Miss.Wildfox Skrevet 18. mars 2020 #201 Del Skrevet 18. mars 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke irrelevant. Det betyr at man må ta alt hun sier med en klype salt. Jeg vil heller høre fra leger som har dette feltet som sin spesialitet. Det er allerede flere i denne tråden som har påpekt flere feil ved tallene hennes. F.eks har tidligere smittevernoverlege på Ullevål sykehus påpekt hvorfor tallene fra Italia som viser nær 7% dødelighet ikke er i nærheten av å reflektere den virkelige dødeligheten. Jeg er ikke utdannet innenfor smittevern o.l., derfor har jeg ikke kompetanse til å evt. motbevise det hun sa i Debatten, og vil heller ikke prøve på det. Jeg oppfordrer bare folk til å ikke bli livredde og tro at hun har helt rett fordi hun er lege og kan mer enn mannen og kvinnen i gata. Hvem tror du? Vedder på at du tar feil Anonymkode: fdefe...cb6 Se dokumentaren Pandemic på Netflix, der får du endel opplysende svar fra verdens fremste spesialister innen feltet. De har spådd et noe lignende corona var på trappene og konsekvensene av det, og antagelig i nær fremtid. Anbefales! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #202 Del Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, Miss.Wildfox skrev: Se dokumentaren Pandemic på Netflix, der får du endel opplysende svar fra verdens fremste spesialister innen feltet. De har spådd et noe lignende corona var på trappene og konsekvensene av det, og antagelig i nær fremtid. Anbefales! Ok takk, skal sjekke Anonymkode: fdefe...cb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #203 Del Skrevet 18. mars 2020 8 minutter siden, Tutte skrev: Dette er nettopp et eksempel på hva det fører til. Mistro og usikkerhet. Når det går så langt at man tror man blir ført bak lyset. Hvorfor skulle egentlig i alle dager FHI, helsedirektoratet og overleger gjøre det? Alle er enig i at dette er alvorlig. Poenget mitt er uansett at dette er opplysninger som vi på noen måte ikke er i stand til å bedømme, og derfor skaper det bare mer uroligheter enn det gjør nytte. Den mistroen har jeg hatt lenge før jeg så debatten. Jeg har fulgt med siden starten i Kina. Og Norge har vært svært naive og gjort minimalt I starten og gjør ikke nok nå. Hvorfor tror du at Norge og andre land som Sverige og England har fått så mange smittetilfeller, mens andre land som hadde smitten mye tidligere har klart å begrense dette til det minimale? Jo, de har tatt dette alvorlig fra starten, hørt på anbefalinger fra både Kina og WHO og satt inn de nødvendige tiltakene for å stoppe smitten. Mens vi har tatt imot viruset med åpne armer og har en helt annen strategi, altså en strategi som hverken fungerte for Kina, Italia, Iran, Sverige, England og USA. Med å stole på myndighetene i Norge, så har du mistro til WHO, land med lengre erfaring med coronaviruset og ganske mange eksperter på dette området. Jeg vet ikke jeg, hvem stoler du mest på? Flere leger, forskere og smittevernekspert roper ut det samme som WHO og andre rundt i verden. Det er ikke Nyborg som fører med seg usikkerhet og mistro, det er NHI. Og hvorfor NHI fører folk bak lyset kan ha flere årsaker, blant annet økonomi, prøve å ikke skape panikk - de fører en strategi som er avhengig av at folk ikke får panikk, de lager egne estimater og da blir utfallet feil og tiltakene feil osv. Hittil har ikke NHI vist annet enn at de hele linja har tatt feil og gjort feil. Hvis ikke det får deg til å tvile på de så vet ikke jeg. Enten så vet Norge noe ingen andre vet, eller så lukker Norge øynene for andres kunnskap og erfaring. Hva er mest sannsynlig? Anonymkode: 000c9...84e 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 18. mars 2020 #204 Del Skrevet 18. mars 2020 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den mistroen har jeg hatt lenge før jeg så debatten. Jeg har fulgt med siden starten i Kina. Og Norge har vært svært naive og gjort minimalt I starten og gjør ikke nok nå. Hvorfor tror du at Norge og andre land som Sverige og England har fått så mange smittetilfeller, mens andre land som hadde smitten mye tidligere har klart å begrense dette til det minimale? Jo, de har tatt dette alvorlig fra starten, hørt på anbefalinger fra både Kina og WHO og satt inn de nødvendige tiltakene for å stoppe smitten. Mens vi har tatt imot viruset med åpne armer og har en helt annen strategi, altså en strategi som hverken fungerte for Kina, Italia, Iran, Sverige, England og USA. Med å stole på myndighetene i Norge, så har du mistro til WHO, land med lengre erfaring med coronaviruset og ganske mange eksperter på dette området. Jeg vet ikke jeg, hvem stoler du mest på? Flere leger, forskere og smittevernekspert roper ut det samme som WHO og andre rundt i verden. Det er ikke Nyborg som fører med seg usikkerhet og mistro, det er NHI. Og hvorfor NHI fører folk bak lyset kan ha flere årsaker, blant annet økonomi, prøve å ikke skape panikk - de fører en strategi som er avhengig av at folk ikke får panikk, de lager egne estimater og da blir utfallet feil og tiltakene feil osv. Hittil har ikke NHI vist annet enn at de hele linja har tatt feil og gjort feil. Hvis ikke det får deg til å tvile på de så vet ikke jeg. Enten så vet Norge noe ingen andre vet, eller så lukker Norge øynene for andres kunnskap og erfaring. Hva er mest sannsynlig? Anonymkode: 000c9...84e Sverige har jo hatt vært enda slappere på tiltak enn det Norge er, allikevel har de mindre antall registrerte smittetilfeller og da må man i tillegg ta med at befolkningen i Sverige er dobbelt så høy. Da høres det rart ut at det er at man ikke har gjort nok som er grunnen. Årsaken til den bratte stigningen av smittetilfeller i Norge nå er skiturister som har kommet hjem fra Østerrike og testet positivt. Den smitten har altså ikke skjedd her i landet. Endret 18. mars 2020 av Tutte 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #205 Del Skrevet 18. mars 2020 9 minutter siden, Tutte skrev: Sverige har jo hatt vært enda slappere på tiltak enn det Norge er, allikevel har de mindre antall registrerte smittetilfeller og da må man i tillegg ta med at befolkningen i Sverige er dobbelt så høy. Da høres det rart ut at det er at man ikke har gjort nok som er grunnen. Årsaken til den bratte stigningen av smittetilfeller i Norge nå er skiturister som har kommet hjem fra Østerrike og testet positivt. Den smitten har altså ikke skjedd her i landet. Her tror jeg du må følge litt mer med i timen. Sverige har ikke testet på lang nær like mange som Norge. Det er heller ikke like populært å feriere i hverken Italia, Kina eller Østerrike som det er i Norge, så I utgangspunktet burde det vært langt færre smittede i Sverige etter din beregning, men det er feil. Flere sykehus i Sverige sier allerede at de ikke klarer å behandle alle pasienter som kommer inn nå og må prioritere. De sier det er et helvette. Sverige har nå endret strategi og tar dette langt mer på alvor nå ettersom ting har gått helt ut av kontroll. Selvfølgelig har ikke smitten skjedd i Norge, den oppstod i Kina. Grunnen til at antall bekreftede smittede har økt veldig er ikke fordi folk kom hjem fra Italia og Østerrike, men fordi de tok det med seg viruset inn i Norge og Norge har latt dette spre seg noenlunde ukontrollert mellom nordmenn. Det er også mulig at viruset var i Norge lenge før vinterferien var over. Se lengre ned på siden her så ser du at flertall av de bekreftede smittende i Norge nå ikke kan spores tilbake til hverken Italia eller Østerrike eller andre land https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav De står som ukjent. Smitten har spredd seg rundt i Norge og smitter nå mellom nordmenn. 25. februar oppdaget de første smittede fra Italia. 9. Mars skøyt antall smittede i været og har fortsatt. Ingen aner hvor voldsom denne økningen er i realiteten. NHI sier at det kan være store mørketall pga man ikke lenger kan spore smitten og kriteriene for å testes er forbehold en viss gruppe pasienter og helsepersonell. Anonymkode: 000c9...84e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 18. mars 2020 #206 Del Skrevet 18. mars 2020 Jeg stusser veldig når hun sier at alt må stenges i 14 dager, det er jo langt ifra nok i forhold til inkubasjonstiden osv. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #207 Del Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, Nerine_ skrev: Jeg stusser veldig når hun sier at alt må stenges i 14 dager, det er jo langt ifra nok i forhold til inkubasjonstiden osv. Hvis alt stenges i 14 dager er vi i mål, så det stemmer nok det. Men det innebærer altså totalt portforbud for alle, og det kommer aldri til å skje her. Vi bor ikke i Kina. Anonymkode: 00e25...96a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 18. mars 2020 #208 Del Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis alt stenges i 14 dager er vi i mål, så det stemmer nok det. Men det innebærer altså totalt portforbud for alle, og det kommer aldri til å skje her. Vi bor ikke i Kina. Anonymkode: 00e25...96a Hvis jeg er smittet uten å vite det, får symptomer på dag 7, evnt ingen symptomer overhode, da kan jeg lett ha smittet både mann og barn uten at det bryter ut innen dag 14. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #209 Del Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, Nerine_ skrev: Hvis jeg er smittet uten å vite det, får symptomer på dag 7, evnt ingen symptomer overhode, da kan jeg lett ha smittet både mann og barn uten at det bryter ut innen dag 14. Ja, jeg har ikke noe faglig belegg for dette jeg altså, men jeg har sett intervjuer med de som visstnok kan dette og de mener at total isolasjon i 14 dager tar knekken på det. Anonymkode: 00e25...96a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 18. mars 2020 #210 Del Skrevet 18. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har ikke noe faglig belegg for dette jeg altså, men jeg har sett intervjuer med de som visstnok kan dette og de mener at total isolasjon i 14 dager tar knekken på det. Anonymkode: 00e25...96a Ja jeg har hørt mange snakke om det, men jeg forstår ikke logikken når man regner med inkubasjonstiden på x antall dager, og det at mange familier i Norge består av flere personer som hadde vært sammen under en isolasjon. De er jo ikke sikre på alt rundt immunitet engang. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #211 Del Skrevet 18. mars 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Her tror jeg du må følge litt mer med i timen. Sverige har ikke testet på lang nær like mange som Norge. Det er heller ikke like populært å feriere i hverken Italia, Kina eller Østerrike som det er i Norge, så I utgangspunktet burde det vært langt færre smittede i Sverige etter din beregning, men det er feil. Flere sykehus i Sverige sier allerede at de ikke klarer å behandle alle pasienter som kommer inn nå og må prioritere. De sier det er et helvette. Sverige har nå endret strategi og tar dette langt mer på alvor nå ettersom ting har gått helt ut av kontroll. Selvfølgelig har ikke smitten skjedd i Norge, den oppstod i Kina. Grunnen til at antall bekreftede smittede har økt veldig er ikke fordi folk kom hjem fra Italia og Østerrike, men fordi de tok det med seg viruset inn i Norge og Norge har latt dette spre seg noenlunde ukontrollert mellom nordmenn. Det er også mulig at viruset var i Norge lenge før vinterferien var over. Se lengre ned på siden her så ser du at flertall av de bekreftede smittende i Norge nå ikke kan spores tilbake til hverken Italia eller Østerrike eller andre land https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=coronav De står som ukjent. Smitten har spredd seg rundt i Norge og smitter nå mellom nordmenn. 25. februar oppdaget de første smittede fra Italia. 9. Mars skøyt antall smittede i været og har fortsatt. Ingen aner hvor voldsom denne økningen er i realiteten. NHI sier at det kan være store mørketall pga man ikke lenger kan spore smitten og kriteriene for å testes er forbehold en viss gruppe pasienter og helsepersonell. Anonymkode: 000c9...84e Jeg kan bare tale for meg selv. Jeg ble syk allerede 12 februar etter å ha vært på et arrangement med mange folk flydd inn fra Asia. Hadde også, før jeg ble syk regelmessig kontakt med person som døde brått etter lang tids hoste og lungebetennelse. Døde av pustesvukt. Likevel; Ble overhode ikke testet. Sambo ble syk etter 12 dager, ungene det samme. Var hos legen gang på gang og ble ledd oppi trynet. Dette kom ikke hit dikk jeg beskjed om. Det var utopisk. Jeg og min familie fikk beskjed om å leve som normalt. Hvor mange vi har smittet aner jeg ikke, men at det kan være hundrevis.... jeg tipper viruset har vært i Norge siden midten av desember.... Anonymkode: 9f523...709 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #212 Del Skrevet 18. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble ekstra bekymret da det så ut som hun skulle til å gråte. Haken hennes skalv liksom på den måten innimellom. Ble faktisk dritredd av alt hun hadde å si. Har vært redd hele tiden, men nå er jeg vettskremt😢 Anonymkode: 11686...94a Hun skalv fordi hun var nervøs. Hun var nervøs fordi hun endte opp på Debatten etter å ha skrevet flere innlegg som tydelig bærer preg av å ønske oppmerksomhet. Tro meg, at man er lege er IKKE ensbetydende med at man er ekspert på alle medisinske fagområder- og tro meg ikke når jeg sier at det er så enormt mange PR-kåte leger med stort behov for å bli sett og hørt. Tenk litt på det. De to andre forholdt seg rolig fordi de var pinlig berørt- her sitter det en gæren revmatolog(!!!!) og uttaler seg om ting de er eksperter på. De fra FHI har et samfunnsansvar og kan ikke gå inn i en stor debatt med den gærningen der. NRK har gjort en stor blunder ved sammensetningen av Debatten igår. Anonymkode: 68bd4...4d1 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #213 Del Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hun skalv fordi hun var nervøs. Hun var nervøs fordi hun endte opp på Debatten etter å ha skrevet flere innlegg som tydelig bærer preg av å ønske oppmerksomhet. Tro meg, at man er lege er IKKE ensbetydende med at man er ekspert på alle medisinske fagområder- og tro meg ikke når jeg sier at det er så enormt mange PR-kåte leger med stort behov for å bli sett og hørt. Tenk litt på det. De to andre forholdt seg rolig fordi de var pinlig berørt- her sitter det en gæren revmatolog(!!!!) og uttaler seg om ting de er eksperter på. De fra FHI har et samfunnsansvar og kan ikke gå inn i en stor debatt med den gærningen der. NRK har gjort en stor blunder ved sammensetningen av Debatten igår. Anonymkode: 68bd4...4d1 .. og tro meg OGSÅ skulle det selvfølgelig stått, ikke «ikke». Anonymkode: 68bd4...4d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #214 Del Skrevet 18. mars 2020 "Jeg tror det. Dette her blir jo bare hva man tror.". Det er mange eksperter der ute, veldig mange. Denne legen er en av dem, men majoriteten sier noe annet enn hva denne legen gjør. Anonymkode: 762d2...1c4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #215 Del Skrevet 18. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare tale for meg selv. Jeg ble syk allerede 12 februar etter å ha vært på et arrangement med mange folk flydd inn fra Asia. Hadde også, før jeg ble syk regelmessig kontakt med person som døde brått etter lang tids hoste og lungebetennelse. Døde av pustesvukt. Likevel; Ble overhode ikke testet. Sambo ble syk etter 12 dager, ungene det samme. Var hos legen gang på gang og ble ledd oppi trynet. Dette kom ikke hit dikk jeg beskjed om. Det var utopisk. Jeg og min familie fikk beskjed om å leve som normalt. Hvor mange vi har smittet aner jeg ikke, men at det kan være hundrevis.... jeg tipper viruset har vært i Norge siden midten av desember.... Anonymkode: 9f523...709 Og hvor i landet bor du? Anonymkode: 29ebc...db5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #216 Del Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: "Jeg tror det. Dette her blir jo bare hva man tror.". Det er mange eksperter der ute, veldig mange. Denne legen er en av dem, men majoriteten sier noe annet enn hva denne legen gjør. Anonymkode: 762d2...1c4 Bare i Norge. Eksperter i Italia og Kina er nok stort sett enig med henne. Jeg stoler mer på eksperter fra Italia og Kina enn de arrogante nissene vi har i Norge som bare kommer med synsinger, og går ut i fra at dette er vet influensa virus. Noe det helt åpenbart IKKE er. Anonymkode: 4c339...cca 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Undermann Skrevet 18. mars 2020 #217 Del Skrevet 18. mars 2020 Tror det er grunn til å ta alvorlig det hun sa. Det er ikke en vanlig lege, det er en forsker med doktorgrad i farma-epidemiologi. Kanskje en av de fremste ekspertene som er i landet. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 18. mars 2020 #218 Del Skrevet 18. mars 2020 Det er all grunn til å ta det alvorlig, samtidig innebærer strategien hennes at vi stenger grensene våre i lang tid fremover. Det er ikke realistisk på noen som helst måte. Norge er ikke et selvforsynt land. Det innebærer at kun én koronasnittet lastebilsjåfør fra Polen med matforsyninger til Norge kan sende landet ut i en ny krise. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #219 Del Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, Undermann skrev: Tror det er grunn til å ta alvorlig det hun sa. Det er ikke en vanlig lege, det er en forsker med doktorgrad i farma-epidemiologi. Kanskje en av de fremste ekspertene som er i landet. NEI! Det er et HELT annet fagområde enn smittevern og kunnskap om pandemier! Derfor er det regelrett farlig at Debatten lot henne få taletid - med én gang noen har en doktorgrad sluker mannen i gata deres ord. Anonymkode: 68bd4...4d1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #220 Del Skrevet 18. mars 2020 Jeg synes hun var veldig modig. Vi må kunne tenke hva som er det verste utfallet også. Min personlige overbevisning ligger en plass i midten. Hvis man skal øke isolasjon og nedstengning, si i en måned, så kommer det til å koste. Spørsmålet er hvor mye. Nå har vi faktisk fortsatt mange virkemidler som ikke har blitt snakket om for å lette den økonomiske konsekvensen for den enkelte. Jeg kan nevne: avdragsfrihet på lån, ikke ta betalt nettleien, fjerne mva på dagligvarer og medisin (medisinsk utstyr) sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farten. På spørsmål på hvordan man kan få mat og medisiner, hva med å øke levering av disse varene? Evt å gi familier/husholdninger tildelt tid i en bestemt butikk og begrensninger over hvor mye man kan kjøpe? Eller at sårbare grupper får handle før et tidspunkt når butikken er vasket? Og så resten? Og absolutt ikke de som burde sitte i karantene (inkludert resten av deres husholdning). Det er jo ikke meningen vi skal leve slik for alltid, men til vi får systemet på plass. Med det tenker jeg at alle i helsevesenet som sitter i karantene pga reise er tilbake, at vi har rikelig med smittevernsutstyr, respiratorer osv osv. Jeg tror det er et lite offer i langtidsperspektiv. Blir forbanna at vi ikke prøver å stanse smitten nå, når vi vet vi ikke er forberedt. Det må være lov å si uten å være hysterisk. Anonymkode: 2b794...90a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg