Gå til innhold

Hamstring betyr en verden uten laktosefri melk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå når folk flest har funnet ut at laktosefri melk har lang holdbarhet, er det selvsagt det produktet de hamstrer. Høres logisk ut i seg selv, men... hva med oss som trenger den melken.

Etter mange diskusjoner med alt i fra melkeprodusenter og dagligvarekjeder har jeg rett og slett måttet innse at vi må klare oss uten melk i månedene dette pågår.

Klart, det finnes verre ting enn magesmerter og diare ute i verden. Dopapiret tilhører nå den delen av befolkningen som hadde mulighet til å hive seg rundt på kort tid, så vi kan ikke riskere det heller.

Satt litt på spissen, men fullt reelt. En lang innledning til det innlegget egentlig handler om.

Har dere noen gode forslag til familiemiddager uten melk?

Enkelt, kjapt,  godt og billig. 

Anonymkode: 775d7...b6f

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Gjest Chroma
Skrevet

Folk er så utrolig egoistiske! 
Håper du snart får tak i melken. 

AnonymBruker
Skrevet

Vel, da får jeg klare meg uten. Jeg kan spise en is eller ta meg et stykke bløtkake, men da må jeg ha hjelp av laktase tabletter, å de er svindyre! 

i verste fall kan mye byttes ut med soya osv, i matlaging bør man bruke den som er usøtet. 

Anonymkode: a632e...c04

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å man MÅ ikke ha dopapir bare sånn for å sette det på spissen, de fleste har en dusj med rennende vann hvis nøden kommer 😅

• Liker 4
Skrevet

Dårlig gjort å hamstre av slike varer om man ikke trenger det selv kun pga holdbarheten. Har ikke sett at det er tomt for vanlig melk (som forresten kan fryses), og det er ingen grunn til å hamstre det heller.

Men middag uten melk er vel ikke noe stort problem? De fleste middager jeg lager er ikke med melk (bortsett fra smør, men da bruker du vel ikke det). 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Flaks man sitter i karantene da,så slipper man å plage andre med sin illeluktende flatulens etter å ha drukket melk med laktose🙈

Anonymkode: 8e9a8...f15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Se om du får tak i laktase-tabeletter på apoteket, eller bytt til oppskrifter med f.eks kokosmelk. Det er fullt mulig, søk opp oppskrifter for de med melkeallergi :)

Men ja, det er veldig irriterende. Jeg bruker selv laktosefri melk, og det irriterer meg når folk som ikke trenger det kjøper det. Koster jo dobbelt så mye også. 

Anonymkode: 893aa...2bb

Skrevet

Ertesuppe
Lapskaus
Kjøttkaker i brun saus med poteter og erter/gulrøtter
Fiskepinner med kokt potet og råkost, remulade ved siden av
Ovnsbakt laks med båtpoteter
Pølser med båtpoteter og ketsjup
Pasta med kjøttsaus
Seibiff med kokte poteter og råkost
Koteletter i brun saus med poteter og grønnsaker
Kyllingwok med ris
Laks i wraps
Taco
Pizza

osv osv - jeg kan i grunnen tenke meg veldig mange flere middager uten melk enn med.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ville spurt butikken om de kunne bestilt inn ekstra til deg og holdt det av. Forklar bare situasjonen. Vi har bestilt inn mye ekstra laktose redusert og fri produkter slik at vi har ekstra på lager. 

Anonymkode: 26c32...d9f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå når folk flest har funnet ut at laktosefri melk har lang holdbarhet, er det selvsagt det produktet de hamstrer. Høres logisk ut i seg selv, men... hva med oss som trenger den melken.

Etter mange diskusjoner med alt i fra melkeprodusenter og dagligvarekjeder har jeg rett og slett måttet innse at vi må klare oss uten melk i månedene dette pågår.

Klart, det finnes verre ting enn magesmerter og diare ute i verden. Dopapiret tilhører nå den delen av befolkningen som hadde mulighet til å hive seg rundt på kort tid, så vi kan ikke riskere det heller.

Satt litt på spissen, men fullt reelt. En lang innledning til det innlegget egentlig handler om.

Har dere noen gode forslag til familiemiddager uten melk?

Enkelt, kjapt,  godt og billig. 

Anonymkode: 775d7...b6f

Kjøp plantemelk

Anonymkode: 6bfdf...d23

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da får jeg klare meg uten. Jeg kan spise en is eller ta meg et stykke bløtkake, men da må jeg ha hjelp av laktase tabletter, å de er svindyre! 

i verste fall kan mye byttes ut med soya osv, i matlaging bør man bruke den som er usøtet. 

Eller så kjøper du is uten kumelk 

• Liker 6
Gjest Albbas
Skrevet

Har fått tak i det flere dager denne uka jeg, ikke vært tomt her? 

Ellers så har Rørosmeieriet også laktosefri melk, men med kort holdbarhet. Den er kanskje trygg? :P Husk at du kan be butikken din ta den inn hvis de ikke har den! Smaker enda mer som vanlig melk enn Tine sin. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som trenger melk, laktosefri eller ei?

Anonymkode: 91de3...b14

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Havremelk, rismelk, mandelmelk, soyamelk

Anonymkode: 847b5...51f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det du bor da? Her (i Oslo) har alle butikkene hatt hver hang jeg har handlet. Hvis dere kun har én butikk, kan du da bare be dem ta inn litt ekstra og legge av til deg. Er det flere, bare spør når de går det inn (her: hver dag). 

Anonymkode: 1efc9...aa8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det noen som trenger melk, laktosefri eller ei?

Anonymkode: 91de3...b14

Jeg må ha. Laktoseredusert om noe. Jeg blir ofte «melketørst» og kan bælme innpå. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller så kjøper du is uten kumelk 

Ikke alltid det er et alternativ gitt, å det går helt fint bare jeg tar en laktase tablett. 

AnonymBruker
Skrevet

Og, de aller aller fleste middager er da uten melk? Lær deg å lage en god rødvinssaus. 

Anonymkode: 1efc9...aa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke alltid det er et alternativ gitt, å det går helt fint bare jeg tar en laktase tablett. 

Fordi? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi? 

Døh. Fordi noen ganger får jeg is borte? Fordi noen ganger vil jeg ha en type is som kun finnes med vanlig iskrem? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...