Gå til innhold

Hvem med kroniske sykdommer er utsatt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

hvem med kroniske sykdommer er utsatt? Gjelder det alle typer kroniske sykdommer eller bare de alvorlige og de som gjelder luftveiene? Jeg har selv en kronisk tarmsykdom - er jeg da «ekstra utsatt» eller faller desse typer kroniske sykdommer utenfor risikogruppa?

Anonymkode: 78bb1...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når det gjelder tarmsykdom har jeg kun fått med meg at de som får immunsupprimerende medikamenter kan være utsatt for alvorlig sykdom.

Anonymkode: 432e6...a4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har autoimmun sykdom, kraftig psoriasis, men det er det jo mange som har? Vet ikke om jeg er utsatt 

Anonymkode: 98a6c...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har autoimmun sykdom, kraftig psoriasis, men det er det jo mange som har? Vet ikke om jeg er utsatt 

Anonymkode: 98a6c...669

Øker det risiko for cytokinstorm? Tenker på autoimmune sykdommer..

Anonymkode: e1561...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er risiko gruppene:
1. Kreftpasienter
2. De med diabetes, men her er faren hos de som har ukontrollert diabetes og senkomplikasjoner pga dette.
3. De med hjerte og karsykdommer. Feks hjertesvikt, høyt blodtrykk, astma, kols

Men mye kommer ann på alder her. En som er 30 uansett sykdom ovenfor vil ha mye bedre sjans til å overleve enn noen på 80. Det er heller ikke garantert at man stryker med selv om man er gammel eller har disse sykdommene heller. MAnge har jo kreft, diabetes og hjerte/kar sykdommer men overlever jo de også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, tussi84 said:

Dette er risiko gruppene:
1. Kreftpasienter
2. De med diabetes, men her er faren hos de som har ukontrollert diabetes og senkomplikasjoner pga dette.
3. De med hjerte og karsykdommer. Feks hjertesvikt, høyt blodtrykk, astma, kols

Men mye kommer ann på alder her. En som er 30 uansett sykdom ovenfor vil ha mye bedre sjans til å overleve enn noen på 80. Det er heller ikke garantert at man stryker med selv om man er gammel eller har disse sykdommene heller. MAnge har jo kreft, diabetes og hjerte/kar sykdommer men overlever jo de også.

Håper du er klar over at astma og Kols ikke er hjerte/karsykdommer. Lungesykdommer er en egen kategori.

Anonymkode: 50833...16c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Håper du er klar over at astma og Kols ikke er hjerte/karsykdommer. Lungesykdommer er en egen kategori.

Anonymkode: 50833...16c

ja da, men glemte å sette på lungesykdommer bak, regnet med at folk skjønner hva jeg mente.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det vet vi jo ikke sikkert ennå.

Anonymkode: a7f60...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diabetes, høyt blodtrykk, hjertesykdom. Leste en interessant artikkel om det. Blodomløpet er viktig for at immuncellene skal komme frem og fungerer riktig, ellers går lungene adundas, og da svikter hele oksygenopptaket. 

Anonymkode: 7a030...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Øker det risiko for cytokinstorm? Tenker på autoimmune sykdommer..

Anonymkode: e1561...702

Dette lurer jeg også på... har to auto-immune sykdommer :(

Anonymkode: 1d95e...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vist utsatt pga medisinene jeg bruker mot leddgikt. Tviler ikke på det da jeg pleier å få sepsis hvert 3 år. Det er pga medisinene.

Anonymkode: 791e5...ad8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei dere.

Det er et lyspunkt for meg å se at noen endelig spør. Til alle dere som leser. Jeg er en 50 år gammel mann som sliter med svakt hjertet. Jeg og kona har vært gift i snart 20 år og jeg må si det at jeg er helt forskrekket over dette viruset som har herjet innover vårt kjæreste Norge. Jeg er livredd for å gå ut blant mennesker og håper at dere alle kan forestille dere hvor fatalt det ville vært for ikke bare meg men alle andre med kroniske sykdommer og måtte forlate sine kjære på bekostning av mennesker som er uansvarlige og ikke gjør noen grep for å hindre spredning. Nå mener jeg dere som har viruset. Som i denne tid har fått symptomer som kan ligne Corona. Og sikkert ikke er det. Allikevel er vi alle som kan ha disse lignende symptomene pålagt å holde seg inne. Jeg håper dere kan innse hvor alvorlig dette egentlig er. Jeg vil ikke at Norge blir sånn som det er Italia akkurat nå. Det skal ikke mye til dere. Hold motet oppe og følg med på hva det norske helsevesen råder dere til å gjøre. 

Ønsker alle en god natt videre. Hilsen bekymret mann som ikke får sove. 

Anonymkode: 0f6eb...54e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er noen av de utsatte gruppene:

91A74406-CC61-49EE-8E88-F065C09512EE.jpeg

Anonymkode: aa117...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er noen av de utsatte gruppene:

91A74406-CC61-49EE-8E88-F065C09512EE.jpeg

Anonymkode: aa117...979

Hva betyr immune suppressed for autoimmunety? Lik flere i tråden har jeg autoimmun kronisk sykdom. Jeg har både fått høre at jeg er risiko og ikke-risiko av lege og et ikke lenger hva jeg skal tro?

Anonymkode: eaaa3...557

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du går på immun dempende medisin feks. Som biologisk medisin. 

Anonymkode: 0aa4a...64b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr immune suppressed for autoimmunety? Lik flere i tråden har jeg autoimmun kronisk sykdom. Jeg har både fått høre at jeg er risiko og ikke-risiko av lege og et ikke lenger hva jeg skal tro?

Anonymkode: eaaa3...557

Bl a at du går på anti-immun medisin f eks fordi du har hatt organtransplantasjon eller at du har en sykdom som krever slike medisiner. Isåfall er du i risikogruppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvem med kroniske sykdommer er utsatt? Gjelder det alle typer kroniske sykdommer eller bare de alvorlige og de som gjelder luftveiene? Jeg har selv en kronisk tarmsykdom - er jeg da «ekstra utsatt» eller faller desse typer kroniske sykdommer utenfor risikogruppa?

Anonymkode: 78bb1...93a

Jeg har crohns, og ut i fra hva jeg har forstått er jeg i risikogruppen på grunn av behandlingen, ikke på grunn av sykdommen i seg selv.

Det er vel slik at de fleste med autoimmune sykdommer behandles med immunsupressiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...