AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Vanlige arbeidstakere får full lønn i 20 dager og så er det over på 62 % lønn. Selvstendig næringsdrivende/frilansere får nå akutt sosialhjelp uten behovsprøving de første 17 dager og så 80% av lønnen. Ha synes dere? https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/50445E/regjeringen-aapner-for-akutt-sosialhjelp-til-frilansere-og-naeringsdrivende Anonymkode: fd6e1...03f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Jeg syns dette er en hårreisende løsning. Dagpenger i en eller annen form, må heller bli løsningen her. Enten det, eller et nytt lovverk. Å særbehandle disse sosialhjelpssøknadene etter et lovverk som stiller strenge krav til dokumentasjon og det å oppfylle vilkår for alle andre søkere, frister ikke meg, og heller ikke andre av kollegaene mine. Det gjør vondt i magen å tenke på at andre som søker om sosialhjelp muligens må selge dyre eiendeler de har kjær, mens disse kanskje skal få penger etter loven uansett hva de eier og har. Og en annen ting: Hvilke arbeidsoppgaver skal vi bortprioritere for å saksbehandle dette? Hvem skal gjøre det? Det er veldig omfattende å vurdere saker etter dette lovverket. Jeg er helt for en løsning for selvstendig næringsdrivende, men ikke etter et lovverk som er samfunnets siste sikkerhetsnett for de aller svakeste. Anonymkode: da955...c11 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns dette er en hårreisende løsning. Dagpenger i en eller annen form, må heller bli løsningen her. Enten det, eller et nytt lovverk. Å særbehandle disse sosialhjelpssøknadene etter et lovverk som stiller strenge krav til dokumentasjon og det å oppfylle vilkår for alle andre søkere, frister ikke meg, og heller ikke andre av kollegaene mine. Det gjør vondt i magen å tenke på at andre som søker om sosialhjelp muligens må selge dyre eiendeler de har kjær, mens disse kanskje skal få penger etter loven uansett hva de eier og har. Og en annen ting: Hvilke arbeidsoppgaver skal vi bortprioritere for å saksbehandle dette? Hvem skal gjøre det? Det er veldig omfattende å vurdere saker etter dette lovverket. Jeg er helt for en løsning for selvstendig næringsdrivende, men ikke etter et lovverk som er samfunnets siste sikkerhetsnett for de aller svakeste. Anonymkode: da955...c11 Ja kan ikke skjønne hvordan dette skal gjøres i praksis hvis det ikke skal behovsprøves, skal alle bare få det de ber om? Enig i at det er urettferdig ovenfor de som må legge fram dokumentasjon og selge alt de har først. Skjønner heller ikke hvorfor de skal få 80 % av lønna og vanlige ansatte 62% etter den første perioden. Anonymkode: fd6e1...03f
Anbefalte innlegg