Gjest supernova_87 Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Jeg setter tankene i kok og tenker og tenker for hvordan man kan bidra i denne situasjonen. Vi vet jo at mange får det verre som følge av koronasituasjonen og stenging av jobb, skole osv. Barn som er hjemme i familier der de ikke har det så bra. Mennesker med psykiske plager som blir ekstra stresset og engstelige, og ser sykdommen forverres. Ensomme som føler seg enda mer ensomme enn ellers. Jeg tror en del som takler dette greit også har en virketrang. Et ønske om å bidra. Og hadde fått det bedre av det enn å gå på veggen hjemme uten meningsfulle ting de kan gjøre. Men ikke vet hvordan. Det meste av hjelpen må jo også gå over nett og telefon. Hva kan man bidra med? Alle monner drar jo. Er det noen som har forslag eller ideer?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Beste ville vært å ta hjemløse i hus, dele ut mat til narkomane osv fordi disse er de svakeste i samfunnet vårt og hjelpetilbudene for dem er også stengt nå desverre. Det er ganske katastrofalt og umenneskelig! Jeg har lagt ut to soveposer, og hengt gamle vinterjakker rundt fem trær forskjellige steder jeg vet de narkomane og hjemløse pleier å henge, og kjøpte 12 hermetikkbokser med lapskaus og spaghetti som jeg satt ut. Anonymkode: 6155e...3a1 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 Jeg mener at hvis du er helsepersonell (student innen helse) kan du ringe sykehuset eller noe sånt og se om de trenger hjelp. Dersom du ikke er der bør du holde deg hjemme då du ikke smitter andre eller blir smittet selv. Heller bruk tiden på å passe på hjemme hvis du er mor/far Anonymkode: cef6a...747 1
Gjest supernova_87 Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at hvis du er helsepersonell (student innen helse) kan du ringe sykehuset eller noe sånt og se om de trenger hjelp. Dersom du ikke er der bør du holde deg hjemme då du ikke smitter andre eller blir smittet selv. Heller bruk tiden på å passe på hjemme hvis du er mor/far Anonymkode: cef6a...747 Helt enig. Men det er jo også andre yrkesgrupper som trengs for å hindre dødsfall som f.eks følge av vold/selvmord. Man skal holde seg hjemme men det finnes jo måter å bidra over internett/telefon. Mange er ikke en gang mor eller far og selv de har noen ganger overskudd og ønsker å hjelpe. Leksehjelp. Samtalepartner. Jeg vet bare ikke hvordan man kan organisere noe sånt.
Rotemor Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 Akkurat nå, Rainstorm skrev: Helt enig. Men det er jo også andre yrkesgrupper som trengs for å hindre dødsfall som f.eks følge av vold/selvmord. Man skal holde seg hjemme men det finnes jo måter å bidra over internett/telefon. Mange er ikke en gang mor eller far og selv de har noen ganger overskudd og ønsker å hjelpe. Leksehjelp. Samtalepartner. Jeg vet bare ikke hvordan man kan organisere noe sånt. Frivillighetssentralen er en opsjon. Man kan også opprette Facebook-grupper med enda lavere terskel for hjelp.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 Røde kors! Melde seg som frivillig, de er i nød av flere nå både til å hente gamle og syke og kjøre de til sykehus og behandlinger, siden ambulansene er opptatt med korona syke. Og røde kors har også hjelpelinje for selvmordstanker. Spre også ordet om Volds og Overgrepslinjen som også er døgnåpent for de som opplever vold og overgrep i nære relasjoner. Anonymkode: 6155e...3a1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 Fransiskushjelpen Anonymkode: 6155e...3a1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #9 Skrevet 17. mars 2020 Gruppene Corona Hjelp på Facebook Anonymkode: 6155e...3a1
Gjest supernova_87 Skrevet 17. mars 2020 #10 Skrevet 17. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Røde kors! Melde seg som frivillig, de er i nød av flere nå både til å hente gamle og syke og kjøre de til sykehus og behandlinger, siden ambulansene er opptatt med korona syke. Og røde kors har også hjelpelinje for selvmordstanker. Spre også ordet om Volds og Overgrepslinjen som også er døgnåpent for de som opplever vold og overgrep i nære relasjoner. Anonymkode: 6155e...3a1 Gode forslag! Jeg vet en del av krisetelefoner sliter med å finne gode løsninger siden de frivillige ikke kan møte opp på vaktsentralene lenger. Så får jo håpe de får i gang noe. Dessuten er det vel ganske strengt på at folk må ha kurs før de får sitte og ta i mot telefoner hos dem.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #11 Skrevet 17. mars 2020 Finne gamle brettspill eller bildebøker på loftet og levere til gamlehjem, disse får mindre besøk nå med familier som må isolere seg, og færre aktiviteter å gjøre med lavere bemanning på jobb Anonymkode: 6155e...3a1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #12 Skrevet 17. mars 2020 Akkurat nå, Rainstorm skrev: Gode forslag! Jeg vet en del av krisetelefoner sliter med å finne gode løsninger siden de frivillige ikke kan møte opp på vaktsentralene lenger. Så får jo håpe de får i gang noe. Dessuten er det vel ganske strengt på at folk må ha kurs før de får sitte og ta i mot telefoner hos dem. Ja for telefonhjelp til vanlig så. Men Røde kors er i nød av flere som kan jobbe fysisk i feltet med de også nå Anonymkode: 6155e...3a1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #13 Skrevet 17. mars 2020 Lage supper og gryter og dele ut i plastikk bokser til narkomane Anonymkode: 6155e...3a1
Gjest supernova_87 Skrevet 17. mars 2020 #14 Skrevet 17. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja for telefonhjelp til vanlig så. Men Røde kors er i nød av flere som kan jobbe fysisk i feltet med de også nå Anonymkode: 6155e...3a1 Det er gode forslag for de som ikke er i karantene! 🤗
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #15 Skrevet 17. mars 2020 Jeg tenker det er viktig at folk ikke uroer seg selv unødvendig. Det er ikke sunt for hodet å tenke for mye på dette, så vær så snill, la hodet hvile. Dette er utenfor vår kontroll. Det vi kan gjøre er å hindre smittespredning, mer kan vi faktisk ikke gjøre. Tenk på din psykiske helse, den er det viktig å ta vare på. Ta én dag av gangen og forsøk å nyt dagene. Ikke gruble, det gjør bare vondt verre. All denne grublingen vil ikke hjelpe noe, men forverre situasjonen. Kjøp yndlingsgodisen din og se på en serie eller film som du har vurdert å se men ikke har hatt muligheten til. Nyt tiden alene eller med noen i husholdningen din. Dette vil, som alt annet, gå over. Anonymkode: 0b4f7...369 1
Mona123 Skrevet 17. mars 2020 #16 Skrevet 17. mars 2020 Kjøpe av små bedrifter og bransjer som sliter. Kjøp klippekort, gavekort og gi bort til folk som kan ha glede av det dersom du ikke vil bruke selv. Du hjelper en bedrift og gir en fin gave.
Gjest supernova_87 Skrevet 17. mars 2020 #17 Skrevet 17. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det er viktig at folk ikke uroer seg selv unødvendig. Det er ikke sunt for hodet å tenke for mye på dette, så vær så snill, la hodet hvile. Dette er utenfor vår kontroll. Det vi kan gjøre er å hindre smittespredning, mer kan vi faktisk ikke gjøre. Tenk på din psykiske helse, den er det viktig å ta vare på. Ta én dag av gangen og forsøk å nyt dagene. Ikke gruble, det gjør bare vondt verre. All denne grublingen vil ikke hjelpe noe, men forverre situasjonen. Kjøp yndlingsgodisen din og se på en serie eller film som du har vurdert å se men ikke har hatt muligheten til. Nyt tiden alene eller med noen i husholdningen din. Dette vil, som alt annet, gå over. Anonymkode: 0b4f7...369 Kloke ord, men kan ikke unngå å tenke at det bommer litt på trådens tema, som er å finne ut hva man faktisk kan bidra med de andre. Dine forslag er gode for å ta det med ro og ta hensyn til egen helse. Det er veldig viktig, for vi kan ikke gjøre noe for andre når vi går på sparebluss selv. Men jeg tror likevel at undring og tenking rundt hvordan man kan bidra positivt i situasjonen er mye mindre stressende enn å lese om viruset hele dagen, for det er virkelig noe man ikke kan gjøre noe med. Men å bidra kan man gjøre selv hjemmefra i karantene. 🤗
Honey Dew Skrevet 17. mars 2020 #18 Skrevet 17. mars 2020 Det sitter mange gamle, syke og ensomme mennesker rundt omkring. Hva med å ta en telefon til dem og høre hvordan det går og spørre om du kan handle for dem?
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #19 Skrevet 17. mars 2020 Her har kommunen ordnet slik at alle, ikke bare helsepersonell, kan melde seg som frivillig også tar kommunen kontakt etter hvert som de har behov for folk. Jeg registrerte meg med utdannelse og eventuell annen erfaring som kan være relevant. Det ga meg en oppvekker i hva som faktisk er nyttig for samfunnet. Hjelper ikke med masterutdannelse og hele pakka. For om noen få dager skal denne karen få opplæring i renhold. 😀 Anonymkode: 6329d...6ae
Anbefalte innlegg