Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 19 år og planen har hele tiden vært å studere til høsten. Men ville ha et friår først. Jeg har hatt forskjellige deltidsjobber i flere år, men nå har jeg akkurat kommet hjem fra et halvt år i utlandet. Gikk på en slags skole og lånte penger av foreldrene mine for å betale for dette halvåret. Nå var planen å jobbe mest mulig frem til høsten, da jeg skal studere. 

Jeg er i dialog med flere mulige arbeidsgivere, også min forrige arbeidsgiver, men nå i disse koronatider så er jeg redd mulighetene mine minsker veldig. Uansett er jeg i karantene nå men den varer ut neste uke. 

Jeg skylder mine foreldre ca 60 000 kr. De har god inntekt og kommer ikke til å kreve dette av meg før jeg får inntekt, og foreløbig bor jeg jo hjemme. Men - kan jeg ha krav på noe fra NAV? Jeg har tjent for lite til å få dagpenger så det må vel i tilfelle bli sosialstøtte. Jeg hadde aldri tenkt tanken engang dersom situasjonen ikke var som den er akkurat nå...

Anonymkode: 1155f...a6f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nav betaler ikke gjeld. Økonomisk sosialhjelp varierer fra kommune til kommune. I noen kommuner kan man få bittelitt penger (livsopphold) selv om man bor hjemme. I andre ikke.

Anonymkode: b31f2...cd1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nav betaler ikke gjeld. Økonomisk sosialhjelp varierer fra kommune til kommune. I noen kommuner kan man få bittelitt penger (livsopphold) selv om man bor hjemme. I andre ikke.

Anonymkode: b31f2...cd1

Ts: Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å be Nav om å betale gjelden!! Men hadde ting vært normale så hadde jeg vært i jobb nå og i stand til å begynne å betale på den. Pga korona så får jeg ingen inntekt. Men skal sjekke ut om jeg kan få noe sosial stønad. Foreldrene mine har vel strengt tatt ingen forsørgerplikt lengre..

Anonymkode: 3496c...d9e

AnonymBruker
Skrevet

Du får nok bare en liten sum i sosialhjelp. Kanskje en bitteliten sum til «husleie». I og med at det å leie av foreldre i samme bolig ikke er et reelt leieforhold.

Anonymkode: d4850...ccd

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får nok bare en liten sum i sosialhjelp. Kanskje en bitteliten sum til «husleie». I og med at det å leie av foreldre i samme bolig ikke er et reelt leieforhold.

Anonymkode: d4850...ccd

Mat da? Har foreldrene mine forsørgerplikt?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV er ekstremt belastet om dagen. Det er snakk over 50.000 ekstra (!!!!!!!) søknader i forhold til vanlig. Det er mange som kommer til å søke om sosialstønad. Du er en ung jente som bor hjemme hos foreldre som har god råd. Du må belage deg på å stå bakerst i køen - også på sosialstønad. Ikke risikerer du å bli kastet på gaten, ikke sulter du og ikke lider du noen nød utenom at du syns livet er kjipt og skulle ønske at du var i jobb. De som risikerer å havne på gata med tom mage er de som blir prioritert. Du må gjerne søke, men det vil ta LAAAAAAAANG tid. NAV kommer til å be om bekreftelse fra foreldrene dine om at de kommer til å la deg sulte de ikke betaler ut sosialstønad til deg.

Anonymkode: e8bc6...077

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å be Nav om å betale gjelden!! Men hadde ting vært normale så hadde jeg vært i jobb nå og i stand til å begynne å betale på den. Pga korona så får jeg ingen inntekt. Men skal sjekke ut om jeg kan få noe sosial stønad. Foreldrene mine har vel strengt tatt ingen forsørgerplikt lengre..

Du vil ha sosialstønad for å betale ned på gjelden til dine foreldre? Hvis du får sosialstønad så skal det dokumenteres at den går til mat og ikke til gjeld. Sosialkontoret er EKSTREMT strenge på dette. Hvis du blir tatt i å betale ned gjeld, så kommer de til å kreve ALLE pengene du har fått tilbake. Staten og kommunen er IKKE hyggelig å ha gjeld til - ville heller hatt det hos foreldrene da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke med mindre du går på videregående når du er over 18 år 

Anonymkode: bcc49...929

AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun vil ikke ha sosialstønad for å betale gjelden, men for å kunne forsørge seg selv nå som situasjonen er som den er og de potensielle jobbene hun kunne få ikke lengre er mulighet.

ja, det er mange på nav som søker både det ene og det andre, men det betyr ikke at du ikke skal få hjelp. Søk om sosialstønad og belag deg på en lengre ventetid bare.

Anonymkode: fb38b...05f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil ha sosialstønad for å betale ned på gjelden til dine foreldre? Hvis du får sosialstønad så skal det dokumenteres at den går til mat og ikke til gjeld. Sosialkontoret er EKSTREMT strenge på dette. Hvis du blir tatt i å betale ned gjeld, så kommer de til å kreve ALLE pengene du har fått tilbake. Staten og kommunen er IKKE hyggelig å ha gjeld til - ville heller hatt det hos foreldrene da. 

Hallo - jeg ville hatt litt penger til å betale mat og husleie til mine foreldre? Hadde jeg arbeidet så hadde jeg jo gjort det samme? Om de kaller det nedbetaling av gjeld eller hva har vel ingen betydning.

Ja jeg vet andre har det kipt men jeg skal studere til høsten men nå er det ikke sikkert jeg får RÅD til det? Bare fordi jeg er uheldig med timingen, hadde jeg kommet hjem et par uker før så hadde jeg sikkert hatt et par/tre jobber nå! Jeg har vel like mye behov for dette som alle andre?

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hun vil ikke ha sosialstønad for å betale gjelden, men for å kunne forsørge seg selv nå som situasjonen er som den er og de potensielle jobbene hun kunne få ikke lengre er mulighet.

ja, det er mange på nav som søker både det ene og det andre, men det betyr ikke at du ikke skal få hjelp. Søk om sosialstønad og belag deg på en lengre ventetid bare.

Anonymkode: fb38b...05f

TAKK!! ❤️

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, det er de ikke. NAV lusleser ikke kontoutskriften din, og vil ikke ha kvitteringer fra Rema. I dette tilfellet vil de nok dekke livsopphold (så lenge du ikke har sparepenger), men neppe husleie eller andre utgifter. Det varierer fra kommune til kommune, men regn med 5-6000 utbetalt.

Anonymkode: 0035c...e42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...