AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Hei! jeg er en av de som ikke har hamstret, og jeg handler ikke noe mer enn jeg har gjort tidligere ( som er ca hver 3. Dag). Og nå føler jeg på det at jeg er alt for ofte i butikken, mtp smittefare og tydelige beskjed om å holde seg mest mulig hjemme. Er det ikke bedre å ta 1 kraftig handletur også bare holde seg hjemme? Da snakker jeg ikke om 8 pakker mel, 10 pakker doruller og 20 melk altså. Men nok til at man slipper butikken på 2 uker da, jeg regner med at denne situasjonen varer lenger enn til 26. Mars. Anonymkode: 401b6...4e8 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 Det er mulig å ukeshandle. Heller det enn flere ganger i uka. Å det er også forskjell på å storhandle, og hamstre. Anonymkode: 22e28...18f 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 Vi storhandlet da det kom beskjed om at skole/bhg stengte ( vi er 2 voksne, 3 barn). Det eneste vi nok snart trenger påfyll av er melk. Anonymkode: 8fba3...453
Nerine_ Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 Handler to ganger i uka. Har alltid gjort det, og kommer til å fortsette med det. Velger dog tidspunkter på dagen der det er lite folk. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 Jo, å planlegge og lage en liste over hva man trenger i for eksempel en to-ukers periode er lurt. Det har ingenting med hamstring å gjøre. Å redusere butikkbesøk så mye man klarer er et godt tiltak. Anonymkode: c208d...361 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 Vi ukeshandler som vi alltid har gjort. Anonymkode: 0818d...ecf
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #8 Skrevet 17. mars 2020 Handler to ganger i uken, frukt og grønt holder ikke lenge nok til ukeshandling synes jeg. Anonymkode: 6bc14...61e
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #9 Skrevet 17. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mulig å ukeshandle. Heller det enn flere ganger i uka. Å det er også forskjell på å storhandle, og hamstre. Anonymkode: 22e28...18f Vel, hvis jeg skal ukeshandle for min familie på 2 voksne og tre tenåringer ser det absolutt ut som om jeg storhamstrer. Da må jeg faktisk ha 10 brød og 20l melk osv.... Anonymkode: 2c4af...f8c 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #10 Skrevet 17. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handler to ganger i uken, frukt og grønt holder ikke lenge nok til ukeshandling synes jeg. Anonymkode: 6bc14...61e Vi bruket en del frossent av grønt og bær. Men fersk frukt så klart. Anonymkode: 8fba3...453
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #11 Skrevet 17. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, hvis jeg skal ukeshandle for min familie på 2 voksne og tre tenåringer ser det absolutt ut som om jeg storhamstrer. Da må jeg faktisk ha 10 brød og 20l melk osv.... Anonymkode: 2c4af...f8c Blås i hva andre tror. ❤️ Anonymkode: 8fba3...453 2
Amananas Skrevet 17. mars 2020 #12 Skrevet 17. mars 2020 (endret) Jeg tror egentlig ikke det er SÅ mange som hamstret som man kunne få inntrykk av i sosiale medier og aviser. Tror mest det var at alle fant ut samtidig (i forbindelse med stenging av skoler osv) at de ville handle for to uker, noe mange ikke gjør til vanlig (blant annet min husstand, vi er vanligvis innom flere ganger i uken). Dette trykket gjorde nok at det ble en del tomme varehyller som vanligvis ikke ville vært tomme, og det vil derfor roe seg litt framover. Og ja, minimere handleturer er lurt😊 Endret 17. mars 2020 av Amananas 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #13 Skrevet 17. mars 2020 Ukeshandling er helt innafor. Tror mange fikk så panikk fordi de er vant til å handle hver dag eller flere ganger i uka, og derfor ikke KAN ukeshandling- de feilberegner helt hva som er nødvendig Er i karantene selv i en uke til, og har mer en nok mat til å vare til den er over. Fikk en pose som skulle være ukeshandelen for denne uka levert på døra, og det holdt. Må ikke være 5-6 poser heller om man planlegger godt Anonymkode: 9fc00...6ad
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #14 Skrevet 17. mars 2020 Jeg tror det er lurt å handle inn for mer enn 3 dager ihvertfall. Hamstring er når folk fyller handlevogn med dopapir og hermetikk som om de skal isolere seg i flere måneder. Det er det som er galt. Men det kan jo også hende at noen av dem handler for andre som er i risikosonen eller i karantene. Anonymkode: 18623...78c 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #15 Skrevet 17. mars 2020 Handlet fredagen og i dag, tidlig eller sent på dagen er det rolig. Handler med hansker på og vasker alt når jeg kommer hjem, alt for å hindre smitte. Handlet flere av samme tingene begge gangene. Tenkte på at for hver ting jeg tar mange av så er det en annen som ikke får den dagen. Derfor har jeg delt opp handleturene mine etter når butikken har fått varer. Jeg hamstrer ikke for å sikre meg selv mest, vil jeg si. Jeg har i løpet av disse handleturene gått for brød, melk, egg, kjøttdeig, svinekjøtt, ris, pasta, 1 pose mel og diverse pålegg. Så får vi rasjonere litt her hjemme for at det skal bare lengst mulig. Nå kan jeg dra på butikken igjen om en uke ca, kanskje lengre. Det syns jeg er ok. Anonymkode: e7dc7...a9f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #16 Skrevet 17. mars 2020 46 minutter siden, Amananas skrev: Jeg tror egentlig ikke det er SÅ mange som hamstret som man kunne få inntrykk av i sosiale medier og aviser. Tror mest det var at alle fant ut samtidig (i forbindelse med stenging av skoler osv) at de ville handle for to uker, noe mange ikke gjør til vanlig (blant annet min husstand, vi er vanligvis innom flere ganger i uken). Dette trykket gjorde nok at det ble en del tomme varehyller som vanligvis ikke ville vært tomme, og det vil derfor roe seg litt framover. Og ja, minimere handleturer er lurt😊 Jo, for den torsdagen kjørte jeg forbi 3 butikker her i byen uten å gå inn. Sist jeg så de store parkeringen så fulle av biler må ha vært før jul! Da jeg kom i butikken morgen etter så var det skrapa! Anonymkode: e7dc7...a9f
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #17 Skrevet 17. mars 2020 Selvsagt er det bra å unngå butikken mer enn normalt. Det som ikke er bra, er at hvis for mange handler for mye, så blir det ikke noe igjen til enkelte andre. Derfor er det så mye snakk om hamstring eller ikke. Nå er trykket gått ned over store deler av landet, og du kan sannsynlig trygt handle for en litt lenger periode enn tre dager. Det er viktig å tenke på andre i disse dager. Det er en fin balansegang mellom egne hensyn og andres. Anonymkode: a993b...b92 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #18 Skrevet 17. mars 2020 Takk for mange fine svar tror jeg tar meg en god handletur så jeg slipper flere turer ut på en stund. ts Anonymkode: 401b6...4e8 1
ItchyBitchySpider Skrevet 17. mars 2020 #19 Skrevet 17. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, å planlegge og lage en liste over hva man trenger i for eksempel en to-ukers periode er lurt. Det har ingenting med hamstring å gjøre. Å redusere butikkbesøk så mye man klarer er et godt tiltak. Anonymkode: c208d...361 Vel, mars er ikke dimensjonert for julehandel. Hvis alle handler for 2-3 uker eller mer, vil butikkene gå tomme for varer. 1
Wilma89 Skrevet 17. mars 2020 #20 Skrevet 17. mars 2020 Tror mange misforstå konseptet hamstring. Å handle det man trenger for en eller to uker er ikke å hamstre (føles kanskje slik for de som er vant til å handle hver 3. dag, men det er ikke det samme). De som hamstrer så og si tømmer hyllene for det de trenger. Av en eller annen grunn har det gått hardt utover dopapiret🙈
Anbefalte innlegg