AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Når de nå snakker om bøter og fengsel for å "bryte karantene" så forventer jeg jo litt tydeligere kommunisert hvem som ER underlagt karantene, og hva man kan/ikke kan gjøre. Jeg ikke har reist, og har ikke vært i kontakt med noen som er bekreftet smittet. Men pga. jeg følte på forkjølelsessymptomer, tok jeg kontakt med lege via E-konsultasjon. Fikk da sykemelding fra jobb i 2 uker og beskjed om at "med symptomer fra luftveiene skal du holde deg vekke fra andre for ikke å smitte i 2 uker" Er jeg da per definisjon "i hjemmekarantene?" For ordet karantene er ikke brukt noen steder. Og dersom ja: Kan jeg gå ut og gjøre nødvendige gjøremål? (forutsatt at jeg tar hensyn for å ikke smitte andre) Hvem skal være i hjemmekarantene? Hjemmekarantene er aktuelt for: - Personer som ikke har symptomer på covid-19, men som har hatt nær kontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. (Gjelder ikke meg) - Personer som siste 14 dager har vært i land som omfattes av karantenebestemmelser. (Gjelder ikke meg) Videre står det: Hva innebærer hjemmekarantene? Dette er reglene som gjelder for hjemmekarantene: (klippet bort uaktuelle punkter) - Skal være årvåken på egne symptomer. Ved feber eller luftveissymptomer, skal du hjemmeisolere deg så snart som mulig. Se råd til pasienter som isoleres i hjemmet (Gjelder meg, men for at dette punktet skal være gyldig, må vel en av de 2 ovenstående punktene gjelde først? Anonymkode: 6ef0f...81f 6
punkyB Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Du er vel i isolasjon så lenge det er mistenkt sykdom , det er strengere enn karantene : Hjemmeisolering: Å være hjemme, isolert fra andre mennesker, og ikke ha tett kontakt med de du bor sammen med. Gjelder for alle med mistenkt eller bekreftet covid-19-sykdom helt til friskmelding av lege. Står ganske mange steder på nett om dette og hvordan man skal forholde seg. https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon#Hvem-skal-holde-seg-hjemme? 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 6 timer siden, punkyB skrev: Du er vel i isolasjon så lenge det er mistenkt sykdom , det er strengere enn karantene : Hjemmeisolering: Å være hjemme, isolert fra andre mennesker, og ikke ha tett kontakt med de du bor sammen med. Gjelder for alle med mistenkt eller bekreftet covid-19-sykdom helt til friskmelding av lege. Står ganske mange steder på nett om dette og hvordan man skal forholde seg. https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon#Hvem-skal-holde-seg-hjemme? Hvor står den teksten som du kopierte? Jeg finner det ikke i den artikkelen du linket til, og jeg klarer heller ikke å se at karantene og isolasjon skal gjelde meg ut fra det jeg leser. Kun de generelle anbefalingene om å være minst mulig ute, holde avstand, vaske hender osv. Anonymkode: 6ef0f...81f 4
Djungelvrål Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Når de nå snakker om bøter og fengsel for å "bryte karantene" så forventer jeg jo litt tydeligere kommunisert hvem som ER underlagt karantene, og hva man kan/ikke kan gjøre. Jeg ikke har reist, og har ikke vært i kontakt med noen som er bekreftet smittet. Men pga. jeg følte på forkjølelsessymptomer, tok jeg kontakt med lege via E-konsultasjon. Fikk da sykemelding fra jobb i 2 uker og beskjed om at "med symptomer fra luftveiene skal du holde deg vekke fra andre for ikke å smitte i 2 uker" Er jeg da per definisjon "i hjemmekarantene?" For ordet karantene er ikke brukt noen steder. Og dersom ja: Kan jeg gå ut og gjøre nødvendige gjøremål? (forutsatt at jeg tar hensyn for å ikke smitte andre) Hvem skal være i hjemmekarantene? Hjemmekarantene er aktuelt for: - Personer som ikke har symptomer på covid-19, men som har hatt nær kontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. (Gjelder ikke meg) - Personer som siste 14 dager har vært i land som omfattes av karantenebestemmelser. (Gjelder ikke meg) Videre står det: Hva innebærer hjemmekarantene? Dette er reglene som gjelder for hjemmekarantene: (klippet bort uaktuelle punkter) - Skal være årvåken på egne symptomer. Ved feber eller luftveissymptomer, skal du hjemmeisolere deg så snart som mulig. Se råd til pasienter som isoleres i hjemmet (Gjelder meg, men for at dette punktet skal være gyldig, må vel en av de 2 ovenstående punktene gjelde først? Anonymkode: 6ef0f...81f Ja du er i karantene, du har jo sykemelding og symptomer. Hva er det som er uklart? Fordi jeg kan virkelig ikke se noe uklart i denne saken. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 Det som er uklart er om jeg "er i karantene". For ifølge det jeg leser er det kun dem som har vært i kontakt med noen som er bekreftet smittet, eller dem som kommet tilbake fra ferie for mindre enn 2 uker siden som er i karantene. Anonymkode: 6ef0f...81f 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som er uklart er om jeg "er i karantene". For ifølge det jeg leser er det kun dem som har vært i kontakt med noen som er bekreftet smittet, eller dem som kommet tilbake fra ferie for mindre enn 2 uker siden som er i karantene. Anonymkode: 6ef0f...81f De som er bekreftet smittet er i isolering, du er i karantene. Du kan ha vært, uten å vite det, i kontakt med smittebærer. Anonymkode: a9400...609 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 Karantene = du føler deg syk (er syk, men ikke smittet - som du vet om), du har ikke vært i utland, ikke vært borte i noen som du vet er smittet = kan gå på butikken, kan gå ute, men så lenge du er forkjølet/influensa (uten korona selvsagt) hold deg en meter unna andre, ikke ha besøk/dra på besøk og vær hjemme hos deg selv i 2 uker og minst mulig ute. Karantene pga isolering = påvist smitte av covid-19 = gjelder ikke deg. Anonymkode: 019b7...1f7 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #8 Skrevet 17. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De som er bekreftet smittet er i isolering, du er i karantene. Du kan ha vært, uten å vite det, i kontakt med smittebærer. Anonymkode: a9400...609 Hvem som helst kan jo ha vært i kontakt uten å vite det, men karantene gjelder for dem som har vært i kontakt med en bekreftet smittebærer + dem som reiser, slik jeg leser reglene. Det står ingenting om at dem som mistenker at de er smittet automatisk skal i karantene/isolasjon basert på mistanke alene, uten at de to kriteriene (vært på reise / i kontakt med noen med påvist smitte) har funnet sted først. I og med at det trues med 2 års fengsel og bøter på 20000kr så burde ting vært tydeligere og uten tvil. Anonymkode: 6ef0f...81f 5
solmåneogstjerner Skrevet 18. mars 2020 #9 Skrevet 18. mars 2020 Jeg leser omtrent alt av nyheter om dette og får med meg mye. Jeg er også en smule forvirret når det gjelder regler rundt hvem som er i karantene/isolasjon, hvem som kan pålegge det (eller hva som skal til før man skal pålegge seg selv), hva dette innebærer og hva evt konsekvenser er. Ikke kom med svar om at hvis man er i tvil, så skal man i karantene. For det første: en del har andre ting som gjør at de kanskje snufser litt, men det store spørsmålet er helsepersonell (familie med symptomer osv) Det er virkelig ikke særlig tydelig kommunisert! 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #10 Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem som helst kan jo ha vært i kontakt uten å vite det, men karantene gjelder for dem som har vært i kontakt med en bekreftet smittebærer + dem som reiser, slik jeg leser reglene. Det står ingenting om at dem som mistenker at de er smittet automatisk skal i karantene/isolasjon basert på mistanke alene, uten at de to kriteriene (vært på reise / i kontakt med noen med påvist smitte) har funnet sted først. I og med at det trues med 2 års fengsel og bøter på 20000kr så burde ting vært tydeligere og uten tvil. Anonymkode: 6ef0f...81f Om straffeforfølgelse og bøter så tenker jeg det må være registrert en plass at du har karantene, ellers kan det jo bli ord mot ord. Man bør jo få direkte beskjed om at man er i karantene, for å kunne bli straffeforfulgt for å bryte den.. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2932a...b38
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #11 Skrevet 18. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om straffeforfølgelse og bøter så tenker jeg det må være registrert en plass at du har karantene, ellers kan det jo bli ord mot ord. Man bør jo få direkte beskjed om at man er i karantene, for å kunne bli straffeforfulgt for å bryte den.. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2932a...b38 I praksis tviler jeg på at jeg ville fått noe straff om jeg hadde blitt stoppet og det skulle vise seg at jeg hadde brutt noen regler. Men jeg må jo på butikken eller få noen til å handle for meg i.l.a. disse to ukene. Det er vel mest ord for å få folk til å respektere reglene, og for at politiet skal ha myndighet til å gjøre noe med dem som bevisst motsetter seg. Men nylig var det snakk om at det hadde vært et trafikkuhell der kvinnen i bilen opplyste til politiet at hun var i karantene. Dette ble tatt frem som "et kjent tilfelle av brudd på karantenen" (men ikke straffeforfulgt). Men såvidt meg bekjent er det ikke forbudt å gå ut for å f.eks. handle eller kjøre bil så lenge man ikke har symptomer. Det er kun i isolasjon at man ikke skal gå ut i det hele tatt. Anonymkode: 6ef0f...81f 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #12 Skrevet 18. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: I praksis tviler jeg på at jeg ville fått noe straff om jeg hadde blitt stoppet og det skulle vise seg at jeg hadde brutt noen regler. Men jeg må jo på butikken eller få noen til å handle for meg i.l.a. disse to ukene. Det er vel mest ord for å få folk til å respektere reglene, og for at politiet skal ha myndighet til å gjøre noe med dem som bevisst motsetter seg. Men nylig var det snakk om at det hadde vært et trafikkuhell der kvinnen i bilen opplyste til politiet at hun var i karantene. Dette ble tatt frem som "et kjent tilfelle av brudd på karantenen" (men ikke straffeforfulgt). Men såvidt meg bekjent er det ikke forbudt å gå ut for å f.eks. handle eller kjøre bil så lenge man ikke har symptomer. Det er kun i isolasjon at man ikke skal gå ut i det hele tatt. Anonymkode: 6ef0f...81f Du kan gå på butikken når du er i karantene, men ikke når du er i isolasjon. Anonymkode: c34ca...c18 3
punkyB Skrevet 18. mars 2020 #13 Skrevet 18. mars 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor står den teksten som du kopierte? Jeg finner det ikke i den artikkelen du linket til, og jeg klarer heller ikke å se at karantene og isolasjon skal gjelde meg ut fra det jeg leser. Kun de generelle anbefalingene om å være minst mulig ute, holde avstand, vaske hender osv. Anonymkode: 6ef0f...81f Det står i linken jeg sendte ved - men ikke til akkurat den siden https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon#Hva-betyr-det-å-være-i-karantene-eller-i-isolasjon? Der står det at ved mistenkt sykdom skal man også være isolert.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #14 Skrevet 18. mars 2020 https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon Under "Befolkningen generelt" står det at man ved forkjølelsessymptomer skal holde seg hjemme til en dag etter at du er frisk. De andre i familien kan gå ut. Anonymkode: fd1e8...816 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #15 Skrevet 18. mars 2020 5 timer siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg leser omtrent alt av nyheter om dette og får med meg mye. Jeg er også en smule forvirret når det gjelder regler rundt hvem som er i karantene/isolasjon, hvem som kan pålegge det (eller hva som skal til før man skal pålegge seg selv), hva dette innebærer og hva evt konsekvenser er. Ikke kom med svar om at hvis man er i tvil, så skal man i karantene. For det første: en del har andre ting som gjør at de kanskje snufser litt, men det store spørsmålet er helsepersonell (familie med symptomer osv) Det er virkelig ikke særlig tydelig kommunisert! Nettopp. Jeg har astma og hoster generelt mye. Er livredd for å hoste på offentlige plasser og havne i karantene bare fordi jeg har astma. Da kommer jeg jo aldri ut fra karantenen igjen siden symptomene ikke forsvinner. Anonymkode: 59105...b69 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #16 Skrevet 18. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon Under "Befolkningen generelt" står det at man ved forkjølelsessymptomer skal holde seg hjemme til en dag etter at du er frisk. De andre i familien kan gå ut. Anonymkode: fd1e8...816 Så bra for meg, siden jeg har hoste hele året. Da kommer jeg aldri ut av huset igjen. Anonymkode: 59105...b69 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #17 Skrevet 18. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så bra for meg, siden jeg har hoste hele året. Da kommer jeg aldri ut av huset igjen. Anonymkode: 59105...b69 Hvis du bare hoster, men ikke har rennende nese, sår hals eller hodepine, så har du ikke forkjølelsesymptomer. Spesielt siden du vet at det er pga. astma. Anonymkode: 36c72...acc 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #18 Skrevet 18. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du bare hoster, men ikke har rennende nese, sår hals eller hodepine, så har du ikke forkjølelsesymptomer. Spesielt siden du vet at det er pga. astma. Anonymkode: 36c72...acc Spesielt ikke* Anonymkode: 36c72...acc
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #19 Skrevet 18. mars 2020 Du er sykemeldt for 14 dager fordi du er mistenkt korona-syk. Selvsagt er du i karantene. Hva skulle ellers vært motivet for å sykemelde deg tenker du? Anonymkode: 2e130...9d3 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #20 Skrevet 18. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Jeg har astma og hoster generelt mye. Er livredd for å hoste på offentlige plasser og havne i karantene bare fordi jeg har astma. Da kommer jeg jo aldri ut fra karantenen igjen siden symptomene ikke forsvinner. Anonymkode: 59105...b69 Samme her, har astma, og har ofte hoste om vinteren. Prøver å holde småhost inni meg for at ikke folk skal tro at jeg er syk, men da blir det nesten verre. Anonymkode: afad3...6d6 3
Anbefalte innlegg