Gå til innhold

Håper foreldre og folk ellers gjør opprør etterhvert

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette med skole og barnehage som er stengt blir langvarig, håper jeg foreldre og andre etterhvert nekter å jobbe hjemmefra. Vi kan ikke ha det slik lengre enn frem til påske, mener jeg. 14. April MÅ alt åpnes igjen. Tenk på alt det samfunnsmessige som tar skade av at ting er langvarig stengt.. Vi må tilbake til normalen, og kan ikke la dette viruset stoppe vårt vanlige liv i lang tid. Det er ikke svartedauden dette her, men skjønner at folk vil beskytte dem i risikogruppene. Men et sted må grensen for dette også gå!

Anonymkode: e0b1a...8e4

Virker ikke som du skjønner hva dette handler om. Educate yourself! Dette er langt mer alvorlig enn du evner å fatte. Det å stenge skoler/bhg osv. en lenger periode er en dråpe i havet med tanke på konsekvenser senere om alle kun skal tenke på seg selv...

Anonymkode: 54fd1...289

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om hva folk tåler. Jeg kommer til å havne i sykmelding hvis slik ordning varer lenge. 

Anonymkode: b5c3b...2be

hva folk tåler!? er du syk kanskje? går du på sterke immundempende medisiner og har 50% nedsatt lungekapasitet slik som min samboer? Nei. Tenkte meg det. Så nå må du slutte.....

Anonymkode: 2fe60...72b

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette med skole og barnehage som er stengt blir langvarig, håper jeg foreldre og andre etterhvert nekter å jobbe hjemmefra. Vi kan ikke ha det slik lengre enn frem til påske, mener jeg. 14. April MÅ alt åpnes igjen. Tenk på alt det samfunnsmessige som tar skade av at ting er langvarig stengt.. Vi må tilbake til normalen, og kan ikke la dette viruset stoppe vårt vanlige liv i lang tid. Det er ikke svartedauden dette her, men skjønner at folk vil beskytte dem i risikogruppene. Men et sted må grensen for dette også gå!

Hva er dette for noe forbannet vrøvl? Du SKAL følge helsemyndighetenes råd! Hvem faen er du som tror du er hevet over alt dette? Skal vi få tatt knekken på viruset, så må det gjennomføres slike tiltak. Ja, det tærer på humør og man blir irritert, men vi kan ikke bare åpne opp til "normalt" og tro at man da bare kan leve sitt vanlige liv igjen.

Anonymkode: 1b235...0b1

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan ikke stenge hele samfunnet på grunn av dette. Etter 27. april må skoler og barnehager åpne igjen. Alle andre tiltak bør videreføres, inkludert hjemmekontor. Særlig utsatte må holde seg hjemme. Man kommer til et punkt hvor man må velge mellom pest eller kolera - og en total nedstenging av samfunnet frem til sommeren er bare en enorm påkjenning for samfunnet slik vi kjenner det. 

Anonymkode: 7d696...c48

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er snakk om hva folk tåler. Jeg kommer til å havne i sykmelding hvis slik ordning varer lenge. 

Man tåler mer enn man tror. Vi er bare for vant til å få alt i fanget her i landet, hele tiden. Når noe skjer med oss som «bare skjer i utlandet», så går hele virkelighetsforståelsen vår ut vinduet. Det blir et helvete for de fleste fremover, på ulike måter. Det finnes ingen gode utfall her, kun pest eller kolera. Men jeg tror kanskje at en positiv konsekvens kan bli at flere skjønner og setter pris på hvor helt vanvittig godt vi har det her.

Blir du sykmeldt, så blir du sykmeldt.

Anonymkode: a82f4...59d

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er faktisk helt enig med deg. Dette skader mer enn det gagner, folk i risikogruppene må isolere seg selv, ellers får dette større følger enn vi aner. 

Greit å prøve å roe ned smitteantallet for en stund, men så må vi tilbake til normalen, ellers går hele verden på dunken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er i samme situasjon. Nå må du slutte å bare tenke på deg selv. Et virus forsvinner ikke på et blunk. Jeg har en samboer som er i risikogruppen, han er livredd. så skjerp deg!

Det forsvinner nok aldri, virus forsvinner ikke, det muterer og blir enten svakere eller sterkere, man kan vær heldig om dette kommer igjen så er smitteprosenten lavere. Influensa muterer hvert år, det er derfor de lager ny vaksine hvert år, jeg har tatt svineinfluensa vaksine i 2009, men om svineinfluensa kommer til Norge så vil den ikke funke, for den har nok mutert, den herjer i India 

Anonymkode: 08114...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare å begynne å ta rådet om å holde seg inne seriøst. Når de fleste ikke bryr seg, så vil det ta lenger tid før skolene åpner igjen.

Anonymkode: 2a49a...548

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/advarer-mot-uante-konsekvenser-av-ekstreme-koronatiltak-1.1682286

Det er ingen grunn til at vi skal holdes inne. Jeg sier ikke at man skal bryte påleggene, det kan straffes med bøter og fengsel, men fra medisinsk hold er det ingen grunn. WHO hadde tross alt en konferanse om epidemier senest i fjor, og det ble aldri snakk om karantene i dette omfanget. Her har verden latt seg styre av hva Kina gjør, og siden når har vi hørt på Kina når det gjelder behandling av mennesker? Dette er utelukkende et politisk grep for at regjeringen skal føle at de har ryggen fri.

Folk må også innse forskjellen på hva det betyr å bli smittet og det å dø. Man blir tross alt smittet av sykdommer hele tiden. Influensa og luftveisinfeksjoner er allerede dødelig for kronisk syke (diabetikere, astmatikere osv) og eldre, det har det vært de siste 50 årene også, men folk later til å "glemme" dette. Immunitet bygges opp på to måter, enten ved vaksine eller ved at over 60% av befolkningen er smittet. Mtp at dødsraten for alle friske under 70 er lav, så vil det ikke være et stort problem at 60% av befolkningen smittes. I og med at vi har valgt å outsource alt til utlandet og ikke har noe egen medisinproduksjon i landet, ikke noe produksjon av smittevernsprodukter eller noe som kan hjelpe oss i slike kriser, ja da må vi faktisk bare ligge i sengen vi har redd. Det hjelper ikke å ha ni tusen milliarder på bok når det ikke finnes et marked å bruke dem på.

TLDR: Hør på forskere, ikke politikere og sykepleiere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hva folk tåler!? er du syk kanskje? går du på sterke immundempende medisiner og har 50% nedsatt lungekapasitet slik som min samboer? Nei. Tenkte meg det. Så nå må du slutte.....

Er i dobbel risikogruppe. Så ikke så frisk i utgangspunktet, og må nå jobbe dobbelt samtidig som jeg verken får trent eller gjort noe annet. Var på randen til sykmelding før dette begynte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gå og meld deg frivillig til å utbre denne pandemien mer hvis du ønsker det. Du er jævlig egoistisk nå som rett og slett drit*er I omfanget av dette viruset her. Tror du ikke at menneskene globalt akkurat nå vil at ting skal normaliseres igjen? Bruk hodet ditt. Les internasjonale nyheter. Dette foregår OVERALT.EU er verdens episenter for dette her. Du har ingen anelse om hvor mange som er blitt smittet. Jeg jobber som helsepersonell og dere sitter på et. Sølvfat ekstremt heldige i forhold til de millioner av menneskene som er så utsatt nå for dette og dere greier ikke ha fingeren litt I ræva som alle andre land gjør akkurat nå. Husk at dette har forverret seg siden vinterferien.. Norge vil ikke engang teste hvem som helst. Det er to typer virus vi snakker om her. Det siste du vil som mor like mye som meg er å se at barna dine bønnfaller deg liggende på en syleseng knyttet til en oksygen maske om å overleve. Virus kan mutere seg. Men det vet jo du alt om for du vil jo ut å leve igjen. Vi alle vil det. Jeg risikerer min helse for samfunnet. Og du må virkelig sperre opp øynene dine. Norge er ikke forberedt vi har ikke nok utstyr. Du må tenke klart. Du kjenner mange som kan dø av dette her like mye som emg. Da foreslår jeg at du slutter å være så trangsynt. Se deg rundt. Ta vare på barna dine. Og vær enormt glad for at du sitter på rompa og får alle disse ytelse som er gitt deg. Du ser det bare ikke. For du tar alt det gode for gitt. 

Anonymkode: 0f3f9...2c8

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I første omgang for avgangselevene ved vgs.

Det er jeg glad for, for min eldste sønn går vg3 nå og vil gjerne ha vitnemål. På den annen side, av de 4 barna vi har er det ikke han som er slitsom å følge opp, så å få ham tilbake til skolen hjelper ikke stort...

Anonymkode: 25a3e...63a

Det hjelper jo ham til å få vitnemål. 

Anonymkode: 029bf...b4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du gjør noe når du sitter hjemme å skjønner du. Du må bidra like mye som de fleste gjør. Det her er ikke bare et virus som rammer de eldre. Dette rammer også unge. Du er trangsynt. Følg med på det som skjer i Iran og Italia. Folk faller som fluer. Ikke underestimer denne sykdommen. Det er ikke bare et virus. Det er en pandemi. Les igjen. P A N D E M I. Det har heller ikke vært så ekstremt globalt før nå. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så gå og meld deg frivillig til å utbre denne pandemien mer hvis du ønsker det. Du er jævlig egoistisk nå som rett og slett drit*er I omfanget av dette viruset her. Tror du ikke at menneskene globalt akkurat nå vil at ting skal normaliseres igjen? Bruk hodet ditt. Les internasjonale nyheter. Dette foregår OVERALT.EU er verdens episenter for dette her. Du har ingen anelse om hvor mange som er blitt smittet. Jeg jobber som helsepersonell og dere sitter på et. Sølvfat ekstremt heldige i forhold til de millioner av menneskene som er så utsatt nå for dette og dere greier ikke ha fingeren litt I ræva som alle andre land gjør akkurat nå. Husk at dette har forverret seg siden vinterferien.. Norge vil ikke engang teste hvem som helst. Det er to typer virus vi snakker om her. Det siste du vil som mor like mye som meg er å se at barna dine bønnfaller deg liggende på en syleseng knyttet til en oksygen maske om å overleve. Virus kan mutere seg. Men det vet jo du alt om for du vil jo ut å leve igjen. Vi alle vil det. Jeg risikerer min helse for samfunnet. Og du må virkelig sperre opp øynene dine. Norge er ikke forberedt vi har ikke nok utstyr. Du må tenke klart. Du kjenner mange som kan dø av dette her like mye som emg. Da foreslår jeg at du slutter å være så trangsynt. Se deg rundt. Ta vare på barna dine. Og vær enormt glad for at du sitter på rompa og får alle disse ytelse som er gitt deg. Du ser det bare ikke. For du tar alt det gode for gitt. 

Du kan ha barnet i barnehagen eller skolen for å kunne utføre jobben. Jeg må utføre jobben hjemme med dårlig nettforbindelse samtidig som jeg underviser flere barn på forskjellige trinn og tar vare på barnehagebarnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør noe når du sitter hjemme å skjønner du. Du må bidra like mye som de fleste gjør. Det her er ikke bare et virus som rammer de eldre. Dette rammer også unge. Du er trangsynt. Følg med på det som skjer i Iran og Italia. Folk faller som fluer. Ikke underestimer denne sykdommen. Det er ikke bare et virus. Det er en pandemi. Les igjen. P A N D E M I. Det har heller ikke vært så ekstremt globalt før nå. 

Vi bidrar vi. For øvrig betyr ikke pandemi at alt stenges. Svineinfluensa, fugleinfluensa, sars osv har også vært definert som pandemier, uten at noe som helst stengte ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi bidrar vi. For øvrig betyr ikke pandemi at alt stenges. Svineinfluensa, fugleinfluensa, sars osv har også vært definert som pandemier, uten at noe som helst stengte ned. 

Det smittet ikke like lett.

Anonymkode: 11c65...f3b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ut sykmelding hvis jeg må jobbe fullt hjemmefra, undervise tre barn og ha ett barnehagebarn i hælene. Det kommer ikke til å gå i lengden. 

Omsorgspermisjon er vel det mest nærliggende. Men enig. Jeg holder ut nå, fordi jeg prøver å gjøre det beste for studentene mine. Men så fort semesteret er over (første uka i mai) er det slutt. Arbeidspresset er uutholdelig høyt for oss som har (spesielt små) barn og liksom skal ha hjemmekontor samtidig. Jeg har treåring, og to skolebarn som skal følges opp med skolearbeid. Partner kan ikke ta noen dager hjemme, siden han jobber på sykehus. Det går absolutt ikke opp.

Anonymkode: 34e11...457

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper jo ham til å få vitnemål. 

Anonymkode: 029bf...b4b

På problemstillingen til TS, liksom ;)

Anonymkode: 25a3e...63a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det smittet ikke like lett.

Anonymkode: 11c65...f3b

900.000 antas å ha fått svineinfluensaen i 2009.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Er faktisk helt enig med deg. Dette skader mer enn det gagner, folk i risikogruppene må isolere seg selv, ellers får dette større følger enn vi aner. 

Greit å prøve å roe ned smitteantallet for en stund, men så må vi tilbake til normalen, ellers går hele verden på dunken. 

Det er ikke sånn at alt blir normalt igjen bare vi åpner opp samfunnet igjen. Det blir ingen normal på lang tid, uansett hva vi velger å gjøre. Det er jo derfor det blir satt i gang helt ekstreme tiltak, og det er tusenvis av eksperter som både før dette viruset og nå de siste månedene har regnet på hvilke scenario og hvilke tiltak som vil gjøre minst skade. Hvordan har du selv gjort disse beregningene? Jeg regner med du har faglig tyngde og har laget omfattende analyser siden du er så bastant i dine meninger.

Dette er ikke en øvelse. Det er blodig alvor.

Anonymkode: a82f4...59d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...