Gå til innhold

Småbarn med høy pustefrekvens og feber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan du ringe til din nærmeste barneavdeling og be om råd? 
Tar barnet til seg væske? 

Anonymkode: b5302...0f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er barnet?

kan du telle respirasjon igjen og gi en nøyaktig tilbakemelding på dette? 
hva er pulsen? 
feber? 
hvis du trykker barnet ditt på brystbenet, hvor lang tid tar det før «merket» blir borte.

vær nøyaktig i tilbakemeldingen. 

hilsen legevakt sykepleier. 

Anonymkode: 5dc05...f4c

Vær vennlig å les forumsreglene!!! (Jada, det unntakstilstand, men det er likevel ikke lov!)

Anonymkode: d9294...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal godt gjøres at du vekker barnet med å sjekke det. Om du er usikker på hvordan det gjøres så sjekk YouTube. Det er kun en lett stryk på underarmen.

det er ikke noe du må sjekke. Men pulsen sier ofte noe om hva som kan være årsaken til feber. Feks infeksjon, eller om det kan være som noen nevner over, astma.

ut fra de målingene du gir meg, og alder på barnet( viktig info å gi) så er det ingen unormale målinger sådan. 
respirasjonsfrelvensen på barn under 2år ligger på mellom 30-50 i hvile, og barnet ditt hadde 62. 

feberen er ikke unormal høy, og du regulerer den godt med febernedsettende. 
Om du er komfortabel med det, ville jeg ventet til i morgen og kontaktet fastlegen. 

da unngår du også å utsette barnet sitt for mer potensiell smitte. 

Jeg mistenker heller ikke korona her. 

men kan hende det er en bakterie infeksjon som har funnet veien. 

mitt råd er derfor; ta kontakt med fastlegen i morgen. Ha klart ALLE målinger jeg ba deg om her. 
gi målingene fra i kveld og mål på nytt før du ringer. 
så avgjør legen om det er grunn til å teste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær vennlig å les forumsreglene!!! (Jada, det unntakstilstand, men det er likevel ikke lov!)

Tror vi som helsepersonell må få lov å trygge der vi kan i dag, og når vedkommende ikke kommer gjennom tlf på legevakt eller koronatlf så er det viktig å gi god tryggende informasjon og da må man si noe om kompetansen bak svaret. 

jeg gir ingen konkrete råd, anbefaler å kontakte fastlege og trygger mor på at det hun har gjort er riktig og viktigheten med gode målinger når man skal snakke med helsepersonell i dag. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror vi som helsepersonell må få lov å trygge der vi kan i dag, og når vedkommende ikke kommer gjennom tlf på legevakt eller koronatlf så er det viktig å gi god tryggende informasjon og da må man si noe om kompetansen bak svaret. 

jeg gir ingen konkrete råd, anbefaler å kontakte fastlege og trygger mor på at det hun har gjort er riktig og viktigheten med gode målinger når man skal snakke med helsepersonell i dag. 

Men du kan skrive det samme uten å utgi deg som helsepersonell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legger til ett nyttig

v

Men du kan skrive det samme uten å utgi deg som helsepersonell!

👍🏾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ringe til din nærmeste barneavdeling og be om råd? 
Tar barnet til seg væske? 

Ja, det er også en av grunnene til at jeg ikke ringer alle alarmer. Ungen spiser og drikker normalt. 

Anonymkode: 15af1...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal godt gjøres at du vekker barnet med å sjekke det. Om du er usikker på hvordan det gjøres så sjekk YouTube. Det er kun en lett stryk på underarmen.

det er ikke noe du må sjekke. Men pulsen sier ofte noe om hva som kan være årsaken til feber. Feks infeksjon, eller om det kan være som noen nevner over, astma.

ut fra de målingene du gir meg, og alder på barnet( viktig info å gi) så er det ingen unormale målinger sådan. 
respirasjonsfrelvensen på barn under 2år ligger på mellom 30-50 i hvile, og barnet ditt hadde 62. 

feberen er ikke unormal høy, og du regulerer den godt med febernedsettende. 
Om du er komfortabel med det, ville jeg ventet til i morgen og kontaktet fastlegen. 

da unngår du også å utsette barnet sitt for mer potensiell smitte. 

Jeg mistenker heller ikke korona her. 

men kan hende det er en bakterie infeksjon som har funnet veien. 

mitt råd er derfor; ta kontakt med fastlegen i morgen. Ha klart ALLE målinger jeg ba deg om her. 
gi målingene fra i kveld og mål på nytt før du ringer. 
så avgjør legen om det er grunn til å teste. 

Vet det ikke er lov å utgi seg som helsepersonell (enten man er det eller ikke), men jeg synes det var gode svar likevel. Ut ifra det du, men også flere andre sier, avventer jeg til i morgen tidlig. Barnet sover, om enn veldig lett, så jeg tror det fint kan vente til i morgen tidlig. Er tross alt vare 5,5 timer til stå-opp tid for småbarn. Ringer fastlegen så fort de åpner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå googlet jeg «marmorert hud» for jeg leste det i den linken over, og det er akkurat sånn lårene til barnet ser ut. Jeg tenkte ikke noe over det da, visste ikke at det var et sykdomstegn. Hun drakk en stor flaske melk før leggetid. Kan det vente til i morgen, eller haster det mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fint å høre at barnet tar til seg mat og drikke. Jeg bet meg merke i en ting du skrev og det var at barnet tar seg til ørene. Ettersom barnet ikke har særlig med luftveissymptomer så lurer jeg på om det kan være ørebetennelse? Men det er jo umulig å vurdere over nett, jeg synes heller ikke at en skal uttale seg så mye om vitale parameter her inne (feks i den linken så er det jo stort spenn på hva som regnes som normal pustefrekvens, det er fordi det er aldersrelatert). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fint å høre at barnet tar til seg mat og drikke. Jeg bet meg merke i en ting du skrev og det var at barnet tar seg til ørene. Ettersom barnet ikke har særlig med luftveissymptomer så lurer jeg på om det kan være ørebetennelse? Men det er jo umulig å vurdere over nett, jeg synes heller ikke at en skal uttale seg så mye om vitale parameter her inne (feks i den linken så er det jo stort spenn på hva som regnes som normal pustefrekvens, det er fordi det er aldersrelatert). 

Er det andre tegn på ørebetennelse? Jeg er også litt småsyk og har vondt i ørene. Aldri hatt vondt i ørene før. Legevakten mente at hvis man har en virussykdom (som de mente hun hadde siden hun hadde høy feber over flere dager), så kunne man også få vondt i ørene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt har vært syk og slapp med feber i fire dager, i dag så begynte barnet å puste svært raskt. Teller 60-70 pust i minuttet ved hvile. Mistenker egentlig lungebetennelse etter f.eks. forkjølelse. Er ikke snørrete, har ikke hoste.

Har gjentatte ganger snakket med legevakt, som ikke kan hjelpe siden barnet har symptomer på korona. De henviser til korona-legevakttelefonen. Har nå ringt dit i åtte timer i strekk uten å få svar.

Barnet er ikke sykt nok til å ringe 113, da jeg neppe tror det må legges inn umiddelbart. Barnet har ok allmenntilstand når feberen settes ned med smertestillende. Noe vondt i ørene men det blir også borte med smertestillende.

Hva gjør man? Skal jeg legge på eller bli sittende ut over natten? Barnet har lagt seg og sover godt. Sjekker innimellom. Skal jeg eventuelt ringe igjen i morgen? Havner jeg da bakerst i køen? Fastlegen hjelper heller ikke, siden de ikke undersøker ved korona-mistanke.

Endret av Monky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slått oss til ro med at ungen har det bra, men ønsker å sjekke ut hvorfor hun puster så tungt. Fikk beskjed av legekontoret klokken åtte at vi kan få video-konsultasjon, for vi kan ikke komme inn på undersøkelse når hun har symptomer. Veldig tungvint, og jeg er glad hun ikke er sykere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slått oss til ro med at ungen har det bra, men ønsker å sjekke ut hvorfor hun puster så tungt. Fikk beskjed av legekontoret klokken åtte at vi kan få video-konsultasjon, for vi kan ikke komme inn på undersøkelse når hun har symptomer. Veldig tungvint, og jeg er glad hun ikke er sykere. 

Fikk du hjelp? Håper det 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn er på alder med ditt og hadde samme symptomer i lengre tid. Vi tok det rolig for vi fikk regulert feber og barnet spiste/drakk - men plutselig mens barnet sov ble det veldig tung/kortpustet og vanskelig å vekke. Det var tilfeldig at jeg var våken. Bare etter eit par minutter ble barnet veldig marmorert og blå i ansiktet. Vi måtte ringe 113 og fikk luftambulanse til sykehuset.

Viste seg å vere ørebetennelse og pusteproblemer på grunn av feber. Vær obs!

Anonymkode: d0e7e...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Opprett ny...