Gå til innhold

Hvordan funker permittering?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Kanskje litt dumme spørsmål, men håper noen kanskje kan hjelpe meg litt... Er i min første jobb, og ikke så erfaren i arbeidslivet.

Jeg er 18 år, og jobber deltid i en klesbutikk ved siden av skolen. Nå blir jeg mest sannsynlig permittert innen kort tid. I arbeidskontrakten min under arbeidstid står det kun «etter avtale». Jeg jobber vanligvis 10 timer i uka, men jobber ofte mer enn det da jeg tar en del ekstravakter.

Når jeg får lønn i 20 dager og evt. permitteringspenger (?) tar de da utgangspunkt i de 10 timene jeg vanligvis jobber? Eller får Jeg ingenting siden jeg ikke har arbeidstid i kontrakten? Eller regner de noe gjennomsnitt av de siste månedene elns?

Hvis de regner gjennomsnitt av de siste månedene... Jeg fylte 18 år denne måneden, og fikk derfor ganske mye høyere lønn fra den dagen jeg ble 18. De vil vel da ta utgangspunkt i denne nye lønna?

Håper noen kan hjelpe meg, setter stor pris på det! ❤️

Anonymkode: f1695...509

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De tar utgangspunkt i hva du har tjent de siste 12 mnd. Før var dette 145000 ca men nå har de gått ned til ca 75000. Først og fremst må du altså ha tjent 75000 eller mer for å ha krav på dagpenger. 

Anonymkode: e1539...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og du har vel per dags dato ikke krav på dagpenger siden du ikke har fast oppsatt arbeidstid. Men nå endrer reglene seg i expressfart 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar utgangspunkt i hva du har tjent de siste 12 mnd. Før var dette 145000 ca men nå har de gått ned til ca 75000. Først og fremst må du altså ha tjent 75000 eller mer for å ha krav på dagpenger. 

Jeg har ikke jobbet der i 12 måneder enda da, bare litt over et halvt år...

AnonymBruker
Skrevet

.

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke jobbet der i 12 måneder enda da, bare litt over et halvt år...

Det regnes et gjennomsnitt av siste tre måneder. Men du må ha tjent minimum 0,75 av 1G (1G er rett under 100.000,-), altså ca 75.000,- for å ha krav på dagpenger.

Anonymkode: e8b1b...811

AnonymBruker
Skrevet

Som fulltidsstudent/-elev har du ikke rett på dagpenger uansett inntekt eller stillingsbrøk da NAV ikke anser deg som reell arbeidssøker. 

Anonymkode: e659e...56a

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som fulltidsstudent/-elev har du ikke rett på dagpenger uansett inntekt eller stillingsbrøk da NAV ikke anser deg som reell arbeidssøker. 

Anonymkode: e659e...56a

Men får jeg fortsatt lønn i 20 dager?

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men får jeg fortsatt lønn i 20 dager?

Nei. Du får ingenting dersom du ikke har rett pp dagpenger ved permittering. 

Anonymkode: 04b6b...6a8

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du får ingenting dersom du ikke har rett pp dagpenger ved permittering. 

Anonymkode: 04b6b...6a8

Seriøst? Så utrolig ulogisk! Bare fordi jeg ikke har rukket å jobbe lenge nok før denne koronakrisen? Hadde jo tjent over 75 000 hvis jeg hadde rukket å jobbe et år.

Skjønner ikke helt logikken. 

AnonymBruker
Skrevet

Du er uansett under utdanning og da har du som hovedregel ikke rett til dagpenger. 

Anonymkode: 74fd6...767

AnonymBruker
Skrevet

kjipe regler. Jeg fikk ikke sykepenger. Jeg manglet 4000 faktisk! 

Anonymkode: 36f0e...546

AnonymBruker
Skrevet
On 3/16/2020 at 9:12 PM, AnonymBruker said:

Det regnes et gjennomsnitt av siste tre måneder. Men du må ha tjent minimum 0,75 av 1G (1G er rett under 100.000,-), altså ca 75.000,- for å ha krav på dagpenger.

Anonymkode: e8b1b...811

Hei, lurer på hvor man kan lese om disse kravene? Takk!

Anonymkode: 14f7d...4d3

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Så utrolig ulogisk! Bare fordi jeg ikke har rukket å jobbe lenge nok før denne koronakrisen? Hadde jo tjent over 75 000 hvis jeg hadde rukket å jobbe et år.

Skjønner ikke helt logikken. 

Fordi systemet lett kan utnyttes 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, lurer på hvor man kan lese om disse kravene? Takk!

Anonymkode: 14f7d...4d3

Finner det på nav sine sider

• Opprett ny...