Gå til innhold

Håper foreldre og folk ellers gjør opprør etterhvert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke så stor forskjell med andre ord. 

Anonymkode: b5c3b...2be

Det er en ganske stor forskjell. Har du forstått hva eksponentiell vekst er? 

Anonymkode: 11c65...f3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er på grunn av sånne som deg man kan ende opp med et autoritært regime. Det er god grunn til å stille spørsmål ved om tiltak som er såpass inngripende som det vi opplever nå er verdt det for å stoppe dette. Vi kan gjøre en god innsats uten at barnehager og skoler skal være stengt i mange flere uker/måneder. Det er ikke bare å «gjøre som du får beskjed om»- vi trenger at man stiller spørsmål ved myndighetenes beslutninger og ikke bare ukritisk følger de. 2 uker er greit, det skjønner alle, men noe særlig over det kan ha enorme konsekvenser som vi ikke aner omfanget av! 

Anonymkode: 7d696...c48

På grunn av "sånne som meg" som holder seg til de retningslinjene som myndighetene kommer med, så får vi begrenset smitten. Jeg forstår at du leser mye konspirasjonsteorier, og det er beklagelig. Det er ikke snakk om noe autoritært regime, det skjønner alle. Vi står ovenfor en PANDEMI og man vet at ved å stenge skoler/bhg en periode, så får man flatet ut smitten. At du velger å ikke følge myndighetenes beslutninger får være opp til deg, men det viser bare hvor lite du har satt seg inn i hva dette egentlig er. 

Anonymkode: 54fd1...289

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opprør hjelpe vel ikke, men er SÅ enig! Den situasjonen vi sitter i nå er så EKSTREMT ødeleggende for samfunnet, at jeg tror virkelig ikke noen har skjønt konsekvensen!

Ja denne sykdomen har noen høyere dødsrate enn vanlig influensa, men ikke mye. De aller aller fleste som dør er eldre mennesker eller folk med underliggende alvorlig sykdom. Mange av disse lever allerede på "lån tid" og for samfunnet er det ikek krise at disse dør... Det er faktisk MYE verre at unge frikse mennesker nå mister jobben og hele livet sitt. Psykisk syke får det enda vannskeligere, Barn blir både fysisk og psykisk misshandlet hjemme, noe som vil få konsekvenser mange i årevis fremover. Mange av de foreldrene som i dag prøver å sjonglere full jobb enten hjemmefra eller på jobb, med å ufrivillig lærerstilling, og frustrerte unger kommer til å bli utbrent. Og kreve sykemelding/AAP i mange år fremover.

Lista over konsekvensene er så lang, at sett i ett samfunnsøkonomisk perspektiv ville det vært MYE mer lønnsomt om vi bare lot viruset brenne ut av seg selv. Sånn er naturen skapt, de sterkeste overlever!!

Hadde ikke media vært så frempå og skremt opp folk, hadde vi knapt merket dette....

Anonymkode: f3d5f...939

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det et ganske skremmende at folk sutrer mest over hvor slitsomt det er å ha barna hjemme. Og det bare etter 2,5 ukedag.

Folk klarte da å drifte både hus,hjem og gård før med ungene hjemme. Da klarer vi hus,hjem og jobb en liten periode. Har samfunnet blitt så bortskjemte at vi forventer at staten tar seg av ungene våre så vi slipper å bli så slitne? 

Anonymkode: a8476...901

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har tid til å sitte på kg og diskutere midt på dagen... Må være slitsomt.

Anonymkode: aa815...4ca

Du også, tydeligvis? Men ja, det har jeg. Jeg må ta noen pauser innimellom for å holde meg i gang lengst mulig. 

Anonymkode: 34e11...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Omsorgspermisjon er vel det mest nærliggende. Men enig. Jeg holder ut nå, fordi jeg prøver å gjøre det beste for studentene mine. Men så fort semesteret er over (første uka i mai) er det slutt. Arbeidspresset er uutholdelig høyt for oss som har (spesielt små) barn og liksom skal ha hjemmekontor samtidig. Jeg har treåring, og to skolebarn som skal følges opp med skolearbeid. Partner kan ikke ta noen dager hjemme, siden han jobber på sykehus. Det går absolutt ikke opp.

Gjør det beste ut av det. Barna gjør det de rekker av skolearbeid. Ikke stress om de ikke får gjort alt! Krev at de hjelper til med husarbeid osv. 

Og du har hvert fall ikke mistet jobben din! 

Anonymkode: c4938...715

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullstendig klar over hva en pandemi er (og jeg vet nok mer om pandemier enn du gjør). Jeg har heller aldri sagt at grepene ikke er nødvendige. At det er nødvendig  hindrer likevel ikke at mange familier nå har fått en langt større arbeidsbyrde enn de klarer å håndtere i lengden. Når de kombinerte kravene på hjemmebane og fra arbeidsgiver blir for store, hjelper det ikke om det er pandemi. Det er IKKE et bagatellmessig problem å bli syk pga arbeidspress. Spesielt ikke hvis man er isolert i et hus sammen med barna sine, slik at barna kan ta betydelig skade av omsorgssvikten de da kan bli utsatt for. Jeg har tatt grep for å få ned arbeidsmengden - fordi jeg vet at jeg blir syk innen kort tid hvis jeg ikke gjør det, og da går det ut over barna mine. 

Men, så flott at du vet så mye mer om pandemier enn alle oss andre her👏 Kan ikke du da belyse myndighetene på hva de skal gjøre? Siden det å begrense smitten ved å stenge skoler/bhg en periode ikke er noe som gagner samfunnet fordi det er slitsomt å være hjemme med barn og ha hjemmekontor? Det er slitsomt for alle. Jeg har to barn hjemme nå, aleneomsorg, har fjernundervisning med eks antall elever, gjør vurderingsarbeid på kveldstid, har et barn med ADHD som skal aktiveres. Allikevel ser jeg på de tiltakene som er innført som nødvendige for å begrense smitten nå som hele verden står ovenfor en pandemi, som smitter raskt! Synd du ikke ser det sånn ettersom du er så opplyst på pandemier og hvordan man kan bekjempe det...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå snakker vi ikke om svineinfluensa. Det får vi ta om den begynner å spre seg globalt igjen.

Nei herjer i India, det er ikke vekk, ingen virus forsvinner

Anonymkode: 08114...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese deg opp på de virusene! Det var kraftige virus, men smittet ikke like lett! Hadde de virusene smittet like lett som covid-19 hadde det vært noe av det alvorligste verden opplevde! I USA stengte de skolene i tre dager under svineinfluensaen. 32 mennesker døde her til lands. I Taiwan, Japan osv. har smitten flatet ut når de har stengt skolene. Bruk hodet og se lenger enn egen nesetipp! 

Å stenge ting har konsekvenser. Kanskje du burde se lengre enn din nesetipp.

Har de flatet ut, eller har de bare testet mindre, slik vi har gjort i Norge? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Vhgj skrev:

Å stenge ting har konsekvenser. Kanskje du burde se lengre enn din nesetipp.

Har de flatet ut, eller har de bare testet mindre, slik vi har gjort i Norge? 

Disse landene har erfaring med SARS viruset som rammet dem hardt. De var kjapt ute med å begrense flyvninger fra Kina. Australia var også tidlig ute med dette og hentet hjem egne borgere og gjorde tiltak. Å stenge har konsekvenser, men å ikke stenge en periode har større konsekvenser når vi er episenteret for smitten. Det er lov å tenke. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men, så flott at du vet så mye mer om pandemier enn alle oss andre her👏 Kan ikke du da belyse myndighetene på hva de skal gjøre? Siden det å begrense smitten ved å stenge skoler/bhg en periode ikke er noe som gagner samfunnet fordi det er slitsomt å være hjemme med barn og ha hjemmekontor? Det er slitsomt for alle. Jeg har to barn hjemme nå, aleneomsorg, har fjernundervisning med eks antall elever, gjør vurderingsarbeid på kveldstid, har et barn med ADHD som skal aktiveres. Allikevel ser jeg på de tiltakene som er innført som nødvendige for å begrense smitten nå som hele verden står ovenfor en pandemi, som smitter raskt! Synd du ikke ser det sånn ettersom du er så opplyst på pandemier og hvordan man kan bekjempe det...

Igjen tillegger du meg mange meninger jeg ikke har. Mulig du blander meg med noen av dem som er imot tiltakene som er satt inn? Jeg vet selvsagt ikke mer om pandemier enn FHI. Men jeg tror jeg vet mer enn de fleste i denne tråden, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tar av hatten for deg. Kjempe stolt av deg. Stiller meg bak dette her. 

Anonymkode: 0f3f9...2c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du du er den eneste som ikke vil bli sykemeldt akkurat. Nå???!!! Vet du hvor mange i mitt helsepersonell som er satt i karantene og som vi mister på tross av egoistiske mennesker som vil tilbake på jobben som deg. Det er først når alvoret kan ramme deg og dine nærmeste at du vil angre bittert på sykemelding og at du ville tilbake igjen. 

Anonymkode: 0f3f9...2c8

Jeg har ikke helse til å utføre jobben slik i flere måneder. Mener du at jeg skal la være å ta ut sykmelding selv om jeg er syk og heller kollapse hjemme nå som det ikke er noe helsehjelp å få noen plass? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det et ganske skremmende at folk sutrer mest over hvor slitsomt det er å ha barna hjemme. Og det bare etter 2,5 ukedag.

Folk klarte da å drifte både hus,hjem og gård før med ungene hjemme. Da klarer vi hus,hjem og jobb en liten periode. Har samfunnet blitt så bortskjemte at vi forventer at staten tar seg av ungene våre så vi slipper å bli så slitne? 

Så einig!!

Og i dag har mange bønder en jobb ved siden av, som de nå også drifter fra hjemmekontor. 

Anonymkode: 73fe5...6dd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ganske stor forskjell. Har du forstått hva eksponentiell vekst er? 

Det har hen neppe. Vi kan jo regne på det, f.eks over 10 generasjoner. 

1,48 opphøyt i 10.potens er litt over 50, dvs. at når smitten har gått i 10 ledd er det 50 personer i 10.ledd som er smittet. 

2,2 opphøyd i 10.potens er 2656, dvs at i 10.ledd er over 53 ganger så mange smittet som om R0 var 1,48.

En ganske EKSTREM forskjell. 

Dermed ser man også at evt. tiltak for å begrense smitte vil være svært effektive mhp. antall smittede. Man skal ikke senke R0 mye før det får svært store utslag. 

Endret av -jk-
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke bortskjemte. Jeg har dårlig helse og ikke anledning til å kjøre dobbelt i mange måneder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har tid til å sitte på kg og diskutere midt på dagen... Må være slitsomt.

Anonymkode: aa815...4ca

Jeg sitter på kg innimellom når jeg har 5 minutters pause for å gå på do, ta meg et glass vann, ei brødskive eller hjelper førsteklassingen med lekser der jeg må monitore henne en del samtidig som jeg ikke er opptatt hver ledige sekund. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om hva folk tåler. Jeg kommer til å havne i sykmelding hvis slik ordning varer lenge. 

Etter mindre enn 1 uke mener du selv at er du på nivået for å utvikle psykisk sykdom?

Om ingen av dere er i isolasjon så bør dere faktisk prioritere å gå en tur hver kveld for å lufte både hodet og kroppene, både barn og voksne.

Anonymkode: 40438...2ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke bortskjemte. Jeg har dårlig helse og ikke anledning til å kjøre dobbelt i mange måneder. 

Anonymkode: 

Så du forventer at staten skal ta seg av ungene dine så du ikke blir utslitt? Fader ikke rart det ikke skal så mye til før landet kollapser. Alle skal bare ha,men få vil bidra. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde faktisk ikke vært noe problem, for 99% ville fint ha overlevd denne sykdomen, med milde symptomer.

Anonymkode: f3d5f...939

Tragisk at noen kan være så lite opplyst som dette her med tanke på all den informasjonen media har gitt oss. Hvis dette er det du tror så må jeg bare kondolere..

Anonymkode: c1ad2...a9d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...