AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Nå skal alle dansker som hoster gå ut fra at det er Covid 19, og fra neste uke deler helsestasjoner og legekontoret ut testkit! https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-17-statens-serum-institut-hostende-danskere-skal-teste-sig-selv Hvorfor begynner vi ikke med det her? Noen som vil ta utfordringen å spørre Helseministeren om hvorfor Norge ikke bestiller disse? Myndigheten i Danmark anslår at opp til 90.000 er smittet, og siden det er færre offisielle smittetall og dødsfall der, så kan vi gå ut fra at det er enda flere smittede her i Norge. Anonymkode: d3e7e...120 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #2 Skrevet 18. mars 2020 Ingen som bryr seg? Anonymkode: d3e7e...120
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #3 Skrevet 18. mars 2020 Testkit hadde vært kjempefint det, men regner med at behovet veies opp mot prisen. De fleste trenger ikke testes, reelle tall betyr ikke alt. De med alvorlige symptomer som trenger helsehjelp og de som tilbyr helsehjelpen (aka helsepersonell) må selvfølgelig testes hvis de hoster, men de aller fleste av oss trenger ikke noen behandling om vi tester positivt. Mange av oss hadde nok tatt situasjonen mer alvorlig og latt være å dra på butikken hvis vi testet positivt, noe som selvsagt er supert, men hvis det å gi hver nordmann som kremter et testkit koster landet flerfoldige milliarder (noe jeg regner med det gjør) foretrekker jeg at de prioriterer å støtte næringslivet og alle de som blir permitterte/mister jobben. De fleste blir smittet før eller senere uansett, men hvis vi sprer smitten over tid via karantenetiltak forhindrer vi at sykehusene blir overbelastet og at folk med behov for akutt hjelp som ikke er koronarelatert (hjerteinfarkt, trafikkulykker, benbrudd, etc.) fortsatt kommer gjennom på 113. Tror også tiltaket er en flott kilde til smitte dersom hundrevis av hostende mennesker med varierende grad av sykdom strømmer til helsestasjoner og legekontor for å skaffe tester. Hvis de ikke var smittet på forhånd blir de garantert smittet i løpet av visitten. Anonymkode: 06cfe...214 2
Djungelvrål Skrevet 18. mars 2020 #4 Skrevet 18. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå skal alle dansker som hoster gå ut fra at det er Covid 19, og fra neste uke deler helsestasjoner og legekontoret ut testkit! https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-03-17-statens-serum-institut-hostende-danskere-skal-teste-sig-selv Hvorfor begynner vi ikke med det her? Noen som vil ta utfordringen å spørre Helseministeren om hvorfor Norge ikke bestiller disse? Myndigheten i Danmark anslår at opp til 90.000 er smittet, og siden det er færre offisielle smittetall og dødsfall der, så kan vi gå ut fra at det er enda flere smittede her i Norge. Anonymkode: d3e7e...120 Folk vet ikke hvordan de skal administrere/bruke kitene. Da er jo halve vitsen borte. Testpinnen som skal opp i nesa skal laangt opp dvs. langt opp i bihulen, det vil de fleste slite med å klare selv fordi det er veldig ubehagelig. 2
Hverdagsmannen Skrevet 18. mars 2020 #5 Skrevet 18. mars 2020 En helt nydelig ide. Må jo selvsagt være instruksjon/folk som hjelper til, men man kan mye lettere isolere de som er smitta. Dette må hvertfall vurderes nøye og ikke avvises på tynt grunnlag.
Djungelvrål Skrevet 18. mars 2020 #6 Skrevet 18. mars 2020 16 minutter siden, Hverdagsmannen skrev: En helt nydelig ide. Må jo selvsagt være instruksjon/folk som hjelper til, men man kan mye lettere isolere de som er smitta. Dette må hvertfall vurderes nøye og ikke avvises på tynt grunnlag. Ta noe langt og spisst og før opp i nesa så langt du klarer. Så ser du om det er en nydelig ide eller ei. Jeg klarer knapt å dydde papir langt oppi nesa. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 4 timer siden, Apocalypte skrev: Folk vet ikke hvordan de skal administrere/bruke kitene. Da er jo halve vitsen borte. Testpinnen som skal opp i nesa skal laangt opp dvs. langt opp i bihulen, det vil de fleste slite med å klare selv fordi det er veldig ubehagelig. Eegentestene fungerer ikke sånn nei, heldigvis. Anonymkode: 4c7e5...e1a
Djungelvrål Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Eegentestene fungerer ikke sånn nei, heldigvis. Anonymkode: 4c7e5...e1a Hvordan fungerer de? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 20 hours ago, Apocalypte said: Folk vet ikke hvordan de skal administrere/bruke kitene. Da er jo halve vitsen borte. Testpinnen som skal opp i nesa skal laangt opp dvs. langt opp i bihulen, det vil de fleste slite med å klare selv fordi det er veldig ubehagelig. Jeg ser noen hevder kittene ikke fungerer sånn, men det du sier her er begrunnelsen som har kommet fra ulike myndigheter, legevakter og andre. Spent på hvordan disse kittene da fungerer, og hvor nøyaktige de er. Anonymkode: f3da2...9ee
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 Hehe, jeg har astma og hoster hele tiden. Skal jeg automatisk tro at jeg er smittet? Nå kommer jo også sesongforkjølelse og pollenallergi. Lykke til. Anonymkode: de056...701
Rockesau Skrevet 18. mars 2020 #11 Skrevet 18. mars 2020 Spørs om ikke dette er de hurtigtestene. De er oppgitt her at bare slår ut i typ 30% av tilfellene
Djungelvrål Skrevet 18. mars 2020 #12 Skrevet 18. mars 2020 7 minutter siden, Rockesau skrev: Spørs om ikke dette er de hurtigtestene. De er oppgitt her at bare slår ut i typ 30% av tilfellene Lurer på hvorfor det ikke holder å f.eks spytte 5-10 ml spytt i et beger og levere inn? Det er jo mye virus i spytt, derav dråpesmitte.
Anbefalte innlegg