Gå til innhold

Hvor lett er det å få jobb i utkantstrøk i Norge hvis man har en Phd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lett er det å få jobb i utkantstrøk i Norge hvis man har en Phd?

Anonymkode: 52353...358

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Phd i kunsthistorie = kan bli utfordrende med mindre de trenger en phd i kunsthistorie

Phd i rassikring/sikkerhetsvurdering i en rasutsatt kommune som trenger en rådgiver = sannsynligvis enklere.

Anonymkode: b8a63...763

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo hva du måtte ha graden innefor som er relevant når man skal se på om det generelt er lett å få jobb eller ikke.

Anonymkode: 664e6...fc3

AnonymBruker
Skrevet
På 17.3.2020 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Det er jo hva du måtte ha graden innefor som er relevant når man skal se på om det generelt er lett å få jobb eller ikke.

Anonymkode: 664e6...fc3

Ja, men slik jeg ser det er det også viktig for meg å være flyttbar. For å være flyttbar trenger jeg en utdanninger som fører til en jobb som også finnes i utkantsstrøk.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel kanskje undervise?

Anonymkode: d918e...713

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan vel kanskje undervise?

Anonymkode: d918e...713

Ja, med en doktorgrad man nok undervise på en høyskole. Jeg vet ikke om man også kan undervise på videregående med en doktorgrad.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, med en doktorgrad man nok undervise på en høyskole. Jeg vet ikke om man også kan undervise på videregående med en doktorgrad.

Det kan du, men du må ha PPU. Og nok undervisningsfag, så der kommer an på hvilken grad du har i bunnen også. 

Jeg er også enig i at det kommer an på hva man har doktorgrad i. 

Det kommer også an på hva du mener med «utkantstrøk». Snakker vi mindre byer eller Røst/Kautokeino/Sørøya etc? Jeg hadde ikke problemer med å få jobb, bor i en mindre by i Trøndelag. Men det er klart at antallet jobber man er aktuell for er lavere, og man er fort overkvalifisert for jobber som krever master. Til gjengjeld er det færre om beinet hvis det kommer en aktuell stilling. Det skal sies at jeg selv hadde flaks med både timing og kontakter da jeg fikk fast jobb i akademia rett etter at jeg var ferdig med doktorgraden. 

Anonymkode: eb718...c7b

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan du, men du må ha PPU. Og nok undervisningsfag, så der kommer an på hvilken grad du har i bunnen også. 

Jeg er også enig i at det kommer an på hva man har doktorgrad i. 

Det kommer også an på hva du mener med «utkantstrøk». Snakker vi mindre byer eller Røst/Kautokeino/Sørøya etc? Jeg hadde ikke problemer med å få jobb, bor i en mindre by i Trøndelag. Men det er klart at antallet jobber man er aktuell for er lavere, og man er fort overkvalifisert for jobber som krever master. Til gjengjeld er det færre om beinet hvis det kommer en aktuell stilling. Det skal sies at jeg selv hadde flaks med både timing og kontakter da jeg fikk fast jobb i akademia rett etter at jeg var ferdig med doktorgraden. 

Jeg har en grad i økonomi i bunnen. Ja, i snakker mindre byer og ikke så øde steder som Røst og Sørøya.

AnonymBruker
Skrevet

Vær klar over at du ikke får ekstra betalt for doktorgraden hvis du underviser på vgs. Lønnsstigen slutter på lektor med opprykk.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer også an på hva du mener med «utkantstrøk». Snakker vi mindre byer eller Røst/Kautokeino/Sørøya etc? Jeg hadde ikke problemer med å få jobb, bor i en mindre by i Trøndelag. 

Kautokeino har høyskole og forskermiljø, og er mer akademisk sentrum enn utkantstrøk. 

Anonymkode: 20837...9d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kautokeino har høyskole og forskermiljø, og er mer akademisk sentrum enn utkantstrøk. 

Anonymkode: 20837...9d4

Det var et tilfeldig valgt sted, jeg vet ikke noe om Kautokeino. Jeg er fullstendig klar over at mindre steder kan ha akademiske miljøer, jeg bor på et sånt sted selv. Men også da er jobbene få med doktorgrad, man må håpe at noen slutter slik at det åpner seg en stilling. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...