Gå til innhold

«Bare eldre og kronisk syke er utsatt»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Senest idag gjentok Erna at bare de som er eldre og kronisk syke er særlig utsatt. Det er liksom ikke farlig for oss andre. Men hvorfor melder da Italia om flere tilfeller der relativt unge mennesker uten kronisk sykdom dør? I tillegg har de nå ett rangeringssystem i Italia på hvem som får leve og hvem som blir «etterlatt for å dø». Folk som er 60 og oppover får bare oksygen og smertestillende, og blir ellers etterlatt uten livreddende behandling. 60 er ett VELDIG lavt tall. Det vil da altså si at de har en overflod av unge mennesker som er alvorlig syke. Selv har vi en mann her i Norge som var intervjuet på VG. Han har ligget på intensiv avdelingen i 11-12 dager og flere ganger trodd han skulle dø av viruset. Ingen kroniske sykdommer og er sunn og trener 5 ganger i uka stod det. Bare 48 år gammel. Poenget er at media nå skriver om flere tilfeller der unge mennesker uten kronisk sykdom har dødd eller blitt alvorlig syke. Hvorfor blir ikke dette anerkjent og snakket mer om av myndighetene?? 

Anonymkode: 1059e...e9d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen andre som stusser på dette???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og alle som ellers har hjemmeulykker, ski, eller bilulykker, hjerteinfarkt, slag, alvorlige komplikasjoner ved vanlig influensa, eller lungebetennelse, og annen livstruende sykdom som f.eks. kreft  som trenger intensivbehandling, for alle skal oppi de samme begrensede antall senger, og behandles av helsepersonell som mangler verneutstyr siden egoistfolket har hamstret til seg selv.  

Anonymkode: 24112...08f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert av samme grunn som man tonet ned viruset for to uker siden: For å ikke lage panikk.

Forestill deg reaksjonen om enkelte rosabloggere plutselig fikk vite at de er i faresonen, og at livet handler om noe mer enn rosa negler og nye vesker.

Det ville ha ført til apokalyptiske scener som får Hollywood-filmer om verdens undergang til å fremstå som barne-TV..

Anonymkode: ab65e...839

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper dette viruset gjør de fleste mildt syke (mildt som i at man klarer seg fint hjemme), mens noen blir så syk at de trenger sykehusinnleggelse. Det er helt vilkårlig hvem som blir så syk. Er du ung og frisk tåler du bedre å bli så syk og behandlingen man får for å overleve. 

Er du gammel eller har underliggende sykdom tåler du det dårligere, eller kanskje ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: f6abe...02a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tipper dette viruset gjør de fleste mildt syke (mildt som i at man klarer seg fint hjemme), mens noen blir så syk at de trenger sykehusinnleggelse. Det er helt vilkårlig hvem som blir så syk. Er du ung og frisk tåler du bedre å bli så syk og behandlingen man får for å overleve. 

Er du gammel eller har underliggende sykdom tåler du det dårligere, eller kanskje ikke i det hele tatt. 

Har du en underliggende sykdom har man vel større sjangs for å bli kritisk syk også. Men alle kan bli kritisk syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Senest idag gjentok Erna at bare de som er eldre og kronisk syke er særlig utsatt. Det er liksom ikke farlig for oss andre. Men hvorfor melder da Italia om flere tilfeller der relativt unge mennesker uten kronisk sykdom dør? I tillegg har de nå ett rangeringssystem i Italia på hvem som får leve og hvem som blir «etterlatt for å dø». Folk som er 60 og oppover får bare oksygen og smertestillende, og blir ellers etterlatt uten livreddende behandling. 60 er ett VELDIG lavt tall. Det vil da altså si at de har en overflod av unge mennesker som er alvorlig syke. Selv har vi en mann her i Norge som var intervjuet på VG. Han har ligget på intensiv avdelingen i 11-12 dager og flere ganger trodd han skulle dø av viruset. Ingen kroniske sykdommer og er sunn og trener 5 ganger i uka stod det. Bare 48 år gammel. Poenget er at media nå skriver om flere tilfeller der unge mennesker uten kronisk sykdom har dødd eller blitt alvorlig syke. Hvorfor blir ikke dette anerkjent og snakket mer om av myndighetene?? 

Du må bare vurdere hva ulik informasjon innebærer selv, da veldig mye legges frem på en sikkert velmenende, men litt irriterende måte, for å ikke skape panikk. Noen blir veldig begeistret når Høie f.eks sier 80% får mindre alvorlig sykdom og tenker ikke på hva utsagnet faktisk innebærer. 20% med alvorlig sykdom er BRUTALT fordi vi snakker om en veldig stor gruppe som blir syk. Personlig er jeg litt oppgitt over at folk bare ikke klarer å vurdere info kritisk selv. Alle er redd Ebola og ser det som dødsdom, til tross for at det "bare" har en dødelighet på 50%. Så det er UNDERLIG at folk ikke skjønner at Covid-19 er farlig for dem også, selv om dødeligheten er mye lavere enn Ebola. Informasjon fra Kina sier heller ikke at yngre folk ikke ble syke og døde av dette. Whislebloweren som var lege var ung og døde f.eks. Tallene fra Kina sier at 80% av de døde var over 60. 60 er ikke gammelt og at 20% av de døde var under 60 er ikke et neglisjerbart tall. Tallene for de døde sa også at 75% hadde underliggende sykdom. 15% av de døde var altså friske mennesker. Da er det ikke overraskende at denne 48 år gamle mannen ble så syk som han ble. Det står helt i forhold til erfaringer som er allment tilgjengelig. Det Erna sier er også korrekt: folk med underliggende sykdommer og høy alder er mer utsatt for fatalt utfall av ca alt av infeksjoner og hun sier jo ikke at yngre ikke kan bli syke og dø. Hun sier at de som alltid er utsatt er spesielt ille ute, som er sant. Hun nevner heller ikke hvor stor del av befolkningen de over 60, pluss de med kronisk sykdom i alle aldre utgjør=betydelig del. Man må bare tenke litt selv, fordi myndighetene serverer suppe med t-skje fordi mange mennesker ikke klarer å forholde seg til ting som: "DU kan også dø og dør ikke du, dør gjerne noen du er glad i av dette"

Anonymkode: 53434...55a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle kan bli kritisk syk og trenge medisinsk hjelp ved en virusinfeksjon. Sannsynligheten for at dette skjer om du er relativt ung og uten underliggende sykdommer, er forsvinnende lav. Men kombinerer du at dette skjer med mange samtidig, med et sprengt helsevesen, vil også et visst antall unge og friske være utsatt. 

Vi gjør likevel disse grepene for å beskytte de i risikogruppen. Jeg finnes ikke redd for egen del, og vi gjør det vi kan når det kommer til jobb, handle for andre, og bidra der vi kan, selv om det eksponerer oss mer enn om vi hadde vært egoister og låst oss inne hjemme. Jeg blir direkte provosert av alle unge og friske mennesker som ikke bidrar med sitt i disse dager, da de er redd for eget liv. 

Anonymkode: 4db72...a09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å skremme noen. Men husk at myndighetene har failet akkurat som staten i Wuhan gjorde. De ville ikke at dette skulle gå på bekostning av økonomien og landet. Og de holder mye skjult for at folk ikke skal få panikk eller at det skal skape hysteri. Husk at på 1918 tallet så døde langt flere av et eller annet virus enn de som døde under første og andre verdens krig. Vi reiser mer idag. Alt er blitt mer avansert. Og er ingen vaksine ute snart så kommer dette lynraskt til å gå helt ut av kontroll. Det har det allerede også gjort som dere ser. Det er derfor Erna plutselig sperret opp øynene. Alvoret har sunket inn og jeg har har sett flere videoer av unge mennesker som dør av dette viruset rundt om i de mest utsatte landene. Det er jo 2 covid-19. En er mild og en er forferdelig å skulle få. Jeg kan ikke huske og ha opplevd en slik globalisert krise i det hele tatt. Det er enormt mye som skurrer og vi må bare stole. På at vi kan bremse dette utbruddet her. Sammen som ett folk og følge myndighetenes tiltak. Vær varsomme. Jeg tror det blir noen helt uvirkelige uker foran oss. 

Anonymkode: d9972...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er kronisk syk, med flere sykdommer som vil kunne sette meg helt ut av spill i kombinasjon med en alvorlig tilleggssykdom. Til tross for dette, opplever jeg at jeg har roen i langt større grad enn tilsynelatende friske mennesker. Kanskje fordi jeg er vant til å være syk, vant til å lytte til kroppen, men ikke så mye at det hindrer meg i å ha et liv? Jeg er ute hver dag og går tur, men jeg handler når det er rolig. Jeg vasker hendene akkurat som før - når jeg kommer hjem, før jeg skal i gang med matlaging, osv osv. Jeg gikk til og med på treningssenter helt de ble stengt. Men da tidlig på morgen, og med hyppige turer bort til antibacdispenseren. Med 40 år med sykdom, tenker jeg at jeg har grei kontroll på kroppen min sine signaler, og jeg er kanskje heller ikke så redd for sykdom og hvordan den påvirker livet som andre normalt friske. 

Poenget er - normalt friske må slutte å være så inderlig bekymret. Dette kommer til å gå over, og mest sannsynlig overlever du. Om du blir syk, ja, så blir du syk. Du kommer igjennom det og.

Anonymkode: 4855c...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faren er større - når en er eldre, har komplikasjoner, og så videre.

Men også unge, i god form, folk har fått en alvorlig korona-infeksjon.

Ingen er immun.

Dette er ikke en lek. Dette er ikke "ufarlig for oss under 50".

https://www.businessinsider.com/why-coronavirus-killed-young-chinese-doctors-2020-2

Anonymkode: 08eca...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så klart aldri bare, men de som er under en viss alder og er relativt friske er lite utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...