Gå til innhold

Slettet

Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig på hvordan du vet at vedkommende brøt karantene? 

Anonymkode: 6adb1...069

Bor ein i eit igjennomsiktig miljø / sted, og ein vet at noen av naboene har vert på ferie i Italia , og ikkje følgt karantenereglene er det sjølvsagt all grunn til å slå alarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig på hvordan du vet at vedkommende brøt karantene? 

Det lurer jeg på og... Er jo det som er litt creepy, man vet ikke om han foran deg på butikken er i karantene eller om han er som meg relativt frivillig hjemme... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Burde innføre karantenebevis fra helsevesenet/jobb. Om du er borte fra jobb fordi du er syk (og da skal i karantene), så bør det være lett for politi å kontakte arbeidsgiver eller fastlege for å få bekrefte at vedkommende har brutt karantene når de får tips om det.
Høres kanskje ut som en stor ressursbruk, men jeg tenker ikke så alt for mange er så idiot at de bryter karantene, så det er ikke snakk om mange tusen i uka som må sjekkes. Håper jeg. 

Anonymkode: d8965...b9b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, Forbanna skrev:

Håper folk er flinke til å sladre. Satans egoister, de karantenebryterne. 

Nordmenn er generelt meldekåte og flinke til å sladre og melde alle til barnevernet, skatteetaten osv. Som regel anonymt fordi de som melder er feige jævler som ikke klarer å stå for det de gjør. Tenk hvor mye ressurser de vil beslaglegge hvis de tar feil eller gjør det for å hevne seg. Samtidig vil politiet ikke ha kapasitet til å ta seriøse forbrytere som tyver, voldtektsmenn osv fordi alle sammen jakter på karantenebrytere. 

Anonymkode: be988...756

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Staeten  må sjølvsagt finne noen måter å  drive inn penger på også i desse tider.     

De må jo ta inn igjen det det koster å ha alle disse tiltakene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn er generelt meldekåte og flinke til å sladre og melde alle til barnevernet, skatteetaten osv. Som regel anonymt fordi de som melder er feige jævler som ikke klarer å stå for det de gjør. Tenk hvor mye ressurser de vil beslaglegge hvis de tar feil eller gjør det for å hevne seg. Samtidig vil politiet ikke ha kapasitet til å ta seriøse forbrytere som tyver, voldtektsmenn osv fordi alle sammen jakter på karantenebrytere. 

Du ser på det som en negativ greie, jeg ser på det som en positiv greie som kan redde liv. I hvert fall i dag.  Ære være de som bryr seg!

Anonymkode: 05ba7...26f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, Bunuel skrev:

Det er jo greit. Men veldig urealistisk at alle naboer i Norge skal ha den oversikten

Eller tid til det. Jeg er så opptatt nå med hjemmekontor og flere barn i hjemmeskole at jeg ikke har tid til å passe annet enn mine egne saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du ser på det som en negativ greie, jeg ser på det som en positiv greie som kan redde liv. I hvert fall i dag.  Ære være de som bryr seg!

Jada, og de som melder foreldre til barnevernet fordi de så at ungen hadde Nugatti på brødskiva bryr seg også. Det er ikke det at man ikke skal bry seg, men disse folkene har jo skadefryd på grunn av at de har meldt noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det forutsetter at den som sladrer har kontroll på hva en karantene innebærer, ellers blir det unødig belastning på politi og rettsvesen. Svært mange på KG later til å blande sammen karantene og isolasjon.

Endelig litt fornuft. Isolasjon og karantene er to ulike ting. 

Karantene

14F337E6-CBFB-4055-83D1-AD016A139B7E.png

Anonymkode: 10d5f...009

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Karantene

Jepp, i den Facebook-gruppa for corona ble jeg kalt farlig og kjeftet huden full da jeg sa at de som var i karantene kunne handle mat. https://www.nrk.no/nyheter/folk-i-karantene-kan-handle-mat-1.14944939

Ikke mine ord altså, men generelle retningslinjer. Så hvis noen melder til politiet at folk har brutt karantene fordi de gikk på matbutikken, vil dette være galt tips. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvordan kan de som sladrer vite at folk faktisk har karantene? Og at de bare ikke går ut en tur å få frisk luft? (det er lov) 

Ta meg som eksempel. Jeg bor i en by hvor jeg har svært få bekjente, samtlige av disse bor ikke i nærheten av meg. Jeg er i karantene fordi jeg har vært i utlandet. Hvordan skal noen "ta meg" i å gå på nærbutikken? 

Og nei, jeg er ingen "karantene-bryter". Har holdt meg så godt som isolert. Men jeg sliter bare med å skjønne hvordan denne loven skal håndheves. 

Anonymkode: 67313...863

Hvorfor skal du gå på nærbutikken? Du kan få andre til å handle for deg selv om du ikke kjenner noen der. Du kan også be om at de leverer det hos deg. Det finnes løsninger, og disse skal du ha prøvd ut alle sammen før du tar deg en tur på nærbutikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Bor ein i eit igjennomsiktig miljø / sted, og ein vet at noen av naboene har vert på ferie i Italia , og ikkje følgt karantenereglene er det sjølvsagt all grunn til å slå alarm.

Hva gjorde vedkommende da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Heller melde 100 ganger uten grunn, enn at en eneste én av disse faens smittespredere får fortsette å spre satanskapen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Karantene

Formoder at Politiet ikkje bøtlegger folk utan det er hjemmel for det.    Ein kan vera smittet utan selv å ha fått noen indikasjon på det, og da er ein smittespreder.    Smitteværnloven er streng i Norge. 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror der finnes noen som også tar alt opp i verste mening, og som liker å leke politi. Politiet i Norge vil ihvertfall få det travelt når folk som ikke kan lese, og selv har misforstått hva som er karantene vs. isolering, skal begynne å ringe ned politiet for å melde naboen som luftet hunden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:

Formoder at Politiet ikkje bøtlegger folk utan det er hjemmel for det.    Ein kan vera smittet utan selv å ha fått noen indikasjon på det, og da er ein smittespreder. 

Nei, men det beslaglegger unødvendige ressurser når folk skal melde naboen for å gå tur mens h*n er i hjemmekarantene, noe som er lov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
7 minutter siden, Forbanna skrev:

Heller melde 100 ganger uten grunn, enn at en eneste én av disse faens smittespredere får fortsette å spre satanskapen. 

Som sagt, da må folk begynne å lese på fhi sine sider om hva som er forskjellen på karantene og isolering, samt merke seg hva som faktisk er lov å foreta seg i karantene. Ellers er det misbruk av politiets tid og ressurser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, men det beslaglegger unødvendige ressurser når folk skal melde naboen for å gå tur mens h*n er i hjemmekarantene, noe som er lov.

Og å la smittede gå rundt å snyte seg over alt, og føre til hundrevis flere smittede, vil ikke føre til unødig bruk av ressurser mener du? Når de har fått beskjed om at de skulle vært i karantene? Jeg tror vi må ringe viltnemnda, jeg. Herregud.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som sagt, da må folk begynne å lese på fhi sine sider om hva som er forskjellen på karantene og isolering, samt merke seg hva som faktisk er lov å foreta seg i karantene. Ellers er det misbruk av politiets tid og ressurser.

Politiet blir ikke involvert unødig. Disse spørsmålene kan stilles til publikum idet de ringer inn. Skjerpings. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Dersom noen er pålagt karantene, vandrer rundt på butikker, tar bussen, vil eg tru det er klare brudd.    Vedkomende kan  fritt vandre i skog og mark, såfremt vekomende holder avstand til folk rundt seg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...