Gjest nybegynneren Skrevet 14. juni 2005 #1 Del Skrevet 14. juni 2005 Hvordan lager man gratinert blomkål i ovnen? Jeg går utifra at man må koke den litt først? Men, hvor lenge osv.? (og hva er egentlig forvelle? :oops: ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juni 2005 #2 Del Skrevet 14. juni 2005 Kok blomkålen hel ca 10 minutter i lettsaltet vann. Lag hvit saus ved å smelte 1 ss smør og røre inn 2 ss hvetemel. Rør hele tiden mens du tilsetter 4 dl melk. Smak til med salt, pepper og litt revet muskat og la småkoke ca 5 minutter. Mens dette koker steker du baconbiter og hakket løk. Legg blomkålen i en ildfast form. Hell over bacon og løk (jeg pleier også å ha over en boks hageerter). Dryss over revet ost og gratiner i ovnen til osten er smeltet og gyllen. Du kan bruke f.eks. skinke eller kjøttpølse i stedet for bacon, og bruk gjerne brokkoli istedet for blomkål. Å forvelle betyr forøvrig å koke raskt i saltet vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 14. juni 2005 #3 Del Skrevet 14. juni 2005 Vi hadde gratinert blomkål og brokkoli til søndagsmiddag denne uka. Da laget vi sausen litt ekstra god, med en fløteskvett, en dasj crème fraîche og godt med revet parmesan. Jeg liker også å spe sausen med litt av kokevannet fra grønnsakene i tillegg til melk, for å få blomkålsmaken (evnt brokkolismaken) enda tydeligere fram. Dessuten tar jeg løk i sausen fra starten av: Surrer finhakket løk i smøret (uten at den tar farge) før jeg tilsetter mel og begynner speingen. Det er også godt å smake til sausen med litt presset sitronsaft tilslutt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 14. juni 2005 #4 Del Skrevet 14. juni 2005 Det ble visst litt mange detaljer, dette her, men her kommer en til : Jeg tilsetter alltid 1 rå eggeplomme i gratengsausen før jeg heller den over blomkålet. La sausen kjølne 2-3 minutter først, ellers kan egget klumpe seg. Dette runder sausen fint av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå