Gå til innhold

Småbarn med høy pustefrekvens og feber

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet mitt har vært syk og slapp med feber i fire dager, i dag så begynte barnet å puste svært raskt. Teller 60-70 pust i minuttet ved hvile. Mistenker egentlig lungebetennelse etter f.eks. forkjølelse. Er ikke snørrete, har ikke hoste.

Har gjentatte ganger snakket med legevakt, som ikke kan hjelpe siden barnet har symptomer på korona. De henviser til korona-legevakttelefonen. Har nå ringt dit i åtte timer i strekk uten å få svar.

Barnet er ikke sykt nok til å ringe 113, da jeg neppe tror det må legges inn umiddelbart. Barnet har ok allmenntilstand når feberen settes ned med smertestillende. Noe vondt i ørene men det blir også borte med smertestillende.

Hva gjør man? Skal jeg legge på eller bli sittende ut over natten? Barnet har lagt seg og sover godt. Sjekker innimellom. Skal jeg eventuelt ringe igjen i morgen? Havner jeg da bakerst i køen? Fastlegen hjelper heller ikke, siden de ikke undersøker ved korona-mistanke.

Anonymkode: 15af1...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kommer fram til legevakten kan du ikke be de om mer hjelp over telefonen og si at du har ringt koronatelefonen i 8 timer uten svar? Så får du diskutert tilstanden til barnet ditt, forhåpentligvis? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kontaktet legevakten igjen og fortalt dem det du skriver her 😊 når du har prøvd så mange timer så er det innafor. God bedring til den barnet ❤️

Endret av Cer3s
Skrev feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei ❤ Dersom barnet ditt ikke er fri fra feber etter 3.dagen,må det til lege. Nå er det 4.dagen. Forstår godt du er urolig.  Særlig med høy pustefrekvens.  Febernedsettende kan være en falsk trygghet. Om det ikke er korona, så kan det være en annen baktereriell eller virusinfeksjon.  Tro meg,har selv en datter som har hatt mye lungebetennelse og innleggelser. Hun er i risikogruppen i tillegg,( funksjonshemmet)Så jeg vet hvor prisgitt man er den som tar telefonen i andre enden. Spesielt nå. Bedre å ringe 113 en gang for mye enn for lite. Er du alvorlig  bekymret,følg mammahjertet ditt ❤ Ikke ha dårlig samvittighet for det. !! Jeg tenker det kanskje er noe annet enn korona,da små barn visstnok ikke er de som blir mest syke av det,,,hvis de er friske ellers. Derfor bør du absolutt ringe 113. 

Anonymkode: d5f00...a3b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over. Bedre å ringe 113 en gang for mye. God bedring! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Frøkensina skrev:

Hvis du kommer fram til legevakten kan du ikke be de om mer hjelp over telefonen og si at du har ringt koronatelefonen i 8 timer uten svar? Så får du diskutert tilstanden til barnet ditt, forhåpentligvis? 

Snakket med legevakten flere ganger. Sist forklarte jeg situasjonen og at vi hadde ringt i fire timer. Det var ikke noe de kunne gjøre, og vi måtte bare fortsette å ringe. Vi diskuterte tilstanden til barnet, og jeg fikk bekreftet at jeg ikke trengte ringe 113 og det var forsvarlig å legge barnet. Men ellers måtte vi bare vente på svar hos korona-telefonen. Det var de som først sa at jeg måtte ringe dit da jeg på ettermiddagen ringte inn for å få råd om puatefrekvensen til barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Barnet mitt var nettopp sykt på denne måten. Vi ringte til legevakt og fikk komme dit så barnet kunne få ventolin. Det hadde effekt. Fikk også resept på ventolin! De er forpliktet å hjelpe små syke barn!! Uansett!! Koronatelefonen kommar man jo ikke igjennom på om man ringer den!

Jeg hadde stått frem i media om jeg hadde opplevd å bli avvist på denne måten!

Alle har ikke korona, og barn blir vel heller ikke så syk av korona?

Anonymkode: 631e5...4f0

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal ikke alltid stole blindt på personen i andre enden av telefonen heller. 4 dager med feber er lenge, lege skal kontaktes etter 3 dager. 

Barn skal prioriteres på legevakt uansett og ville tilkalt avisa som nevnt over hvis de fortsatt stiller seg på bakbeina 

Anonymkode: 27c8e...22e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde berre møtt opp eg. Har barnet innstramninger/dragninger i brystet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt har vært syk og slapp med feber i fire dager, i dag så begynte barnet å puste svært raskt. Teller 60-70 pust i minuttet ved hvile. Mistenker egentlig lungebetennelse etter f.eks. forkjølelse. Er ikke snørrete, har ikke hoste.

Har gjentatte ganger snakket med legevakt, som ikke kan hjelpe siden barnet har symptomer på korona. De henviser til korona-legevakttelefonen. Har nå ringt dit i åtte timer i strekk uten å få svar.

Barnet er ikke sykt nok til å ringe 113, da jeg neppe tror det må legges inn umiddelbart. Barnet har ok allmenntilstand når feberen settes ned med smertestillende. Noe vondt i ørene men det blir også borte med smertestillende.

Hva gjør man? Skal jeg legge på eller bli sittende ut over natten? Barnet har lagt seg og sover godt. Sjekker innimellom. Skal jeg eventuelt ringe igjen i morgen? Havner jeg da bakerst i køen? Fastlegen hjelper heller ikke, siden de ikke undersøker ved korona-mistanke.

Hvor gammel er barnet?

kan du telle respirasjon igjen og gi en nøyaktig tilbakemelding på dette? 
hva er pulsen? 
feber? 
hvis du trykker barnet ditt på brystbenet, hvor lang tid tar det før «merket» blir borte.

vær nøyaktig i tilbakemeldingen. 

hilsen legevakt sykepleier. 

Anonymkode: 5dc05...f4c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Der er sa ikke uvanlige med feber hos barn i over fire dager? Mitt barn har hatt det ofte bed luftveisinfeksjoner. Har tatt tiden til hjelp, og brukt Paracet. 

Anonymkode: 8c063...d06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt var nettopp sykt på denne måten. Vi ringte til legevakt og fikk komme dit så barnet kunne få ventolin. Det hadde effekt. Fikk også resept på ventolin! De er forpliktet å hjelpe små syke barn!! Uansett!! Koronatelefonen kommar man jo ikke igjennom på om man ringer den!

Jeg hadde stått frem i media om jeg hadde opplevd å bli avvist på denne måten!

Alle har ikke korona, og barn blir vel heller ikke så syk av korona?

Anonymkode: 631e5...4f0

Nei, jeg tror ikke det er korona i det hele tatt. Vi har vært hjemme siden mandagen før utbruddet startet i Norge, og vi bor på bygda. Gir ingen mening at barnet skal ha korona. Men hun har symptomer på korona, og da kan de visst ikke ta henne inn på legevakten. Med mindre det er kritisk så klart, da sa de jeg måtte ringe 113 med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, mammahjarte skrev:

Eg hadde berre møtt opp eg. Har barnet innstramninger/dragninger i brystet? 

Ingen dragninger i brystet, bare veldig kort, lett og rask pust. Hadde hun hatt inndragninger hadde jeg insistert på hjelp med en gang. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er barnet?

kan du telle respirasjon igjen og gi en nøyaktig tilbakemelding på dette? 
hva er pulsen? 
feber? 
hvis du trykker barnet ditt på brystbenet, hvor lang tid tar det før «merket» blir borte.

vær nøyaktig i tilbakemeldingen. 

hilsen legevakt sykepleier. 

Barnet sover nå! Hun har god allmenntilstand (etter smertestillende), og la seg som normalt. Har telt 70, 70 og 62 pust (tok tiden med stoppeklokke og hadde barnet hvilende på fanget mitt). Har feber på rundt 38 etter smertestillende. Har vært oppe i 39,6, 39,4 og 39,4 når vi har målt før vi har gitt smertestillende de siste tre dagene.

Hun er som sagt ikke i en kritisk tilstand, men legevakten sa vi måtte ringe koronalegevakten, og det gjør meg jo bekymret for om vi burde gjøre noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnet sover nå! Hun har god allmenntilstand (etter smertestillende), og la seg som normalt. Har telt 70, 70 og 62 pust (tok tiden med stoppeklokke og hadde barnet hvilende på fanget mitt). Har feber på rundt 38 etter smertestillende. Har vært oppe i 39,6, 39,4 og 39,4 når vi har målt før vi har gitt smertestillende de siste tre dagene.

Hun er som sagt ikke i en kritisk tilstand, men legevakten sa vi måtte ringe koronalegevakten, og det gjør meg jo bekymret for om vi burde gjøre noe mer. 

Hva er puls og hvor gammel er barnet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva er puls og hvor gammel er barnet? 

Puls har jeg ikke målt, så det vet jeg ikke. Hvordan måler jeg det? Barnet er 15 mnd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mål enten i kjevegropen rett under øret eller  på håndleddet rett under tomlen. Tell i ett minutt, ikke bruk din egen tommel når du måler 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, 15 måneder gammel gutt med høy feber i 5 dager, hoste og diare.  Umulig å komme frem på tlf til fastlegen eller legevakta.  Jeg ringte 113 i dag og fikk sjekket ham av ambulansearbeiderne. Han måtte ikke legges inn, og fikk endelig time hos fastlegen i morgen. Det var ingen sure miner for at jeg ringte 113!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mål enten i kjevegropen rett under øret eller  på håndleddet rett under tomlen. Tell i ett minutt, ikke bruk din egen tommel når du måler 

Jeg får ikke målt det nå uten å vekke barnet. Det sover så lett akkurat nå. Jeg har hatt barnet liggende på fanget i hele dag, og har ikke tenkt over at barnet har hatt høy puls. Har kjent ganske mye på barnet for å kjenne feber, stryke for kos, kjent etter når det pustet osv. Jeg er ganske sikker på at barnet ikke har høy puls. Er det noe jeg burde finne ut av nå? Vegrer meg veldig for å vekke barnet for da sovner det ikke igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Xfreya skrev:

Samme her, 15 måneder gammel gutt med høy feber i 5 dager, hoste og diare.  Umulig å komme frem på tlf til fastlegen eller legevakta.  Jeg ringte 113 i dag og fikk sjekket ham av ambulansearbeiderne. Han måtte ikke legges inn, og fikk endelig time hos fastlegen i morgen. Det var ingen sure miner for at jeg ringte 113!

Åh, fikk du? Da tror jeg at jeg legger på koronatelefonen og prøver fastlegen igjen, og/eller 113 i morgen. Har ringt 9 timer nå, og er ikke sjans til å komme gjennom. Tror ikke barnet har korona eller må legges inn, men skulle gjerne ha sjekket barnet hos lege likevel siden det aldri har hent at barnet puster så fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...