Gå til innhold

Corona eller psykisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt et par uker med feber (målt), hodepine, tørrhoste og tung pust. Er feberfri nå og hoster mye mindre. Er ikke helsepersonell så får ikke testet meg. Problemet er at jeg fremdeles er veldig tungpustet, skikkelig plagsomt og ubehagelig. Kan det være en del psykisk? Burde vel ikke henge i så lenge..? Noen med noe erfaringer her eller beroligende ord? 

Anonymkode: b4689...5a7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til at jeg er vanligvis sunn og frisk, ikke-røyker og ikke overvektig. Hvesende lyd fra brystet forrige uke, kan ikke høre noe nå. Legene er så restriktive på å møte pasienter nå og det forstår jeg. Hadde jeg hatt feber så hadde jeg bedt om en sjekk.. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Må bare legge til at jeg er vanligvis sunn og frisk, ikke-røyker og ikke overvektig. Hvesende lyd fra brystet forrige uke, kan ikke høre noe nå. Legene er så restriktive på å møte pasienter nå og det forstår jeg. Hadde jeg hatt feber så hadde jeg bedt om en sjekk.. 

Jeg tror du skal ring om du kan, det kan være lungene. 

Anonymkode: 00dac...31a

AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall helt vanlig at det kjennes ut som at man har pusteproblemer når man har angst. Man kan kjenne seg dårlig i hele kroppen. 

Anonymkode: 4a962...8ef

AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan merker man forskjell på engstelse og reelle pusteproblemer? Har du noen erfaring på det? Jeg har aldri slitt med angst. Men lurer på om dette kan bli verre av at jeg fokuserer på det? 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du skal ring om du kan, det kan være lungene. 

Anonymkode: 00dac...31a

Burde jeg ikke hatt feber? Eller blitt mye verre? 

Skrevet

Er jo et eller annet sted man kan sjekke de ulike symptomene opp mot hverandre - om det er korona , forkjølelse eller influensa. 

Uavh. av det så opplever vel du dårlig pust nå, men gitt at du kanskje kan ha hatt korona ville jeg ringt fastlegen og spurt. 

Man kan jo ha hatt symptomer lenge og skal også holde seg en stund i ro etterpå.  

Så får fastlegen vurdere om du skal testes eller hva du skal gjøre, også hvis det er virkelig plagsomt med pusten. Siden du har hatt mange andre symptomer på sykdom er det hvertfall ikke bare psykisk. Her må du jo kjenne på om det føles annerledes nå enn det gjorde tidligere, og prøve å ikke bekymre deg. 

Fortsetter det så må du jo ringe legevakt og i evnt. 113 så hjelp vil du jo få

Ønsker deg god bedring 🙂

https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid#Inkubasjonstid-og-symptomer

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, punkyB skrev:

Er jo et eller annet sted man kan sjekke de ulike symptomene opp mot hverandre - om det er korona , forkjølelse eller influensa. 

Uavh. av det så opplever vel du dårlig pust nå, men gitt at du kanskje kan ha hatt korona ville jeg ringt fastlegen og spurt. 

Man kan jo ha hatt symptomer lenge og skal også holde seg en stund i ro etterpå.  

Så får fastlegen vurdere om du skal testes eller hva du skal gjøre, også hvis det er virkelig plagsomt med pusten. Siden du har hatt mange andre symptomer på sykdom er det hvertfall ikke bare psykisk. Her må du jo kjenne på om det føles annerledes nå enn det gjorde tidligere, og prøve å ikke bekymre deg. 

Fortsetter det så må du jo ringe legevakt og i evnt. 113 så hjelp vil du jo få

Ønsker deg god bedring 🙂

https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid#Inkubasjonstid-og-symptomer

Takk for fint svar :) 

Ja, fysisk har det jo vært noe grunnet feber osv. Fikk astmamedisin av lege for å avhjelpe pust. Jeg har ikke astma. Det er en rar tid vi er i, det virker overdramatisk for meg å mase på legen nå. Men jeg har hatt veldig mange symptomer, folk i omgangskrets i karantene (har selv satt meg i karantene for lenge siden, altså), folk rundt meg med venner som er smittet som jeg omgikk før jeg gikk i selvvalgt karantene. Jeg får høre med lege i morgen. Igjen. Men det bør jo begynne å gå over, er på tredje uken nå.. Mulig pusten tar lengre tid? Skremmer vettet av meg når jeg googler pust og Corona.. 

Og du har et godt poeng: blir jeg verre så er der hjelp å få. Holde roen...

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

T  Men det bør jo begynne å gå over, er på tredje uken nå.. Mulig pusten tar lengre tid? Skremmer vettet av meg når jeg googler pust og Corona..  

Jeg er ikke ekspert på dette så det er sagt , men det står jo at det kan gå over i lungebetennelse - har du det så er det da kanskje en ny sykdom som vil ta lengre tid. 

Men ja - prøv å være så rolig som mulig og jeg ville absolutt ikke hatt dårlig samvittighet for å ringe lege i din situasjon 🙂

• Opprett ny...