Wilmus Skrevet 16. mars 2020 #1 Skrevet 16. mars 2020 Far har barnet annenhver helg, men han bor 45 min unna, i et annet fylke. Er det da sånn at ikke barnet får være med faren sin i denne tiden? Hun har selvfølgelig veldig lyst, og både vi her i husstanden og hans husstand (han+samboer) holder oss for oss selv sånn ellers? Jeg forstår at det er av hensyn til sykehus og smitte at vi holde oss i kommunen vi bor, men de skal uansett ikke omgåes andre når hun er der, og barn har vel typisk ikke blitt smittet? (så ikke stor fare for at hun kommer til å trenge sykehus) Synes det er trist om hun ikke engang får være med pappaen sin..
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #2 Skrevet 16. mars 2020 Nei, barnet kan ikke reise over fylkesgrensen for å være hos far en helg. Det vil medføre 14 dagers karantene hos far, deretter 14 dagers karantene hos deg. Anonymkode: 9986d...f12 3
FluffyChix Skrevet 16. mars 2020 #3 Skrevet 16. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, barnet kan ikke reise over fylkesgrensen for å være hos far en helg. Det vil medføre 14 dagers karantene hos far, deretter 14 dagers karantene hos deg. Anonymkode: 9986d...f12 I sånne tilfeller så syns jeg faktisk det kan være ok, gitt at det faktisk er lov, at barnet drar til far og blir der 14 dager. 2
Wilmus Skrevet 16. mars 2020 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, barnet kan ikke reise over fylkesgrensen for å være hos far en helg. Det vil medføre 14 dagers karantene hos far, deretter 14 dagers karantene hos deg. Anonymkode: 9986d...f12 ok..Hva er egentlig forskjellen på slik vi lever nå og karantene lurer jeg på da.. Er vi alle satt i karantene nå egentlig? (vi som er sendt hjem fra jobb og skole)
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #5 Skrevet 16. mars 2020 2 minutter siden, Wilmus skrev: ok..Hva er egentlig forskjellen på slik vi lever nå og karantene lurer jeg på da.. Er vi alle satt i karantene nå egentlig? (vi som er sendt hjem fra jobb og skole) Grunnen til at det er karantene, er at man skal forsøke mindre spredning av smitten. Er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: 09b55...164
Illuminatum Skrevet 16. mars 2020 #6 Skrevet 16. mars 2020 16 minutter siden, Wilmus skrev: Far har barnet annenhver helg, men han bor 45 min unna, i et annet fylke. Er det da sånn at ikke barnet får være med faren sin i denne tiden? Hun har selvfølgelig veldig lyst, og både vi her i husstanden og hans husstand (han+samboer) holder oss for oss selv sånn ellers? Jeg forstår at det er av hensyn til sykehus og smitte at vi holde oss i kommunen vi bor, men de skal uansett ikke omgåes andre når hun er der, og barn har vel typisk ikke blitt smittet? (så ikke stor fare for at hun kommer til å trenge sykehus) Synes det er trist om hun ikke engang får være med pappaen sin.. Er veldig avhengig av hvilke fylker og kommuner det er snakk om 2
Imperfectionibus Skrevet 16. mars 2020 #7 Skrevet 16. mars 2020 15 minutter siden, Wilmus skrev: Far har barnet annenhver helg, men han bor 45 min unna, i et annet fylke. Er det da sånn at ikke barnet får være med faren sin i denne tiden? Hun har selvfølgelig veldig lyst, og både vi her i husstanden og hans husstand (han+samboer) holder oss for oss selv sånn ellers? Jeg forstår at det er av hensyn til sykehus og smitte at vi holde oss i kommunen vi bor, men de skal uansett ikke omgåes andre når hun er der, og barn har vel typisk ikke blitt smittet? (så ikke stor fare for at hun kommer til å trenge sykehus) Synes det er trist om hun ikke engang får være med pappaen sin.. Jo barn blir og smittet. Enkelte kommuner krever karantene for innreisende.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #8 Skrevet 16. mars 2020 18 minutter siden, Wilmus skrev: Far har barnet annenhver helg, men han bor 45 min unna, i et annet fylke. Er det da sånn at ikke barnet får være med faren sin i denne tiden? Hun har selvfølgelig veldig lyst, og både vi her i husstanden og hans husstand (han+samboer) holder oss for oss selv sånn ellers? Jeg forstår at det er av hensyn til sykehus og smitte at vi holde oss i kommunen vi bor, men de skal uansett ikke omgåes andre når hun er der, og barn har vel typisk ikke blitt smittet? (så ikke stor fare for at hun kommer til å trenge sykehus) Synes det er trist om hun ikke engang får være med pappaen sin.. Barn kan bli smittet jo, men blir ikke spesielt syke viss de er friske ellers. Ville nok holdt barnet hjemme i denne perioden Anonymkode: 33257...265
Wilmus Skrevet 16. mars 2020 Forfatter #9 Skrevet 16. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Grunnen til at det er karantene, er at man skal forsøke mindre spredning av smitten. Er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: 09b55...164 Jeg forstår hensikten og respekter det selv om jeg er uenig i hvordan dette blir håndtert. Men når vi holder oss isolert, og barnefars husstand holder seg isolert, hva er faren ved at vårt friske barn reiser mellom oss egentlig? Vi omgåes jo ingen andre, hvem skal vi smitte? Jeg syns dette er helt tragisk.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #10 Skrevet 16. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Grunnen til at det er karantene, er at man skal forsøke mindre spredning av smitten. Er det så vanskelig å forstå? Anonymkode: 09b55...164 Var vel ikke det som var spørsmålet? Hun spurte om forskjellen mellom de som er satt i karantene og vi som ikke er det. Er ikke alle som er satt i karantene, men vi burde alle leve som om vi var det. Er visse kriterier for å bli satt i karantene ift loven. Beste for alle er om folk ikke forlater husene sine med mindre de skal noe viktig som jobb eller butikk osv Anonymkode: 33257...265 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #11 Skrevet 16. mars 2020 Nei. Nå må folk følge de regler og oppfordringer som er gitt. Ja veldig kjipt at ungen din ikke kan være hos pappaen sin men vi har en pandemi på gang liksom.. Anonymkode: 0584c...6cb 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #12 Skrevet 16. mars 2020 Nøyaktig hvilken kommune har stengt grensene sine? Dokumentasjon takk 👍🏼 Anonymkode: 536c0...e62 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #13 Skrevet 16. mars 2020 Ja, dette burde gå helt fint. Pass på håndhygiene og avstand til andre mennesker. Hør på helsemyndighetene. Ikke på kvinneguiden! Anonymkode: afb27...6e9 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #14 Skrevet 16. mars 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, barnet kan ikke reise over fylkesgrensen for å være hos far en helg. Det vil medføre 14 dagers karantene hos far, deretter 14 dagers karantene hos deg. Anonymkode: 9986d...f12 Fant du på dette selv, eller har du en kilde? Det er ikke noe generelt forbud mot å reise over fylkesgrenser, og barn må kunne være hos begge foreldrene sine, også fordi dette er nødvendig for mange for å få hverdagen til å gå opp, med stengte skoler. Anonymkode: 84c28...c88 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #15 Skrevet 16. mars 2020 Jeg tenker at barn må få dra til foreldrene sine. Det må gå ann å bruke fornuft oppi all galskapen. Hvis det feks er i fylker der det er satt opp ekstra karantene regler, eller kommuner med samme, så er jo saken en annerledes, men det går jeg ut fra at du hadde visst hvis det gjaldt din kommune. Anonymkode: 53421...de4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #16 Skrevet 16. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Fant du på dette selv, eller har du en kilde? Det er ikke noe generelt forbud mot å reise over fylkesgrenser, og barn må kunne være hos begge foreldrene sine, også fordi dette er nødvendig for mange for å få hverdagen til å gå opp, med stengte skoler. Anonymkode: 84c28...c88 Spørs jo hvilket fylke, men Helgeland har slike regler nå. Anonymkode: e4a2d...cb9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #17 Skrevet 16. mars 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nøyaktig hvilken kommune har stengt grensene sine? Dokumentasjon takk 👍🏼 Anonymkode: 536c0...e62 https://www.stor-elvdal.kommune.no/nyheter/Sider/Karantene-for-tilreisende-oslo-og-viken.aspx Anonymkode: 3ec27...8c8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #18 Skrevet 16. mars 2020 37 minutter siden, Wilmus said: Far har barnet annenhver helg, men han bor 45 min unna, i et annet fylke. Er det da sånn at ikke barnet får være med faren sin i denne tiden? Hun har selvfølgelig veldig lyst, og både vi her i husstanden og hans husstand (han+samboer) holder oss for oss selv sånn ellers? Jeg forstår at det er av hensyn til sykehus og smitte at vi holde oss i kommunen vi bor, men de skal uansett ikke omgåes andre når hun er der, og barn har vel typisk ikke blitt smittet? (så ikke stor fare for at hun kommer til å trenge sykehus) Synes det er trist om hun ikke engang får være med pappaen sin.. De fleste steder sier at samvær skal være som normalt. Så så lenge det ikke bryter noen spesifikke karanteneregler for deres område er det vel bare å følge rådene. Anonymkode: e4a2d...cb9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #19 Skrevet 16. mars 2020 14 minutter siden, Wilmus skrev: Jeg forstår hensikten og respekter det selv om jeg er uenig i hvordan dette blir håndtert. Men når vi holder oss isolert, og barnefars husstand holder seg isolert, hva er faren ved at vårt friske barn reiser mellom oss egentlig? Vi omgåes jo ingen andre, hvem skal vi smitte? Jeg syns dette er helt tragisk. Send barnet til faren sin. Om det var «intensjonen» eller ikke spiller mindre rolle. Sverige har ikke gått bananas og fratatt folk bevegelsesfriheten som oss, og jeg stoler mer på svenskene enn på Norge her og nå. Jeg tror Norge kasta seg ukritisk på panikk-bølgen fra Italia. Ok, hadde reiseforbudet bare vart 2 uker så kunne du jo holdt barnet hjemme. Åpenbart. Selv et barn tåler 14 dager. Men alt tyder nå på at myndighetene har intensjoner om å holde oss som fanger til etter sommerferien, selv om intet tyder på at stengte skoler og utreiseforbud hjelper det minste. Og da må dere sende barnet frem og tilbake. Anonymkode: 356b3...c3e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2020 #20 Skrevet 16. mars 2020 10 minutter siden, AnonymBruker said: Fant du på dette selv, eller har du en kilde? Det er ikke noe generelt forbud mot å reise over fylkesgrenser, og barn må kunne være hos begge foreldrene sine, også fordi dette er nødvendig for mange for å få hverdagen til å gå opp, med stengte skoler. Anonymkode: 84c28...c88 Hva med å følge litt med på nyhetene selv? Det er stengte fylkesgrenser flere steder, og de tillater kun helsearbeidere og andre nødvendige arbeidere å krysse fylkesgrensene, samt kun dagstur for folk til å sjekke hyttene sine. Barn er oppfordret til å holdes hjemme. For noen idioter det er her på kg som hele tiden etterlyser dokumentasjon istedenfor å følge litt med selv! Anonymkode: 9986d...f12 4
Anbefalte innlegg