AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #1 Skrevet 17. mars 2020 Hei, Jeg lurer på noen ting angående karantene. Hvem setter deg i karantene? Kan hvem som helst bli satt i karantene? Jeg opplever vond hals, vondt hode og er snufste. Men jeg har ikke vært ute å reist. Jeg har dog vært i kontakt med andre som har vært ute å reist, og andre som er i karantene. Har jeg corona symptomer, eller bare en vanlig forkjølelse? Burde jeg ringe legen, eller la være å belaste legekontoret med dette? Anonymkode: 2fb3d...8e4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #2 Skrevet 17. mars 2020 Hvis du har symptomer på forkjølelse så skal du holde deg hjemme, dvs frivillig hjemmekarabtene. Synes det er veldig fint at du tenker over ressursbruk! Anonymkode: 463a1...d5a 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 Sjekk din kommunes nettside og søk opp virus. og folkehelseinstituttets sider. Du må holde deg inne selv om du ikke har puste problemer. Uavhengig om du føler Corona symptomer eller ikke så er du pålagt å holde deg inne hvis du føler deg dårlig. Det er forskjellige nr du kan ringe. Du kan prøve å ringe nå og få med deg hva dem sier. Ingen her inne er helsepersonell og er det noen som er det så kan du ikke følge helt fremmede råd eller tiltak. Blir du veldig dårlig så ring nødnumrene myndighetene har lagt ut. Jeg ville ikke spurt noen som helst her. Følg myndighetenes råd. Det er advart og legg ned denne siden. Det skal være døgnåpne nr tilgjengelig nå hvis du blir ekstremt dårlig. Du kan være smittet. Anonymkode: f6100...f75
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har symptomer på forkjølelse så skal du holde deg hjemme, dvs frivillig hjemmekarabtene. Synes det er veldig fint at du tenker over ressursbruk! Anonymkode: 463a1...d5a Er det da bare å bruke egenmelding, frem til jeg er symptom fri? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sjekk din kommunes nettside og søk opp virus. og folkehelseinstituttets sider. Du må holde deg inne selv om du ikke har puste problemer. Uavhengig om du føler Corona symptomer eller ikke så er du pålagt å holde deg inne hvis du føler deg dårlig. Det er forskjellige nr du kan ringe. Du kan prøve å ringe nå og få med deg hva dem sier. Ingen her inne er helsepersonell og er det noen som er det så kan du ikke følge helt fremmede råd eller tiltak. Blir du veldig dårlig så ring nødnumrene myndighetene har lagt ut. Jeg ville ikke spurt noen som helst her. Følg myndighetenes råd. Det er advart og legg ned denne siden. Det skal være døgnåpne nr tilgjengelig nå hvis du blir ekstremt dårlig. Du kan være smittet. Anonymkode: f6100...f75 Jeg er klar over at ingen kan utgi seg for å være helsepersonell, jeg er bare usikker på hvorvidt sjefen min stiller seg til frivillig karantene, og om jeg i det hele tatt er "syk nok", vanligvis hadde jeg nemlig reist på jobb. Men takk for info om telefonnr! 15 minutter siden, petterm skrev: Sjekk her: Https://Www.koronasjekk.no Hei, takk for link, men den ga meg dessverre ikke så mye. Ts Anonymkode: 2fb3d...8e4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det da bare å bruke egenmelding, frem til jeg er symptom fri? Jeg er klar over at ingen kan utgi seg for å være helsepersonell, jeg er bare usikker på hvorvidt sjefen min stiller seg til frivillig karantene, og om jeg i det hele tatt er "syk nok", vanligvis hadde jeg nemlig reist på jobb. Men takk for info om telefonnr! Hei, takk for link, men den ga meg dessverre ikke så mye. Ts Anonymkode: 2fb3d...8e4 Det står jo på linken! Hold deg hjemme! Anonymkode: 7f6aa...702
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står jo på linken! Hold deg hjemme! Anonymkode: 7f6aa...702 Hva gjør jeg om jeg mistenker smitte? Da skal du holde deg hjemme. De som er i hjemmekarantene skal ikke testes og skal heller ikke kontakte helsevesenet med mindre de har behov for helsehjelp, understrekes det på helsenorge.no Hvis du mistenker smitte men er i fin form og ikke trenger helsehjelp, skal du altså ikke gjøre annet enn å bli hjemme. Testing er fra 12. mars bare for visse grupper: Pasienter med akutt innsettende luftveisinfeksjon med behov for innleggelse i sykehus Innlagte pasienter i alle helseinstitusjoner med akutt luftveisinfeksjon Ansatte i helsetjenesten med pasientnært arbeid som får akutt innsettende luftveisinfeksjon Person med akutt luftveisinfeksjon som har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19. Hvem som er nærkontakt avgjøres av lokale helsemyndigheter. Spesielt sårbare grupper bør vurderes for testing selv ved milde symptomer. Hvis du ikke finner svarene du trenger på FHIs hjemmesider, har de en informasjonstelefon 815 55 015 som er åpen hverdager 08-18 og 10-16. Sjekk også nettsidene til din kommune om de har en egen coronatelefon. . Du skal ikke dra til fastlegen, sykehuset eller legevakten dersom du mistenker coronasmitte. Folkehelseinstituttet sier imidlertid at du bør: Ringe fastlegen din først hvis du har behov for akutt helsehjelp. . Hvis du ikke kommer gjennom der, ringe legevakt hvis du har behov for akutt helsehjelp (på nr 116117 kommer du til den nærmeste). Legg merke til at de presiserer at legevakten skal ringes for akutt behov. Ikke ring legevakten hvis du bare er litt forkjølet. Du kan heller ikke legevakten for generelle spørsmål om corona. Da er det FHis nettsider eller coronatelefonen 815 55 015 som gjelder. IKKE ring 113 såfremt du ikke er i en akutt livstruende situasjon Anonymkode: f6100...f75
milla80 Skrevet 17. mars 2020 #9 Skrevet 17. mars 2020 Noen som har peiling på hvilke regler som gjelder for husstanden til de som er satt i karantene etter utenlandsopphold? Ikke erklært syk men i karantene pga just vært ute å reist. Må de som bor sammen også sitte hjemme da ? gjerne en link til hvor jeg kan lese det
Alivamale Skrevet 17. mars 2020 #10 Skrevet 17. mars 2020 4 minutter siden, milla80 skrev: Noen som har peiling på hvilke regler som gjelder for husstanden til de som er satt i karantene etter utenlandsopphold? Ikke erklært syk men i karantene pga just vært ute å reist. Må de som bor sammen også sitte hjemme da ? gjerne en link til hvor jeg kan lese det «De som bor sammen med en person som er i hjemmekarantene, skal ikke være i hjemmekarantene, men skal som alle andre i befolkningen følge med på egne symptomer.» https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-til-personer-som-er-smittet-eller-har-vart-utsatt-for-smitte/rad-til-personer-som-er-i-hjemmekarantene/ All informasjon om dette finnes på fhi.no! 1
milla80 Skrevet 17. mars 2020 #11 Skrevet 17. mars 2020 14 minutter siden, Alivamale skrev: «De som bor sammen med en person som er i hjemmekarantene, skal ikke være i hjemmekarantene, men skal som alle andre i befolkningen følge med på egne symptomer.» https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/rad-til-personer-som-er-smittet-eller-har-vart-utsatt-for-smitte/rad-til-personer-som-er-i-hjemmekarantene/ All informasjon om dette finnes på fhi.no! 👍 supert ! takk skal du ha 😊
Anbefalte innlegg