Gå til innhold

Frykter mer folks psyke enn dette viruset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg frykter mer for folks psykiske helsetilstand enn faren for viruset. Isolasjon forsterker de problemene folk sliter med fra før, og jeg tror selvmordstanker fort kan florere hos mange. Jeg tror at denne krisen fort kan ramme flere som sliter med det psykiske fremfor de som før av viruset. Hvorfor ser vi ikke problemene alle disse tiltakene medfører for andre grupper i samfunnet? Pr idag er vi helt overfokusert på dette viruset, og frykter et virus med en dødelighet på 1 prosent. Noen mener den er mindre, og at Sør Korea er den tryggeste indikatoren, som har 0,7 prosent dødelighet, og de har testet veldig mange. Vi har mistet 3 mennesker av viruset. Alle tre eldre, og i risikosonen. Hvor mange mister vi i selvmord hver dag? 3-4 mennesker. Hva om dette dobler seg fremover? Er da tiltakene verdt det? 

Anonymkode: ebb18...d61

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi alle skal slite med PTSD når dette er over.

Anonymkode: 298e9...e64

AnonymBruker
Skrevet

Jada. Dette blir det nye uføregrunnlaget. Om det finnes penger igjen til uførtrygd, da.

Anonymkode: 3689a...0d6

AnonymBruker
Skrevet

Snakk for deg selv. Jeg er psykisk syk. Jeg takler dette ufattelig mye bedre en alle disse sutrete folka som helst skal ofre 1/3 av Norges befolkning til et virus, bare fordi de må "være på hytta i dårlig vær" i 2 uker. Dette er INGENTING om det kan redde mange liv. SKJERP DERE FOLKENS.

Anonymkode: 2cc90...ab7

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er relativt enig. Først, før noen påstår noe annet, så er jeg selvsagt for tiltak, men det burde vært mer målrettet mot svakere grupper fra starten av. Nå er det kanskje for sent å gjøre det når det har gått mange dager allerede. 

Og ja, dette vil forsterke problemer folk har fra før, og jeg frykter de som kan bli psykotiske eller ustabile mer. Nå blir mange av dem sittende alene med egne tanker, og mange psykologtjenester har jo også stengt. I tillegg til dette vil man kanskje få flere som sliter psykisk, både av isolasjon og av ettervirkningene av nedstengningen (mistet jobb og muligheter fremover)

Anonymkode: 629b7...e5a

AnonymBruker
Skrevet

Psyken til de i risikogruppene blir ihvertfall ikke noe bedre av å bli fortalt her inne at de er verdiløse, og kan ofres. Jeg har tidligere vært deprimert, og merker jeg nå ikke har godt av å lese her inne, må ta meg en tur med hunden for å se om det hjelper. 😟

Anonymkode: 8a93b...d40

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Snakk for deg selv. Jeg er psykisk syk. Jeg takler dette ufattelig mye bedre en alle disse sutrete folka som helst skal ofre 1/3 av Norges befolkning til et virus, bare fordi de må "være på hytta i dårlig vær" i 2 uker. Dette er INGENTING om det kan redde mange liv. SKJERP DERE FOLKENS.

Det er flott du klarer deg bra, men psykisk syk er veldig generelt. Det er mange andre som har psykiske sykdommer av ulike slag, som vil lide under en isolasjon. Det kan fort bli mer enn to uker også, det er bare i første omgang. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med mitt selv og coronavirus har absolutt ingenting å si for psyken min. Jeg har faktiske problemer i livet

Anonymkode: f1d2b...305

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er flott du klarer deg bra, men psykisk syk er veldig generelt. Det er mange andre som har psykiske sykdommer av ulike slag, som vil lide under en isolasjon. Det kan fort bli mer enn to uker også, det er bare i første omgang. 

Grubling, og å ta sorgene på forhånd er vel ting man ikke skal dyrke som psykisk syk. 

Anonymkode: cf0cc...98e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grubling, og å ta sorgene på forhånd er vel ting man ikke skal dyrke som psykisk syk. 

Anonymkode: cf0cc...98e

Ja, men er man psykisk syk er det jo nettopp det som er vanskelig. Det hjelper lite å bare si "ikke tenk for mye så går det bra", mange av dem som nå blir sittende hjemme går jo vanligvis til behandling for hjelp med slike tanker. Det har de ikke nå, da kan det forverre seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet hvor høy dødelighet dette viruset har, så det er ganske bortkastet å påstå at det er én prosent dødelig, noe som er HØYT. Det spekuleres om enda høyere dødelighet, men det er ingen som vet da vi er i startsfasen. Det er også bortkastet å fokusere på dette tallet, tenk heller hvor mange mennesker det er. Dette er søstre, brødre, mødre, fedre, besteforeldre, kjærester, etc. 

Anonymkode: 252fa...603

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er psykisk syke og har null forskjell i psyken min fra før dette til nå. Slapper nesten litt mere av egentlig. Så vi er nok forskjellige ja.

Anonymkode: 9104d...431

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det folk først og fremst trenger å gjøre er å slutte å bare tenke på seg selv og sitt og vise hva de er lagd av. Hva så om folk lider av isolasjon? Hvem faen har sagt at dette skal være kjekt eller behagelig? Folk må rett og slett bare ta å skjerpe seg. DETTE ER INGENTING. Og vær grei å slutt å fremstille psykisk syke som en gjeng med egoistiske aspeløv. Det er utrolig stigmatiserende. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er så ening, INGEN tenker på at konsekvensene av det vi holder på med nå er MYE verre enn at det dør noen ekstra gamle og syke. Klart det er kjipt for de familiene det gjelder, men samfunnsøkonomisk hadde det vært mye bedre å bare la viruset gå sin gang, og samfunnet holdes i gang.

Denne isoleringen og mangel på både fysisk og psykisk behandling vil gjøre veldig mange enda sykere enn nødvendig.

Selvmordstatisikken for 2020 kommer til å bli ekstremt høy! Og jeg er redd jeg selv kommer til å bli enke før hverdagen er tilbake.

Anonymkode: bbce2...cf4

AnonymBruker
Skrevet

Det folk først og fremst trenger å gjøre er å slutte å bare tenke på seg selv og sitt og vise hva de er lagd av. Hva så om folk lider av isolasjon? Hvem faen har sagt at dette skal være kjekt eller behagelig? Folk må rett og slett bare ta å skjerpe seg. DETTE ER INGENTING. Og vær grei å slutt å fremstille psykisk syke som en gjeng med egoistiske aspeløv. Det er utrolig stigmatiserende. 

Nå får du rulle inn. Ingen har sagt at det er hverken kjekt eller behagelig, poenget mitt er at ulike folk med ulike psykiske sykdommer reagerer forskjellig ut fra den spesifikke diagnosen de har. Snakk om å bare tenke på seg selv, du forstår tydeligvis ikke at andre psykisk syke har andre former for psykisk sykdom enn deg. Å be psykisk syke om å "skjerpe seg" er lite nyttig, det er jo en grunn til at de mottar behandling i utgangspunktet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så ening, INGEN tenker på at konsekvensene av det vi holder på med nå er MYE verre enn at det dør noen ekstra gamle og syke. Klart det er kjipt for de familiene det gjelder, men samfunnsøkonomisk hadde det vært mye bedre å bare la viruset gå sin gang, og samfunnet holdes i gang.

Denne isoleringen og mangel på både fysisk og psykisk behandling vil gjøre veldig mange enda sykere enn nødvendig.

Selvmordstatisikken for 2020 kommer til å bli ekstremt høy! Og jeg er redd jeg selv kommer til å bli enke før hverdagen er tilbake.

Anonymkode: bbce2...cf4

Det ligger 68!!! mennesker på sykehus etter 2.5 uker med dette viruset. 3 er døde og flere skal det bli. Gjennomsnittsalderen til de som er syke er 46 år. DET ER SLETTES IKKE BARE GAMLE MENNESKER SOM LIGGER PÅ SYKEHUS NÅ. Hva med at du tenker på de 68!!! personene som er på sykehus og fryktelig syk  i stedet for å bare tenke på DIN MANN?? Menn er mer utsatt for å dø av dette viruset, som om du ikke greier å løfte blikket og se hva som skjer utenfor ditt hus, så kan mannen din DØ AV DETTE OGSÅ.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå får du rulle inn. Ingen har sagt at det er hverken kjekt eller behagelig, poenget mitt er at ulike folk med ulike psykiske sykdommer reagerer forskjellig ut fra den spesifikke diagnosen de har. Snakk om å bare tenke på seg selv, du forstår tydeligvis ikke at andre psykisk syke har andre former for psykisk sykdom enn deg. Å be psykisk syke om å "skjerpe seg" er lite nyttig, det er jo en grunn til at de mottar behandling i utgangspunktet!

Skjerp deg selv. Folk burde skjønne at de må legge vekk sin jævla individuelle behov i en unntakstilstand. Det er helt villt hvor egoistiske folk er, enten de er psykisk frisk eller psykisk syk. Folk som er alvorlig psykisk syk FÅR HJELP. Resten må bare ta å skjerpe seg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner noen som har vært suicidal lenge og hun sier det forsterkes om hun skulle bli syk. For mange grunner.

Anonymkode: 2e83d...273

AnonymBruker
Skrevet

Tror det blir høy økning av tvangstanker hos folk, masse vasking av hender og atibac så det holder. 

Anonymkode: f37e7...1bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner noen som har vært suicidal lenge og hun sier det forsterkes om hun skulle bli syk. For mange grunner.

Anonymkode: 2e83d...273

Er ikke det ganske ironisk? Om hun er suicidal så vil hun daue enda mer om hun får Corona?

Anonymkode: bb63a...7a7

• Opprett ny...