Gå til innhold

Ta ny bachelorgrad, og ta opp fag fra videregående i voksen alder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har tatt en bachelorgrad, for så å angre og ønske å ta en ny  ? Men ikke hatt godt nok slitt , så man måtte ta opp fag fra videregående?

Jeg er 32 år. Har to barn og hus, mann som også omskoleres. 

Jeg er barnehagelærer, men angrer, men ikke høyt nok snitt for å komme inn på vernepleier eller sosionom.

Skal jeg ta enda mer studielån? 

Skal jeg leve ulykkelig i en jobb jeg ikke vil trives i? 

Anonymkode: 95701...743

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på 2.året av en ny bachelorgrad. Har en grad fra tidligere, men det florerer ikke av flotte jobber med denne graden. Så jeg valgte å starte på nytt, men ikke helt da, ettersom disse to gradene kan kombineres i mange jobber. Men er 27 år, ingen barn. Jobber mye på siden.

Anbefaler ingen å være bli værende i en jobb de mistrives i. Det fører ofte til nedsatt tilfredshet i livet, depresjon, misnøye, som igjen kan føre til nedsatt arbeidskraft, motivasjon, sykemelding, osv. Beste for deg selv og samfunnet er at du finner noe du kan drive med, som du har lyst å drive med. Men ja du må legge inn den ekstra innsatsen for å få det til. Jeg trengte ikke å ta opp fag fra videregående, men trenger du det må du belage deg på å bruke noen år på dette. Særlig om du skal jobbe en del på siden.

Som barnehagelærer kan du jo ta videreutdanning innenfor en rekke forskjellige spes-ped-liknende emner. Så se først på muligheten for videreutdanning. Kanskje du kan bli spesialpedagog eller noe liknende, der du fokuserer på ett barn i gangen, om det er bedre.

Anonymkode: 352d2...ed4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder på med det samme. Tok fag som privatist, for å forbedre snittet. Noen plasser er jo sosionom bare noen få poeng under legestudiet, så det er nok mange som har fikset snittet sitt.... 😜

Anonymkode: 70f3e...0c0

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder på med det samme. Tok fag som privatist, for å forbedre snittet. Noen plasser er jo sosionom bare noen få poeng under legestudiet, så det er nok mange som har fikset snittet sitt.... 😜

Anonymkode: 70f3e...0c0

Hvordan livssituasjon er du i da?

AnonymBruker
Skrevet

Noen kommuner tilbyr betalt studieplass innen helse, dersom du jobber 2 år i kommunen. Sjekk ut dette. Ellers, så er det helt innafor å ta opp fag og ta et ny grad. Studielån er det beste lånet, men pass på! Dersom du jobber ved studier, eller er gift så har du ikke nødvendigivis krav på studielån.

Anonymkode: 338a8...ea7

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen kommuner tilbyr betalt studieplass innen helse, dersom du jobber 2 år i kommunen. Sjekk ut dette. Ellers, så er det helt innafor å ta opp fag og ta et ny grad. Studielån er det beste lånet, men pass på! Dersom du jobber ved studier, eller er gift så har du ikke nødvendigivis krav på studielån.

Anonymkode: 338a8...ea7

Det er bare tull iallefall , man får ikke to år gratis utdanning. Man får også studielån om man er gift 

AnonymBruker
Skrevet

Ta ny utdannelse :) Jeg blir ferdig med master i år og jeg er 34. Har tatt flere utdannelser da jeg ikke visste hva jeg ville jobbe med. Du kan jobbe ved siden, du må ikke ta mer studielån om du ikke ønsker det. 

Anonymkode: c554a...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Ta opp et par fag, og få deg et snitt som gir deg inngang på de fleste studier du måtte ønske deg.

Jeg fullførte VGS i en alder av 33, tok norsk, engelsk, samfunnsfag og historie på et halvt år. Det var ordentlig moro, masse mestring i det, og det var enkelt å høste seksere. Samfunnsfag i voksen alder er nesten til å flire av, og i historiefaget føltes det meste ut som ting jeg jo har hørt ørten ganger fra før av. Det blir en helt annen verden å ta fag beregnet på ungdom når man har levd i noen år.

Og vips så hadde jeg 59 studiepoeng, og kunne søke meg inn og ta bachelorgraden jeg ville ha. Sitter her nå noen år senere, ferdig utdannet (for nå), og har jobben jeg ønsket meg.

Det anbefales!

Anonymkode: 8c23a...ce1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta ny utdannelse :) Jeg blir ferdig med master i år og jeg er 34. Har tatt flere utdannelser da jeg ikke visste hva jeg ville jobbe med. Du kan jobbe ved siden, du må ikke ta mer studielån om du ikke ønsker det. 

Anonymkode: c554a...cf4

Ja ,men med barn og hus må jeg nesten ha studielån. 

Tusen takk for informasjonen du deler ☺️

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta opp et par fag, og få deg et snitt som gir deg inngang på de fleste studier du måtte ønske deg.

Jeg fullførte VGS i en alder av 33, tok norsk, engelsk, samfunnsfag og historie på et halvt år. Det var ordentlig moro, masse mestring i det, og det var enkelt å høste seksere. Samfunnsfag i voksen alder er nesten til å flire av, og i historiefaget føltes det meste ut som ting jeg jo har hørt ørten ganger fra før av. Det blir en helt annen verden å ta fag beregnet på ungdom når man har levd i noen år.

Og vips så hadde jeg 59 studiepoeng, og kunne søke meg inn og ta bachelorgraden jeg ville ha. Sitter her nå noen år senere, ferdig utdannet (for nå), og har jobben jeg ønsket meg.

Det anbefales!

Wow !

Hvordan la du opp løpet med lesing og eksamen? Leste du bare det du ble plukket i til eksamen !?

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales!

Så flink! Hvilken utdannelse har du fullført?:) Jeg driver med studiekompetanse selv nå, og et godt oppi 30-årene.

Anonymkode: ebc6d...501

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow !

Hvordan la du opp løpet med lesing og eksamen? Leste du bare det du ble plukket i til eksamen !?

Det var grei skuring, men det er et stort men her; jeg jobbet ikke ved siden av. Så det ble jo da veldig enkelt å sette av noen timer på fast basis. Både historie og samfunnsfagsbøkene leste jeg kjapt igjennom (noen få dager på hver), for å så lese de på nytt og ta notater ved siden av. Jeg søkte etter oppgaver og prøver på nett, fikk inspirasjon til spørsmål og oppgaver der, for å så sette meg ned og svare på enhver oppgave jeg kunne finne. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Wow !

Det var grei skuring, men det er et stort men her; jeg jobbet ikke ved siden av. Så det ble jo da veldig enkelt å sette av noen timer på fast basis. Både historie og samfunnsfagsbøkene leste jeg kjapt igjennom (noen få dager på hver), for å så lese de på nytt og ta notater ved siden av. Jeg søkte etter oppgaver og prøver på nett, fikk inspirasjon til spørsmål og oppgaver der, for å så sette meg ned og svare på enhver oppgave jeg kunne finne. 

AnonymBruker
Skrevet

Oi, raskt ute her med, var ikke ferdig! Anyway, kort fortalt gjorde jeg mye av det samme med de andre fagene, men særlig norsk krevde jo vesentlig mer jobbing. Fant særemneoppgaver, eller hva det kalles, og gjorde de. Masse oppgaver i bøkene jeg hadde, gjorde alt av det. Det krevde jo jobb, men jeg var ordentlig motivert til å få en endring, og dermed gikk det veldig greit.

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Så flink! Hvilken utdannelse har du fullført?:) Jeg driver med studiekompetanse selv nå, og et godt oppi 30-årene.

Har tatt bachelorgrad innen IT. Det var selvfølgelig noe mer utfordrende å gå på universitet enn å ta VGS-fagene, men med motivasjonen på plass så er det utrolig hva som går!

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tatt bachelorgrad innen IT. Det var selvfølgelig noe mer utfordrende å gå på universitet enn å ta VGS-fagene, men med motivasjonen på plass så er det utrolig hva som går!

Oi👍🏻 Men var du spesielt interessert i data fra før, eller var spesielt flink?

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Oi👍🏻 Men var du spesielt interessert i data fra før, eller var spesielt flink?

Helt klart spesielt interessert fra før av, vært en lidenskap siden midt på nittitallet.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva levde du av da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan forstå at du ønsker å bytte yrke, men ikke hvorfor du skal bli sosionom eller vernepleier, det kan umulig betale seg inn hvis du skal sitte tre år på skolebenken. 

Hva med å søke andre jobber og se hva du får, uten mer utdannelse?

Anonymkode: 80344...a22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, hvaom said:

Hva levde du av da?

Jeg ble syk og kunne ikke utføre gamle jobben lenger, så fikk en ypperlig mulighet til å få meg en utdanning. Med andre ord, jeg ble en "naver".

Hovedpoenget jeg vil fremme er i grunn at med riktig motivasjon kan man få til det aller meste, særlig når det kommer til å forbedre noen av karakterene fra VGS. Det er så enorm forskjell på motivasjonen til en i tredveåra, og en på 16-17.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...