Gå til innhold

Arbeidsavklaringspenger og uføreforsikring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg sliter med å forstå dette med uføreforsikring. Hvis man er sykmeldt i 1 år, og må over på arbeidsavklaringspenger etter det, finnes det noen Uføreforsikringer som slår inn da? Eller må man først gjennom en lang prosess og bli erklært ufør for å få forsikringspenger? 

Anonymkode: 43b64...a5a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må bli erklært ufør før du får penger fra en uføreforsikring. Å da får du vel sum ut fra grad av uføre 

Anonymkode: e436b...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var det min bank rådgiver sa også. Men på dnb sin nettside står det noe annet. Jeg blir så forvirret. 
7ADDD7D3-89E8-45E6-9E5A-8693463A5E8B.thumb.png.ee3a726dbbb36741ab5ca873ba316bb0.png

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva som står i uføreforsikringen sin. Noen har krav om at du skal være innvilget uføre, andre betaler ut noe mens du mottar AAP. Så sjekk forsikringsavtalen din nøye

Anonymkode: 11e3a...0d0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nettopp fått innvilget uførepensjon gjennom min personlige forsikring i Gjensidige og min tidligere arbeidsplass sin forsikring i Nordea Liv. Den maksimale dekningen er 90% av den lønnen som nav har tatt utgangspunkt i ved beregning av aap. 

Anonymkode: ea514...56f

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Det finnes en uføreforsikring som gir deg månedlig utbetaling ved langtidssykemelding over 12 mnd og har egentlig ingenting med uførhet å gjøre. Den heter uføreforsikring som gir månedlig utbetaling, uførerente ect.

Det at den heter uføreforsikring er litt forvirrende, men den endret navn pga kundeetterspørsel. Den gir jo også utbetaling ved uførhet, så det er ikke helt feil. 

Mvh forsikringsrådgiver 

Anonymkode: 93126...51c

AnonymBruker
Skrevet

Bare spør hvis det er noe konkret du lurer på rundt generelle vilkår 😊

Mvh forsikringsrådgiver 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Det finnes en uføreforsikring som gir deg månedlig utbetaling ved langtidssykemelding over 12 mnd og har egentlig ingenting med uførhet å gjøre. Den heter uføreforsikring som gir månedlig utbetaling, uførerente ect.

Det at den heter uføreforsikring er litt forvirrende, men den endret navn pga kundeetterspørsel. Den gir jo også utbetaling ved uførhet, så det er ikke helt feil. 

Mvh forsikringsrådgiver 

Ok, tusen takk for info. Kan jeg spørre hvem som har denne? Jeg har selv uførepensjon forsikring gjennom Sparebank1 (Fremtind), men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva den dekker. Rådgiveren min i banken sa han aldri hadde hørt om noen som fikk denne type forsikring uten å bli erklært ufør først. 
Jeg er sykmeldt nå, jobber som frisør, men klarer ikke yrket lenger. Ser jo selvfølgelig etter annen jobb, men alt ble jo satt på vent pga korona viruset. Det er derfor jeg er redd for å gå sykemeldt så lenge at jeg havner på AAP. Det har jeg egentlig ikke råd til nå. Jeg ser jo ikke for meg at jeg bli erklært ufør, men ser ut som jeg må på AAP en periode til jeg finner en jobb jeg kan stå i.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har uføreforsikring i Storebrand og der ligger det uførerente på 2g mens jeg får aap. Var bare å sende inn papirene fra nav. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt igjen, DNB har generelt gode dekninger og garantert dette de også. Ser sånn ut fra skjermdumpen din også.

Anonymkode: c8f0a...1fc

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen vits i å tegne uføreforsikring om man går på aap? Telles det da eller må det liksom være en annen diagnose enn den man allerede har? Noen som vet?

Anonymkode: 52def...290

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, tusen takk for info. Kan jeg spørre hvem som har denne? Jeg har selv uførepensjon forsikring gjennom Sparebank1 (Fremtind), men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva den dekker. Rådgiveren min i banken sa han aldri hadde hørt om noen som fikk denne type forsikring uten å bli erklært ufør først. 
Jeg er sykmeldt nå, jobber som frisør, men klarer ikke yrket lenger. Ser jo selvfølgelig etter annen jobb, men alt ble jo satt på vent pga korona viruset. Det er derfor jeg er redd for å gå sykemeldt så lenge at jeg havner på AAP. Det har jeg egentlig ikke råd til nå. Jeg ser jo ikke for meg at jeg bli erklært ufør, men ser ut som jeg må på AAP en periode til jeg finner en jobb jeg kan stå i.. 

Da tok rådgiveren i banken din feil. Hvis du ikke forstår vilkårene, så kan du enten ringe dem og spørre (Stor pågang på telefon om dagen da, men...) eller du kan sende inn en skademelding med kopi av vedtaket ditt når du evt. går over på AAP. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen vits i å tegne uføreforsikring om man går på aap? Telles det da eller må det liksom være en annen diagnose enn den man allerede har? Noen som vet?

Man får ikke tegnet uføreforsikring og lignende når man er allerede er sykmeldt. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Leo skrev:

Da tok rådgiveren i banken din feil. Hvis du ikke forstår vilkårene, så kan du enten ringe dem og spørre (Stor pågang på telefon om dagen da, men...) eller du kan sende inn en skademelding med kopi av vedtaket ditt når du evt. går over på AAP. 

Man får ikke tegnet uføreforsikring og lignende når man er allerede er sykmeldt. 

Er ikke sykemeldt lengre, men går på aap..

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto det, men det var for sent allerede da du ble sykmeldt. AAP blir i denne sammenhengen en fortsettelse av sykmeldingen. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å gi et eksempel på dette. For å få innvilget uføreforsikring pga aap måtte min fastlege sende inn journalen min fra 10 år før jeg tegnet forsikringen. Man kan ikke forsikre en sykdom/skade som allerede har inntruffet eller som man kunne ha visst om/hatt mistanke om på forsikringstidspunkt. Selv er jeg overlykkelig over at vi tegnet forsikring i forbindelse med huskjøp

Anonymkode: ea514...56f

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Leo skrev:

Jeg forsto det, men det var for sent allerede da du ble sykmeldt. AAP blir i denne sammenhengen en fortsettelse av sykmeldingen. 

Tja. Det stemmer faktisk ikke helt. Jeg hadde kreft og fikk i forbindelse med det aap i ettkant av behandlingen. Underveis i aap fikk jeg tilbud om å tegne uføreforsikring med uførerente og gjorde det. Da hadde jeg vært frisk i 4 år, men gikk fortsatt på aap. Søkte da forsikring og la ved all informasjon om sykdom, påfølgende psykologbehandling ++ og fikk innvilget uten noen som helst forbehold. Den gang i DNB fordi fagforeningen min hadde avtale med dem. Nå er den i et annet selskap siden avtalen er flyttet og jeg følger den kollektive.

Så jeg anbefaler å søke, men selvsagt legge ved all dokumentasjon og ikke prøve å skjule eller lure forsikringen. De gjennomfører en risikoanalyse og vurderer ut fra denne. Man kan også få forbehold i forsikringen, for eksempel knyttet til migrene hvis man har strevd mye med det. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Det stemmer faktisk ikke helt. Jeg hadde kreft og fikk i forbindelse med det aap i ettkant av behandlingen. Underveis i aap fikk jeg tilbud om å tegne uføreforsikring med uførerente og gjorde det. Da hadde jeg vært frisk i 4 år, men gikk fortsatt på aap. Søkte da forsikring og la ved all informasjon om sykdom, påfølgende psykologbehandling ++ og fikk innvilget uten noen som helst forbehold. Den gang i DNB fordi fagforeningen min hadde avtale med dem. Nå er den i et annet selskap siden avtalen er flyttet og jeg følger den kollektive.

Så jeg anbefaler å søke, men selvsagt legge ved all dokumentasjon og ikke prøve å skjule eller lure forsikringen. De gjennomfører en risikoanalyse og vurderer ut fra denne. Man kan også få forbehold i forsikringen, for eksempel knyttet til migrene hvis man har strevd mye med det. 

Det høres veldig rart ut, men jeg skal jo ikke påstå at det aldri har skjedd. Men for de aller, aller fleste vil nok ikke dette være noe å satse på så å tegne forsikring mens man fremdeles er frisk er nok absolutt å anbefale. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Leo skrev:

Det høres veldig rart ut, men jeg skal jo ikke påstå at det aldri har skjedd. Men for de aller, aller fleste vil nok ikke dette være noe å satse på så å tegne forsikring mens man fremdeles er frisk er nok absolutt å anbefale. 

Ja, jeg ble overrasket selv, men det var nok noen faktorer der knyttet til alder og utdanning blant annet som gjorde meg til en god deal for selskapet i tillegg til fagforeningen jeg er medlem av. Jeg anbefaler alle jeg kjenner til å tegne uføreforsikring så tidlig som mulig, og aller helst mens man fremdeles er student. Man vet virkelig aldri når man blir syk. 

AnonymBruker
Skrevet
På 17.3.2020 den 20.35, AnonymBruker skrev:

Du får ikke dekket skader som allerede har oppstått dessverre. Sykemelding og aap er avslagsgrunnlag.

Ser at en bruker over her sier hun har fått godkjent likevel og etter 6 år i bransjen så kan jeg ikke skjønne at det kan stemme da aap er blank avlsagsgrunn. Du må ha vært i arbeid de siste 12 mnd og mangel av kartlegging av det før salg er brudd på rådgiverplikten man har til å avklare situasjonen før man kan rådgi kunden til å kjøpe en forsikring. Og har det gått igjennom så vil jeg anta at det enten er tilbakeholdt informasjon i helseskjema eller at det rett og slett er blitt gjort en feil. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde forsikring gjennom fagforbundet. Etter 1 års sykemeldt og da jeg begynte på aap fikk jeg 3000kr utbetalt hver mnd. Når jeg fikk uføretrygden fikk jeg resterende utbetalt. 

Anonymkode: bdbd2...e81

AnonymBruker
Skrevet
On 3/17/2020 at 8:35 PM, AnonymBruker said:

Da er du jo ikke arbeidsufør, men arbeidssøkende. Dagpenger blir rett ytelse da. 

Det er nok mange som må endre forbruksmønsteret sitt fremover nå. 

Anonymkode: cdd09...676

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...