AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Nå håper jeg de offentlige ansatte endelig har forstått det: Dere sitter i de tryggeste jobbene som finnes, og i disse tider ser vi at det er mer enn lønna som betyr noe. I de senere årene har vi sett fagforeninger klage høylydt over lønnsforskjeller mellom det offentlige og det private næringslivet, og mange har seriøst ment at en sykepleier i kommunen skal tjene like mye som en ingeniør i privat sektor med argumentet at de har begge 3 års bachelor. Vel, nå ser vi den store forskjellen på den private konkurranseutsatte næringen og det offentlige. Det anslås at 8 av 10 private bedrifter må ty til permitteringer. Mange ender opp i økonomisk ruin, og vil om kort tid ikke kunne betjene sine lån og sine faste utgifter. Det er en katastrofe. Mens for sykepleiere og hjelpepleiere er det andre veien, de forsetter å jobbe fullt og vel så det, i tillegg til betydelige mengder overtid nå som det lempes på arbeidsmiljølloven. Det er ingen tvil om at det er de offentlige ansatte som er vinnerne i slike kriser. Jeg har en melding til alle sykepleiere, hjelpepleiere og øvrige offentlige ansatte som klager på lønna: SLUTT! NÅ! Dere er sikret jobb og inntekt frem til dere er pensjonister. Jeg forventer at denne klagingen på lønnsforskjeller mellom det offentlige og det private nå har nådd sin endelige slutt. Anonymkode: b5e41...a4d 12
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Du vet ikke helt hva du prater om 🙂 Uten å gå inn i detaljer her, men mye av det du skriver er direkte feil. Anonymkode: 355c7...668 49
Vhgj Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en melding til alle sykepleiere, hjelpepleiere og øvrige offentlige ansatte som klager på lønna: SLUTT! NÅ! Hold kjeft a... Velkommen til livet - det er urettferdig. Endret 17. mars 2020 av Vhgj 21
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 17. mars 2020 Så vi skal liksom vente på at verden er i krise før vi skal få god nok lønn? Det er ikke vår feil at du tydeligvis er permittert. Anonymkode: 58aa8...835 51
Populært innlegg Jadzia Skrevet 17. mars 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 17. mars 2020 Jeg var med på tanken din, helt til den bare rettet seg mot sykepleiere og folk i helsevesenet. For jo, når man jobber i stat og kommune, så bytter man noe lønn mot en sikkerhet man ikke har i privat sektor. Men likevel burde sykepleiere o.l hatt bedre lønn. Jada de er sikret i kriser. Men det er også de som står i frontlinjen, uten noe ekstra tillegg for risikoen de løper. De jobber så de knapt klarer å stå på beina, de mister tid med familien, er blant de som får alle nye virus og utsettes stadig for ulike smitterisikoer. Jeg synes de fortjener en helt verden av gull. Ikke bare for krisen vi står i nå men for hvordan de alltid har det i en overarbeidet hverdag 57
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 Jeg hadde en "trygg" jobb i det offentlige men hele min avdeling ble lagt ned og alle oppsagt. Nå har jeg jobb i det private, mer enn nok å gjøre, mange oppdrag som venter og hva som ser ut som en mye tryggere fremtid. Lønna er foreløbig lavere i det private enn jeg hadde i det offentlige. I det offentlige hadde jeg først en vesentlig bedre pensjonsordning men den har blir kraftig redusert de siste årene. Anonymkode: 2df69...868 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 I all verden! Stått opp med feil fot?? Anonymkode: df675...0d9 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #8 Skrevet 17. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Nå håper jeg de offentlige ansatte endelig har forstått det: Dere sitter i de tryggeste jobbene som finnes, og i disse tider ser vi at det er mer enn lønna som betyr noe. I de senere årene har vi sett fagforeninger klage høylydt over lønnsforskjeller mellom det offentlige og det private næringslivet, og mange har seriøst ment at en sykepleier i kommunen skal tjene like mye som en ingeniør i privat sektor med argumentet at de har begge 3 års bachelor. Vel, nå ser vi den store forskjellen på den private konkurranseutsatte næringen og det offentlige. Det anslås at 8 av 10 private bedrifter må ty til permitteringer. Mange ender opp i økonomisk ruin, og vil om kort tid ikke kunne betjene sine lån og sine faste utgifter. Det er en katastrofe. Mens for sykepleiere og hjelpepleiere er det andre veien, de forsetter å jobbe fullt og vel så det, i tillegg til betydelige mengder overtid nå som det lempes på arbeidsmiljølloven. Det er ingen tvil om at det er de offentlige ansatte som er vinnerne i slike kriser. Jeg har en melding til alle sykepleiere, hjelpepleiere og øvrige offentlige ansatte som klager på lønna: SLUTT! NÅ! Dere er sikret jobb og inntekt frem til dere er pensjonister. Jeg forventer at denne klagingen på lønnsforskjeller mellom det offentlige og det private nå har nådd sin endelige slutt. Anonymkode: b5e41...a4d Du har vel ventet i flere år på muligheten til å syte og klage på offentlige ansatte Quote Jeg forventer at..... You must be fun at parties. Anonymkode: 0b242...2ad 15
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #9 Skrevet 17. mars 2020 2 minutter siden, Jadzia said: Jeg var med på tanken din, helt til den bare rettet seg mot sykepleiere og folk i helsevesenet. For jo, når man jobber i stat og kommune, så bytter man noe lønn mot en sikkerhet man ikke har i privat sektor. Men likevel burde sykepleiere o.l hatt bedre lønn. Jada de er sikret i kriser. Men det er også de som står i frontlinjen, uten noe ekstra tillegg for risikoen de løper. De jobber så de knapt klarer å stå på beina, de mister tid med familien, er blant de som får alle nye virus og utsettes stadig for ulike smitterisikoer. Jeg synes de fortjener en helt verden av gull. Ikke bare for krisen vi står i nå men for hvordan de alltid har det i en overarbeidet hverdag Hvorfor i alle dager velger folk å bli sykepleiere, da? Lønna kommer ikke opp før søkerlistene er tomme og Helsevesenet har gått tom for folk. Jeg vet KG kommer til å si noe annet, men det har hittil ikke skjedd. Det er bare å kaste et blikk nedover dette forumer så finner du dusiner av ungjenter som har det som eneste ønske å bli sykepleiere. Tror ikke du finne mange som er interessert i å betale ekstra skatt for at 25-åringer med en enkel bachelorgrad skal få kastet penger etter seg fordi de "fortjener" det. Det med at helsearbeidere "mister tid med familien" Det gjør jo alle andre yrkesaktive også! Å være sliten etter jobb er heller ikke unikt for helsesektoren, ei heller å være utsatt for smitte. Anonymkode: 1b10c...cb0
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #10 Skrevet 17. mars 2020 Håper NAV knekker sammen slik at du som tydeligvis er permitert ikke mottar dagpenger. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor i alle dager velger folk å bli sykepleiere, da? Anonymkode: 1b10c...cb0 Hvorfor tar folk andre utdannelser? Jeg synes folk med master grad bør få lavere lønn. Det er jo deres valg å ta lang utdanning. De kan ikke bare kreve og kreve!!!!!!!111111 Anonymkode: 0b242...2ad 8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #11 Skrevet 17. mars 2020 Med sammenslåing av kommuner og sentralisering er det utrolig mange i offentlig sektor som har mistet jobbene sine. Anonymkode: ab776...d88 9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #12 Skrevet 17. mars 2020 Ja. Lønn og jobb er sikret. Men er vi som må jobbe døgnet rundt. Overtidstillegg hjelper lite når vi er helt utslitte, har familie som venter hjemme og er veldig utsatt for smitte. Det begynner å mangle utstyr. Det er heller ikke kjekt å tenke på at man kan bli beordret. Feks 2t før nattevakt starter. Da sier det seg selv vi ikke har mulighet å omstille oss mtp søvn. Vi må også sitte i beredskap hjemme nå. Det er forventet at vi er klar, har telefonen på og ikke reiser vekk (slik hyttefolket gjorde...). Kontorarbeider osv får jobbe hjemmefra. Det er tryggere. Og enkelte yrker forstår jeg vil slitte fremover. Slik er det om man velger å starte den 200 frisørsalongen i byen. Anonymkode: 82ad3...ffa 12
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #13 Skrevet 17. mars 2020 21 minutter siden, Jadzia skrev: Jeg var med på tanken din, helt til den bare rettet seg mot sykepleiere og folk i helsevesenet. For jo, når man jobber i stat og kommune, så bytter man noe lønn mot en sikkerhet man ikke har i privat sektor. Men likevel burde sykepleiere o.l hatt bedre lønn. Jada de er sikret i kriser. Men det er også de som står i frontlinjen, uten noe ekstra tillegg for risikoen de løper. De jobber så de knapt klarer å stå på beina, de mister tid med familien, er blant de som får alle nye virus og utsettes stadig for ulike smitterisikoer. Jeg synes de fortjener en helt verden av gull. Ikke bare for krisen vi står i nå men for hvordan de alltid har det i en overarbeidet hverdag Det høres ut som du tror at de i privat sektor jobber mindre enn helsearbeiderne? Ja, de har kvelds- og helgevakter, men det er særdeles mange i privat sektor som har LANGE arbeidsdager og som jobber både helg og kveld. Dere kan si hva dere vil, men tallenes tale er klare; de som jobber i det offentlige kan sove godt om natta, i trygg forvissning om at jobben er der når de våkner neste morgen. Ja, de gjøre en strålende innsats, men å tjene 500.000,- + å vite at jobben er så og si 100% trygg vil jeg si er et vanvittig gode. Anonymkode: b5e41...a4d 1
Apis Skrevet 17. mars 2020 #14 Skrevet 17. mars 2020 Det var jo også et utrykk for egoisme, på samme måte som det har blitt klarere at det som har blitt betegnet som lavstatus jobber som renhold og butikk, faktisk er samfunnskritiske jobber, ikke er det offentlig heller, må vi også ta vare på de som blir permittert nå 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #15 Skrevet 17. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det høres ut som du tror at de i privat sektor jobber mindre enn helsearbeiderne? Ja, de har kvelds- og helgevakter, men det er særdeles mange i privat sektor som har LANGE arbeidsdager og som jobber både helg og kveld. Anonymkode: b5e41...a4d Tull og tøys. Nå får dere slutte med den jævla tilbedelsen av privat sektor. Det er et lite mindretall av de som jobber i privat sektor som jobber LANGE arbeidsdager og som har det så forferdelig som du skal ha det til. Anonymkode: 0b242...2ad 6
Jadzia Skrevet 17. mars 2020 #16 Skrevet 17. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i alle dager velger folk å bli sykepleiere, da? Lønna kommer ikke opp før søkerlistene er tomme og Helsevesenet har gått tom for folk. Jeg vet KG kommer til å si noe annet, men det har hittil ikke skjedd. Det er bare å kaste et blikk nedover dette forumer så finner du dusiner av ungjenter som har det som eneste ønske å bli sykepleiere. Tror ikke du finne mange som er interessert i å betale ekstra skatt for at 25-åringer med en enkel bachelorgrad skal få kastet penger etter seg fordi de "fortjener" det. Det med at helsearbeidere "mister tid med familien" Det gjør jo alle andre yrkesaktive også! Å være sliten etter jobb er heller ikke unikt for helsesektoren, ei heller å være utsatt for smitte. Anonymkode: 1b10c...cb0 Forhåpentligvis fordi folk velger yrke etter hjerte framfor lommeboka. Hva hadde vel verden vært uten engasjerte sykepleiere med et hjerte for pasientene sine? 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #17 Skrevet 17. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Lønn og jobb er sikret. Men er vi som må jobbe døgnet rundt. Overtidstillegg hjelper lite når vi er helt utslitte, har familie som venter hjemme og er veldig utsatt for smitte. Det begynner å mangle utstyr. Det er heller ikke kjekt å tenke på at man kan bli beordret. Feks 2t før nattevakt starter. Da sier det seg selv vi ikke har mulighet å omstille oss mtp søvn. Vi må også sitte i beredskap hjemme nå. Det er forventet at vi er klar, har telefonen på og ikke reiser vekk (slik hyttefolket gjorde...). Kontorarbeider osv får jobbe hjemmefra. Det er tryggere. Og enkelte yrker forstår jeg vil slitte fremover. Slik er det om man velger å starte den 200 frisørsalongen i byen. Anonymkode: 82ad3...ffa Jeg er ikke ute etter å "ta" sykepleiere etc. Jeg prøver å nyanser bildet litt, og påpeker at det er mer til et yrke enn lønn. Ja, det kan bli hektiske tider for sykepleiere fremover, og tunge dager. Men jeg tror faktisk 10 av 10 hadde takket ja til en periode med tøft arbeidspress under koronakrisen hvis alternativet var å gå permittert og miste over 1/3 av lønna si, og for noen enda verre. Anonymkode: b5e41...a4d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #18 Skrevet 17. mars 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull og tøys. Nå får dere slutte med den jævla tilbedelsen av privat sektor. Det er et lite mindretall av de som jobber i privat sektor som jobber LANGE arbeidsdager og som har det så forferdelig som du skal ha det til. Anonymkode: 0b242...2ad Forferdelig? Hvem har sagt det? Anonymkode: b5e41...a4d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #19 Skrevet 17. mars 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull og tøys. Nå får dere slutte med den jævla tilbedelsen av privat sektor. Det er et lite mindretall av de som jobber i privat sektor som jobber LANGE arbeidsdager og som har det så forferdelig som du skal ha det til. Anonymkode: 0b242...2ad Så sint da..... Anonymkode: b5e41...a4d
Gjest Jeeeeeeea Skrevet 17. mars 2020 #20 Skrevet 17. mars 2020 Med den holdningen der håper jeg du aldri får behov for helsehjelp fra det offentlige. Nei vent litt, ALLE har behov for det! Klart at lønn må samsvare med ansvaret og kompetansen. Det gjør det ikke idag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå