Gå til innhold

Vil man prøve å redde mennesker som ellers ikke ville ha blitt forsøkt reddet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To av mine besteforeldre døde av lungebetennelse på sykehjem da de var i tidlig 80-årene. Dette ble ansett som naturlig død, eller rett og slett "alderdom", og det ble ikke tilbudt noen form for redningstiltak utover smertestillende. Vi pårørende ba heller ikke om noe slikt, da det var ventet at de ikke hadde lenge igjen (hvilket ofte er tilfelle når man har kommet dit at man er på sykehjem). De døde stille og rolig i sengene sine.

Nå ser jeg at koronaviruset tar mange liv på sykehjem rundt i verden, og jeg registrerer at dette er noe man er redd for her også. Derfor lurer jeg, vil det nå være slik at med en gang man får bekreftet koronavirus, vil man ble innlagt på sykehus og i respirator selv om man er ved livets ende og man ved en hvilken som helst annen infeksjon ikke ville ha blitt forsøkt reddet på samme måte?

Vær vennlig å ikke tilegne meg meninger jeg ikke har på grunn av dette innlegget. Etikk er noe jeg liker å problematisere, og her er jeg personlig usikker. Er det etisk mest riktig å prøve å redde dem uansett hva (og med drt også oppta dyrebare respiratorer), eller bør de få dø raskt i sengen sin som de ville ha fått gjøre dersom det var andre virus eller bakterier som hadde infisert dem?

Anonymkode: 61dc5...e0e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke om etikk, men om samvittighet. Hvis du ikke har utviklet noe særlig empati og samvittighet, da er dette et overflatisk spørsmål om etikk, da skjønner man ikke at det handler om å ta vare på svakeste og da er ikke det noe poeng. 

Anonymkode: 572bb...4cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er midt i 80 årene med KOLS. Hun er stadig innlagt med intravenøs antibiotika kur for lungebetennelse. Det er ikke vanlig å la folk dø av lungebettenlse fordi om de er over 80

Anonymkode: d1b99...5e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om etikk, men om samvittighet. Hvis du ikke har utviklet noe særlig empati og samvittighet, da er dette et overflatisk spørsmål om etikk, da skjønner man ikke at det handler om å ta vare på svakeste og da er ikke det noe poeng. 

Anonymkode: 572bb...4cb

Hæ? Jeg lurer på om det er en forskjell på hvordan man behandler syke på sykehjem avhengig av om det er covid19 eller noe annet de blir dødssyke av. Hva har det spørsmålet med samvittighet å gjøre?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes spørsmålet ditt er legitimt.

Jeg vil tro at det gjøres de samme vurderingene ved en koronasmittet pasient som ved andre sykdommer: Vil forsøk på behandling være verd de ubehag, risikoer og kostnader behandlingen vil medføre, eller er pasienten kommet så langt i livet og prognosene så dårlige at det mest humane vil være lindrende (smertestillende) behandling til livet er over. Disse vurderinger gjøres daglig i helsevesenet i dag ved for eksempel kreftsykdom eller infeksjoner hos særlig eldre.

Anonymkode: 77cd4...03c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke fordi de tilfeldigvis har korona. Hvis avgjørelsen er tatt på forhånd om at de ikke skal ha behandling over et visst nivå vil ikke den vurderingen endre seg. 

Anonymkode: e8764...c42

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Min mor er midt i 80 årene med KOLS. Hun er stadig innlagt med intravenøs antibiotika kur for lungebetennelse. Det er ikke vanlig å la folk dø av lungebettenlse fordi om de er over 80

Er hun på sykehjem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen automatikk i at en 85åring med korona på sykehjem legges inn på sykehus. Går det fort nedover er det som regel etisk riktig å la vedkommende dø i kjente omgivelser. Noen vil fort bli så dårlig at transport ikke er anbefalt. Ellers kan også innleggelser på sykehus være av lindrende karakter, feks hjelp med respirasjon for at ikke man skal oppleve en grusom død, og ikke nødvendigvis for å forsøke å redde personen. Helsepersonell gjør daglig disse vurderingene med alle mulige pasienter, og er "godt vant". 

Anonymkode: ad720...d12

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

De italienske legene sa at de måtte vurdere om pasienten hadde nytte av intraveniøs behandling eller ikke. Jeg antar det er samme logikk som følges på sykehjem. Men forskjellen ligger i når noen kan ha nytte av det, og når man bare har 2 tilgjengelige, og det kanskje er 20 pasienter med ulik helse i et aldersspenn fra 20 til 90. De sier de at en ung person som ikke vil ha nytte av respirator pga komplisert helsesituasjon der og da ikke vil komme foran en frisk 50 åring som ville ha bedre nytte av respirator. 

Det er litt derfor dette kommer til å bli så tøft og hardt for norsk helsevesen. Mangel på utstyr, og mangel på friske ansatte, og den enorme belastningen de nå går i møte. Vi som slipper unna de verste symptomene og innleggelse kommer antagelig ikke til å få se eller alltid skjønne valgene som blir tatt.

Husker ikke hvilken av de italienske legene som sa det, da flere italienske leger ble intervjuet av flerforldige nyhetsmedia nå i helgen og jeg så dette på youtube. 

Anonymkode: e91dd...751

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hæ? Jeg lurer på om det er en forskjell på hvordan man behandler syke på sykehjem avhengig av om det er covid19 eller noe annet de blir dødssyke av. Hva har det spørsmålet med samvittighet å gjøre?

Et helt berettiget spørsmål. Men folk klarer dessverre ikke å se rasjonelt på det. 

Anonymkode: 35672...a49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De italienske legene sa at de måtte vurdere om pasienten hadde nytte av intraveniøs behandling eller ikke. Jeg antar det er samme logikk som følges på sykehjem. Men forskjellen ligger i når noen kan ha nytte av det, og når man bare har 2 tilgjengelige, og det kanskje er 20 pasienter med ulik helse i et aldersspenn fra 20 til 90. De sier de at en ung person som ikke vil ha nytte av respirator pga komplisert helsesituasjon der og da ikke vil komme foran en frisk 50 åring som ville ha bedre nytte av respirator. 

Det er litt derfor dette kommer til å bli så tøft og hardt for norsk helsevesen. Mangel på utstyr, og mangel på friske ansatte, og den enorme belastningen de nå går i møte. Vi som slipper unna de verste symptomene og innleggelse kommer antagelig ikke til å få se eller alltid skjønne valgene som blir tatt.

Husker ikke hvilken av de italienske legene som sa det, da flere italienske leger ble intervjuet av flerforldige nyhetsmedia nå i helgen og jeg så dette på youtube. 

#respirator. Beklager, jeg brukte feil ord her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Må være tungt å velge hvem som skal få hjelp og ikke når det blir stor pågang.  Men velger de å la en 90åring leve framfor en 30åring med små barn? Håper vi slipper flere dødsfall.Og at alle får leve og ingen må velge.

Anonymkode: 96eb3...966

• Liker 2
Skrevet

Eg er sjukepleiar på sjukeheim og vi har fått beskjed om at dersom våre pasientar vert smitta med covid-19 skal dei isolerast på ei eigen avdeling på sjukheimen og behandlast der, og ikkje på sjukehus. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er hun på sykehjem?

Nei, hun bor hjemme. Hun er på sykehjem etter innleggelsene. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Emas skrev:

Eg er sjukepleiar på sjukeheim og vi har fått beskjed om at dersom våre pasientar vert smitta med covid-19 skal dei isolerast på ei eigen avdeling på sjukheimen og behandlast der, og ikkje på sjukehus. 

Takk for svar! Vil de bli behandlet med respirator og lignende der, eller vil det ikke være mulig/ønskelig for disse som er de eldste/sykeste?

Litt av grunnen til at jeg lurer på om man får annerledes behandling/prioritet ved covid19-smitte, er at det er så detaljert statistikk over forekomstene i hvert land, og hvert land vil vel naturligvis forsøke å ha så få døde i statistikken sin som mulig. Vil man derfor prøve å redde de som er så gamle og syke (og som derfor bor på sykehjem) at de ellers ikke ville ha blitt forsøkt reddet på samme måte? Liksom. Litt vanskelig å forklare tankegangen, unnskyld.

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må være tungt å velge hvem som skal få hjelp og ikke når det blir stor pågang.  Men velger de å la en 90åring leve framfor en 30åring med små barn? Håper vi slipper flere dødsfall.Og at alle får leve og ingen må velge.

Anonymkode: 96eb3...966

Nei men om 30 åringen har terminal kreft feks. Så kommer vedkommende til å dø uansett. Det er ikke noe mer en kan få gjort kanskje forlenge livet med en uke men det er vel ikke nødvendig å bruker alle ressurser man har på en som er på randen av døden selv med sykdom. De fleste pasienter som dør av kreft feks for en tilleggs sykdom helt på slutten. For de har ikke immunforsvar igjen. 

Anonymkode: 5c220...325

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at så lenge det er kapasitet til det så vil man forsøke å redde de som normalt ville fått aktiv behandling ved infeksjon. Der jeg jobber pleier legen vanligvis å gjøre en vurdering (i samråd med pasienten) om det er aktuelt med aktiv behandling ved feks lungebetennelse. Jeg vil likevel tro at respirator ikke er særlig aktuelt for de fleste av mine pasienter. Har ikke vært på jobb på noen dager, så usikker på hva retningslinjene sier nå. 

Anonymkode: 7c7d6...ac7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Vil de bli behandlet med respirator og lignende der, eller vil det ikke være mulig/ønskelig for disse som er de eldste/sykeste?

Litt av grunnen til at jeg lurer på om man får annerledes behandling/prioritet ved covid19-smitte, er at det er så detaljert statistikk over forekomstene i hvert land, og hvert land vil vel naturligvis forsøke å ha så få døde i statistikken sin som mulig. Vil man derfor prøve å redde de som er så gamle og syke (og som derfor bor på sykehjem) at de ellers ikke ville ha blitt forsøkt reddet på samme måte? Liksom. Litt vanskelig å forklare tankegangen, unnskyld.

Respirator tilbys kun på sykehus, så vidt jeg vet. Det er som regel intensivsykepleiere og leger som jobber med disse pasientene, og det krever spisskompetanse. Én på respirator må i tillegg ha mye annet utstyr koblet på, infusjoner, katetere, arteriekran, osv. Dermed er det også krav til fysisk utforming av sengeplassen /avdelingen. Så nei, eldre på sykehjem får ikke sånn behandling. Jeg tviler på de får særlig annet enn oksygen og vanlige medikamenter.

Jeg jobber på infeksjonsavdeling med overvåkningsfunksjon (intensiv light), og vi har ikke fått noen føringer fra myndigheter om pasientgrupper som skal reddes og ikke reddes, eller at vi må prøve å pynte på statistikken på noe vis. Jeg håper, og tror, at de i stor grad lar legene gjøre sine vurderinger som de ellers gjør.

Anonymkode: ad720...d12

• Liker 1
Skrevet

På sjukeheim har vi berre muligheit til å gi tilførsel av o2 via brillekateter, altså ikkje respirator. Vi har ikkje spisskompetansen som krevst ved bruk av respirator. Vi gje ulike medikament som kan gjere det lettare å puste, intravenøs behandling 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma jobber på sykehjem,  hun sier at de gamle ikke blitt lagt inn på sykehus for annet enn bruddskader. De kommer til å dø av corona (eller noe annet) på sykehjemmet, ikke sykehus.

Anonymkode: 04aa9...ee7

• Liker 1
  • Opprett ny...