AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #1 Skrevet 16. mars 2020 Hei, hvilke yrker vil gi høy lønn om 5-10 år? Jeg har utdanningen innen økonomi, men er også åpen for andre jobber dersom de er mer lønnsomme i fremtiden. Anonymkode: 50e1a...f23
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #3 Skrevet 17. mars 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Alt innen IT. Anonymkode: a8e65...3d0 Det tenke jeg også. Anonymkode: 50e1a...f23 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #4 Skrevet 17. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det tenke jeg også. Anonymkode: 50e1a...f23 *tenkte. Anonymkode: 50e1a...f23
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #5 Skrevet 17. mars 2020 21 hours ago, AnonymBruker said: Alt innen IT. Anonymkode: a8e65...3d0 Nei ikke alt. IT utvikler seg ufattelig fort og hvis man tar feks en master så risikerer man at det man utdanner seg innenfor er utdatert innen du er ferdig med utdannelsen. Man burde virkelige velge med omhu når det kommer til IT. Anonymkode: 1b734...486 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #6 Skrevet 17. mars 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei ikke alt. IT utvikler seg ufattelig fort og hvis man tar feks en master så risikerer man at det man utdanner seg innenfor er utdatert innen du er ferdig med utdannelsen. Man burde virkelige velge med omhu når det kommer til IT. Anonymkode: 1b734...486 Helt korrekt. Det sies ofte at man aldri er utdannet innen IT. Er man ferdig med en mastergrad, så må den "vedlikeholdes" hele tiden - det vil si at man må oppdatere seg hele tiden. Har man ikke fått brukt mastergraden i 2 - 3 år, så er det allerede nok til at den kan bare skrotes i søpla omtrent. Det gjelder forøvrig noen andre mastergrader også, men ikke i like stor grad. Spørs hvor lenge man husker det man har lært samtidig som man er i en situasjon der man ikke får brukt dette i hverdagen. Så generelt sett kan man si at kunnskap nå for tiden kan være utdatert for de fleste retningene etter 5 - 10 år om man ikke får brukt de hver dag, og når det gjelder IT, så er det spesielt kort "holdbarhetsdato". Så å studere bare "ren IT" er faktisk ganske irriterende med tange på at papirene aldri er gode nok hvis de ikke oppdateres kontinuerlig. Anonymkode: 50385...f26 6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #7 Skrevet 17. mars 2020 Selv "utdatert" IT-utdanning gir jo et grunnlag som kan aktualiseres. Selv om det er i konstant utvikling er det samtidig også lite som forandrer seg. Hvilken IT-utdanning er ikke ettertraktet? Anonymkode: 0567f...131 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #8 Skrevet 17. mars 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt korrekt. Det sies ofte at man aldri er utdannet innen IT. Er man ferdig med en mastergrad, så må den "vedlikeholdes" hele tiden - det vil si at man må oppdatere seg hele tiden. Har man ikke fått brukt mastergraden i 2 - 3 år, så er det allerede nok til at den kan bare skrotes i søpla omtrent. Det gjelder forøvrig noen andre mastergrader også, men ikke i like stor grad. Spørs hvor lenge man husker det man har lært samtidig som man er i en situasjon der man ikke får brukt dette i hverdagen. Så generelt sett kan man si at kunnskap nå for tiden kan være utdatert for de fleste retningene etter 5 - 10 år om man ikke får brukt de hver dag, og når det gjelder IT, så er det spesielt kort "holdbarhetsdato". Så å studere bare "ren IT" er faktisk ganske irriterende med tange på at papirene aldri er gode nok hvis de ikke oppdateres kontinuerlig. Anonymkode: 50385...f26 Det er hypet som alle går rundt og sier. Men det er en sannhet med sterke modifikasjoner. Selvsagt vil IT, uansett hva vedkommende velger være relevant. Man har uansett en grunnmur å bygge på. Mye lettere å bli relevant. Det tidsperspektivet du drar opp er også overdrevet. Poenget med at alle må lære hele livet stemmer, men ingen master er utdatert etter 2-3 år. 😊 Anonymkode: d1869...32d 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #9 Skrevet 17. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selv "utdatert" IT-utdanning gir jo et grunnlag som kan aktualiseres. Selv om det er i konstant utvikling er det samtidig også lite som forandrer seg. Hvilken IT-utdanning er ikke ettertraktet? Anonymkode: 0567f...131 En del IT-kandidater sliter hardt allerede som det er, og dette er fra 2019, altså før virusproblematikken har gjort seg gjeldende. Siden de fleste IT-kandidater satser på privat sektor, så kommer arbeidsledigheten til å skyte i været ytterliggere. Denne arbeidsledigheten blant IT-kandidater er såpass problematisk at regjeringen bestemte seg spesifikt for å prøve å finne ut hva som er problemet. https://www.digi.no/artikler/hvorfor-sliter-nyutdannede-it-folk-med-a-fa-jobb/474477 Anonymkode: 14f1b...529 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2020 #11 Skrevet 17. mars 2020 Nuvel, jeg har en ganske generell IT-utdannelse på masternivå og jobber som Javautvikler på tredje året nå. Kan ikke si at Java som programmeringsspråk har endret seg noe radikalt siden jeg tok første emne i språket i 2012. Drukner også i telefonoppringninger, mailer og LinkedIn-forespørsler fra folk som vil ha meg på intervju, senest i dag med folk som lover trygg arbeidsplass i disse utrygge tider. Anonymkode: e9c51...d78 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #12 Skrevet 19. mars 2020 På 17.3.2020 den 18.36, Bareine skrev: Fornybar energi er det første jeg tenker. Hvilke utdanninger trenger man for å jobbe i fornybar energi? Anonymkode: 50e1a...f23
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #13 Skrevet 19. mars 2020 På 17.3.2020 den 18.55, AnonymBruker skrev: Nuvel, jeg har en ganske generell IT-utdannelse på masternivå og jobber som Javautvikler på tredje året nå. Kan ikke si at Java som programmeringsspråk har endret seg noe radikalt siden jeg tok første emne i språket i 2012. Drukner også i telefonoppringninger, mailer og LinkedIn-forespørsler fra folk som vil ha meg på intervju, senest i dag med folk som lover trygg arbeidsplass i disse utrygge tider. Anonymkode: e9c51...d78 Hvilke programmeringsspråk lærte du deg før java? Og hvilke andre kan du i tillegg? Jeg lærer JavaScript nå, som jeg vet er noe helt annet, men er usikker på veien etter det i forhold til hva som er "lurt". Hva tenker du? Anonymkode: 0567f...131
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2020 #14 Skrevet 19. mars 2020 På 16.3.2020 den 20.09, AnonymBruker skrev: Hei, hvilke yrker vil gi høy lønn om 5-10 år? Jeg har utdanningen innen økonomi, men er også åpen for andre jobber dersom de er mer lønnsomme i fremtiden. Anonymkode: 50e1a...f23 Jeg tror renhold vil bli lønnsomt, desinfisering. Etter denne krisa her så vil nok verdenssamfunnet innse det at behovet for å rengjøre er langt viktigere enn noen gang før. For å gjøre det attraktivt så må lønna opp. Vaskes det ikke så fungerer ingenting. Anonymkode: ccf71...791 1
malibu Skrevet 19. mars 2020 #15 Skrevet 19. mars 2020 Jeg tror (eller håper) at samfunnskritiske yrker kommer til å få et oppsving de neste årene, etter corona er over. 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #16 Skrevet 28. mars 2020 Hvilke flere innspill har dere rundt dette? Anonymkode: 50e1a...f23
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #17 Skrevet 28. mars 2020 Ingen ,alle er døde av korona ifølge norsk hylepresse Anonymkode: b715e...e3e
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #18 Skrevet 28. mars 2020 On 3/19/2020 at 3:51 PM, malibu said: Jeg tror (eller håper) at samfunnskritiske yrker kommer til å få et oppsving de neste årene, etter corona er over. Håper jeg også, ellers lever vi i et nisseland hvor vi ropper "hurra" med ene hånden og "driter i dere" med andre. Anonymkode: 4e71b...20a 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #19 Skrevet 28. mars 2020 Jeg håper at helsepersonell får en god økning i lønn! Anonymkode: e00c5...1fe 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 På 19.3.2020 den 11.21, AnonymBruker skrev: Hvilke utdanninger trenger man for å jobbe i fornybar energi? Anonymkode: 50e1a...f23 Vindbransjen ansetter mange sivilingeniører/ingeniører, samt teknisk personell til å jobbe med selve vindmøllene. Men de trenger jo også støttefunksjoner som hr, økonomer etc. Så tror det er mange veier inn i bransjen:) Anonymkode: c6546...00b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå