AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Er det ikke overvurdert at dette er det beste studiet i landet? Anonymkode: d2d39...d53
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Er det ikke overvurdert at dette er det beste studiet i landet? Anonymkode: d2d39...d53 Jo. Synes det. Anonymkode: 131ec...f7a 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 Hvorfor mener du det er overvurdert? Anonymkode: bf42b...251
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 Jeg har gått der. Hva mener du med overvurdert? Det var et veldig interessant og godt studie. Og det jeg lærte der har vært veldig relevant for de jobbene jeg har hatt etterpå. Om det er det beste studiet i landet er umulig å avgjøre, det er sikkert mange meninger. Men den kunnskapen vi tilegner oss er veldig etterspurt. Anonymkode: 8789c...bff
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått der. Hva mener du med overvurdert? Det var et veldig interessant og godt studie. Og det jeg lærte der har vært veldig relevant for de jobbene jeg har hatt etterpå. Om det er det beste studiet i landet er umulig å avgjøre, det er sikkert mange meninger. Men den kunnskapen vi tilegner oss er veldig etterspurt. Anonymkode: 8789c...bff Virker som de står først i køen for å få jobb og at de tjener mer enn andre. Selv med kanskje C i snitt. Hva fikk du i snitt og hva tjener du nå? hvor mange år har du jobbet? Anonymkode: d2d39...d53
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som de står først i køen for å få jobb og at de tjener mer enn andre. Selv med kanskje C i snitt. Det er jo ikke sant, og kanskje noe mange misforstår. Det er kun de beste av de beste som får kremjobbene. Alle andre må innfinne seg med å søke jobber som er innenfor sin "reach". En C-student ville aldri fått jobb i McKinsey, uansett om det er en ind.øker. Faktisk kan en siv.ing data med D/C i snitt ende opp med å tjene mer enn en indøker med B i snitt, avhengig av arbeidsområde. Ville ikke overraske meg om data/kyb kom til å passere indøk i gjennomsnittlig startlønn de neste årene. Anonymkode: bf42b...251
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #7 Skrevet 18. mars 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Virker som de står først i køen for å få jobb og at de tjener mer enn andre. Selv med kanskje C i snitt. Hva fikk du i snitt og hva tjener du nå? hvor mange år har du jobbet? Anonymkode: d2d39...d53 Det stemmer at de som har gått der er ettertraktet i arbeidslivet. De fleste får lett jobb. At en sivilingeniør tjener bra er vel ikke så overraskende for de fleste, det er er krevende masterstudie, og kompetansen er svært relevant i mange bransjer. Jeg gikk ut for mange år siden, da vi hadde tall-karakterer. Fikk 2,5 i snitt og har dag en lønn på rett over 1 mill. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan studiet er overvurdert? Anonymkode: 8789c...bff
Read Skrevet 18. mars 2020 #8 Skrevet 18. mars 2020 Hva som er det beste studiet i landet er helt umulig å vurdere. Indøk er i utgangspunktet ettertraktet nettopp fordi arbeidslivet etterspurte at NTNU skulle opprette et slikt studium. F.eks. Bygg -og miljøteknikk har hatt en tilsvarende spesialisering i lang tid med økonomi og ledelse, men bl.a. data, marin teknikk osv har ikke hatt tilsvarende. Næringslivet fant ut at det er bedre med ledere som har litt fagkompetanse i bunn, og det er derfor de er ettertraktet. De senere årene har indøk utviklet seg til å bli et "prestisjestudium". Dvs. det er en stor andel karrierejegere på studiet. Dette har gjort poenggrensen høyere som igjen gjør studiet mer ettertraktet fordi folk generelt har en forestilling om at poenggrense=ettertraktet. Indøkere får som regel jobb før fullendt studium, men dette gjelder for så vidt de fleste siv.ing-linjene på NTNU. Så overvurdert som studium? Absolutt ikke. Overvurdert sammenlignet med andre sivilingeniørutdanninger? Trolig.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke overvurdert at dette er det beste studiet i landet? Anonymkode: d2d39...d53 Det er iallfall nok av arrogante skikkelser på det studiet. En del av de tror at de er Jesus sin gave til Jorda. Hva som er "best" studie kan diskuteres. 1. Hvem er best med tanke på arbeidsledighet? Det er psykolog. 0% arbeidsledighet. Har Ind.øk 0% arbeidsledighet? Nei. 2. Hvem har trygg jobb og er skjermet fra de massive svingningene vi har sett de siste 12 årene? (Finanskrisen / oljekrisen og nå virus) Igjen, psykolog vinner. Er Ind.øk skjermet i like stor grad? Nei, de er ikke det. 3. Det eneste jeg ser at Ind.øk vinner på i forhold til psykolog som jeg har tatt frem er lønn, men psykolog er ikke akkurat fattig heller. Psykolog har også mer ordnede arbeidsforhold og trenger ikke hoppe rundt for arbeidsgiveren i like stor grad som Ind.øk, som må jobbe en del overtid og ellers være meget fleksibel, som det så pent heter. Hva som er "best" er stort sett individuelt i og med at det er best å prøve å være så veldig god som mulig innenfor det man selv er interessert for. Nå får også Ind.øk spirene på NTNU konkurranse fra UiO som har lansert sin egen mastergrad i noe av det samme: https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse-master/index.html Denne mastergraden kom på plass nå i år etter at bacheloren kom på plass høsten 2017. https://www.uio.no/studier/program/informatikk-ledelse/index.html Anonymkode: 6c2e0...aeb 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 1. Kandidatene som søker seg dit er som regel veldig drevne og motiverte - typiske strebere og naturlige konkurransemennesker. 2. Næringslivet har i alle år satt pris på folk med tverrfaglig bakgrunn, da det kan gi litt annen innsikt på ting. Spesielt ser man dette i industrien, der "domain knowledge" er veldig viktig - og som regel er dette av ganske høy teknisk sort. Da har man sett etter økonomer med teknisk kompetanse, eller teknologer med økonomisk kompetanse; Nøyaktig det ind.økere er flinke på. En ren sivilingeniør har nok tyngre teknisk kompetanse enn en ind.øker, mens en siviløkonom nok har tyngre økonomisk kompetanse. Tradisjonelt sett har ingeniører og sivilingeniører startet i et konsern, jobbet seg opp litt, og så tatt etterutdanning (f.eks erfaringsbasert MBA), før de går i litt tyngre lederstillinger. Anonymkode: 2afb9...ee4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå