Gå til innhold

Burde man bare latt viruset gå sin gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor enn hjerterått det høres ut, burde man bare latt coronaviruset gå sin gang?

I bunn og grunn, er samfunnskonsekvensene vi får nå verdt det?  

Anonymkode: 8049b...3fe

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det burde vi ikke. Hva er et samfunn som lar mange av de i samfunnet dø? Det høres ikke ut som et samfunn jeg vil være en del av.

Dagens løsning koster masse penger, men er likevel bedre. Vi får mange konsekvenser, men bedre at alle har det dårligere, enn at mange lider og dør.

Anonymkode: c5fff...8e1

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Det kunne man fint gjort. En del kaos og noe høyere dødstall hadde vi sett, men det kunne fint blitt gjort, ja.

Anonymkode: 55858...aa7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så glad jeg ikke bor i et land hvor de lar det gå sin gang. Stakkars de svake, syke og eldre!! Flere av de har mange gode leveår igjen, hvordan kan det være rettferdig at de skal miste de årene fordi vi skal sette økonomien først?

I tillegg vet vi så lite om dette viruset og hvilke konsekvenser det vil ha. Og hvis det er slik at man ikke blir immun er det jo faktisk helt krise å la det gå sin gang. Helsesystemene deres vil virkelig kollapse, uavhengig av om man blir immun eller ikke. 

Nei, jeg er glad vi gjør tiltak i Norge og tenker på medmenneskene våre. Det må settes først tenker nå jeg. 

Anonymkode: 2ee32...493

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det burde vi ikke. Hva er et samfunn som lar mange av de i samfunnet dø? Det høres ikke ut som et samfunn jeg vil være en del av.

Dagens løsning koster masse penger, men er likevel bedre. Vi får mange konsekvenser, men bedre at alle har det dårligere, enn at mange lider og dør.

Anonymkode: c5fff...8e1

Det spørs hvor mye dette skulle koste. Om det kostet 25000 milliarder, hadde vi ikke hatt noe etterpå.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste vil jo ikke dø frivillig hvis de har et ok liv og flere år igjen å leve. Det er riktig å gjøre det en kan for å redde folk.

Anonymkode: 9c603...465

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor mye dette skulle koste. Om det kostet 25000 milliarder, hadde vi ikke hatt noe etterpå.

Den regningen får Kina ta 🙄

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Den regningen får Kina ta 🙄

Men Kina kommer ikke til å gjøre det, ser du.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med dere for å ha sagt det. Hadde vært vanskelig å leve med noe annet. 

Storbrittania f.eks gjør så og si ingenting for å begrense smitten, og jeg vil tro at mange der vil miste tilliten til myndighetene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja det burde vi. Folk dør uansett av sykdommer.

Anonymkode: 024fb...0e7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ja. Er ikke så sikker på om dødstallet ville vært anderledes heller, da vi jo ikke har vaksine. Så pr nå utsetter vi noen dødsfall, men vi redder ikke. Er først og fremst kapasiteten til sykehus vi tar hensyn til nå.

Anonymkode: 8f014...9a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste vil jo ikke dø frivillig hvis de har et ok liv og flere år igjen å leve. Det er riktig å gjøre det en kan for å redde folk.

Både og. Det hjelper fint lite å redde dem om vi ikke har et fremtidig samfunn å redde dem til.

Det er uansett mer etisk å sikre våre barn en noenlunde ok fremtid enn å spare på gamle og syke de få årene de har igjen. Som uansett ville blitt noen miserable år.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det vil aldri forsvinne, det vil mutere, det kan da bli enten sterkere eller svakere, så satse på mindre smitteprosent hadde jo vært fint, influensa og muterer, det er derfor det ikke er samme vaksiner hvert år

Anonymkode: ef319...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei! 

Anonymkode: 5b34c...cb3

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det riktig å ofre liv og helse til mange for å redde få? Det er vel spørdmålet vi må stille etter disse 14 dagene. Nå har vi 10 dager til, så får vi se hva som skjer.

Anonymkode: 8f014...9a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med dere for å ha sagt det. Hadde vært vanskelig å leve med noe annet. 

Storbrittania f.eks gjør så og si ingenting for å begrense smitten, og jeg vil tro at mange der vil miste tilliten til myndighetene. 

https://www.tv2.no/nyheter/11303226/ 

Anonymkode: 1a631...11f

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Vi redder noen nå, og helsevesenet belastes ikke like mye noe som er bra, men så kommer kostnadene etterpå og hvorvidt myndighetene er villig til å lempe på innstramningene. Når forskjellige departement og etater har fått videre fullmakter, så gir man det ikke så lett fra seg. 

Vi må kanskje regne med mange år med relativt nedstengt samfunn. 

Anonymkode: 26bd4...d9d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både og. Det hjelper fint lite å redde dem om vi ikke har et fremtidig samfunn å redde dem til.

Det er uansett mer etisk å sikre våre barn en noenlunde ok fremtid enn å spare på gamle og syke de få årene de har igjen. Som uansett ville blitt noen miserable år.

Tror du at alle som er i risikogruppene for alvorlig sykdom har «få år igjen»? Fortell det til min dyktige kollega på 32 år som går på immunsuppressiva, eller til den andre som er 40 år og har diabetes, eller til de tre i aldersgruppen 30-48 år som har astma.

Anonymkode: 6e210...0ad

• Liker 15
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor enn hjerterått det høres ut, burde man bare latt coronaviruset gå sin gang?

I bunn og grunn, er samfunnskonsekvensene vi får nå verdt det?  

Du kunne jo spurt alle de som da hadde mistet sine kjære, alt fra syke små barn som er utsatt og andre med sykdommer til eldre mennesker. Var det verdt det, ville du ha satt pris på at disse levde, eller hadde du tatt et økonomisk tap? Du vet svaret selv om du ikke er en psykopat uten følelser. Kyniske mennesker svarer at de driter i de syke, la de daue så sparer vi andre penger.

Vi kan bruke ufattelige mengder penger for å redde mennesker verden over i tiår, men våre egne skal vi ikke hjelpe i en krise?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi får nok svaret om et halvt års tid, da vi kan sammenligne oss med Sverige som holder skoler og barnehager åpne.

Å gjøre det vi har gjort nå er en katastrofe, hverken mer eller mindre. Hele sivilisasjonen går i grøfta, man kan ikke gjøre slikt så lenge eller ofte. Jeg holder en knapp på at vi har tatt det for langt. Om skolene åpner etter 2 uker kan det kanskje forsvares, men lenger enn det og vi graver vår egen grav

Anonymkode: 7eb88...c96

• Liker 10
  • Opprett ny...