og sette en revmatolog til å ha debatt (?!) med seg selv i 40-ish minutter så hun kan skremme vettet av folk? Fra mitt ståsted som bioingeniør hadde det vært mye mer interessant å høre synspunktene til f.eks en infeksjonsmedisiner eller smittevernlege.

(Ikke hensikten å diskreditere revmatologer generelt altså, men jeg synes ikke hun viste den faglige tyngden til å bære hele "debatten" alene)

Omsider fikk vi høre fra det ståstedet også. Som vi har diskutert her inne i månedsvis at har manglet i den offentlige debatten. Rene tall. Statistikk. Det har vært under bordet for lenge, nå er det faktisk for sent å redde flesteparten som vil dø enn om vi hadde hørt på slike statistikker når wuhan gråt. Nå må vi gjøre samme feilen. At det er mulig. Kjempebra debatt! Men noen uker for sen. Men vi hadde kanskje ikke tatt hun seriøst for noen uker siden. 

Vi får vente å se hvor mange som må i begravelser i år. Eller, det blir vel ikke begravelser engang. Bra at jeg allerede har tatt praten med mine eldre i familien og vet de ønsker kremering. Blir ikke mye valg fremover når vi trekker nisselue nedfor hjernecellene.

Men tilbake til deg, la oss håpe det blir flere debatter med alle mulige synspunkt fremover nå når realiteten går opp for flere.

Anonymkode: c6e05...62b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet sannelig ikke hvor klokt det var å sende denne debatten for åpne dører. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

...på NRK. Hun skremmer vettet av meg. Noen andre som ser på og kan fortelle meg at hun er paranoid? 😰

Anonymkode: 0713a...23d

Hun er spot on! 

Kunnskapsrik, grundig og sier alt jeg har tenkt siden januar......

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg redd. Livredd faktisk. Er dette slutten? 

Anonymkode: 562d7...56e

Det er ikke slutten, overhodet ikke. Selv om hun hadde gode poenger, må vi huske at også hun representerer et ytterpunkt i diskusjonene rundt situasjonen. Ingen vet helt hva som kommer til å skje framover, og uansett er det aldri lurt å få panikk. Vi må handle raskt og smart framover, basert på det vi får vite om situasjonen underveis. Estimater er bra, men slik det er nå handler det også om risikoavveiinger. Pest eller kolera. Moralfilosofi. Alt vi gjør eller ikke gjør har konsekvenser.

Men slutten, det er det ikke. ;)

Anonymkode: 7ae7d...d29

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun ER revmatolog og forsker i følge artikkelen på autoimmune sykdommer. Hun skremmer vettet av folk! Er helt uenig i at trusselen er underkommunisert- er det noe som tas på alvor er det dette. Elendig av debatten å plukke frem en PR-kåt lege uten relevant faglig ekspertise! Det er nok av leger som stikker hodet frem for tiden og skriver dommedagstekster. Er helt for at vi skal være klar på at dette er en trussel for helsevesenet men hun har klart å krysse grensen til skremselspropaganda.

Anonymkode: 68bd4...4d1

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Havbris skrev:

Jeg må innrømme at min første tanke var at nå blir det en ny bølge med hamstringer i morgen...

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker de x’ene betyr at elementene skal ganges sammen. 

så lenge verdien er over 1, blir stadig nye smittet og totalsmittede går ikke ned. 

Anonymkode: 01022...1d2

Når elementene står etter hverandre i en slik formel er det automatisk gangetegn mellom. x er heller ikke et typisk norsk gangetegn, man bruker heller stjerne (*) eller mest vanlig: ingenting (som i formelen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme at min første tanke var at nå blir det en ny bølge med hamstringer i morgen...

Garantert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun virker, for meg, veldig samlet, rasjonell, gjennomtenkt og ikke minst, kunnskapsrik.

Jeg syntes hun virket veldig kunnskapsrik, ble ikke skremt av dette. Følte heller at dette var en som behandlet temaet med det rette alvoret.

Anonymkode: 594b9...78c

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Havbris skrev:

Men hva er alternativet? Det er såpass alvorlige konsekvenser. Folk må holde seg inne. Kanskje dette kan sette en vekker i folk som har valgt å se andre veien.

Anonymkode: c6e05...62b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 minutt siden, uranus said:

Når elementene står etter hverandre i en slik formel er det automatisk gangetegn mellom. x er heller ikke et typisk norsk gangetegn, man bruker heller stjerne (*) eller mest vanlig: ingenting (som i formelen). 

I formelen er det det, men ikke i den beskrivende teksten under. Det er bare å sette alt på samme linje, så ser du at det er x mellom hver faktor. Det betyr naturligvis gangetegn.

Anonymkode: d51aa...b53

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Tutte skrev:

Forstår virkelig ikke poenget med å sende slike debatter med parter som sier nesten det helt motsatte av hverandre, og kjenner jeg blir litt forbanna. Skremme folk med slik informasjon som gjør at man blir enda mer forvirra og redde.

Som med alt annet - Om alle var helt enig, så hadde ingen brydd seg med å se på... Og det hadde jo heller ikke vært noen "debatt", men vært en enste stor syklubb med -ja, ikkesant, helt enig, Mmmmhmmm :Nikke:

Nå vet ikke jeg hvilken dame det er snakk om eller hva hun sier, men det er bedre å være paranoid enn å være over-modig, TS. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei nei, her må du ha hørt skikkelig feil. Ikke revmatologi.

Sitat:
Lege og forsker med doktorgrad i farmakoepidemiologi Gunhild Alvik Nyborg er sterkt bekymret over mangler i smitteverntiltak under COVID-19 epidemien i Norge.
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/14/bekymret-for-at-ikke-alle-forstar-alvoret2/

Ifølge CRIStin er Nyborg overlege ved seksjon for revmatologi ved OUS. Det er også riktig med den doktorgraden i farmakoepidemiologi. 

"Legemiddelepidemiologi, eller farmakoepidemiologi, er bruk av epidemiologiske metoder til å utforske problemstillinger som har med legemiddelbruk i (grupper av) befolkningen å gjøre."

https://tidsskriftet.no/2001/09/bokoversikt/legemiddel-epidemiologi

Men for all del, -epidemiologi har en fin klang i disse tider.

Har jobbet med mikrobiologi i over ti år, første gang jeg har hørt uttalelse fra en farmakaepidemiolog i smittevernsammenheng. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes hun har et godt poeng. Jeg ligger hjemme med press i brystet, tørrhoste, orker ikke gjøre noen ting.. syk på andre uken nå. Startet med høy feber, sår hals, hodepine. Har hatt press i brystet hele veien, men det har blitt verre og ikke bedre. 
Jeg blir ikke testet. Det betyr at ingen jeg har vært i kontakt med er i karantene. Jeg holder meg selvfølgelig hjemme, men siden vi ikke vet hva dette er så må samboer på jobb, han skal ikke i karantene med mindre jeg får påvist covid-19. Han risikerer å dra med seg smitte hjemmefra til jobben, og hvis det blir utbrudd på jobben hans så vil det gå utover matforsyningen til store deler av Norge. 
Jeg er helg enig med legen på Debatten om at de burde teste alle som er syke for å få til en bedre smittesporing. 

For hvis jeg har covid-19, så vet ikke jeg hvor smitten kommer fra, og det er ganske mange som potensielt kan føre smitten videre hvis viruset smitter før symptomer. DET er skremmende!!!

Anonymkode: 1d383...71c

Ny forskning fra Kina publisert i vitenskapelig tidsskrift i går viser at 4 av 5 smittede er smittet av noen uten symptomer. Jeg husker ikke navnet på tidsskriftet akkurat nå, Science og et eller annet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...