Gå til innhold

korona og blokkleiligheter - hva må vi regne med?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi som bor i blokkleiligheter, hva må vi regne med når naboer er satt i isolajon eller det skjer plutselige dødsfall som mistenkes å være pga korona smitte?

Hva vil skje da? Kommer det mennesker i fullt smittevern utstyr på dørene og varsler og evt tester oss andre, setter oss også i isolasjon eller strengere karantene, får vi varsler på sms? Vil bygget eller fellesarealer og aktuelle leiligheter bli smittevasket? Vi bor i en blokk hvor vi må ut av leilighetene for å vaske klær og kaste søppel og syns vi har fått så lite info om hva vi kan vente oss.

Noen som vet hva vi må regne med?

Anonymkode: d9174...569

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er INGEN som er satt i isoalsjon per i dag. Men folk er satt i karantene. Det er vesentlig forskjell.

Anonymkode: fc8b0...711

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er INGEN som er satt i isoalsjon per i dag. Men folk er satt i karantene. Det er vesentlig forskjell.

Joda, det er masse folk som er i isolasjon. Alle som har fått påvist smitte eller som man mistenker er smittet. Men enda flere er i karantene  

https://helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja hvis noen dør eller må på sykehus kommer ambulanse med fullt smittevernsutstyr. De vil neppe gå fra dør til dør å varsle naboer om dette, men eier av borettslaget har ansvar for det sanitære som ellers i året.

Anonymkode: 9f1d0...fce

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg forsto det på ei venninne som og bor i blokk så hadde det ingenting å si. Altså, det er bare naboen hennes som må være isolert siden han har påvist smitte. Hun har ikke hatt noe kontakt med han eller noe så da er det visst lite sansynlig...

Er jo uansett veldig motstridende råd om det meste for tiden. I det ene øyeblikke kan de i karantene gå å handle i det andre ikke, så kan de osv. Så er det 1 meters regelen den hjelper jo lite hvis det er slik at smitten er i luften i 3 timer... Altså det er mye rart...

Så vi for se da om det kommer noen i fullt utstyr og sier vi er isolert...

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Slik jeg forsto det på ei venninne som og bor i blokk så hadde det ingenting å si. Altså, det er bare naboen hennes som må være isolert siden han har påvist smitte. Hun har ikke hatt noe kontakt med han eller noe så da er det visst lite sansynlig...

Er jo uansett veldig motstridende råd om det meste for tiden. I det ene øyeblikke kan de i karantene gå å handle i det andre ikke, så kan de osv. Så er det 1 meters regelen den hjelper jo lite hvis det er slik at smitten er i luften i 3 timer... Altså det er mye rart...

Så vi for se da om det kommer noen i fullt utstyr og sier vi er isolert...

Jeg regner med at mennesker i isolasjon som bor alene må fortsatt kaste søplet sitt selv og evt vaske klær i felles vaskekjeller? Da utsettes jo andre beboere for smitterisiko på samme linje som om de går på shoppingsenter og lignende? 

Vet ikke om vi bare burde gå ut fra at det er smittede i isolasjon på blokka og ta ekstra forholdsregler allerede.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg regner med at mennesker i isolasjon som bor alene må fortsatt kaste søplet sitt selv og evt vaske klær i felles vaskekjeller? Da utsettes jo andre beboere for smitterisiko på samme linje som om de går på shoppingsenter og lignende? 

Vet ikke om vi bare burde gå ut fra at det er smittede i isolasjon på blokka og ta ekstra forholdsregler allerede.

Sorry, tenkte ikke på at dere har felles vaskekjeller og slikt... 

Da ville jeg iallfall tatt ekstra forholdsregler...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter i isolasjon fordi legen min mistenker at jeg har Corona utifra symptomer, men jeg er ikke blitt testet fordi de har ikke helsemyndighetene muligheten til. Jeg bor også i en blokkleilighet og jeg går ikke ut,men får mat brakt på døren.Jeg går ut og henter posten i oppgangen hvis ingen av mine naboer er i nærheten. Frem til nå har jeg ikke orket å gå i vaskekjelleren, men føler meg litt bedre i dag så i morgen må jeg vaske så da går jeg dit når ingen andre er der. Må sprite alle håndtak og flater jeg tar på. For 2 dager siden meldte FHI at alle personer som har influensa eller forkjølelse skal leve som om de har Corona, altså isolere seg. 

Anonymkode: bf2da...d26

• Liker 2
  • Opprett ny...