Gå til innhold

Vente på permittering eller søke om omsorgspenger for barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er usikker hva jeg skal gjøre i disse dager da vi får lite info fra arbeidsgiver annet enn generell info fra regjeringen pr dag. Noen har nevnt at det vil komme permitteringer, vil anta jeg er i faresonen siden jeg ble ansatt for noen måneder siden. Har pr nå hjemmekontor. 

Har to barn hjemme pga stengt skole/barnehage. 

Hodet er så fullt av tanker at jeg greier ikke å tenke på hva som er mest fornuftig og best for oss. Vurderer å søke om omsorgspenger (20dager) slik jeg får ha fullt fokus på barna i disse dager, men hvordan gjør jeg det og hvordan fungerer dette? Alternativet er å sitte på gjerdet å vente på info fra ledelsen.. 

Anonymkode: e132d...ab8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke søke NAV om omsorgspenger. Det er arbeidsgiver som dekker de første 10 dagene (som med sykt barn dager). Om du blir permittert  faller retten til omsorgsdager bort, da du ikke lenger har inntektstap. 

Anonymkode: b891d...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke søke NAV om omsorgspenger. Det er arbeidsgiver som dekker de første 10 dagene (som med sykt barn dager). Om du blir permittert  faller retten til omsorgsdager bort, da du ikke lenger har inntektstap. 

Et av tiltakene fra regjeringen var vel at omsorgspenger for syke barn skulle dobles inntil videre? 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er ikke vedtatt enda. Og uansett er ikke omsorgspenger en ytelse du kan forhåndssøke om. Vanligvis betaler arbeidsgiver (som lønn). For de som har utvidet rett kan arbeidsgiver søke refusjon fra NAV fra 11.dag. Det er altså det vi vanligvis kjenner som sykt barn dager. 

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et av tiltakene fra regjeringen var vel at omsorgspenger for syke barn skulle dobles inntil videre? 

Og arbeidsgiver betaler bare for de to første dagene. 

I tillegg må partners dager overføres for de av oss som har en partner i samfunnskritisk stilling som ikke kan ta noen av disse dagene. Dette MÅ på plass, ellers vil vi som har partner i f.eks helsevesenet straffes hardt økonomisk. 

Anonymkode: 6fe2c...46c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...