likestilling Skrevet 18. mars 2020 #261 Del Skrevet 18. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg bare lurer på hvorfor de valgte akkurat henne, og hva som får henne til å si "pest". De har jo valgt den mest hysteriske legen de kunne finne, og noen som jobber som lege burde da ikke være så hysterisk? Det var jo som en oppvisning i lallende galskap. Anonymkode: 17219...998 Hvorfor akkurat henne kan jeg selvfølgelig ikke svare på, men det er nok ikke så mange leger som tør å risikere det hun gjorde for å tale FHI og de andre imot på den måten. Det er helt åpenbart at hun gjorde det fordi hun trodde på dette og så det som sin plikt å advare. Om det er rett er jo en annen sak. Bruk av ordet "pest" er jo også noe å henge seg opp i. Selvfølgelig er det ikke ment bokstavelig, men som en motpol til de som kaller det "forkjølelse" og "influensa", for å understreke forskjellen i alvorlighetsgrad. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/rAJx1R/leger-tar-ous-forsker-i-forsvar-etter-corona-debatten Sitat Nå tar flere fagfolk OUS-forskeren i forsvar: – Jeg vil uttrykke min fulle støtte til kollega Gunhild Alvik Nyborg. Hennes fremstilling av alvoret i situasjonen er en gjentakelse av det vi sa i vår kronikk i VG for en uke siden, sier Mads Gilbert. Det er jo fantastisk at debatten blir "strammere" og disse folkene må svare for seg, og kanskje i større grad vil stilles til ansvar for avgjørelser. Det de gjør nå er tross alt noen av de viktigste avgjørelsene som vil bli gjort i moderne tid her til lands, i alle fall i denne "kategorien". Jeg har sagt tidligere at jeg gjerne vil se en dypere debatt der folk får utdype svarene sine, men hun siterte jo blant annet Imperial College som har regnet på dette, og viste til Kina som har klart å få stoppet dette. Strategien er god den, og selv Kina låste ikke inne leger og folk med veldig viktige oppgaver. Det er snakk om i praksis at alle som kan unngå å gå ut, unngår å gå ut. Italia er jo et eksempel på hvor ille det kan gå. Dette er så smittsomt at det må harde grep til for å stoppe det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #262 Del Skrevet 18. mars 2020 Hun sa faktisk noe som var veldig interessant. Hun sier at legene har hele tiden fått restriksjoner på hvem som skal testes, og at de siste 4 dagene hadde legene fått beskjed om å BARE teste de som får infeksjon mens de er innlagt på sykehus, de som blir innlagt, og helsepersonell som har særlig nær kontakt med pasienter. De skal ikke teste alt helsepersonell en gang. Det vil si at det finnes en enormt stor pasientgruppe som ikke blir testet. Prosenten på de som dør av det blir jo dermed helt feil. Anonymkode: 17219...998 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #263 Del Skrevet 18. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sa faktisk noe som var veldig interessant. Hun sier at legene har hele tiden fått restriksjoner på hvem som skal testes, og at de siste 4 dagene hadde legene fått beskjed om å BARE teste de som får infeksjon mens de er innlagt på sykehus, de som blir innlagt, og helsepersonell som har særlig nær kontakt med pasienter. De skal ikke teste alt helsepersonell en gang. Det vil si at det finnes en enormt stor pasientgruppe som ikke blir testet. Prosenten på de som dør av det blir jo dermed helt feil. Anonymkode: 17219...998 Men dette var jo ikke ny informasjon? Det står jo OVERALT, på FHIs nettsider, på Helsenorge og i mange aviser. De som nå får symptomer på luftveisinfeksjon blir ikke testet, men man gjør en verstefallsantagelse om at de har Covid-19 og de skal derfor i hjemmeisolasjon og resten av familien i hjemmekarantene inntil symptomfrihet + noen dager. Anonymkode: d8532...5d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 18. mars 2020 #264 Del Skrevet 18. mars 2020 34 minutter siden, AnonymBruker said: Helt enig, ble vettskremt av hun mer eller mindre sa ‘this is the end of humanity’. Anonymkode: 11686...94a Jeg ble vettskremt av dagens debatt. Her fikk de beroligende stemmene snakke til folket med den mykeste pusekattstemme. Og siden denne tråden har nedgradert Nyborg til hysterisk kvinnemenneske når sannheten er at hun som revmatolog alene burde ansees som en fagperson med imponerende evner til å se store komplekse bilder, hvem deltok i dag? Hvilken kompetanse hadde denne Washim? Jo, en enkel TV-lege med null spesialisering utover allmennmedisin. Han som ikle trodde vi skulle snakke om dette nå. Kjære vene.... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #265 Del Skrevet 18. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dette var jo ikke ny informasjon? Det står jo OVERALT, på FHIs nettsider, på Helsenorge og i mange aviser. De som nå får symptomer på luftveisinfeksjon blir ikke testet, men man gjør en verstefallsantagelse om at de har Covid-19 og de skal derfor i hjemmeisolasjon og resten av familien i hjemmekarantene inntil symptomfrihet + noen dager. Anonymkode: d8532...5d4 Og da blir dødeligheten feil. Anonymkode: 17219...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #266 Del Skrevet 18. mars 2020 Dagens debatt var selvsagt langt mer behagelig og politisk korrekt som ikke ønsker død og fordervelse i sitt nabolag. Med Washim fra NRKs eget underholdningsprogram og en såkalt biskop som 'representerer trosmangfold' og som oppfordrer mennesker med angst til å klemme seg selv i denne krisen. Der fikk Nyhaug den, gitt! Anonymkode: 2cc6a...797 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #267 Del Skrevet 18. mars 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun sa faktisk overhodet ikke noe som dette. Anonymkode: 42445...990 Jeg fikk bare den følelsen. At det var for sent, og alt håp var ute, og at dette ville bli helt katastrofe. Anonymkode: 11686...94a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #268 Del Skrevet 18. mars 2020 Hun er jo ikke alene om dette synet, fordi om hun er eneste som har uttalt seg på NRK 🤔 Det er mange leger, forskere og eksperter fra hele verden som er enige og roper det høyt til alle som vil høre. De andre vet det også, men vil ikke si det høyt. Anonymkode: 09b7e...289 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #269 Del Skrevet 18. mars 2020 Jeg er bekymret. Laget tråden om hjemmesykepleie. Vi besøker mange forskjellige hver dag. Sjansen for smitte er så stor. Anonymkode: 796eb...41a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #270 Del Skrevet 18. mars 2020 2 minutter siden, Rullerusk skrev: Jeg ble vettskremt av dagens debatt. Her fikk de beroligende stemmene snakke til folket med den mykeste pusekattstemme. Og siden denne tråden har nedgradert Nyborg til hysterisk kvinnemenneske når sannheten er at hun som revmatolog alene burde ansees som en fagperson med imponerende evner til å se store komplekse bilder, hvem deltok i dag? Hvilken kompetanse hadde denne Washim? Jo, en enkel TV-lege med null spesialisering utover allmennmedisin. Han som ikle trodde vi skulle snakke om dette nå. Kjære vene.... Nå så jeg ikke på dagens Debatten, men refererer du til Wasim Zahid? I så fall kan jeg opplyse deg om at han er spesialist i indremedisin (5 år) og kardiologi (3 år). Alvik Nyborg er IKKE revmatolog (hvor har du det fra?), men hun forsker ved en revmatologisk avdeling. Hun har en ikke-fullført spesialisering i allmennmedisin. Konklusjon: hun er ikke spesialist i det hele tatt. Ser du hvordan argumentet ditt blir snudd på hodet nå? Den du angriper for å mangle kompetanse sitter på 8 års spesialisering i et svært komplisert fag (indremedisin) mens hun du hyller mangler spesialisering frasett allmennmedisin (som du kritiserte). Morsomt. Anonymkode: d8532...5d4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Newbeginnings Skrevet 18. mars 2020 #271 Del Skrevet 18. mars 2020 (endret) 30 minutter siden, Rullerusk skrev: Jeg ble vettskremt av dagens debatt. Her fikk de beroligende stemmene snakke til folket med den mykeste pusekattstemme. Og siden denne tråden har nedgradert Nyborg til hysterisk kvinnemenneske når sannheten er at hun som revmatolog alene burde ansees som en fagperson med imponerende evner til å se store komplekse bilder, hvem deltok i dag? Hvilken kompetanse hadde denne Washim? Jo, en enkel TV-lege med null spesialisering utover allmennmedisin. Han som ikle trodde vi skulle snakke om dette nå. Kjære vene.... Ja.. skulle ikke dette programmet være et svar på kritikken som er kommet på gårsdagens program? Jeg skjønte virkelig lite- forventet meg smitteverneksperter og biostatistikere som kunne ettergå fakta og tall og debattere det hun la frem av perspektiver på en vitenskapelig måte. (Men kanskje det bare var meg..?) Så får vi oslobiskopen og barneombudet (all ære til dem altså!!), som snakker om de svakeste i denne krisen, om omsorg og ivaretakelse. Og Wasim og Wyller, som også snakker beroligende om henholdsvis unge og eldre. For all del- jeg er pro alt det, men da må de jo ikke innlede programmet med å si at dette blir en debatt om kritikken som kom etter gårsdagens program!. De snakket jo ikke om elefanten i rommet en eneste gang, nemlig de skremmende perspektivene Nyborg skisserte med potensielt over hundre tusen døde.. Endret 18. mars 2020 av Newbeginnings 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #272 Del Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dagens debatt var selvsagt langt mer behagelig og politisk korrekt som ikke ønsker død og fordervelse i sitt nabolag. Med Washim fra NRKs eget underholdningsprogram og en såkalt biskop som 'representerer trosmangfold' og som oppfordrer mennesker med angst til å klemme seg selv i denne krisen. Der fikk Nyhaug den, gitt! Anonymkode: 2cc6a...797 Spesielt å bruke en lege som for noen uker siden sa at vi sikkert hadde glemt og snakket ikke om dette viruset i midten av mars, og han, som er kardiolog og jobber som YouTube-lege, skal nå bagatellisere hva en forsker med relevant spesialisering sier. Hun får jo også støtte fra professorer og overleger, og meningene til disse veier litt mer. Anonymkode: bb666...719 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
money Skrevet 18. mars 2020 #273 Del Skrevet 18. mars 2020 7 minutter siden, Rullerusk skrev: Jeg ble vettskremt av dagens debatt. Her fikk de beroligende stemmene snakke til folket med den mykeste pusekattstemme. Og siden denne tråden har nedgradert Nyborg til hysterisk kvinnemenneske når sannheten er at hun som revmatolog alene burde ansees som en fagperson med imponerende evner til å se store komplekse bilder, hvem deltok i dag? Hvilken kompetanse hadde denne Washim? Jo, en enkel TV-lege med null spesialisering utover allmennmedisin. Han som ikle trodde vi skulle snakke om dette nå. Kjære vene.... Hva slags kompetanse har dama om epidemiologi eller virus? Hun har forsket på overmedisinering av eldre. Hun er omtrent like mye fagperson på dette tema som bilken som helst allmennlege 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #274 Del Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spesielt å bruke en lege som for noen uker siden sa at vi sikkert hadde glemt og snakket ikke om dette viruset i midten av mars, og han, som er kardiolog og jobber som YouTube-lege, skal nå bagatellisere hva en forsker med relevant spesialisering sier. Hun får jo også støtte fra professorer og overleger, og meningene til disse veier litt mer. Anonymkode: bb666...719 HUN HAR IKKE RELEVANT SPESIALISERING! Seriøst, er dere idioter uten evne til kildekritikk og ettergå personen bak en påstand? Jeg prøver igjen: Zahid har 8 års spesialisering i indremedisin og kardiologi. Han jobber på Drammen sykehus, ved siden av alt annet. Nyborg har ingen spesialisering, hun har ikke fullført spesialistutdanningen i allmennmedisin. Hun forsker ved en revmatologisk avdeling, men er ikke revmatolog. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Jeg river meg i håret. Anonymkode: d8532...5d4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #275 Del Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk bare den følelsen. At det var for sent, og alt håp var ute, og at dette ville bli helt katastrofe. Anonymkode: 11686...94a Nei, hun sa at vi burde ha en full lock down og forsøke å stoppe viruset, istedenfor taktikken FHI har valgt, en langvarig epidemi. Ønsker nå heller isolasjon og lock down, i stedet for 18 måneder med bekjempelse av dette viruset. I Kina er de nesten tilbake til normalen på grunn av metodene de brukte. Anonymkode: bb666...719 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #276 Del Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, Newbeginnings skrev: Ja.. skulle ikke dette programmet være et svar på kritikken som er kommet på gårsdagens program? Jeg skjønte virkelig lite- forventet meg smitteverneksperter og biostatistikere som kunne ettergå fakta og tall og debattere det hun la frem av perspektiver. (Men kanskje det bare var meg..?) Så får vi oslobiskopen og barneombudet (all ære til dem altså!!), som snakker om de svakeste i denne krisen, om omsorg og ivaretakelse. Og Wasim og Wyller, som også snakker beroligende om henholdsvis unge og eldre. For all del- jeg er pro alt det, men da må de jo ikke innlede programmet med å si at dette blir en debatt om kritikken som kom etter gårsdagens program!. De snakket jo ikke om elefanten i rommet en eneste gang, nemlig de skremmende perspektivene Nyborg skisserte med potensielt over hundre tusen døde.. Merkelige valg de gjør i NRK, vil de ikke at vi skal få faktabasert informasjon? Anonymkode: 17219...998 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #277 Del Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: HUN HAR IKKE RELEVANT SPESIALISERING! Seriøst, er dere idioter uten evne til kildekritikk og ettergå personen bak en påstand? Jeg prøver igjen: Zahid har 8 års spesialisering i indremedisin og kardiologi. Han jobber på Drammen sykehus, ved siden av alt annet. Nyborg har ingen spesialisering, hun har ikke fullført spesialistutdanningen i allmennmedisin. Hun forsker ved en revmatologisk avdeling, men er ikke revmatolog. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Jeg river meg i håret. Anonymkode: d8532...5d4 Det er vanskelig for de som har bitt seg fast i krisescenarioet. Anonymkode: 17219...998 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #278 Del Skrevet 18. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: HUN HAR IKKE RELEVANT SPESIALISERING! Seriøst, er dere idioter uten evne til kildekritikk og ettergå personen bak en påstand? Jeg prøver igjen: Zahid har 8 års spesialisering i indremedisin og kardiologi. Han jobber på Drammen sykehus, ved siden av alt annet. Nyborg har ingen spesialisering, hun har ikke fullført spesialistutdanningen i allmennmedisin. Hun forsker ved en revmatologisk avdeling, men er ikke revmatolog. Hvor vanskelig kan det egentlig være? Jeg river meg i håret. Anonymkode: d8532...5d4 Les avisene og se hvem som støtter henne, overleger i smittevern og hygiene, disse skal vite hva de snakker om. Meningene til Zahid er uinteressante. Det var jo også han som sa at vi ikke kom til å snakke om viruset midten av mars. Jeg hører heller på overleger som Gilbert enn denne YouTube-legen. Punktum. Anonymkode: bb666...719 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #279 Del Skrevet 18. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk bare den følelsen. At det var for sent, og alt håp var ute, og at dette ville bli helt katastrofe. Anonymkode: 11686...94a Hvis alle tar seg sammen og holder seg hjemme, er det ikke for sent. Men hvis ola nordmmann fortsetter å dra på hytta, kjøpesenteret og ha vinkvelder, så ja da klarer vi kanskje ikke kontrollere det Anonymkode: 0ebcc...985 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #280 Del Skrevet 18. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig for de som har bitt seg fast i krisescenarioet. Anonymkode: 17219...998 Tullingen som du siterer overser glatt at professorer og overleger med relevante spesialiseringer er enige med denne legen. Er det noen som burde oppdatere seg, er det heller hen som burde gjøre det. Anonymkode: bb666...719 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg