Gå til innhold

Ville du fått barn dersom det ikke fantes barnehager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå som barnehagene er stengt og dere må være hjemme med barna, lurer jeg på: ville dere fått barn dersom det ikke fantes barnehager? Eventuelt ikke like mange? 

Har fått inntrykk av at foreldre synes det er utrolig slitsomt å være hjemme med barna. At det nesten er ferie å dra på jobb sammenlignet med å passe barna en hel arbeidsdag. Vi er bare noen dager ut i den nye tilværelsen, men likevel. 

Da tenker jeg selvsagt at du ikke har en vanlig jobb ved siden av. 

Jeg har ikke barn selv, jeg bare lurer😊

Anonymkode: 1b903...64b

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt ville jeg hatt barn. :) 

Hvis penger og tid ikke var noen hindring så kunne jeg godt hatt flere barn.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Hvis jeg hadde hatt råd ville jeg vært hjemme med barna på heltid uansett. 

Anonymkode: c4cb9...593

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis jeg hadde hatt romslig nok økonomi til det, og at det var andre barn i området så ville jeg helt klart det.

Det som gjør at det er så slitsomt å ha barna hjemme nå er at vi må holde oss inne/for oss selv. Barna blir rastløse av å bare være hjemme og lite ute, får for lite stimuli i form av sosial kontakt med andre og mindre fysisk aktivitet enn vanlig. Barna blir rastløse og vi blir rastløse. Vi skal selvsagt fortsette med det nå i disse tider, men det må da være lov å si at det ikke er en gøy situasjon for noen av oss, selv om det er viktig. 

Anonymkode: eeeff...c95

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Det er slitsomt å være hjemme med barn! Men det er utrolig givende, og utrolig kjekt.

Hadde jeg ikke hatt barna hjemme nå når jeg skal ut i permisjon hadde jeg blitt enda mer deprimert.

Hadde jeg hatt økonomi til det ville jeg absolutt fått barn om barnehager ikke fantes. 

Anonymkode: 4d662...b43

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg ville hatt barn. Like mange og. Men ville definitivt ikke hatt hjemmekontor samtidig 😅

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Vokste selv opp med mamma som «hjemmeværende hustru», hun sluttet i jobben sin da hun fikk barn for å ta vare på oss, for så å begynne å jobbe igjen da vi ble tenåringer. Synes det var utrolig koselig å vokse opp på den måten og min mor sier det er det beste valget hun tok. Jeg var i barnehagen innimellom, men ikke 5 dager i uken i fulle arbeidsdager. Skulle gjerne oppdratt mine egne barn på samme måte! 

Anonymkode: 50a26...818

• Liker 10
Skrevet

Jaaa! Elsket/elsker å tilbringe tid med barna mine. Følte vel heller litt press med at jeg burde bidra økonomisk, og at barna, i hver fall i 4-5 års alderen, trengte å tilpasse seg skole og institusjonslivet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, klart det. Dette blir det nye «normale» en tid fremover. Det tar tid å endre på rutiner og vaner. Men når rytmen faller seg bedre og bedre de neste dagene kommer tiden hjemme til å flyte fint. Det er jeg sikker på. Det er ufordrende og skremmende med endringer, men vi tilpasser oss ganske raskt nye mønstre og.. dette går bra! :)

Anonymkode: 7a14b...8ed

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt. Jeg har fire i alderen 2 - 7 år. Vi har det så utrolig fint sammen i disse tider. Ikke noe stress, tar alt i vårt eget tempo.

Anonymkode: 8e24f...568

• Liker 5
Skrevet

Jeg har 2 barn og nå hjemmekontor. Jeg kunne hatt 2 barn i en kombinasjon med deltidsjobb/hjemmeværende mann og dagmamma eller annen hjelp hjemme.

Men ikke hvis grunnlaget var at kun jeg skulle være hjemme. Jeg elsker barna mine og kunne vært 100% med de, men jeg vil at ungene skal se oss foreldre likestilt, jeg ønsker ikke være økonomisk avhengig av min mann og jeg liker å jobbe. Så konklusjonen er ja, men nei 😂🥂

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå som barnehagene er stengt og dere må være hjemme med barna, lurer jeg på: ville dere fått barn dersom det ikke fantes barnehager? Eventuelt ikke like mange? 

Har fått inntrykk av at foreldre synes det er utrolig slitsomt å være hjemme med barna. At det nesten er ferie å dra på jobb sammenlignet med å passe barna en hel arbeidsdag. Vi er bare noen dager ut i den nye tilværelsen, men likevel. 

Husk at i Norge, så er det status med hus, bil, hytte og 1 1/5 barn per husstand ;) de fleste får barn fordi man "skal", ikke fordi de burde. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg får barn så vil jeg helst ikke ha dem i barnehage i det heletatt. Er redd for at barnet skulle blitt utsatt for seksuelle overgrep.

Anonymkode: 303fb...512

Skrevet

Før jeg fikk barn ville jeg sagt et svært selvsikkert og noe arrogant ja.. Man får da ikke barn for å sette dem bort osv osv. Så fikk jeg barn. Og opplevde at barna hadde behov for å være med andre enn bare meg. Det handler  ikke om å «sette bort» eller «ikke orke» å være med barna sine. Det handler om barnas behov for å utfolde seg med andre barn og etterhvert de voksnes behov for å bruke hodet på en litt annen måte. Men aller mest barna. Hadde vi hatt den kulturen som var før, at det var flere hjemme med barn så hadde det gått. Jeg er også vokst opp som personen over her. Med mamma hjemme. Gikk i barnepark et par timer to ganger i uka, ellers hjemme. Begynte i bhg når jeg var 4år men hadde alltid korte dager. Sånn tror jeg er perfekt. En balanse. Dessverre er ikke samfunnet lagt opp slik lenger og vi må ut i jobb. Å sammenligne denne situasjonen vi har nå, med pandemi, hjemmeskole og hjemmekontor med en vanlig hverdag der man sender barna i bhg og SFO mener jeg er feil sammenligningsgrunnlag. Dette er unntakstilstand. Alle er revet opp fra hverdagstralten. Og det er bekymringer, stress ift skole og jobb osv. Samfunnet, verden, økonomien. Det er så mange faktorer som spiller inn.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, Rosatoast said:

1 1/5 barn

Det var da voldsomt til delte barn som var vanlig da? 

Anonymkode: 49b3c...6a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg tror det dreier seg veldig mye om hva man er vant med. Det blir fort et "sjokk" med det som er uvanlig, folk fikk jo barn før i tiden også, når det var mer normalt å ha en forelder hjemme enn begge i jobb.

Og ja, jeg hadde fått barn uansett. Elsker tanken på å kunne gå hjemme med de hele tiden.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt til delte barn som var vanlig da? 

Det er statistikk, hvis du vet hvordan man skriver opp slikt hadde du ikke trengt å komme med den kommentaren ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har ikke barn ennå (gravid), men om det å få barn hadde betydd tvungen bråstopp av karrieren hadde jeg valgt det bort. Ironisk nok har jeg nå begynt å vurdere og gå hjemme et par år med ungen. 

Anonymkode: 833ba...360

Gjest Katerinaa1998
Skrevet (endret)

Det er trist at mange i dag ser på arbeidslivet som noe positivt. Jeg ser på det som et nødvendig onde. Om det blir mulig å unngå det, og være hjemme med mitt fremtidige barn hver dag, så hadde det vært drømmen.

Endret av Katerinaa1998

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...