Gå til innhold

Hun legen som er i Debatten nå...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke sett programmet, hva sa denne legen som tydeligvis skremmer dere så da?

Anonymkode: 594b9...78c

Sannheten.

Jeg har tenkt akkurat som henne hele tiden. Jeg har selvsagt også blitt kalt hysterisk og blabla, men FHI innrømmer jo at de har planlagt en slags "kontrollert brann" og det er helt åpenbart at de ikke skjønner hva de holder på med. De hadde regnet med 100 smittede innen påske men etter 1000 positive etter et par uker gikk det fra "alle må fortsette som normalt" til nesten full lockdown. Jeg skjønner at de må veie helse og økonomi mot hverandre, men jeg tror ikke de skjønner hvor ille det kan bli. Hadde de reagert riktig fra starten (begynnelsen av februar) og forbudt skiferie i alpene hadde vi vært i en helt annen situasjon nå.

Problemet er som hun sier at det ikke vil hjelpe når man har en åpen kran i andre enden, og vi ikke har kontroll på hvem som er smittet og hvem som ikke er det. Spesielt hos barn og unge vil det være veldig mange som ikke vil ha noen klare symptomer i det hele tatt, i praktisk asymptomatiske. I Sør-Korea var det aggressiv testing og sporing som fant disse, men her tester vi jo ingen. Vi har NULL peiling på hvor mange som er smittet, og det vil ta en stund ennå før tallene for innleggelser gir oss  noen indikasjoner. Problemet da er at det allerede er for sent, med vårt svært begrensede tilbud.

Når FHI sier at det ikke foregår storstilt smitte i Oslo (og andre steder) så vet de selvfølgelig ingenting om dette, det eneste vi vet er at det er ENORMT smittsomt, og at vi nesten ikke tester noen.... Det kan være overalt, og bare det å dra på butikken og puste samme luft som noen som har vært der tidligere kan gjøre deg syk.

Tiltakene vi har gjort er bedre enn ingenting, men langt fra nok... det beste hadde vært testing pluss isolering (Kina), men slik det er nå er det eneste riktige å ha så nært isolasjon som mulig.

Vi aner ikke alvorligheten heller, annet enn at de umiddelbare effektene er fæle. Det kan være mye annet som dukker opp på sikt, da mye tyder på at dette viruset gjør andre ting enn det som vi umiddelbart oppdager. Et siste poeng er at dødeligheten vil fyke rett i været når helsevesenet ikke lenger kan gi noe så enkelt som oksygen. Noe så enkelt kan være forskjellen på liv og død for mange. Selv mange unge uten noen tydelig årsak vil kunne få problemer med oksygenopptaket som kan gi død eller komplikasjoner som leder til alvorlige senskader eller død. Dette viruset er ikke "influensa".

Alle som har skreket "hysteri" så langt har tatt grundig feil. De har holdt på siden begynnelsen og "moret" seg, men har blitt færre og færre etter hvert som alvoret går opp for folk.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Tutte skrev:

Hvorfor i h...... sendte NRK denne debatten ut til flere som ikke er i stand til å bedømme og ikke har makt til å gjøre noe?

Vi burde kunne stole på myndighetene nå. Alt er vanskelig nok som det er for alle i disse tider fra før.

Fordi ved å opplyse folk så kan de med reell makt få opp øynene. Ja vi burde kunne stole på myndighetene nå, men FHI og Helsedirektoratet har ikke vist seg tilliten verdig. Dette er viktig å belyse mens vi enda har noe handlingsrom igjen. Regjeringen står over de tross alt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tungt å puste, men ikke såpass at jeg trenger medisinsk hjelp. Og så lenge jeg ligger helt i ro så er det bedre. Så fort jeg prøver å gjøre noe blir jeg andpusten og utslitt. 
Det er helt tragisk at folk med symptomer ikke blir testet. Det kan godt være jeg har noe annet enn covid-19, men hva hvis jeg har det da? Da er jo skaden med smittespredning antakelig allerede skjedd fordi retningslinjene for de som har uidentifisert luftveisinfeksjon og de som har påvist covid-19 er så forskjellig. 

Det eneste som er helt sikkert er at smitten allerede er helt ute av kontroll. 

Anonymkode: 1d383...71c

Samme symptomer som deg. Er testet, negativt svar. To kolleger har også samme symptomer. Spør du meg har jeg tvil til at testen er riktig. Hva om viruset har mutert såpass at testen ikke funker på det lengre? At noen får en variant som lar seg påvises, mens andre ikke? 

Anonymkode: cc7d6...ff6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt å hoppe til noen konklusjoner, men må innrømme at jeg humrer litt over paradokset at ekspertene myndighetene hører på som Aavitsland og Guldvog, (FHI, Helsedir) begge sitter i karantene fordi de ikke klarer å kontrollere smitten på eget kontor... mens "dommedagsprofeten" vi ikke skal høre på har holdt seg unna smittekilder 😉

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ella morax skrev:

Ja, sett en overlege i revmatologi i førersetet for å håndtere corona-epidemien i Norge. 

Hva ønsker NRK å oppnå med og sette en revmatolog til å ha debatt (?!) med seg selv i 40-ish minutter så hun kan skremme vettet av folk? Fra mitt ståsted som bioingeniør hadde det vært mye mer interessant å høre synspunktene til f.eks en infeksjonsmedisiner eller smittevernlege.

(Ikke hensikten å diskreditere revmatologer generelt altså, men jeg synes ikke hun viste den faglige tyngden til å bære hele "debatten" alene)

Ja, de kunne godt hatt flere på hver side og hatt en bedre "debatt", og forhåpentligvis kommer det, men nå er har hun vel også doktorgrad i farmakoepidemiologi?

En annen ting er at man ikke trenger å ha så veldig mye utdanning i det hele tatt for å skjønne deler av hva som skjer. Man kommer langt ved å lese forskning og se på resultater i forskjellige land som bruker forskjellige fremgangsmåter. Kina er jo et ekstremeksempel, men jammen fikk de resultater. Italia har kjørt tiltak som ligner mer på de vi ser i Norge, og det er ikke vanskelig å se at det ikke er nok...

I en situasjon som dette er det uansett bedre å gjøre for mye og ta feil, enn å gjøre for lite og ta feil...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme symptomer som deg. Er testet, negativt svar. To kolleger har også samme symptomer. Spør du meg har jeg tvil til at testen er riktig. Hva om viruset har mutert såpass at testen ikke funker på det lengre? At noen får en variant som lar seg påvises, mens andre ikke? 

Mange som senere testet positivt, testet først negativt i Kina. Testene er ikke helt nøyaktige, derfor testet de flere ganger. Du kan godt ha Corona dessverre. Jeg vet ikke hvordan testene er i forhold til muteringer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er interessant. Jeg har jo fra før lest om folk (i utlandet) som har blitt testet flere ganger, og at testen nærmest annenhver gang har gitt hhv. positivt og negativt resultat. 

Er kollegene dine blitt testet? 

Anonymkode: 95e83...086

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp. Det jeg har uthevet tviler jeg sterkt på. Hvorfor skulle hun holde informasjon tilbake?
Jeg tar viruset svært alvorlig, men har ingen grunn til å tro at noen leger holder tilbake informasjon. Å tro det er tinnfoliehattland.

Anonymkode: fdefe...cb6

Kanskje hun holder tilbake fordi hun er blitt advart. Selv om vi ikke er Kina så er det visse ting norske myndigheter ikke vil ha spredd for alle vinder. Såpass må du klare  skjønne uten å ty til barnsligheter.

Anonymkode: c2eaa...113

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venter på at de skal få tidspunkt for testing. Bra at flere fra samme arbeidsplass testes da, i tilfelle det slår ut positivt på en av oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Hun har lov å si hva hun mener og hva hun mener er sant.

De andre 2 er betalt for å bevare roen blant folket.

Anonymkode: 42445...990

Og Dagbladet er vel også betalt for å bevare roen da.. Når de sier at Debatten bommet stygt i kveld. Blir redd, jeg. Eller reddere..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Frøkensina skrev:

Fordi ved å opplyse folk så kan de med reell makt få opp øynene. Ja vi burde kunne stole på myndighetene nå, men FHI og Helsedirektoratet har ikke vist seg tilliten verdig. Dette er viktig å belyse mens vi enda har noe handlingsrom igjen. Regjeringen står over de tross alt.

Det er ikke på denne måten det skal opplyses om nå i disse tider. Det sitter mange folk rundt om i de forskjellige hjem og er livredde fra før, mange i risikogruppa, de som i tillegg har mistet jobber, de som sliter økonomisk som følge av dette, de som ikke tør å gå ut av døra. Det er mange sårbare mennesker nå.

Opplysninger er fint, men når de opplysningene ikke fører til annet enn enda mer forvirring av oss som ikke kan det så er det totalt unødvendig. Folk vet ikke lenger hva man skal tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Frøkensina skrev:

Mange som senere testet positivt, testet først negativt i Kina. Testene er ikke helt nøyaktige, derfor testet de flere ganger. Du kan godt ha Corona dessverre. Jeg vet ikke hvordan testene er i forhold til muteringer.

Testene er dessverre veldig lite nøyaktige. I snitt 71%, men for folk som får falsk negativ er sjansen veldig stor for ytterligere en falsk negativ.

CT er "gullstandard" for å påvise COVID-19, noen med litt trening kan veldig lett skille dette fra det meste annet. En slik test er nesten 100% sikker, siden selv de fleste uten symptomer får typiske tegn på lungene. Det jobbes også med enda bedre hurtigtester, som vil bli bedre enn RT-PCR om ikke lenge vil jeg tro.

Singapore har også utviklet noen swabs som er raske og med 99% nøyaktighet. Vi trenger bedre, mer omfattende, og mer nøyaktig testing. Norge ligger alvorlig langt bak om vi skal kunne få kontroll.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, likestilling skrev:

Testene er dessverre veldig lite nøyaktige. I snitt 71%, men for folk som får falsk negativ er sjansen veldig stor for ytterligere en falsk negativ.

CT er "gullstandard" for å påvise COVID-19, noen med litt trening kan veldig lett skille dette fra det meste annet. En slik test er nesten 100% sikker, siden selv de fleste uten symptomer får typiske tegn på lungene. Det jobbes også med enda bedre hurtigtester, som vil bli bedre enn RT-PCR om ikke lenge vil jeg tro.

Singapore har også utviklet noen swabs som er raske og med 99% nøyaktighet. Vi trenger bedre, mer omfattende, og mer nøyaktig testing. Norge ligger alvorlig langt bak om vi skal kunne få kontroll.

Hvordan sikrer man at testutsyret faktisk funker? Om man får inn en batch med testutstyr, blir det da kvalitetssikret ved at man bruker noen kontrolløsning for å sjekke om det faktisk gir utslag? I disse tider med så mange falske legemidler kan det kanskje snike seg inn falskt testutstyr også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Tutte skrev:

Det er ikke på denne måten det skal opplyses om nå i disse tider. Det sitter mange folk rundt om i de forskjellige hjem og er livredde fra før, mange i risikogruppa, de som i tillegg har mistet jobber, de som sliter økonomisk som følge av dette, de som ikke tør å gå ut av døra. Det er mange sårbare mennesker nå.

Opplysninger er fint, men når de opplysningene ikke fører til annet enn enda mer forvirring av oss som ikke kan det så er det totalt unødvendig. Folk vet ikke lenger hva man skal tro.

Men skal man føre folk bak lyset da? Late som ting er bedre enn det er, så står haugevis av nordmenn med skjegget i postkassa senere? 

Kunnskap er makt og ærlighet varer lengst. Dette er ikke tiden for å stryke oss med håra for å fremme en virkelighet som ikke eksisterer. 

Anonymkode: 000c9...84e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, likestilling skrev:

Ja, de kunne godt hatt flere på hver side og hatt en bedre "debatt", og forhåpentligvis kommer det, men nå er har hun vel også doktorgrad i farmakoepidemiologi?

Husk at farmakoepidemiologi er læren om hvordan legemidler påvirker ulike befolkningsgrupper. Det har lite eller ingenting med virus, bakterier og smitte eller smittevern å gjøre.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sepia skrev:

Hvordan sikrer man at testutsyret faktisk funker? Om man får inn en batch med testutstyr, blir det da kvalitetssikret ved at man bruker noen kontrolløsning for å sjekke om det faktisk gir utslag? I disse tider med så mange falske legemidler kan det kanskje snike seg inn falskt testutstyr også?

Optimalt sett burde man jo gjort det, spesielt om man f.eks. skulle kjøpe inn et stort parti, men det håper jeg vi har kompetente folk som kan ta seg av. Det er jo ikke veldig vanskelig nå som vi har kjente positive og negative (i alle fall blod) i befolkningen.

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8081031/US-labs-15-minute-coronavirus-test-used-China-FDA-allowed-it.html

Vi burde sette inn store ressurser på å få nøyaktige tester nå, og det viktigste er å luke ut falske negativer. Om f.eks.10% får falsk positiv, så får det heller være... det er ikke noe å gjøre uansett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at farmakoepidemiologi er læren om hvordan legemidler påvirker ulike befolkningsgrupper. Det har lite eller ingenting med virus, bakterier og smitte eller smittevern å gjøre.

Nei, men man kommer som sagt langt med veldig grunnleggende kunnskap om medisin også. Store deler av dette handler jo mer om statistikk og sunn fornuft enn virologi å gjøre. Jeg kjenner en som er ekspert på farlige virus, og uten å dra inn det noe mer, så hjelper jo ikke det så veldig i forhold til noen som er ekspert på statistiske modeller... vi vet at viruset er farlig. Vi vet at det smitter raskt. Vi vet at smittevern er viktig.

De som har karret til seg toppjobber i FHI og lignende har ikke nødvendigvis noe særlig kompetanse selv. Jeg kjenner leger som jeg ikke ville tatt helseråd fra...

Det hun gjorde var jo mer å sitere f.eks. imperial college i London som virkelig er gode på matematiske modeller, og bruke sunn fornuft og litt grunnleggende kunnskap om smittespredning... ikke rakettforskning.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble ekstra bekymret da det så ut som hun skulle til å gråte. Haken hennes skalv liksom på den måten innimellom. Ble faktisk dritredd av alt hun hadde å si. Har vært redd hele tiden, men nå er jeg vettskremt😢

Anonymkode: 11686...94a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skal man føre folk bak lyset da? Late som ting er bedre enn det er, så står haugevis av nordmenn med skjegget i postkassa senere? 

Kunnskap er makt og ærlighet varer lengst. Dette er ikke tiden for å stryke oss med håra for å fremme en virkelighet som ikke eksisterer. 

Anonymkode: 000c9...84e

Dette er nettopp et eksempel på hva det fører til. Mistro og usikkerhet. Når det går så langt at man tror man blir ført bak lyset. Hvorfor skulle egentlig i alle dager FHI, helsedirektoratet og overleger gjøre det? Alle er enig i at dette er alvorlig.

Poenget mitt er uansett at dette er opplysninger som vi på noen måte ikke er i stand til å bedømme, og derfor skaper det bare mer uroligheter enn det gjør nytte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende som f!

Jeg håper hun dama har feil 😕 men nesten alle ekspertene har jo sagt at Norge har vært altfor altfor treige og satt inn tiltak altfor sent. Når vi fortsatt i dag har varehus åpne, folk shopper på Ikea, bryter karantener, ferierer på hytter, så ja😕 , får håpe de alle har feil da, ellers så går jo det her veldig dårlig for veldig mange, muligens for alle.

Det er også skremmende som f at norske sykehus og ansatte alt nå er utslitte og praktisk talt tomme for smittevernutstyr...Hvis viruset ikke er i nærheten av toppen enda. Litt sånn feeling - du skal løpe maraton, og så har du hold 8 steder og to løse minisker etter du har jogget 300 meter. Hvordan kan det overhodet gå bra på noen annen måte enn at du slipper maratonløpet / får et maratonløp som er 500 m lang totalt ? ? ?

At et så rikt land som Norge ikke har fulgt WHO sine anbefalinger på sykehusbelegg - i fredstid og under normale forhold - og heller ikke har noe ordentlig backuplager med utstyr, medisiner og respiratorer, det er rett og slett utilgivelig av de som har styrt landet vårt.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...