Gå til innhold

COS kurs

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på cos kurs, og fikk beskjed om at barn aldri skal få husarrest, skal vi virkelig la barna vokse opp på silkeputer. Gjør de noe skikkelig galt skal de nå også få husarrest syntes jeg. 

Anonymkode: b87ce...344

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Finnes da andre og bedre konsekvenser enn husarrest. 

Anonymkode: dc74b...c2e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Husarrest kan kanskje være greit hvis de mobber eller slår en annen, stjeler i butikken eller drikker seg full. Sjeldne tilfeller. Jeg gjorde aldri noe som gjorde meg fortjent til slik straff, heller ikke mine søsken eller deres barn.

Ellers synes jeg vel ikke husarrest er noen grusom straff. Slik jeg forstår det er det at man må holde seg hjemme etter skolen en ettermiddag (eller mer), og ikke får gå ut og treffe andre.

Anonymkode: 9fa18...170

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husarrest er laget for en annen tid hvor barna faktisk ønsket å gå ut. Det var ingen PC eller mobil å underholde seg med. Og selv på den tiden så fungerte det ikke spesielt bra.

I dagens digitale tidsalder så kommer det ikke til å fungere, de vil bare skrive sinte meldinger til sine venner om deg.

Anonymkode: 67a9c...e34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husarrest kan kanskje være greit hvis de mobber eller slår en annen, stjeler i butikken eller drikker seg full. Sjeldne tilfeller. Jeg gjorde aldri noe som gjorde meg fortjent til slik straff, heller ikke mine søsken eller deres barn.

Ellers synes jeg vel ikke husarrest er noen grusom straff. Slik jeg forstår det er det at man må holde seg hjemme etter skolen en ettermiddag (eller mer), og ikke får gå ut og treffe andre.

Anonymkode: 9fa18...170

Jeg spurte om det, da sa de at det var foreldre det var noe galt med om det skjedde. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husarrest er laget for en annen tid hvor barna faktisk ønsket å gå ut. Det var ingen PC eller mobil å underholde seg med. Og selv på den tiden så fungerte det ikke spesielt bra.

I dagens digitale tidsalder så kommer det ikke til å fungere, de vil bare skrive sinte meldinger til sine venner om deg.

Anonymkode: 67a9c...e34

Man tar jo selvfølgelig vekk tlf of pc. Det skal jo faktisk være kjedelig. 

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var på cos kurs, og fikk beskjed om at barn aldri skal få husarrest, skal vi virkelig la barna vokse opp på silkeputer. Gjør de noe skikkelig galt skal de nå også få husarrest syntes jeg. 

I utgangspunktet er Barnevernet noe man ikke trenger å utsette seg for. Cos kurs er en del av hva Barnevernet tilbyr. De har ødelagt nok for barn. 

Anonymkode: 253f5...d28

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet er Barnevernet noe man ikke trenger å utsette seg for. Cos kurs er en del av hva Barnevernet tilbyr. De har ødelagt nok for barn. 

Ble tilbudt via helsestasjon her. 

AnonymBruker
Skrevet

Husarrest er faktisk ulovlig. Husker ikke hvor jeg leste det, men var linket til rett lovtekst. Men selvsagt er det ikke noe man skal gjennomføre. Det er utdatert og noe alle oppegående burde innse.

Anonymkode: 049d1...d39

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Her er cos noe alle får tilbud om gjennom helsestasjon 

AnonymBruker
Skrevet

Man skal vel ikke gi skammekrok på noe som helst måte. 

Anonymkode: f5219...6c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husarrest er faktisk ulovlig. Husker ikke hvor jeg leste det, men var linket til rett lovtekst. Men selvsagt er det ikke noe man skal gjennomføre. Det er utdatert og noe alle oppegående burde innse.

Kilde: "husker ikke" 

Sounds legit 😂

Anonymkode: 03e7a...f6b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Paragraf 219 i straffeloven og paragraf 30 i barneloven omhandler husarrest. Så ja, du kan bli straffet om du gir husarrest ifølge de paragrafene. Fordi det omhandler å kunne bevege seg fritt. 

Anonymkode: 3afe3...1f4

AnonymBruker
Skrevet

Finnes andre og bedre metoder 

Anonymkode: 014f6...0eb

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Paragraf 219 i straffeloven og paragraf 30 i barneloven omhandler husarrest. Så ja, du kan bli straffet om du gir husarrest ifølge de paragrafene. Fordi det omhandler å kunne bevege seg fritt. 

Ingen foreldre lar barna sine "bevege seg fritt". Ser forøvrig ingenting om husarrest i de paragrafene du nevner? 🤔

• Liker 10
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg spurte om det, da sa de at det var foreldre det var noe galt med om det skjedde. 

Poenget er jo at man skal holde på den gode og nære relasjonen og tilknytningen som gjør at barna tar deg/dere foreldre på alvor og dermed tar til seg korrigering. Har det gått så langt at barn blir utagerende og driver med anti-sosial atferd har foreldrene feilet en god stund med å tone seg inn på barnas behov.

Anonymkode: 097f6...9ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du har virkelig ikke fått med deg poenget med hele kurset, om det var slik du forsto det! 

Anonymkode: 21939...a11

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen foreldre lar barna sine "bevege seg fritt". Ser forøvrig ingenting om husarrest i de paragrafene du nevner? 🤔

§ 219. Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt mishandler

a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer,
b) sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg

straffes med fengsel inntil 4 år.

Dersom mishandlingen er grov eller fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse, er straffen fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om mishandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den har vart over lang tid og om det foreligger forhold som nevnt i § 232.

Medvirkning straffes på samme måte

Ved husarrest, så blir jo barnet i huset. Eller på rommet. Det er "ok" en liten stund, kanskje så barnet får roet seg, tenkt seg litt om eller lignende, men dersom det varer i timesvis, dagesvis eller ukesvis, barnet blir skremt eller sliter med å stole på foreldre etter dette (psykisk vold) så kan det såvisst straffes. 

Å bevege seg fritt til en viss grad lar man jo barna sine gjøre, litt etter litt etter alder, men det å gå inn for å straffe barnet ved å nekte barnet å bevege seg utenfor rommet sitt, utenfor huset. Du merker vel selv at ved å bli isolert så endrer psyken seg? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreslår at du tar kurset igjen, for du har ikke skjønt hva COS handler om i det hele tatt. 

Anonymkode: 60f08...ddd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

§ 219. Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt mishandler

a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer,
b) sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg

straffes med fengsel inntil 4 år.

Dersom mishandlingen er grov eller fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse, er straffen fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om mishandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den har vart over lang tid og om det foreligger forhold som nevnt i § 232.

Medvirkning straffes på samme måte

Ved husarrest, så blir jo barnet i huset. Eller på rommet. Det er "ok" en liten stund, kanskje så barnet får roet seg, tenkt seg litt om eller lignende, men dersom det varer i timesvis, dagesvis eller ukesvis, barnet blir skremt eller sliter med å stole på foreldre etter dette (psykisk vold) så kan det såvisst straffes. 

Å bevege seg fritt til en viss grad lar man jo barna sine gjøre, litt etter litt etter alder, men det å gå inn for å straffe barnet ved å nekte barnet å bevege seg utenfor rommet sitt, utenfor huset. Du merker vel selv at ved å bli isolert så endrer psyken seg? 

Her tolker du fritt slik som du selv ønsker. Skal man følge dette slik du mener vil også for eksempel innetider på kvelden være straffbart. Og det er jo helt bak mål. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...