Gå til innhold

Mange skoler er i gang med nettundervisning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vår skole høres det ikke ut som det er noe de vil prøve å få til. Her skal de stort sett bare jobbe videre med den toukers ukeplanen de fikk utlevert for en god stund siden. Og så kan vi ringe/maile læreren om det er noe vi lurer på, liksom. Andre skoler har tilnærmet full timeplan via Skype og andre digitale løsninger. Pussig at det skal være så stor forskjell. Hvordan er det hos dere? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student i praksis akkurat nå, men gjør stort sett det samme som lærerne bare i mindre grad. 

På skolen jeg er i praksis hos, har Teams og OneNote vært brukt i en del år, og alle elevene har egne pc-er. Dette er på ungdomstrinnet. I disse "hjemmeskole"-tidene vil det bli lagt opp til to-fire fag per dag, med ulike opplegg som elevene skal jobbe med i løpet av dagen. Det vil også bli lagt opp til såkalte "live"-sendinger, hvor lærerne kan kalle inn alle elevene til møte for å f.eks. gå igjennom et arbeidsark eller kjøre en type undervisning. Lærerne har også tider hver dag hvor de er tilgjengelige, slik at elevene kan sende de meldinger eller ringe de hvis de trenger hjelp.

Elevene kopierer arbeidsarkene inn i sin egen notatblokk på OneNote, og ved slutten av skoledagen (rundt 1-2) vil lærerne sjekke alle elevenes arbeid for å se hvordan de ligger an. Det blir gitt tilbakemeldinger på hva elevene har gjort, og notert ned hvem som ikke har gjort det de skulle. Da tar kontaktlærerne oppdraget i å kontakte elevene det gjelder for å høre hva som foregår hjemme, og om det f.eks. er sykdom eller barnepass som har hindret elevene i å gjøre skolearbeidet.

Praksislæreren jeg har er kontaktlærer, og tar sikte på å få snakket med hvertfall 3-4 elever hver dag via ringefunksjon, men det er også opprettet en egen klassechat, hvor elevene alltid kan stille spørsmål til hverandre. Lærerne tar også sikte på å ha veiledningsøkter med 2-3 elever flere ganger i uka, hvor de f.eks. går gjennom oppgavene fra den dagen, eller dagen før. Samtidig vil det også bli lagt opp til vurderinger via ringefunksjonen på Teams, ved for eksempel fagsamtaler eller fremføringer.

Selv om skolen jeg er i praksis hos nå er godt kjent med det digitale ved skolegangen o.l. så er det en stor omstilling for de fleste, men føler denne skolen foreløbig har en veldig fin plan på hvordan de skal gjøre situasjonen best mulig. Samtidig er lærerne ekstremt opptatt av at elevene blir oppfulgt, og mesteparten av kontortiden til lærerne vil gå til oppfølging, hjelp og snakking med elevene.

Anonymkode: 393a2...201

AnonymBruker
Skrevet

Her har de fått ukeplan, og det meste skal gjøres digitalt. Er ikke noe undervisning, men læreren har laget en gruppechat med hele klassen. 3. klasse.

Anonymkode: f5917...d58

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på småtrinnet, og vi har iPad. Bruker OneNote og Teams, og legger ut arbeid til elevene der hver dag. Deler dagen i to, med to ulike fag. I tillegg har de kunst og håndverksoppgaver og fysisk aktivitet ila dagen. Har kontakt med elevene underveis hele dagen. Hver elev oppsummerer dagen sin ved å skrive litt om den på slutten av hver dag. Jeg gir tilbakemelding til hver og en i begge fagene og i oppsummeringen. Rimelig heftige dager med andre ord. Så kommer oppfølging på epost av elever og foresatte, samt planlegging av opplegg med de andre på Teams. 

Anonymkode: 51718...977

• Opprett ny...