Gå til innhold

De som sitter fast i utlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om de som sitter fast i utlandet og klager på at UD ikke redder de tilbake til Norge umiddelbart?

Anonymkode: b152f...93e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg tenker om dem kommer helt an på når de dro til utlandet.

Anonymkode: 67e30...fcf

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som er på reise som har endret billetter og er på vei hjem nå, ingen problem bortsett ifra at de selvsagt må ha 14 dager karantene. 

Anonymkode: 53711...78a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter fast i utlandet. Var ingen råd om å ikke reise da vi reiste. Så raste alt sammen på få dager. Ingen kunne forutse noe slikt! Det er fremdeles helt surrealistisk. 

Hadde vi valgt å ikke reise da vi gjorde det ville folk ha ledd av oss. Hysteriske ville vi blitt kalt. 

Lett å være etterpåklok. Denne gangen var det de hysteriske som var kloke. 99% av gangene slike "forutser" at alt skal gå galt er det jo bare tull, men denne gangen fikk de rett.

Hvem kunne ha trodd dette? Bortsett fra de som ser dommedag for ofte da... 

Anonymkode: c8133...50f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter fast i utlandet. Var ingen råd om å ikke reise da vi reiste. Så raste alt sammen på få dager. Ingen kunne forutse noe slikt! Det er fremdeles helt surrealistisk. 

Hadde vi valgt å ikke reise da vi gjorde det ville folk ha ledd av oss. Hysteriske ville vi blitt kalt. 

Lett å være etterpåklok. Denne gangen var det de hysteriske som var kloke. 99% av gangene slike "forutser" at alt skal gå galt er det jo bare tull, men denne gangen fikk de rett.

Vi var ikke hysterisk bare fordi vi logisk nok tenkte det var noe veldig ille på ferde da Kina satte 1/10 av verdens befolkning i karantene... det er bare sunn fornuft. Så ikke skyld på oss som brukte rein logikk her, dette var virkelig ikke vanskelig å forutse i det hele tatt. Og nei, de fleste av oss som advarte mot dette ser ikke "dommedag for ofte", vi bare brukte hjernene vi er utdelt med. Synd du ikke kan ta selvkritikk, men må kritisere de som hadde rett i stedet. 

Anonymkode: c8e3d...f25

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker de kunne vært mer ansvarlige og opplyste. Har holdt meg til jobb, butikk og hjem siden januar selv.

Anonymkode: f346b...c80

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på når de dro og hvor de dro. 

Mange forstod nok ikke alvoret i begynnelsen av forrige uke. Akkurat som mange ikke forstår alvoret enda. I tillegg var alt veldig uklart, tiltak og råd fra staten var uklare. Men at de tok en sjanse burde de absolutt forstått hvis de hadde satt seg litt inn i dette før de reiste, noe jeg tror og håper enhver oppegående person ville gjort. 

De som har reist etter denne fredagen får takke seg selv og bli værende der de er hvis de ikke klarer å komme seg hjem på egenhånd. De bare driter seg loddrett ut hvis de går ut å mener Norge skal hjelpe dem. 

Anonymkode: 6c178...57b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var ikke hysterisk bare fordi vi logisk nok tenkte det var noe veldig ille på ferde da Kina satte 1/10 av verdens befolkning i karantene... det er bare sunn fornuft. Så ikke skyld på oss som brukte rein logikk her, dette var virkelig ikke vanskelig å forutse i det hele tatt. Og nei, de fleste av oss som advarte mot dette ser ikke "dommedag for ofte", vi bare brukte hjernene vi er utdelt med. Synd du ikke kan ta selvkritikk, men må kritisere de som hadde rett i stedet. 

Må legge til at jeg ikke synes synd i de som sitter fast i utlandet, med mindre de reiste ut for meg enn en måned siden. Makan til selvsentrert "meg, meg, meg" holdning, samt ingen evne til å tenke konsekvenser.

• Liker 1
Gjest Tamsi
Skrevet

Ikke like ille som de som stikker på hytta, men de er på samme lista. Myndighetene advarte riktignok (og utrolig nok) aldri mot å reise utenlands før det tok helt av, men dette burde likevel man se komme. Så de har iallefall ikke trosset noen råd.

Skrevet

Jeg tenker at de ikke står i noe grei situasjon, og det virker vanskelig å bli stuck i et fremmed land på ubestemt tid. Skjønner godt at de blir fortvilet. Ja, de skulle ikke reist i utgangspunktet, men jeg skjønner likevel at det er kjipt å ikke komme hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg reiste til en av Kanariøyene på lørdag. Mens de satt på flyet sørover kom avgjørelsen fra spanske myndigheter om å stenge landet. Lørdag kveld kom det sutreinnlegg fra vedkommende på Fjesboka om at de skulle sendes hjem søndag. I dag kom det sutreinnlegg om stengt strand, at de må være på hotellet og at de ikke får informasjon fra turoperatøren. I tillegg sutrer vedkommende over hvor mye hen trengte denne ferien og hvor urettferdig hen synes det er at de ikke får den.

Hen valgte altså å reise etter at Erna stengte Norge. Det gjør at jeg har null sympati. Null. Skjønner det er kjipt å gå glipp av en etterlengtet ferie, men å reise utenlands i nåværende situasjon synes jeg rett og slett er uansvarlig og vitner om elendig dømmekraft. Å sutre over konsekvensene vitner om at man er totalt blåst.

Anonymkode: a38ae...54b

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde ikke da ebola, sars, fugleinfluensa eller svineinfluensa var store bekymringer. Dette har skjedd... aldri før. Dersom du likevel kunne forutse dette skyldes det:

1. At du er særdeles etterpåklok... og det er alle. 

2. At du har en analytisk evne du burde tilby myndigheter, for da er du bedre til å forutse og analysere enn de smarte folk de har ansatt verden over. 

3. Du har overnaturlige evner, og kan bli spåkone. 

Dette forventet ingen, men du forutså det altså. Fantastisk! 

Jeg tror imidlertid at du tilhører kategori 1. Der er vi alle nå. 

Selvfølgelig tar jeg selvkritikk! Jeg er også i kategori 1 nå. 

Jeg klager imidlertid ikke, og skriker ikke om at UD må redde oss. Vi håper selvfølgelig på å få komme oss hjem, spesielt for familiens skyld, men selv om jeg ikke er i Norge nå er jeg i et sivilisert land, og har det greit. Jeg takler situasjonen som den er, slik jeg måtte ha gjort i Norge, og slik nordmenn og alle i verden generelt må. Jeg er i et land jeg frivillig reiste til, og har det under omstendighetene bra. Jeg er ikke i nød, jeg er bare ikke i Norge. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kina satte aldri 1/10 av verdens befolkning i karantene.

Anonymkode: d4220...f7b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så alle som som har bedre evne enn deg til å ta inn faktaopplysninger og vurdere dem objektivt er "hysterisk"? Jaja...den dommedagen var varslet i rimelig lang tid. Spørsmålet var bare når dommedagen kom frem til Norge.

Anonymkode: 84083...2c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig at man ikke heiv seg på første fly hjem når det var ganske tydelig hva som var i ferd med å skje i hvert fall...

Anonymkode: e72d2...e05

Skrevet

Faen, til og med i disse krisetider når folk må stå sammen, er et noen som skal sitte på sin høye hest, dømme andre og spre edder og galle. Idioter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er veldig merkelig at man ikke heiv seg på første fly hjem når det var ganske tydelig hva som var i ferd med å skje i hvert fall...

Anonymkode: e72d2...e05

Det forsøkte nok tusenvis, i likhet med oss. 

De fly som går til og fra steder er ikke som bybane og buss. De var såpass fulle allerede at det var økonomisk forsvarlig å fly dem. Noen hadde noen ledige seter, og de ble fort fylt opp, mens hundrevis /tusenvis ikke fikk plass. 

Man kan ikke bare kaste seg på et fly som allerede er fullt. Det fungerer ikke slik. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ganske spesielt å insistere på å reise f.eks i forrige uke, da enhver «idiot» som kan lese, burde forstått at situasjonen kunne endre seg når som helst, ikke bare i Norge, men også ferielandet. Vet om noen som reiste et par timer før reiseforbudet for helsepersonell trådte i kraft, til tross for at de var blitt advart om at dette sannsynligvis kom til å skje.

Anonymkode: 410ea...be5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når noen legger ut bilder på SoMe at de har dratt utenlands sist helg, så får de sitte der til Dovre faller!! 

Anonymkode: 00661...95d

• Liker 1
  • Opprett ny...