Gå til innhold

Hun legen som er i Debatten nå...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes hun var veldig modig. Vi må kunne tenke hva som er det verste utfallet også. Min personlige overbevisning ligger en plass i midten. Hvis man skal øke isolasjon og nedstengning, si i en måned, så kommer det til å koste. Spørsmålet er hvor mye. Nå har vi faktisk fortsatt mange virkemidler som ikke har blitt snakket om for å lette den økonomiske konsekvensen for den enkelte. Jeg kan nevne: avdragsfrihet på lån, ikke ta betalt nettleien, fjerne mva på dagligvarer og medisin (medisinsk utstyr) sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farten. 

På spørsmål på hvordan man kan få mat og medisiner, hva med å øke levering av disse varene? Evt å gi familier/husholdninger tildelt tid i en bestemt butikk og begrensninger over hvor mye man kan kjøpe? Eller at sårbare grupper får handle før et tidspunkt når butikken er vasket? Og så resten? Og absolutt ikke de som burde sitte i karantene (inkludert resten av deres husholdning). Det er jo ikke meningen vi skal leve slik for alltid, men til vi får systemet på plass. Med det tenker jeg at alle i helsevesenet som sitter i karantene pga reise er tilbake, at vi har rikelig med smittevernsutstyr, respiratorer osv osv. 

Jeg tror det er et lite offer i langtidsperspektiv. Blir forbanna at vi ikke prøver å stanse smitten nå, når vi vet vi ikke er forberedt. Det må være lov å si uten å være hysterisk.

Anonymkode: 2b794...90a

Modig? Hun ønsker oppmerksomhet og har funnet sitt "moment to shine". Det er som om du eller hvem som helst andre skulle ha stilt opp på Debatten og delt sine tanker om korona. Hun er revmatolog og har ikke kunnskap om dette annet enn et par sider fra læreboka på medisinstudiet. Dette er IKKE et lite offer i langtidsperspektiv - ønsker du at økonomien skal strupes totalt? Hva med dine barn? Vil du at de skal vokse opp i et helt annet Norge fordi vi skulle redde en liten brøkdel av befolkningen? 

At noen bygger videre på utsagn om at man vet lite om viruset er farlig. Det virker som at flere her er bråsikre på at viruset kan mutere, at det kan ta liv av flere hundre tusen (selv om dødsraten i Kina er helt klart og tydelig og antakeligvis er mye lavere fordi man ikke har kartlagt alle som var smittet). Folk tror jo at dette nærmest er verdens undergang. Det blir det kanskje også, men ikke fordi mennesker dør - fordi vi stenger fungerende samfunn, noe som kan ødelegge langt flere liv enn korona. 

Anonymkode: 68bd4...4d1

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Og hvor i landet bor du? 

Anonymkode: 29ebc...db5

Oslo

Anonymkode: 9f523...709

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Modig? Hun ønsker oppmerksomhet og har funnet sitt "moment to shine". Det er som om du eller hvem som helst andre skulle ha stilt opp på Debatten og delt sine tanker om korona. Hun er revmatolog og har ikke kunnskap om dette annet enn et par sider fra læreboka på medisinstudiet. Dette er IKKE et lite offer i langtidsperspektiv - ønsker du at økonomien skal strupes totalt? Hva med dine barn? Vil du at de skal vokse opp i et helt annet Norge fordi vi skulle redde en liten brøkdel av befolkningen? 

At noen bygger videre på utsagn om at man vet lite om viruset er farlig. Det virker som at flere her er bråsikre på at viruset kan mutere, at det kan ta liv av flere hundre tusen (selv om dødsraten i Kina er helt klart og tydelig og antakeligvis er mye lavere fordi man ikke har kartlagt alle som var smittet). Folk tror jo at dette nærmest er verdens undergang. Det blir det kanskje også, men ikke fordi mennesker dør - fordi vi stenger fungerende samfunn, noe som kan ødelegge langt flere liv enn korona. 

Så en måned for å få på plass smittevernsutstyr, øke testkapasiter og få helsepersonell ut av karantene er uoverkommelig? Økonomien til de fleste kommer til å overleve og gå tilbake til normalen etterhvert. Det har jeg full tro på. Hvor belånt er du egentlig som har slike katastroferammede? På lang sikt tror jeg den overflod og lånegaloppen ikke levedyktig uansett. Om ikke annet for miljøet sin del. Og alle bør ha buffer nok til 3 måneder uten inntekt, og det kommer ikke til å skje om politikerne lager gode krisepakker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først så jeg videoen til denne legen og etterpå så jeg denne på youtube (den siste var mest overraskende):

Anonymkode: 7135d...3a6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så en måned for å få på plass smittevernsutstyr, øke testkapasiter og få helsepersonell ut av karantene er uoverkommelig? Økonomien til de fleste kommer til å overleve og gå tilbake til normalen etterhvert. Det har jeg full tro på. Hvor belånt er du egentlig som har slike katastroferammede? På lang sikt tror jeg den overflod og lånegaloppen ikke levedyktig uansett. Om ikke annet for miljøet sin del. Og alle bør ha buffer nok til 3 måneder uten inntekt, og det kommer ikke til å skje om politikerne lager gode krisepakker.

Helsepersonell vil bare komme i en evig ond sirkel av karantener. Når flere og flere blir smittet vil helsepersonell alltid være i nærheten av noen som har eller har hatt korona. Ja alle bør ha en buffer, men langt fra alle har det. Er enig i at overflod og lånegalopp ikke er levedyktig, men jeg tror at vi allerede har lært en god lekse her som vi forhåpentligvis vil ta med oss videre. Det er ikke gitt at vi vil få på plass nødvendig utstyr innen én måned når hele verden har behov for det samme. Jeg mener disse to ukene er tilstrekkelig - vi kan ikke gå og vente på at alt skal være på plass før man setter i gang samfunnet igjen, i hvert fall delvis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

regelrett farlig at Debatten lot henne få taletid

Hvordan blir det farlig? Hva kan bli verre med at vi får en oppvekker, og det blir mer skjerpings?
Etter det vi har sett med hyttetullinger, karantefesttullinger osv tror jeg det bare er bra å få en bøtte kaldt vann over oss uansett  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsepersonell vil bare komme i en evig ond sirkel av karantener. Når flere og flere blir smittet vil helsepersonell alltid være i nærheten av noen som har eller har hatt korona. Ja alle bør ha en buffer, men langt fra alle har det. Er enig i at overflod og lånegalopp ikke er levedyktig, men jeg tror at vi allerede har lært en god lekse her som vi forhåpentligvis vil ta med oss videre. Det er ikke gitt at vi vil få på plass nødvendig utstyr innen én måned når hele verden har behov for det samme. Jeg mener disse to ukene er tilstrekkelig - vi kan ikke gå og vente på at alt skal være på plass før man setter i gang samfunnet igjen, i hvert fall delvis. 

Det er ikke gyldig unnskyld uansett. Få ut de i feriekarante, og reduser smitten til et minimum til beskyttelsesutstyr er på plass så blir færre helsepersonell i karantene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Undermann skrev:

Hvordan blir det farlig? Hva kan bli verre med at vi får en oppvekker, og det blir mer skjerpings?
Etter det vi har sett med hyttetullinger, karantefesttullinger osv tror jeg det bare er bra å få en bøtte kaldt vann over oss uansett  

Det er farlig i form av at man ikke baserer seg på faktisk kunnskap i form av tall og forskning, men på frykt. Det kan teoretisk skape situasjoner der styresmaktene får for vide fullmakter, eller i aller verste fall at noen andre kommer til makten som baserer seg på en mer autoritær ideologi. Det er i siste ende befolkningen som (heldigvis) har makten over hvordan samfunnet fungerer - dersom alle mener at målet helliger middelet i dette tilfellet. De som sitter trygt i sine jobber og har tilstrekkelig kapital synes selvfølgelig det er greit å holde seg hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke gyldig unnskyld uansett. Få ut de i feriekarante, og reduser smitten til et minimum til beskyttelsesutstyr er på plass så blir færre helsepersonell i karantene. 

Selvfølgelig skal de som må i karantene, har ikke sagt noe annet. Jeg mener at fortsatt bruk av såpass strenge restriksjoner som vi har nå - stengte bhg, skoler, grenser og forbud mot også små samlinger av 10 personer - ikke kan fortsette ut over 2 uker. Skal man benytte isolasjon må dette skje i liten grad og kun på spesielt utsatte steder.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal de som må i karantene, har ikke sagt noe annet. Jeg mener at fortsatt bruk av såpass strenge restriksjoner som vi har nå - stengte bhg, skoler, grenser og forbud mot også små samlinger av 10 personer - ikke kan fortsette ut over 2 uker. Skal man benytte isolasjon må dette skje i liten grad og kun på spesielt utsatte steder.

Det må i det minste vare til man har smittevernsutstyr og antibac nok. Det er absolutt minstekravet. Hvor vanskelig skal det være å starte produksjon av det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor svakhet ved det hun sier er at hun forventer at det er enorme mørketall i Norge, mens hun samtidig ignorerer den faktoren når hun regner på dødstall i Italia. Det gjør at det andre hun sier virker mindre troverdig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Det er et HELT annet fagområde enn smittevern og kunnskap om pandemier! Derfor er det regelrett farlig at Debatten lot henne få taletid - med én gang noen har en doktorgrad sluker mannen i gata deres ord. 

Mener du at jorden er rund? Med i så fall, hvilken faglig bakgrunn gjør du det? Er du en geolog? Hvis ikke så har du jo ingenting å lene deg på hvis du hevder at jorda er rund.

Tittel er irrelevant. En som hevder at jorda er rund kan ha rett i det selv om vedkommende ikke er en geolog.

Om hun tar feil så angrip henne på hva hun har feil i. Hva hun har for tittel er irrelevant. Men hun er altså ikke et uvitende fjols som sitter på nett og rakker ned på folk på grunn av titlene deres. Hun er en person som har jobbet innen helse i mange år. Hun har både erfaring og kunnskap.

Det eneste du har er, "jeg liker ikke tittelen hennes, derfor tar hun feil".

Anonymkode: 77ac6...056

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, personangrep, spekulasjoner, nedsettende, hatefullt, latterliggjøring og avsporing, og svar til dette. 

_popcorn_, mod

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her er noe å tenke på for dere som går etter denne legen/forskeren og forsøker å devaluere budskapet utelukkende basert på titler - og ikke hva hun evt tar feil i.

Dette er riktignok vanlig taktikk i akademiske kretser, hvor det nærmet kan bli en ‘hvem kan pisse høyest’ konkurranse over rang, og hvem som skal bli hørt.

I samfunnet ellers må en argumenterer for sitt syn. Ta ballen, ikke mannen.

Når hovedkritikken går på at hun har feil bakgrunn til å uttale seg og derfor tar feil - delvis av andre med feil bakgrunn, ironisk nok - så gir det et sterkt inntrykk av at hun egentlig har rett, og det finnes ikke annet å forsøke ugyldiggjøre varslene hennes med.

For folk flest gir dette et forsterket inntrykk av at hun ikke bare har rett, men har pirket borti noe som er viktig og som forsøkes feid under teppet.

Folk tørster etter kunnskap, hvorfor ikke heller gi dem kunnskapen om hva som evt er uriktig framstilt?

Anonymkode: ec734...926

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest balettsko
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er farlig i form av at man ikke baserer seg på faktisk kunnskap i form av tall og forskning, men på frykt. Det kan teoretisk skape situasjoner der styresmaktene får for vide fullmakter, eller i aller verste fall at noen andre kommer til makten som baserer seg på en mer autoritær ideologi. Det er i siste ende befolkningen som (heldigvis) har makten over hvordan samfunnet fungerer - dersom alle mener at målet helliger middelet i dette tilfellet. De som sitter trygt i sine jobber og har tilstrekkelig kapital synes selvfølgelig det er greit å holde seg hjemme. 

"Ikke baserer seg på faktiske kunnskap eller tall" HÆ???

Det er jo NETTOPP det HUN gjør, men FHI ikke gjør! Hva får deg til å si det? Sjekk de faktiske tallene og forskningen selv så ser du jo at hun har rett! FHI derimot har bare valgt ut noen tall i løse luften som ikke reflekterer virkeligheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun er ikke den eneste forskeren i verden, jeg velger høre på andre forskere som faktisk har peiling. Hun fremstår hysterisk, uviten og kald. 

Anonymkode: 40bf6...182

Kvinnelige samfunnsdebattanter blir langt oftere enn mannlige samfunnsdebattanter anklaget for å være hysteriske. Ville du fremdeles brukt ordet "hysterisk" dersom det var en mannlig lege som satt i stolen hos Solvang i går?   

Anonymkode: 9a369...92d

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Formidlingsevnen var kanskje ikke på topp, men det hun sier blir jo ikke mindre sant av den grunn.

Anonymkode: 00e25...96a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har ikke smitten skjedd i Norge, den oppstod i Kina. Grunnen til at antall bekreftede smittede har økt veldig er ikke fordi folk kom hjem fra Italia og Østerrike, men fordi de tok det med seg viruset inn i Norge og Norge har latt dette spre seg noenlunde ukontrollert mellom nordmenn. Det er også mulig at viruset var i Norge lenge før vinterferien var over.

Anonymkode: 000c9...84e

Ja, vi alle vet at smitten oppstod i Kina.

Veldig fint om du kan komme med kilder på dine påstander. Her holder det ikke med å si at "det er mulig". Jeg velger å forholde meg til hva smittevernseksperter sier.

Støttet denne legen rett etter at jeg så debatten i går, hun var veldig intens og med en så stor del av programmet hvor hun kunne tale fritt, bortsett fra de som fikk uttale seg i videosamtale uten å være i studio siste del, så sier det seg selv at hun nå blir hørt i stor grad. Dette var helt feil av NRK, og har ingenting med debatt å gjøre. Det har de tatt selvkritikk for også.

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg du må følge litt mer med i timen. 

Sverige har ikke testet på lang nær like mange som Norge. Det er heller ikke like populært å feriere i hverken Italia, Kina eller Østerrike som det er i Norge, så I utgangspunktet burde det vært langt færre smittede i Sverige etter din beregning, men det er feil. Flere sykehus i Sverige sier allerede at de ikke klarer å behandle alle pasienter som kommer inn nå og må prioritere. De sier det er et helvette. Sverige har nå endret strategi og tar dette langt mer på alvor nå ettersom ting har gått helt ut av kontroll. 

Selvfølgelig har ikke smitten skjedd i Norge, den oppstod i Kina. Grunnen til at antall bekreftede smittede har økt veldig er ikke fordi folk kom hjem fra Italia og Østerrike, men fordi de tok det med seg viruset inn i Norge og Norge har latt dette spre seg noenlunde ukontrollert mellom nordmenn. Det er også mulig at viruset var i Norge lenge før vinterferien var over.

Se lengre ned på siden her så ser du at flertall av de bekreftede smittende i Norge nå ikke kan spores tilbake til hverken Italia eller Østerrike eller andre land  https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav

De står som ukjent. Smitten har spredd seg rundt i Norge og smitter nå mellom nordmenn. 25. februar oppdaget de første smittede fra Italia. 9. Mars skøyt antall smittede i været og har fortsatt. Ingen aner hvor voldsom denne økningen er i realiteten. NHI sier at det kan være store mørketall pga man ikke lenger kan spore smitten og kriteriene for å testes er forbehold en viss gruppe pasienter og helsepersonell. 

Du kan lese dette som står i VG nå:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8mkaKd/corona-baren?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Det var også noe av det smittevernseksperten uttalte seg om i går. Det var dessverre ikke mye de slapp til med ord i forhold til legen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Tutte skrev:

Ja, vi alle vet at smitten oppstod i Kina.

Veldig fint om du kan komme med kilder på dine påstander. Her holder det ikke med å si at "det er mulig". Jeg velger å forholde meg til hva smittevernseksperter sier.

Støttet denne legen rett etter at jeg så debatten i går, hun var veldig intens og med en så stor del av programmet hvor hun kunne tale fritt, bortsett fra de som fikk uttale seg i videosamtale uten å være i studio siste del, så sier det seg selv at hun nå blir hørt i stor grad. Dette var helt feil av NRK, og har ingenting med debatt å gjøre. Det har de tatt selvkritikk for også.

Selvfølgelig vil det være mulig at smitten var i Norge før det første tilfellet ble påvist. Men hverken jeg eller andre kan vite...... derfor sier jeg mulig 😂 Kan du dokumentere at det ikke var det? NEI. kan jeg dokumentere at det var det? NEI. 

Herremin og du synser og sanser. Du forholdet deg jo ikke til hva de fleste smittevernekspert sier, men NHI som har gjort så mye feil og sagt så mye feil. Men deg lm det, noen er litt vel naive. 

19 minutter siden, Tutte skrev:

Du kan lese dette som står i VG nå:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/8mkaKd/corona-baren?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

Det var også noe av det smittevernseksperten uttalte seg om i går. Det var dessverre ikke mye de slapp til med ord i forhold til legen.

Vet du, NHI har fått uttale seg HVER BIDIG Dag i lang tid. De kommer med akkurat de samme tingene hver dag. På tide at noen andre kommer til ordet. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...