AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #41 Skrevet 18. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nja, det var kanskje ikke akkurat ordrett det du skrev, men du var vel inne på det. Ikke så lett å si når du har sitater og egne meninger om hverandre uten hermetegn eller noe. Anonymkode: 03e7a...f6b Ja, vel. Ser hva du mener. Jeg var forøvrig ikke den aller første du siterte, men jeg fant frem til det som ble nevnt tidligere i tråden. Leser man i barneloven så skal man gi omsorg osv for egne barn, og visse ting som at barna må ha innetider på kvelden og slike ting er en del av å ha omsorg for barna sine. Å gi husarrest er vel ikke å gi omsorg, mulig det kan bidra til å hindre barn fra å gjøre skade på seg selv og omgivelser, men det er likevel ikke riktig måte å gå frem på. Til ts: Cos kurs skal vise deg nye måter å se og forstå barnet ditt, hvorfor reagerer det slik, hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt i å utforske verden. Og det å gi husarrest er ikke innafor i det cos veiledningen er bygd opp på. Anonymkode: 3afe3...1f4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #42 Skrevet 18. mars 2020 Jeg har forstått cos kurset fint, lært meg og møte barnets følelser, og hjelpe barnet på en helt ny måte. Ønsker bare og høre meninger. Kommer nok heller aldri til og gi barnet mitt husarrest, men når jeg selv var 12 år så stjelte jeg i butikken, av den simple grunnen at jeg bodde i en liten bygd. Og hvis jeg var med dem og stjelte ble jeg godtatt og kul. Helt teit, i know. Men jeg la fram dette for kurs holderene, og da hadde de selv ikke noe svar. Fordi det verken var foreldre eller barnets feil i stor nok grad. Så de visste ikke selv hva som var best i en sånn situasjon. Jeg visste åpenbart at jeg gjorde noe galt og fikk kjempe dårlig samvittighet. Så fort jeg kutta ut ble jeg også kuttet ut av de kule folka, og ble alene. Ikke alltid de som vet har svaret en gang. Anonymkode: b87ce...344
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2020 #43 Skrevet 18. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forstått cos kurset fint, lært meg og møte barnets følelser, og hjelpe barnet på en helt ny måte. Ønsker bare og høre meninger. Kommer nok heller aldri til og gi barnet mitt husarrest, men når jeg selv var 12 år så stjelte jeg i butikken, av den simple grunnen at jeg bodde i en liten bygd. Og hvis jeg var med dem og stjelte ble jeg godtatt og kul. Helt teit, i know. Men jeg la fram dette for kurs holderene, og da hadde de selv ikke noe svar. Fordi det verken var foreldre eller barnets feil i stor nok grad. Så de visste ikke selv hva som var best i en sånn situasjon. Jeg visste åpenbart at jeg gjorde noe galt og fikk kjempe dårlig samvittighet. Så fort jeg kutta ut ble jeg også kuttet ut av de kule folka, og ble alene. Ikke alltid de som vet har svaret en gang. Anonymkode: b87ce...344 Dette her går selvsagt innunder å gi et barn rammer, struktur og emosjonell ivaretakelse så barnet utvikler evne til å ta hensiktsmessige valg i de omgivelsene man befinner seg i. Og når sånt likevel skjer, så snakker man med barnet om temaer innenfor det som omhandler selvbilde, egne grenser, lover og regler, stå imot gruppepress, hva betyr å være kul, er det viktig å være kul, hva er viktig osv osv. Ikke noe big hokus pokus ved det, vel.. Anonymkode: ffe12...353
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #44 Skrevet 19. mars 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forstått cos kurset fint, lært meg og møte barnets følelser, og hjelpe barnet på en helt ny måte. Ønsker bare og høre meninger. Kommer nok heller aldri til og gi barnet mitt husarrest, men når jeg selv var 12 år så stjelte jeg i butikken, av den simple grunnen at jeg bodde i en liten bygd. Og hvis jeg var med dem og stjelte ble jeg godtatt og kul. Helt teit, i know. Men jeg la fram dette for kurs holderene, og da hadde de selv ikke noe svar. Fordi det verken var foreldre eller barnets feil i stor nok grad. Så de visste ikke selv hva som var best i en sånn situasjon. Jeg visste åpenbart at jeg gjorde noe galt og fikk kjempe dårlig samvittighet. Så fort jeg kutta ut ble jeg også kuttet ut av de kule folka, og ble alene. Ikke alltid de som vet har svaret en gang. Anonymkode: b87ce...344 Nei, det har du ikke. Du skrev selv at "Gjør de noe skikkelig galt skal de nå også få husarrest syntes jeg. " Da har du ikke forstått kurset. Poenget er jo at hvis foreldrene dine hadde hatt en COS-tilnærming i barndommen sin hadde du aldri gjort noe så dumt som å stjele for å være kul. Anonymkode: 60f08...ddd 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #45 Skrevet 19. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har du ikke. Du skrev selv at "Gjør de noe skikkelig galt skal de nå også få husarrest syntes jeg. " Da har du ikke forstått kurset. Poenget er jo at hvis foreldrene dine hadde hatt en COS-tilnærming i barndommen sin hadde du aldri gjort noe så dumt som å stjele for å være kul. Anonymkode: 60f08...ddd Hmmm, tror nok ikke det. Jeg hadde en ganske flott barndom, og som sagt det blir en helt annen situasjon sa de, og at det er ikke godt og si hva man skal gjøre da. (Cos leder sitt svar) Det var for og skape reaksjoner, og få mere svar, på kg funker det bare og si dumme ting om man skal få litt svar, så dette med husarrest var absolutt ikke sant 😊 Anonymkode: b87ce...344
jabx Skrevet 19. mars 2020 #46 Skrevet 19. mars 2020 (endret) 22 timer siden, Krok1 skrev: Det er noe veldig annet å nekte folk i husstanden din å gå ut for å plage dem og det å sende barnet på rommet en stund fordi det kaster ting, knuser ting og slår de andre. Det skjønner de fleste. Timeout fungerer ikke. Heller ikke husarrest. Et barn som nettopp har knust ting og slått andre har store problemer og trenger hjelp, ikke isolasjon. Endret 19. mars 2020 av jabx 3
Krok1 Skrevet 19. mars 2020 #47 Skrevet 19. mars 2020 2 hours ago, jabx said: Timeout fungerer ikke. Heller ikke husarrest. Et barn som nettopp har knust ting og slått andre har store problemer og trenger hjelp, ikke isolasjon. Norskkunnskaper hjelper, dog. Nyansert tenking også. Og begrepsavklaring. Time out, husarrest og isolasjon er tre forskjellige ting. Man kan gi barn time out uten å la de være alene, innestengt, lenket fast. Og man bør ikke la et barn fortsette med voldelig adferd frem til neste ledige time for profesjonell hjelp. Å fjerne et barn fra situasjonen gir fullstendig mening, selv om barnet trenger hjelp. Og trenger ikke medføre isolasjon.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #48 Skrevet 19. mars 2020 Er det barnevernet som har regisert COS-kursene? Er de laget for ressurssvake foreldre som folk har påstått her inne? Anonymkode: 3229c...b4c
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #49 Skrevet 19. mars 2020 31 minutter siden, AnonymBruker said: Er det barnevernet som har regisert COS-kursene? Er de laget for ressurssvake foreldre som folk har påstått her inne? Anonymkode: 3229c...b4c Nei. Det er ikke barnevernet som har laget disse Anonymkode: 049d1...d39
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #50 Skrevet 19. mars 2020 Nei, jeg har fått høre at jeg er veldig ressurssterk. Jeg vet mine styrker og svakheter og vet hva jeg kan spille på. Det er et verktøy og hjelpemiddel i barneoppdragelse. Anonymkode: 3afe3...1f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå