AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #1 Skrevet 16. mars 2020 Det kan da umulig være bare fordi menn røyker mer? Er det noen som har lest noe om mulige årsaker? Anonymkode: c976e...810
NewInTown Skrevet 16. mars 2020 #2 Skrevet 16. mars 2020 Evt. dårligere håndhygiene. Mer utsatt pga. at de har oppholdt seg mer sammen med andre i smittesoner, osv. Kan være tusen faktorer eller årsaker. 11
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #3 Skrevet 16. mars 2020 Viruset må være produsert av en hevngjerrig kvinne. Anonymkode: 5769d...353 5
Hadley Skrevet 16. mars 2020 #4 Skrevet 16. mars 2020 Menn dør tidligere i ALLE land uansett, så ikke nødvendigvis noe med smitte å gjøre. 2
NewInTown Skrevet 16. mars 2020 #5 Skrevet 16. mars 2020 Men hvem som dør av sykdommen og ikke, kan jo ha med røyking å gjøre ja. Svake lunger eller røykskadde lunger hjelper ikke når man får viruset. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #6 Skrevet 16. mars 2020 Kanskje de er mer utendørs? Anonymkode: 30b33...cd1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #7 Skrevet 16. mars 2020 8 minutter siden, NewInTown said: Evt. dårligere håndhygiene. Mer utsatt pga. at de har oppholdt seg mer sammen med andre i smittesoner, osv. Kan være tusen faktorer eller årsaker. Men i Italia bor jo gjerne storfamilier sammen, og da skulle man tro at alle er utsatt for samme smittefare? Anonymkode: c976e...810 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #8 Skrevet 16. mars 2020 Jeg har aldri hørt noe om at menn generelt sett blir lettere syk av andre influensa-sykdommer. Dersom håndvask, røyking eller andre generelle ting hadde vært årsaken så ville det vel vært det samme uansett om det var korona eller annen influensa. Vi vet at barn i mindre grad enn andre blir syke av dette viruset. Slik jeg forstår det så er det litt uvanlig. At normalt er barn en av risikogruppene. Så de stikker seg ut som lite sårbare i forhold til akkurat dette viruset. Da kan det vel likegodt være en særegenhet ved dette viruset som gjør menn ekstra sårbare. Anonymkode: beca1...025 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #9 Skrevet 16. mars 2020 Mange bor tettere, i storfamiler. De minste barna er ofte hjemme med famile/besteforeldre på dagtid. De tar og kysser mye på hverandre. Ikke bare på de nærmeste . De lever lengre. Så på nyhetene nå at snittalderen på de døde er på over 80 år. Anonymkode: 473a9...a48
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #10 Skrevet 16. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Mange bor tettere, i storfamiler. De minste barna er ofte hjemme med famile/besteforeldre på dagtid. De tar og kysser mye på hverandre. Ikke bare på de nærmeste . De lever lengre. Så på nyhetene nå at snittalderen på de døde er på over 80 år. Anonymkode: 473a9...a48 Ja, men menn kysser vel ikke mer på hverandre og er mer sammen med barnebarn på dagtid enn kvinner. Anonymkode: c976e...810 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #11 Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har aldri hørt noe om at menn generelt sett blir lettere syk av andre influensa-sykdommer. Dersom håndvask, røyking eller andre generelle ting hadde vært årsaken så ville det vel vært det samme uansett om det var korona eller annen influensa. Vi vet at barn i mindre grad enn andre blir syke av dette viruset. Slik jeg forstår det så er det litt uvanlig. At normalt er barn en av risikogruppene. Så de stikker seg ut som lite sårbare i forhold til akkurat dette viruset. Da kan det vel likegodt være en særegenhet ved dette viruset som gjør menn ekstra sårbare. Anonymkode: beca1...025 Ja, det tenker jeg også. Veldig merkelig. Anonymkode: c976e...810
Dalmatian Skrevet 16. mars 2020 #12 Skrevet 16. mars 2020 Stakkars, menn er ikke svake eller forkastelige.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #13 Skrevet 16. mars 2020 Jeg så en oversikt over håndhygiene for ulike land en eller annen plass, og kun 50% av italienerne vasket seg på henda etter nr. to på toalettet. Gjett hvem som stakk av med førsteplassen over dårlig håndhygiene? Kina:P For nordmenn var det non og 70% tror jeg, så vi har ikke akkurat grunn til å dra frem konfettikanonen vi heller. Og mulig jeg stereotyper, men har litt inntrykk av at menn generelt, uavhengig av land, er mer slurvete med håndvasken. Grøsser av å tenke på hvor mange folk jeg har håndhilst på som ikke har vaska hendene etter å ha gravd seg rundt ved kaviarstjerna. Anonymkode: b7b9c...147 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #14 Skrevet 16. mars 2020 Jeg har lest at et av årsakene til at menn smittes lettere er at de har generelt dårligere hygiene-på verdensbasis. Anonymkode: 3e7f2...6b6 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #15 Skrevet 16. mars 2020 Jeg bor i Italia, og kan kanskje forklare litt av årsaken. I den eldre generasjon er vanlig at kvinnene er sjef på kjøkkenet. Måltidene serveres til faste tider hver dag (omtrent på minuttet 😉 ). Når lunsjen (pranzo) er fortært, rusler mennene til nærmeste kaffebar/bar for å treffe kompisene og diskutere fotball og politikk, mens kvinnene rydder opp på kjøkkenet og begynner tilberedingen av neste måltid (middag eller cena som det heter på italiensk). Samme prosedyre foregår også ofte etter middagen: De gamle mennene går på bar for en kopp kaffe, mens kona rydder kjøkkenet. Mange av de eldre mennene som dør nå, er smittet for 1 eller 2 uker siden, før barene/kaffebarene ble stengt. Anonymkode: 66133...94f 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #16 Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg så en oversikt over håndhygiene for ulike land en eller annen plass, og kun 50% av italienerne vasket seg på henda etter nr. to på toalettet. Gjett hvem som stakk av med førsteplassen over dårlig håndhygiene? Kina:P For nordmenn var det non og 70% tror jeg, så vi har ikke akkurat grunn til å dra frem konfettikanonen vi heller. Og mulig jeg stereotyper, men har litt inntrykk av at menn generelt, uavhengig av land, er mer slurvete med håndvasken. Grøsser av å tenke på hvor mange folk jeg har håndhilst på som ikke har vaska hendene etter å ha gravd seg rundt ved kaviarstjerna. Anonymkode: b7b9c...147 Ja enig med deg der, og både kvinner og menn slurver med hygienen dess eldre de blir og menn er verst. Jeg har kjent flere unge menn som ikke har giddet å vaske hendene etter at de tisset for de har jo bare holdt i p***** sier de. Jeg har jobbet på gamlehjem/ sykehjem og der er det mange eldre menn som skvetter i buksa, ikke vasker hendene verken etter toalettbesøk eller før måltid. Anonymkode: 3e7f2...6b6 2
Isambard Skrevet 16. mars 2020 #17 Skrevet 16. mars 2020 Jeg tipper det er omtrent like mange smittede av begge kjønn i Italia, men bare de syke blir testet. Jeg kom til å tenke på denne gamle nyheten om "manflu": En velkjent myte sier at menn opplever influensasymptomer som verre enn kvinner, og at når menn først blir syke, blir det virkelig syke. Nå viser forskning at «myten» om menns sårbarhet for sykdom kan ha rot i virkeligheten. Immunologer ved Standfords medisinske universitet i USA har nemlig kommet frem til at høyt testosteronnivå kan kobles sammen med dårligere immunforsvar https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mk6rv/ny-forskning-menn-blir-sykere-enn-kvinner 2
EtLiteTroll Skrevet 16. mars 2020 #18 Skrevet 16. mars 2020 (endret) Og blandt de menn som vasker hender etter toalett besøk, så kan man høre vasken stå på 1 sekund eller 2. Ikke noe grundig håndvask i mange tilfeller. Tenker også at menn tar mer sjanser enn kvinner, det kan også være en grunn. På nyhetene nå i kveld synes jeg de sa at 60% av smittede i Norge var menn. Endret 16. mars 2020 av EtLiteTroll 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #19 Skrevet 16. mars 2020 2 minutter siden, Isambard said: Jeg tipper det er omtrent like mange smittede av begge kjønn i Italia, men bare de syke blir testet. Jeg kom til å tenke på denne gamle nyheten om "manflu": En velkjent myte sier at menn opplever influensasymptomer som verre enn kvinner, og at når menn først blir syke, blir det virkelig syke. Nå viser forskning at «myten» om menns sårbarhet for sykdom kan ha rot i virkeligheten. Immunologer ved Standfords medisinske universitet i USA har nemlig kommet frem til at høyt testosteronnivå kan kobles sammen med dårligere immunforsvar https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mk6rv/ny-forskning-menn-blir-sykere-enn-kvinner En god grunn for menn å ha ekstra god håndhygiene altså;) Anonymkode: b7b9c...147 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #20 Skrevet 16. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bor i Italia, og kan kanskje forklare litt av årsaken. I den eldre generasjon er vanlig at kvinnene er sjef på kjøkkenet. Måltidene serveres til faste tider hver dag (omtrent på minuttet 😉 ). Når lunsjen (pranzo) er fortært, rusler mennene til nærmeste kaffebar/bar for å treffe kompisene og diskutere fotball og politikk, mens kvinnene rydder opp på kjøkkenet og begynner tilberedingen av neste måltid (middag eller cena som det heter på italiensk). Samme prosedyre foregår også ofte etter middagen: De gamle mennene går på bar for en kopp kaffe, mens kona rydder kjøkkenet. Mange av de eldre mennene som dør nå, er smittet for 1 eller 2 uker siden, før barene/kaffebarene ble stengt. Anonymkode: 66133...94f Interessant, takk for svar Men ville de ikke ha smittet kone, døtre og barnebarn når de kom hjem fra kaffebaren? Anonymkode: c976e...810 4
Anbefalte innlegg