Trampe Skrevet 14. juni 2005 #1 Skrevet 14. juni 2005 Jeg skjønner ikke hva som skjer!! først var det guppyhunnene. En etter en ble de borte. Plutselig en dag var det bare fire hanner igjen i akvariet. (i tillegg til de andre fiskene da) Og nå er det hannene som står for tur. De mister liksom svømmeevnen, synker til bunns og dør. Jeg mista to i forrige uke (en ble bare borte og den andre fant jeg død), og nå har en av de to gjenværende sunket til bunnen. Den lever, og svømmer der nede, men det virker som om den har mista en eller annen funksjon. Den andre svømmer rundt så fint, men den står vel for tur den også. Merker ingenting på den nå, men alle de andre har gått den veien,så... Jeg har mange andre fisker i akvariet, som ikke er rammet av dette. Jeg har blant annet black molly, platyer, en pleco, pansermaller og neontetraer - kommer ikke på flere i farta. Jeg har ingen store som spiser dem - jeg har mange små som i så tilfelle ville blitt spist først. Hva i all verden er det som skjer???? Skjønner ingenting jeg.
Saeria Skrevet 14. juni 2005 #2 Skrevet 14. juni 2005 Kanskje du kan finne hjelp her? Lykke til. Ikke noe gøy når fiskene dør.
Mrs. K Skrevet 14. juni 2005 #3 Skrevet 14. juni 2005 Guppyer er veldig følsomme mot dårligt miljø i vannet. Den er hårdfør på temperatur. Får de deformerte kropper? Bytt ut 1/3 av vannet hver dag i en periode. Altid begynne med delvis vannbytte, hvis noe er på gang i akvariet. Kjøp eSHa strips og test vannet for nitritt, nitrat og hårdhet.
Trampe Skrevet 14. juni 2005 Forfatter #4 Skrevet 14. juni 2005 Guppyer er veldig følsomme mot dårligt miljø i vannet. Den er hårdfør på temperatur. Får de deformerte kropper. Bytt ut 1/3 av vannet hver dag i en periode. Altid begynne med delvis vannbytte, hvis noe er på gang i akvariet. Kjøp eSHa strips og test vannet for nitritt, nitrat og hårdhet. Ja, jeg skal kjøpe de stripsene. Synes bare det er så rart, mollyene er jo enda mer sårbare mot miljøforandringer og forgiftninger....og de hopper og leker... :klø:
Mrs. K Skrevet 14. juni 2005 #5 Skrevet 14. juni 2005 Blir kroppene deformerte? Løp og bytt noe av vannet! Ett godt tips til dere med akvarium. Bruk akvarievann til blomstervanning. Blomstene elsker akvarievann og man kommer inn i en god rutine med delvis vannbytte. God bedring med fiskene! Hilsen Trille
Gjest Gitte Skrevet 14. juni 2005 #6 Skrevet 14. juni 2005 NEI!!! ikke kjøp strips!!!! de er utrolig upålitelige og viser ofte feil... de viser også veldig unøyaktig verdiene i vannet ditt. kjøp deg heller et skikkelig testesett, med dråper du tilsetter vannprøver, eller ta med deg vannprøver til en dyrebutikk. de stripsene er gjerne dyre, og absolutt ikke verdt pengene... jeg mista en kulefisk til nitritforgiftning, enda jeg testa vannet mye med de stripsene. de viste helt perfekte vannverdier, men allikevel var det for mye nitrit i vannet, som tok livet av kulefisken. ikke kjøp stripsene, bortkasta penger
Mrs. K Skrevet 14. juni 2005 #7 Skrevet 14. juni 2005 Hmm! Jeg har nå brukt disse stripsene i mange år og er kjempefornøyd. Jeg begynnte p.g.a. sykdom og mistrivsel i karret, så for meg har det ikke vært bortkastet. Gitte: har sett deg her flere ganger med fiskesvar. Hvor mange kar har du og hva har du i. Selv har jeg bare ett oppe nå p.g.a. ombygging. Er så smått begynt å planlegge akvariene i "alle" rom, når vi blir ferdige her. Hilsen Trille
Gjest Gitte Skrevet 14. juni 2005 #8 Skrevet 14. juni 2005 da har vi forskjellige erfaringer da... sånn er det Jeg har 3 kar her hos meg; 63L, 80L og 110L 63L er sykdomskar i 80L har jeg: 4 guppy 6 kuhliål 1 gibbiceps 2 sommerfuglciklider, lekspar 4 albino corydoras 10 rødmunntetra 3 platy div. yngel sandsnegle og eplesnegle 110L: 10 neontetra 5 corydoras 1 kampfisk (fikk han) 2 palettciklider, lekspar 1 gibbiceps 1 ancistrus 10 guppy (yngel som begynner å vokse seg til) 3 siamesiske algespisere 1 eplesnegle syns det holder, selv om jeg kunne hatt flere.. hjemme hos typen har vi også 2 kar, men jeg har ikke plass til de hos meg, så vi kjøpte de sammen med de står hos han. ett på 375L og ett på 160L 160L: 2 slørhaler (de har vært med siden vi hadde en bolle) 10 venusfisker 1 eplesnegle 375L: et enormt antall guppy som har vokst fra yngel til voksne 1 gibbiceps 1 ancistrus 20 kardinaltetra 6 praktbotia 5 sølvhai 2 molly 1 platy 6 eller 7 corydoras 3 siamesiske algespisere i nærmeste fremtid skjer det forandringer i 63L min. skal ha det til en kulefisk, hadde en c.irrubesco før, men han døde dessverre av nitritforgiftning. skal kjøpe meg ny kulefisk, c.asellus, som er en del roligere av seg.. flotte, spesielle fisker hva har du Trille?
Mrs. K Skrevet 14. juni 2005 #9 Skrevet 14. juni 2005 Artig å møte en akvarist herinne. Nå er 118L akvariet mitt som sagt bare rester av flere så nå er det siamesiske algeetere, praktbotia, odessabarber, ett palettciklidepar + yngel i forskjellige størrelser (jeg har lagt bilde av hannen på "byggeplassen"), rød sværddrager og kuliål. Skal utvite stimene etterhvert som vi får mere plass. Jeg hadde en 1-øyet ancistrus som dessverre er borte vekk. Guppyene og mollyene er også vekk - sikkert p.g.a. dårligt vedlikehold her under ombyggingen. Når vi blir ferdige med huset er min nåværende drøm å starte et kar med bare kuliål. Kunne vært morsomt å få til litt yngel. Disse planene kan dog endre seg fort. Jeg har ett tomt 118L-kar, men kunne ha tenkt meg et laaaangt kar til ålene. På barnerommene er det mest artig med guppyer, sværddragere eller mollyer i 60L kar. Jeg hadde ett kar med masse yngel. Da vi fikk en gjenbruks-katt i huset ble det pludselig tomt så da må jeg starte på nytt. Har du lagt bilder ut i andre fora? Nettakvariet f.eks.? Hilsen Trille
Gjest Gitte Skrevet 14. juni 2005 #10 Skrevet 14. juni 2005 kan bli bra det der har dessverre ikke tatt noen bilder.. kameraet mitt er søkk borte... kuhliål er utrolig morsomme og stilige fisker, men de er jo borte hele dagen.. kan av og til skimte noen striper under ei rot, men that's it.. når jeg kommer inn der akvariet står om kvelden når lyset har skrudd seg av og det er mørkt i rommet og fiskene "sover" er de helt i hundre neddi der... moro og tenk på kuhliål-bebiser.. hehe.. noe så søtt og både barber og botiar er ganske flinke til å spise, sikkert der guppyene dine har blitt av... fant faktisk gibbicepsen min en gang som lå å gnagde på en død tetra.. uff og gud steike.. var nede å så litt inn i akvariet nå nettopp.. to døde guppyer... fikk ny yngel for bare et par dager siden, så det var dumt... *sjekke vannverdier*
Mrs. K Skrevet 14. juni 2005 #11 Skrevet 14. juni 2005 Bytte noe av vannet? Mine ål er av og til aktive på dagen også, men selvfølgelig mest på kvelden/natten. Utrolig artige er de. Ser for meg et langt smalt kar med sandbunn og masse huler og busker de kan krype i. Det ser så morsomt ut når en ål henger og dingler på et blad. Jeg har sett grønnfarge på buken til noen av dem engang, men ingen unger. Det er vist vanlig at de har rogn som ikke klekkes/ynglen vokser ikke til. Har hørt om noen med bunnfilter som får yngel. Kanskje jeg må prøve det. Har du erfaring med bunnfilter? Det er godt mulig at botiaene har tatt for seg om rettene, men det var voksne guppyer. Barberne er for små. Ynglen ligger jo i kattemagen
Trampe Skrevet 15. juni 2005 Forfatter #12 Skrevet 15. juni 2005 Jeg bytter og bytter....får håpe det hjelper. Den guppyen jeg nevnte som begynte å synke mot bunnen er nå borte vekk. Regner med plecoen har tatt den, han bruker å kaste seg over alt som ligger på bunnen. Så nå har jeg bare en igjen, den ser frisk og rask ut. Håper det går bra med den da... Jeg har alt for mange mollyer, de yngler som bare det. Kjenner ingen andre som har akvarium, så jeg må vel gi de bort til dyrebutikken. Rett før jul hadde jeg et "ynglekar" på badet med guppyyngel i, og jeg ga alle bort til dem. Det var mellom 50 og 70 stk til slutt, skulle gjerne hatt noen av dem nå... Huff, det skal ikke være enkelt bestandig!
Mrs. K Skrevet 15. juni 2005 #13 Skrevet 15. juni 2005 Unnskyld at Gitte og jeg kuppet tråden din. Jeg kunne gerne ha noen av dine mollyer, for mine er pist vekk (har katt), men det er vel fysisk umulig. Håper det blir bedre i akvariet ditt. Har du lest litt på nettakvariet? Hilsen Trille
Trampe Skrevet 16. juni 2005 Forfatter #14 Skrevet 16. juni 2005 Bare kupp så mye dere vil Artig for meg som er akvarist i det små å lese litt hos dere, som tydeligvis derver mye større enn det jeg gjør... Jeg har isolert den siste guppyen min nå. Holder på med eksamen - har den siste i morgen - og etter det bærer det rett til dyrebutikken med mollyene. Så for noen dager siden at tre av dem jagde rundt på min lille guppy og bet han i halen - der kan forklaringa ligge. De er blitt så mange at de danner gjenger og skal ta over hele akvariet... (virker det som ihvertfall) Så for at han skal få leve litt til har jeg isolert han i et fødekammer. Føde gjør han vel neppe, men ingen spiser på han ihvertfall. Han liker det kanskje dårlig, men spiser og svømmer rundt inni der. Så får jeg se da, etter eksamen - jeg skal ta med en vannprøve i samme slengen og få den testet. Du skulle gjerne ha fått mollyene mine, Trille, men jeg har skjønt at du bor i Vadsø (eller noe sånt?) og det blir litt langt unna...ikke helt enkelt å sende fisker i posten
Gjest Gitte Skrevet 17. juni 2005 #15 Skrevet 17. juni 2005 Tror vannbytter er svaret på mange problemer.. når to av guppyene døde nå her om dagen, bytta jeg maasse vann.. den siste guppyen har kommer seg, og nå "stimer" han med en platy.. hehe.. moro å se på var ikke meninga å kuppe tråden din Tone, men blir litt ivrige når man finner en medakvarist utenom akvarieforum og nettakvariet Trille: kan bli tøft med et kuhliakvarie, som du beskriver det.. vet ikke hva slags bunnsubstrat du bruker nå, men jeg bruker både sand og grus.. grusen er genial, men sanda er pen.. blåsesand fra biltema er flott å se på og billig.. men, planter uten store røtter fester skikkelig dårlig, og møkka blir liggende på toppen, så den syns veldig godt.. i tillegg er sanda veldig tett i forhold til grus, så det kan dannes farlige gasslommer nede i sanda, med ammoniak (tror det var det) men men.. lykke til med kuhliålene dine.. må bestille meg en ny kulefisk snart jeg...
Gjest joe doe Skrevet 17. juni 2005 #16 Skrevet 17. juni 2005 Hei! Hos meg skjedde det samme, fiskene bare sank ned i bunnen og etterhvert døde de. Jeg kjøpte et middel som heter Putinol på dyrebutikken. Da ble de som hadde sunket friske, og de svømmer omkring enda. det er et halvt år siden nå. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå